burugla Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) Har akkurat gått til anskaffelse av en 3Com router og accespunkt for trådløst nettverk. Internett og nettverk fungerer helt strålende, men siden NGT leverer ADSL med router i modemet lurer jeg på hvordan det lønner seg å sette opp portrettigheter. Jeg har åpnet diverse porter i NGT routern for blant annet FTP, radio og webhosting, men dette blir åpenbart et problem når 3com routern deler ut nye IP'er. Jeg er ikke kyndig når det gjelder nettverkssikkerhet så spørsmålet blir da noe i nærheten av: " Hvordan kan jeg på en sikker og effektiv måte hoste (snedig hvordan disse engelske orda sniker seg inn!) tjenester som for eksempel FTP bak 3Com routeren?" Modemet fra NGT vil jeg selvgølgelig benytte. Modemet og accespunktet står heller ikke på samme plass og det vil ikke være hensiktsmessig for meg å flytte alt til samme sted, da modemet står i kjellern og accespunktet befinner seg på et sted med relativt mye bedre dekning for resten husets datamaskiner. Litt vrient forklart, men er takknennelig for svar! MVH "Burugla som har gått trådløst" Edit: Hvis det er av noen interesse så har jeg en Netopia 4542 router/modem. Endret 12. juli 2004 av burugla Lenke til kommentar
hce Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 sett opp 3com ruteren din til å være en bridge mellom LAN og WLAN, så vil netopiaen fungere som dhcp, det løser problemet ditt. Lenke til kommentar
burugla Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 Har du tilsvarende router? Kikka litt på menyene i 3Com routeren men fant ikke noe om bridging! Er mulig jeg bare ikke er helt p.k. (les: per kasse) om natta. Hvis du veit litt mer presist hvor jeg stiller det inn ville jeg være takknemmelig. Takk for svar forresten! BurUgla Lenke til kommentar
Demolish Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Har du tilsvarende router? Kikka litt på menyene i 3Com routeren men fant ikke noe om bridging! Er mulig jeg bare ikke er helt p.k. (les: per kasse) om natta. Hvis du veit litt mer presist hvor jeg stiller det inn ville jeg være takknemmelig. Takk for svar forresten! BurUgla Hvis du har koblet nettverkskabelen som går til NGT-routeren inn på WAN-siden av 3com routeren, og den bruker en annen ip-range (ikke 10.0.0.0/255.255.255.0) så vil det ikke være noe problem. Du kan og koble kabelen som går fra NGT-routeren inn på LAN-siden, og slå av DHCP-server funksjonen i wlan-routeren. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Har du tilsvarende router? Kikka litt på menyene i 3Com routeren men fant ikke noe om bridging! Er mulig jeg bare ikke er helt p.k. (les: per kasse) om natta. Hvis du veit litt mer presist hvor jeg stiller det inn ville jeg være takknemmelig. Takk for svar forresten! BurUgla Det du kan prøve er og skru av DHCP å¨3com-en, gi den en ip innenefor det NGT-routeren gir og plugg kabelen fra NGT-boksen inn i switchen. Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Med mindre jeg har misforstått spørsmålet ditt er det hele såre enkelt; koble kabelen fra Netopia-routeren på uplink-porten til 3Com-routeren og forward alle portene fra Netopiaen til 3Com'en. Administrér så DHCP (om ønskelig) og rettighetsstyring direkte fra 3Com-routeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå