Gå til innhold

Skikkelige fonter i linux - er det mulig?

Anbefalte innlegg

Etter min mening er et av Linux's (dvs X) svakeste punkt, fonter. Jeg har enda ikke prøvd en distro med like behaglige fonter som du finner i Windows.

Jeg antar at dette går an å fikse opp i, men det har jeg bare delvis lykkes med. Det største problemet er nettleserene. Jeg bruker Opera (selvsagt :p), og har store problemer med å få det til å se skikkelig ut. Målet mitt er nødvendigvis ikke å få det til å se likt ut som i windows, men å få lesbarheten like god som i windows. Det er jo en fordel at det ser likt ut også, slik at forskjellen ikke blir så stor når jeg switcher OS (har en bærbar med win f.eks).

Jeg kjører SuSE 9.1 (KDE 3.2) og har LCD (2 stk) - ikke CRT altså.

Jeg har allerede lastet ned microsoft fonter, men det ser liksom ikke likt ut allikevel. I font instillingene i Opera, har jeg lagt inn akkurat samme instillingene som i windows (valgt samme fonter) allikevel ser det slik ut:

Huff! Nesten uleslig!:no:

Ja, slik liker vi det. :yes:

Som vi ser er selve websidene horrible. Det hjelpe litt å zoome, men er allikevel ikke tilfredstillende. Legg også merke til menyen øverst - teksten er stygg der også.

Problemet gjelder ikke bare Opera heller egentlig. Fontene generelt i KDE er veldig store, og blir stygge hvis jeg forminsker dem. Egentlig virker det som om fontene er litt for mye blurry/soft? Jeg vil ha like små, men skarpe som i windows XP (men samtidig beholde "anti-aliasing" eller "cleartype")

Noen som kan hjelpe meg litt med å få fikset dette? :cry:

Hvis noen av dere kunne lagt ut skjermbilde fra deres nettleser, slik at jeg får se "hvordan det kan bli" hadde det vært topp!

Hvis dette går i boks tror jeg jammen jeg beveger meg for alvor inn i linux verdenen... :dribble:

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må skru på bytecode interpreter i freetype-biblioteket ditt for å få skikkelige fonter. Dette er skrudd av som standard i mange distroer siden apple har en patent på dette som gjelder i USA.

Endret av drall
Lenke til kommentar

Du må kompilere freetype på nytt. Her er instruksjoner for suse. Her for fedora. Ellers er det fullt mulig på hvilken som helst slags distro å laste ned kildekoden til freetype, lese readme'en og kompilere med støtte for bytecode interpreter. Denne tråden diskuterer emnet og har noen bilder. Når det gjelder opera, tror jeg denne bruker din valgte font på hardware.no, så om du vil ha verdana (som på windows-screenshotet), må du velge denne som standard font.

På en lcd-skjerm bør du også skru på sub-pixel rendering, for eksempel ved å legge til dette i /etc/fonts/local.conf:

<match target="font">
   <edit name="rgba" mode="assign"><const>rgb</const></edit>
</match>

Hva med å søke litt neste gang? Dette har vært diskutert flere ganger på hw.no.

Endret av drall
Lenke til kommentar
Du må kompilere freetype på nytt.

Det er ikke akkurat spesielt lett når du aldri har kompilert før, og heller ikke har spesielt mye erfaring med linux.

Ingen av guidene jeg har funnet har beskrevet en fungerende metode. Alle sier bare "så skriver du make ./configure blablabla. Men neida. Etter ca 30 minutter leiting og søking, finner jeg ut at den jeg MÅ bruke GNUMAKE=gmake for å kompilere freetype (hvorfor de andre guidene ikke nevner det er et mysterium...).

Jeg gjør så dette:

1. GNUMAKE=gmake ./configure --prefix=/usr

- masse greier skjer på skjermen... :p (forresten, til å begynne med skjedde ingenting, men fant til slutt ut at det var pga jeg ikke hadde installert noe C kompileringsopplegg).

2. skriver gmake

- Igjen masse skjer på skjermen

3. Skriver gmake install

- Ingen feilmelding og alt ser ut til å være gjort riktig.

Ble det noen forskjell? :no: Akkurat like dårlig så vidt jeg kan se. :cry: Noe som kan tyde på at noe har blitt gjort feil, er at når jeg går inn i Control Center --> system --> font installer får jeg følgende feilmelding:

There was an error loading the module. The diagnostics is:

Library files for "libkcm_fontinst.la" not found in paths

Denne meldingen har ikke kommet tildligere.

Over en time bal, og jeg er akkurat like langt... :(

Ang. søking: Har søkt og søkt, men svarene er som regel, installer windows fonter, noe jeg for lengst har gjort uten at det gjorde meg fornøyd.

I Opera har jeg som sagt akkurat samme instillingene som i windows. Ikke vet jeg hvorfor Opera i windows viser hw.no med verdana selv om det er "Times new roman" som "webpage normal text". I linux gjør den i alle fall ikke det.

Forresten, det faktum at det er utrolig mange som klager på fontene, burde ikke det være et hint til de som driver å lager linux distibusjonene (X) at kanskje det hadde vært lurt å skaffe seg et skikkelig font-system for linux? Et system du slipper å knabbe ting fra andre produsenter... (Apple, Microsoft)

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Så det er vanskelig å forstå at for at apple og microsoft sine fonter skal se bra ut på linux må man bruke samme fontsystem? Litt tungvindt i utveksling av tekstdokumenter og web-sider mm. om du ikke kan forvente å finne samme fonten på et linux-system.

Jeg skjønner ikke hva problemet var med å følge veiledningen til suse som jeg postet link til var. Uansett, last ned denne filen for suse-9.1. Pakk den ut med (i en konsoll)

rpm -ivh freetype2-2.1.7-53.src.rpm

Rediger filen freetype2.spec i mappen /usr/src/packages/SPECS (eller der omkring). På linje 73 i denne filen er det et # helt først som skal viskes ut. Gjør dette og lagre filen. Etterpå navigerer du deg til /usr/src/packages/SPECS i konsollen og bygger freetype-biblioteket på nytt, nå med bytecode interpreter:

cd /usr/src/packages/SPECS
rpm -ba freetype2.spec

Vent mens freetype blir kompilert. Når kompileringen er ferdig installerer du de nye rpm-filene som er blitt laget.

rpm -Uhv /usr/src/packages/RPMS/i586/freetype2*rpm

Takk.

Lenke til kommentar

Opera bruker "Times new roman" som default font, derfor ser opera helt jævlig ut uten konfigruering (etter min erfaring og min mening, selvsagt).

Skift i fra "Times new roman" til f.eks "BitStream Vera Sans" på 'Webpage Normal Text' og de andre der (Tools - Preferences - Font), så vil nok ting se litt bedre ut.

Lenke til kommentar
Opera bruker "Times new roman" som default font, derfor ser opera helt jævlig ut uten konfigruering (etter min erfaring og min mening, selvsagt).

Har Opera 7.52 på Arch, og der kommer den med BitStream Vera Sans som default...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva problemet var med å følge veiledningen til suse som jeg postet link til var.

Problemet var blant annet at "rpm -ba" ikke fungerer :(

-ba unknown option.

Har også prøvd med "rpmbuild --rebuild freetype2.spec" uten hell

Deretter prøvde jeg: "rpmbuild -bb freetype2.spec --nodeps"

Da skjedde i hvertfall noe, men ble avbrutt med feilmeldingen:

Bad exit status from /var/tmp/rpm-tmp.22160 (%prep)

Noen tips?

Tusen takk for hjelpen uansett! :thumbup:

gspr: Det så ikke så verst ut nei! Men synes fremdeles jeg ser tendenser til bokstaver som er litt "smørt ut" - akkurat som blekk som har rent litt - Men det kan være er pga komprimeringen av bildet.

Edit: Har nå fulgt en "blanding" av diverse guider, og fikk laget to stk RPM filer. I følge den ene guiden skulle det være 3 filer. En "vanlig", en "-devel" og en "static". Jeg fikk ingen "static" fil, men installerte de to andre. Har nå restartet, og det er fremdeles ingen forskjell.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Jeg syns fontene i Linux ser bedre ut enn dem i Windows. Spesielt når de blir

større. - Ser man på hjemmesia mi i Linux ser det ut som om den er laget

i Photoshop fordi teksten er så flott. - Ser man den i Windows ser man

imidlertid med en gang at teksten (overskrivten) er skrivt, og ikke et bilde.

Arch gjør korrekt, alt funka bra for meg :)

Lenke til kommentar

huf: Ja, så ikke så verst ut det der heller, men når jeg velger f.eks verdana må jeg ha litt stor tekst før den ser skikkelig ut, og det ser litt feil ut på bold tekst. Se f.eks på bildet ditt på e'ene i bold.

Men jeg tror at det største problemet mitt er akkurat det drall forklarer. Så hvis jeg hadde fått fikset det hadde kanskje problemet vært løst... :realmad:

Finnes det ingen steder jeg kan laste ned en ferdig kompilert RPM av freetype2 med bytecode interpreter skrudd på? Må vel være en eller annen "underground" side som har slike ting tilgjengelig for nedlasting (så vidt jeg skjønner er det ikke ulovlig for meg å laste det ned).

Eventuelt, kan jeg på noen måte sjekke om den er skrudd av eller på? Etter det jeg kan skjønne har jeg gjort riktig, men allikevel merker jeg ingen forskjell.

Velmont: Ja, fontene i linux er fine når de er STORE. Men med det samme vi går ned i størrelser som er standard på windows (8?), blir det svært utydelig.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...