*T* Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Mens vi alle var så godt i gang med diskusjonen, kan da noen forklare meg forskjellen mellom en ruter og en switch? Og evt i hvilken situasjon en bør velge en ruter fremfor en switch? Virker jo som om noen her har litt peil... :wink: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Quote: On 2002-04-23 17:47, DeejPhant skrev:Den eneste som skriver noe fornuftig her er Kelvin.. Hvorfor gidder dere andre å skrive noe når dere tydeligvis ikke har det minste peil på dette? Pussig, har jobbet med nettverk i 8 år og gjennomførte nettopp en ISCI sertifisering med HUB/switch teknologi som hovedemne. Men kanskje jeg har hatt flaks i alle år og de som satte pensum på prøven heller ikke hadde det minste peil da :smile: [ Denne Melding var redigert av: Dan Hansen på 2002-04-24 07:02 ] Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Quote: On 2002-04-24 02:44, lur? skrev:Mens vi alle var så godt i gang med diskusjonen, kan da noen forklare meg forskjellen mellom en ruter og en switch? Og evt i hvilken situasjon en bør velge en ruter fremfor en switch?Virker jo som om noen her har litt peil... :wink: En ruter bruke vesentlig til å koble to eller flere nettverk sammen mens en switch brukes til å koble enheter innen samme nettverk sammen. Lenke til kommentar
Strips Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 En router holder orden på hvor den skal sende pakken med hjelp av IP adresser. Mens en switch vet bare hvor den skal sende ved hjelp av MAC adresser. Det betyr at med flere segmenter (separate nett) må du ha en router fordi det går på IP adresser, mens holder du deg innenfor ett segment så kan du bruke en switch. PS. det finns switcher som går på lag 3, som bruker IP adresser også men de er DYRE. Med disse switchene kan du splitte opp nettet i noe som kalles V-LAN. Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Quote: On 2002-04-24 09:10, Strips skrev:PS. det finns switcher som går på lag 3, som bruker IP adresser også men de er DYRE. Med disse switchene kan du splitte opp nettet i noe som kalles V-LAN. Man kan lage V-LAN med lag 2 switcher og Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Quote: On 2002-04-24 06:59, Dan Hansen skrev: Quote: On 2002-04-23 17:47, DeejPhant skrev: Den eneste som skriver noe fornuftig her er Kelvin.. Hvorfor gidder dere andre å skrive noe når dere tydeligvis ikke har det minste peil på dette? Pussig, har jobbet med nettverk i 8 år og gjennomførte nettopp en ISCI sertifisering med HUB/switch teknologi som hovedemne. Men kanskje jeg har hatt flaks i alle år og de som satte pensum på prøven heller ikke hadde det minste peil da :smile: <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Dan Hansen på 2002-04-24 07:02 ]</font> Ok den var litt drøy den kanskje... sorry Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Quote: On 2002-04-23 19:15, Blurpy skrev: Quote: Også bør det vel sies at 10/100 mbit huber kun kan kjøre på enten 10 eller 100mbit, ikke begge deler, skal man ha den funksjonen så må det være asymetrisk overføring støtte, noe som tilsier at hubben trenger minne for å lagre pakker underveis, og jeg veit ikke om du får hubber med sånn støtte. Merkelig at alle 10/100mbit hubbene som selges har støtte for både 10 og 100mbit da Så vidt jeg vet, har 10/100Mb-hub'er en innebygd switch mellom portene med 10Mb link og portene med 100Mb link. Portene med 10Mb link vil dele 10Mb båndbredde (og tilsvarende med 100Mb-portene). Lenke til kommentar
Strips Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Quote: On 2002-04-24 09:37, DeejPhant skrev: Quote: On 2002-04-24 09:10, Strips skrev: PS. det finns switcher som går på lag 3, som bruker IP adresser også men de er DYRE. Med disse switchene kan du splitte opp nettet i noe som kalles V-LAN. Man kan lage V-LAN med lag 2 switcher og Poenget med V-LAN er å dele opp i mindre segmenter. Hvordan skal du kunne dele opp i segmenter bare ved hjelp av MAC adressen? Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Quote: On 2002-04-24 13:01, Strips skrev: Quote: On 2002-04-24 09:37, DeejPhant skrev: Quote: On 2002-04-24 09:10, Strips skrev: PS. det finns switcher som går på lag 3, som bruker IP adresser også men de er DYRE. Med disse switchene kan du splitte opp nettet i noe som kalles V-LAN. Man kan lage V-LAN med lag 2 switcher og Poenget med V-LAN er å dele opp i mindre segmenter. Hvordan skal du kunne dele opp i segmenter bare ved hjelp av MAC adressen? Ja, nettop... Mac addressen kan brukes eller så kan du bruke portnummerene op switchene (fysisk)... Du mener at det ikke går? Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Quote: On 2002-04-24 13:01, Strips skrev:Poenget med V-LAN er å dele opp i mindre segmenter. Hvordan skal du kunne dele opp i segmenter bare ved hjelp av MAC adressen? Ved bruk av Frame tagging. Lenke til kommentar
Strips Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Du har sikkert rett. Ble litt nyskjerrig nå. Jeg kan bare det jeg har lært på de kursene jeg har vert på. Bill, vet du. Han er ikke alltid å stole på. Hva er frametagging? Lenke til kommentar
Gaute Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Det som kanskje forvirrer her et at det man kjøper på komplett / ps-data o.s.v. er noe som ofte kalles for en Switching HUB (selges som switch) Den har den funksjonen med at den ikke regenerer pakker ut på alle portene (har MAC tabell), men kjører alle pakkene gjennom samme bakenforliggende kanal. Som da ikke er fult kapabel til å håndtere full teoretisk belasting. Bruker vel også store & foward. Men er "Skikkelig" switch vill ha muligheten for å sette opp VLan som da skiller porter fysisk fra hverandre. og man kan da f.eks bruke samme switchen til to forskjllige nett. Gunstig hvis man skal ha to adkilte nett og skal være sikker på at Broadcast og MultiCast ikke kan fanges opp på det "andre" nettet. Her er det vel også Høynivå switcher (lag3 og 4) har muligheten til å rute internt mellom de forskjellige interne VLan'ene, mens en billigere modell da er avhengig av en ekstern ruter for å rute mellom VLan. Dyrere rutere har også masse annet som er gunstig for dem som administrerer nettet. Det er nok mulig at en Hub kan ha noe mindre Latency siden den ikke bruker Store & Forward (vanligvis), men med dagens billige switcher så tror jeg ikke det er noe alvorlig problem, de er raske nok. Tror ikke du kommer noe særlig over 2 i Ping på CS'en din alikevel :wink: Hilsen Gaute Som fortsatt husker med gru T plugger og Terminatorer :sad: Og Warcraft over Nullmodem kabel :smile: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Ja, og Doom over 9600 modem til over kr 60,- pr time på nærtakst etter kl 17:00. *sukk* .. det var tider det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå