Svein_Jarle Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Hei alle sammen! For et par uker siden begynte maskinen min å hakke så til de grader. Musa begynte å hoppe bortover når jeg beveget den, men jmf. Windows oppgavebehandling brukes bare 2% av CPUen. Jeg merket dette desto bedre da jeg prøvde spille CS. Jeg kunne gå fremover og bevege meg helt fritt på tastaturet, men av og til hakka kun musa så inni gokk at jeg ikke kunne spille mer. Jeg tenkte; "jaja. Det er jo tross alt en PC, så hva kan man forvente?", så jeg sletta harddisken og innstallerte Windows XP Home nok en gang. Jeg har ikke for vane å installere andre programmer enn Spy Sweeper og Norton Internet Security 2004. Etter bare et par dager normal bruk skjer akkurat det samme igjen. Musa begynner å hoppe, noen rare lyder kommer fra maskinen (høres ut som om harddisken starter på nytt massevis av ganger) og Windows oppgavebehandling viser at CPUen bare bruker 2%. Men i dag skjedde det merkeligste; Neverwinter Nights begynte å hakke, Alt stoppet og skjermen "blacka-ut". Jeg slo da av maskinen og lot den hvile et par timer. (den hadde stått på i massevis av timer og komprimert film). Da jeg slo på maskinen gikk jeg inn på NWN igjen og -bææm- samme problem. Jeg satt meg da for å spille NFS:U, siden (jeg trodde) det var noe feil med NWN. Da jeg hadde vunnet noen løp (på "hard" vel og merke ), hørte jeg plutselig en fæl skurring i høyttalerne. Naiv som jeg er trodde jeg det bare var elektrisitetsfeil i høyttalerne (har hatt det problemet før, da jeg ikke bruker original strømforsyning til dem). Minutter etter dette låste alt seg, og maskinen tok en omstart - automatisk! Maskinen klarte ikke starte operativsystemet engang etter det, bare stoppa i biosen og venta på IDE-disker. Da jeg trykte på "reset-knappen" fikk jeg ikke bilde på skjermen, og maskinen begynte og pipe. Da jeg hadde opplevd dette før, tok jeg skjermkortet ut, for så å sette det inn igjen. Jeg trykker på knappen og skulle du ha sett; skjermbilde og Windows.... Jeg forsøkte å spille NFS:U igjen, men samme dritten hendte... Diskene defragmenteres nå, men tror ikke det hjelper.. Så hva sier dere? Noe som muligens er ødelagt? All hjelp mottas med takk! MVH Svein Jarle Bamle Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Høres ut som et problem med disken. Har den fått noen støt av noen slag f.eks? Søkt igjennom alt for virus? Kan være endel skumle virus. I så fall, kan du ta en titt på itpro.no, der ligger det et online virusprogram, som kaller seg trend micro systems. Dette er langt mer effektivt enn Norton osv. Her om dagen fant Norton 0 virus og online scannen 92, så noe må det jo være med det Pc`en er forøvrig merkbart bedre nå.. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Nå har jeg endelig funnet problemet: [h2]Korrupt skjermkortdriver![/h2] Etter at maskinen låste seg gjentatte ganger, sa windows xp endelig fra om at driveren var korrupt. Jeg hadde nVidias driver v56.56, men avinstallerte denne, og installerte driveren som fulgte med skjermkortet, nemlig v52.16. Etter jeg installerte denne driveren, har ingenting låst seg i det hele tatt. Et spørsmål til: er det noen som veit om en god erstatnings-driver til nVidia-baserte grafikkort? Jeg veit allerede om Omega-driverene, men jeg vil gjerne ha noe å velge i. Er det også noen her som veit hvilken driver som passer best til et nVidia GeForce FX 5600 (non-ultra)? Endret 12. mars 2006 av Fidel_Castro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå