komode Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 jeg tenkte å kjøpe meg ett harddiskkabinett som støtter SATA.. endte derfor på dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123677&cks=SER dette støtter ikke firewire, men bare usb2.. ser at noen mener at firewire er mye bedre enn usb2 til HD-bruk, enda usb2 er raskere på papiret og mer utbredt.. er dette tilfellet? Lenke til kommentar
hart Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Tror dette har med at firewire muligens belaster CPU mindre.. skal ikke si det for sikkert. Lenke til kommentar
covah Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 I teorien er USB2 raskere (480Mbit/s) enn vanlig Firewire (400Mbit/s), men Firewire er i praksis endel raskere. Men forskjellen er ikke SÅ stor at du vil legge noe særlig merke til det hvis du skal bruke disken som en enkel lagringsenhet. Skal du bruke den til video capture/editing, ville jeg uansett ha hatt en intern disk. Lenke til kommentar
komode Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 skal i utgangspunktet bruke den til lagring og avspilling av film.. tenkte at det var kjekt å få en sata-disk, men haken er jo at det er bare gamle ata-kabinetter som har støtte for _både_ firewire og usb2.. (men det varer vel ikke lenge) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 usb 2.0 er nok det greieste siden alle har det, men begge synes nå jeg er det beste valget Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Jeg trenger en disk med både USB2.0 og firewire for å dekke mine behov. Kjøpte et hd kabinett fra datafab og monterte en 120gig WD disk i den. Den fungerer helt greit. Noen pcer har bare usb1 og fire wire og noen pcer har usb 2.0 og ikke firewire. Er dritt å kopiere med usb 1. Sjekk her: Firewire vs USB dinside IT avisen fra 2001, hehe. Vi har jo firewire enda. Og den er ikke for dyr. Sist, men ikke minst: Hw.no Utrag derfra:"Som kjent er FireWire en mer effektiv overføringsmetode enn USB 2.0 (til tross for at den i teorien har lavere overføringshastighet). Det er dermed denne man i utgangspunktet bør bruke for maksimal ytelse." Oppsumering: Kjøp en disk som dekker dine behov. Dvs, disken må ha USB2.0 og Firewire. Ellers står du med sjegget i postkassen en vakker dag. Pass også på at disken ikke støyer for mye. Lenke til kommentar
komode Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 takk for fine svar... om noen ser et sata-kabinett med firewire, så rop høyt! tenkte på denne HD-en: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123996&cks=SER den tåler visstnok 63G (nok til å dette ned en trapp?) og støyer lite med sine 25dB.. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Synes harddiskkabinetter er merkverdig dyre, da snakker jeg om de uten harddisk i. Har også tenkt å kjøpe eksternt HDkabinett men når det koster like mye som en harddisk for et skall av plast/aluminium og en passende kontakt så er det noe galt Lenke til kommentar
komode Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 har en digidice hvor det bare er plass til to HD-er... uansett så er en hjemmesnekret løsning med eMagic-kabinett og HD ikke noe dyrere enn ferdigløsninger som inneholder dårlige HD-er... videre kan du jo oppgradere ett HD-kabinett med en ny HD om du kjøper det i "løsvekt"... Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) Jeg ville valg en med firewire og usb2. Om du må ha det raskeste så tar du jo Firewire 800 som er dobbelt så rask som de andre. Firewire 400 er i praksis raskere og den den bruker mindre cpu enn USB2. I tillegg kan du bruke firewire som netverkskabel mellom to maskiner for å overføre filer i høy hastighet eller for å dele internetoppkopling. Endret 12. juli 2004 av MCDr Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Firewire - uten tvil. Bruker som nevnt mindre CPU, er raskere og går du for Firewire 800 har du sikra deg ganske godt en stund framover Lenke til kommentar
hart Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Men er Firewire 800 bakoverkompatibelt?.. det er jo helt andre plugger. Lenke til kommentar
Lættis Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) Jeg har en 2,5" disk i eksternt kabinett med kun USB2. Det fungerer fint til avspilling av filmer og musikk. Flytting av filer fram og tilbake går også greit, men å ha den kobblet på en maskin som bare har USB1.1 eller USB1 er døden når jeg skal flytte filer. Det er vel alltid best å ha begge mulighetene? Kjøp en disk som dekker dine behov. Dvs, disken må ha USB2.0 og Firewire. Ellers står du med sjegget i postkassen en vakker dag. En god oppsumering Endret 12. juli 2004 av Lættis Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Men er Firewire 800 bakoverkompatibelt?.. det er jo helt andre plugger. er helt andre plugger ja og flesteparten har aldri sett pluggene før så lite utbredt er det. Men det går da kjapt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå