Gå til innhold

D70, D100, EOS10D .....

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne få noen råd her ang mitt forestående kjøp av nytt DSLR utstyr.

Etter mye testing og informasjons sjekking står det vel nå mellom Nikon D70 , D100 og Canons EOS D10 tror jeg :hmm:

Jeg er "halvproff" som fotograf og tar mye bilder av mennesker, som portrettbilder osv, samt liker jeg å ta action bilder. Jeg tar også still bilder av produkter i mitt arbeide og vil måtte benytte kamera til en del macro fotografering av teknologiske innretninger så jeg er avhengig av høy oppløsning i tillegg til rask prosessering i visse tilfeller.

Jeg var så heldig å få låne et EOS D10 til en bryllups foto jobb for et par uker siden og fikk derfor testet dette på en ok måte. Likte dette kamera godt, eneste jeg kunne utsette på det var at det har en ganske avansert meny for å kunne justere alt riktig, (gjorde er par feil under jobben) men regner med at det går bedre etter å ha lest bruksanvisningen :dontgetit: samt ble det faktisk litt tungt på frihånd etter et par timers heftig jobbing..

Jeg har såvidt testet D70 i butikk men må si jeg ble imponert over hastighet og bildekvaliteten på dette, samt at prisen er fordelaktig, det jeg ikke syns er ok med dette er at det ikke finnes batterigrep, samt at jeg er noe skeptisk til plasthus!

D100 har jeg kun testet så vidt det er uten å se resultatet av bildene jeg tok (knipset kun litt med det da jeg var med en fotograf som assistent på en bryllupsjobb) men jeg opplevde det som litt tregt ift til D70 faktisk, et satt gammel optikk på det så det kan ha vært en årsak.

Jeg har ingen optikk jeg kan benytte (kun en Tamron 70-300 som sitter på et Minolta kamera) så jeg må i tillegg til huset ha optikk, hadde vært fint om noen kunne komme med "varme" anbefalinger om hvilke DSLR pakke og hvilke linser jeg bør satse på basert på mine behov kommer ikke til å kunne kjøpe alt med en gang, men bør vel ha en "portrett linse" og en "zoom" i første omgang.

Setter veldig pris på om dere kan komme med anbefalinger og erfaringer. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderte D70, 300D og 10D og endte opp med å kjøpe 10D uten å ha testet noen av kameraene.

Det avgjørende for meg var kamerahus i magnesium, vertikal grep og speil-lås. Jeg liker betjeningen på 10D er veldig godt, med vri hjulet bak.

Jeg liker dessuten objektiv utvalget til Canon bedre enn Nikon. Mange av Canon sine objektiver er også rimeligere priset Nikon sine tilsvarende.

Der Canon ligger etter er på vidvinkel zoom objektiver, her har Nikkor 12-24mm mens Canon bare har 17-40L og 16-35L (som er mye dyrere). Men her kommer visstnok Canon med et tilsvarende rett rundt hjørnet som jeg antar vil bli biligere enn Nikkor sitt, ellers får man jo Sigma sitt 12-24mm både for Canon og Nikon som ligger på ca 7 lapper.

Lenke til kommentar
Jeg vurderte D70, 300D og 10D og endte opp med å kjøpe 10D uten å ha testet noen av kameraene.

Det avgjørende for meg var kamerahus i magnesium, vertikal grep og speil-lås. Jeg liker betjeningen på 10D er veldig godt, med vri hjulet bak.

Jeg liker dessuten objektiv utvalget til Canon bedre enn Nikon. Mange av Canon sine objektiver er også rimeligere priset Nikon sine tilsvarende.

Der Canon ligger etter er på vidvinkel zoom objektiver, her har Nikkor 12-24mm mens Canon bare har 17-40L og 16-35L (som er mye dyrere). Men her kommer visstnok Canon med et tilsvarende rett rundt hjørnet som jeg antar vil bli biligere enn Nikkor sitt, ellers får man jo Sigma sitt 12-24mm både for Canon og Nikon som ligger på ca 7 lapper.

Hei, jeg lurer på hva speil-lås er og når man benytter dette?

Lenke til kommentar
Speillås gjør at man kan vippe opp speilet i forkant når man skal ta bilder i mørke omgivelser, dette for å slippe vibrasjon i kamera ved lange lukkertider.

Arrester meg om jeg tar feil  ;)

Stemmer dette! men det behøver ikke nødvendigvis være i mørke omgivelser ;)

Er også greit når man bruker tele-linse, og det sier seg selv at man må ha kamera på stativ om man skal noe nytte av speil-lås :yes:

Man vipper opp speilet (som reflekterer lyset igjennom til søkeren) i forkant da dette foresaker mye vibrasoner når man vipper dette opp (dette kan du teste selv hvis du tør ved å settet et glass vann oppå kameraet mens du løser ut)

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
Er denne funksjonen verd å betale 3000 ekstra for? (Prisforskjellen mellom D70 og 10D)

Eller tror dere dette vil komme på D70 som en Firmware oppgradering ????

Vanskelig å svare på, da det kommer an på hvor ofte du vil ha nytte av denne funksjonen, som igjen kommer an på hva du skal bruke kameraet til (hvordan motiver etc).

Stativ og fjernutløser hjelper mye så jeg vet ikke denne funksjonen alene er verdt 3000,-

Lenke til kommentar

Det er godt å se det er flere som sitter med de samme valg problemene jeg hadde før jeg kjøpte d70. D100 er ikke et kamera du bør vurdere. Det er ikke like bra som eos10d og d70 begrunnelsen er at når man tar bilder i raw(nef) så kan D100 ta opp til 30 sec for å prossesere filen til minnekortet før den er klar for ny tagning. Skal ma ta bilder fort kan dette bli meget vrient.Eos10 vet jeg ikke men tror det går like fort som d70. Jeg hadde en brukbar linse til nikon fdra før av som gjorde utfallet for meg. Jeg hadde egentlig planlagt eos pga konstruksjonen. I dag angrer jeg ikke et sekund på valget. Jeg fikk med 18-70 linsa til nikon som alene er priset til over 4200kr

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=8146

Den er sinsykt skarp.

At huset er i "plast" er ikke noe du har følelsen av. Det er alikevel bygd som en tanks og bør IKKE være det som err utfallende for valget mellom d70 og eos 10d.

Speillås er IKKE værdt 3000spenn. Et stativ til 2800 og en fjernutløser til 195 gjør en like god jobb. Har selv tatt skarpe bilder med en 50-500 linse på lengste diameter. (På d70 blir den 75-750).

http://www.pbase.com/image/30389762/original

Bilder tatt med stativ og d70 på 500mm(750mm).

Du ser de er mer enn skarpe nok?

Disse bildene er tatt i jpeg, mao de kan bli bedre samt de er ikke rediger så bra i PS at det gjør noe.Det er ikke jeg som har tatt bildene

lykke til

Endret av fei
Lenke til kommentar

For mitt verdkommende står det mellom 10D og D70.

Jeg har brukt Nikon D100 for vi har det på skolen jeg går på. Jeg likte ikke kameraet, det var for tregt og menyene var ikke så bra. Bildene ble heller ikke så gode som forventet (jeg har tatt litt bilder med vanlig speilreflekskamera og forventet samme resultat)

Jeg har også lekt meg med 300D og kameraet i seg selv tar veldig bra bilder. Det er egentlig et godt og bra kamera i forhold til prisen. Det eneste jeg ikke liker er plastfølelsen og at kameraet har ulyder når jeg rister på det.

-------------

Jeg har ikke sett eller prøvd 10D enda men det virker som et fantastisk kamera selv om det begynner å dra på årene......

D70 er nok kameraet jeg kommer til å ende opp med selv om jeg alltid har hatt canon kamera fra før.

Grunnen er pris.

beklager skrivefeil i tekst, jeg sitter på et m initastatur da jeg er på ferie...

Lenke til kommentar

Jeg har i dag fått tilgang til bedriftskontoen til firmaet jeg er ansatt, hvor jeg får tilgang til fantastiske rabatter.

For en Canon D10 pakke med følgende komponenter:

Huset,

Canon BG-ED3 Powerpack/vertikalgrep

Canon Speedlite 420 EX (Blitz)

Sandisk 512MB Compact Flash Card

Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM

Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM

Sum 19 496.- + MVA (som firma får tilbake så det tror jeg at jeg slipper å betale.

- 6000.- i støtte fra arb giver. = 13 496.-

For D70 18-70mm pakke:

Huset+ Nikon Nikkor AF 18-70mm

Nikon Blitz D-TTL-AF SB-600

Sandisk 512MB Compact Flash Ultra II

Nikon Nikkor AF 70-300mm f/4-5.6D

Sum 14 186 + MVA

-6000 = 8 186.-

:p

Dette gjør kanskje ikke valget lettere da det fortsatt er en stor prisforskjell, men forskjellen er stor mer fordi det er mer tilgjengelig utstyr til Canon enn Nikon.

Det jeg tror jeg vil savne på D70 er vertikalgrepet.

Bekymringen for D10 er at det muligens er en ny utgave på vei og at prisen går drastisk ned på dette kamera da det jo ikke er helt nytt!

D100 er herved utelukket ;)

Det er fortsatt ingen som har kommet med varme anbefalinger på optikk jeg MÅ ha ;) men jeg bør kanske legge ut spørsmål om dette på forumet som omhandler optikk!

Endret av Klasbu
Lenke til kommentar
Det er godt å se det er flere som sitter med de samme valg problemene jeg hadde før jeg kjøpte d70. D100 er ikke et kamera du bør vurdere. Det er ikke like bra som eos10d og d70 begrunnelsen er at når man tar bilder i raw(nef) så kan D100 ta opp til 30 sec for å prossesere filen til minnekortet før den er klar for ny tagning.

[...]

Speillås er IKKE værdt 3000spenn. Et stativ til 2800 og en fjernutløser til 195 gjør en like god jobb. Har selv tatt skarpe bilder med en 50-500 linse på lengste diameter. (På d70 blir den 75-750).

http://www.pbase.com/image/30389762/original

Bilder tatt med stativ og d70 på 500mm(750mm).

Du ser de er mer enn skarpe nok?

D100 bruker bare lang tid på å skrive .nef hvis du bruker komprimert NEF. Velg ukomprimert og den bruker kun noen få sekunder pr. bilde.

Stativ og fjernutløser er nok ingen erstatning for speillås (eller forhåndsutløsning av speil slik det er i d100). Poenget med speillås er å hindre vibrasjonene fra speilmekanismen fra å gi bevegelsesuskarphet i bildet. Dette skjer ved lukkertider på ca.1/60s til 1/2s, så det eksempelet du viste ville neppe ha hatt noen glede av det.

Lenke til kommentar

Selv kjøpte jeg digitalt speilrefleks for vel et halvt år siden. For meg som har Nikon analogkamera fra før var det naturlig å se på Nikon utstyr. Jeg vurderte derfor et D100. Jeg endte opp med å kjøpe et Fuji S2 Pro hos Lømork foto. Det er jeg svært fornøyd med, og har ikke hatt noen problemer med kameraet.

Det er verd å sjekke ut Fuji-kameraet før du bestemmer deg. Det er bygget av Fuji på et Nikon kamera, så det tar alle Nikon objektiv.

Lenke til kommentar
Jeg har i dag fått tilgang til bedriftskontoen til firmaet jeg er ansatt, hvor jeg får tilgang til fantastiske rabatter.

(priseksempler)

Her får du jo ikke noen god vidvinkel til Canon. Skal du ha det, må du ut med noen tusenlapper til for en 17-40 f/4 L. Skal du ha like stort zoomområde til Canon, og minst like god optisk kvalitet som til Nikon D70, må du altså ut med store summer i forhold. Personlig synes jeg ikke 10D er verdt nesten 10.000 kroner mer, som du må ut med om du skal ha 17-40 linsa i tillegg (bedre og skapere enn Nikons 18-70, men Canon har ikke noen tilsvarende den linsa). Det er ett mer solid hus, men D70 virker også meget solid, og tror begge ville overlevd en god del bank. D70 er også nyere, mer moderne og er kjappere. På mange områder har det også bedre spesifikasjoner enn 10D. Vil anbefale at du ser nærmere på spesifikasjoner og sjekker hva som er viktigst for deg.

Med Nikon D70 får du også med en adapter som du kan sette ekstra batterier i kameraet(3 stk. engangs lithium batterier som fås kjøpt i de fleste butikker som selger batterier) som gjør at du ikke er låst om det oppladbare mot formodning faktisk skulle gå tomt... noe som skjer svært sjelden.

Fuji kameraet koster vel nærmere 20.000, og har ikke store nok fordeler til mitt bruk at jeg ville vurdert det ihvertfall. D100 er blitt for gammelt og for tregt. Det har visse fordeler fremfor D70, men de er ikke store nok til at de oppveier ulempene.

For øvrig heter Canons modell 10D, og ikke D10 :-) Mange som roter med det, så du er ikke alene. Canon har D'en etter nummeret, mens Nikon har den foran (bortsett fra Canons D60 da).

Lenke til kommentar

(priseksempler)

Her får du jo ikke noen god vidvinkel til Canon. Skal du ha det, må du ut med noen tusenlapper til for en 17-40 f/4 L. Skal du ha like stort zoomområde til Canon, og minst like god optisk kvalitet som til Nikon D70, må du altså ut med store summer i forhold. Personlig synes jeg ikke 10D er verdt nesten 10.000 kroner mer, som du må ut med om du skal ha 17-40 linsa i tillegg (bedre og skapere enn Nikons 18-70, men Canon har ikke noen tilsvarende den linsa). Det er ett mer solid hus, men D70 virker også meget solid, og tror begge ville overlevd en god del bank. D70 er også nyere, mer moderne og er kjappere. På mange områder har det også bedre spesifikasjoner enn 10D. Vil anbefale at du ser nærmere på spesifikasjoner og sjekker hva som er viktigst for deg.

Med Nikon D70 får du også med en adapter som du kan sette ekstra batterier i kameraet(3 stk. engangs lithium batterier som fås kjøpt i de fleste butikker som selger batterier) som gjør at du ikke er låst om det oppladbare mot formodning faktisk skulle gå tomt... noe som skjer svært sjelden.

Fuji kameraet koster vel nærmere 20.000, og har ikke store nok fordeler til mitt bruk at jeg ville vurdert det ihvertfall. D100 er blitt for gammelt og for tregt. Det har visse fordeler fremfor D70, men de er ikke store nok til at de oppveier ulempene.

For øvrig heter Canons modell 10D, og ikke D10 :-) Mange som roter med det, så du er ikke alene. Canon har D'en etter nummeret, mens Nikon har den foran (bortsett fra Canons D60 da).

Og D30 :)

Ikke glem Sigmas 12-24mm EX ultravidvinkel linse til Canon da, som ligger på 6-7 tusen. Mange mener at denner er veldig bra.

Jeg har dessuten hørt at Canon kommer med en ultravidvinkel zoom om ikke alt for lenge.

Nå har det seg slik at bra objektiver har mye lenger levetid enn selve kamerahuset, ser derfor ikke hva som er galt i å investere i kvalitets objektiver selvom de koster litt mere.

Når man punger ut såpass mye penger for et speilrefleks kamera bør man også legge litt penger i objektivene for å få full utnyttelse av et slikt kamera, det er hvertfall min mening :)

Endret av prolixin
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar og anbefalinger :-)

Det ser ut til at jeg velger å kjøpe 10D Afseth:(forvirringen ble nok for stor da jeg skulle skrive D`n på forskjellige steder ja :roll: )

Canon EF 17-40 f: 4.0 L USM får jeg for 5 303.- + MVA, og etter anbefalingene å lese er det nok lurt å ta med en slik linse på kjøpet også.

Siden budgettet mitt ikke er ubegrenset må jeg nok vente en liten stund før jeg kjøper alt jeg vil ha! Men siden jeg har en bekjent som også har et tilsvarende kamera med plenty av optikk, er jeg heldig å kunne få låne en linse eller to i starten om jeg trenger det.

Igjen takk for alle svar. Nå gleder jeg meg som en unge til å dykke ned i bruksanvisninger, og fotografere masse for å lære det nye kamera så godt jeg kan.

Lenke til kommentar

10D er ikke noe dumt valg, kjøpe meg det i april. Kan ikke se at det er nevnt tidligere, men 10D har en stor fordel hvis du skal bruke raw, da klarer den 9 bilder i serie, mens D70 klarer bare 4. Tar du i JPG blir det noe annet da, D70 ikke har fast minne slik at etter lavere oppløsning man har jo flere bilder kan man ta i serie, mens 10D ikke har mer en 9 plasser.

Vertikalgrepet gir deg også et helt annet kamera, 10D er et kamera for den avanserte bruker og har mange funsjoner som D70 ikke har.

Hvis man ser på D100 og prisene der, så kan jeg ikke sjønne hvorfor noen tror at 10D kommer til å falle i pris, hvis canon kommer med et nytt kamera, som er bedre og 8MP osv. så blir også prisen på det mye høyere og dermed vil dem leve side om side. men men den som lever får se.

mvh smen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...