Gå til innhold

HOWTOsymbianmobil som trådløst webcam

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat til å bruke mobilen min som trådløst web kamera og tenkte jeg kunne dele det med dere :)

du trenger:

6600, 3650 antar 7610 og p800 900 og

Remote S60 kan kjøpes fra handango.com

softcam lastes ned fra f.eks www.download.com

bluetooth er liksom ikke så mye vits med ir-da trådløs cam :)

Innstaller remote s60 på pc og telefonen, Og softcam på pc'en. Koble til remote s60 og gå på view -> Camera Preview

start softcam. under options -> software video live source og background velger du softcam screencapture og setter bryterene på play og live. tilpass den brune ramma til camera preview'en til remote s60, og start f.eks MSN messenger. Etter du har startet programmet du vil bruke webcam i lukker du ned "preview" vinduet i softcam.

Bilder og 1000 ord å sånn, kankskje lettere å se her enn å prøve å skjønne forklaringen min :)

http://www.home.no/bzzlink/Clipboard01.jpg

lykke til, det er verdt strevet!!

forresten har du webcam fra før napp ut det først så glir ting lettere.

Edit: Litt tillegg info:

Ang fps så ligger den sånn ca på 10-25 fps avhengig av hvilken størrelse du velger på bildet i remote s60, så det fungerer som webcamera, men har du tenkt til å lage spillefilm så hadde jeg vurdert en annen kamera løsning :)

bzzlink

#Edit av moderator - Fjernet setning som oppfordret til piratkopiering-

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Etter ca 1 minutt med bruk switcher kameraet på telefonen over til "Kameraet venter" og det ødelegger jo mye. Også har jeg ikke noe sted å legge telefonen stødig, og å ha den i hånden er ikke særlig effektivt :)

Lenke til kommentar
Tja. Etter ca 1 minutt med bruk switcher kameraet på telefonen over til "Kameraet venter" og det ødelegger jo mye. Også har jeg ikke noe sted å legge telefonen stødig, og å ha den i hånden er ikke særlig effektivt :)

Hvis du leter litt i menyene til Remote S60 så finner du "camera preview" bruk den så får du litt bedre bilde, og kameraet går ikke i vente modus. bare pass på at kameraet ikke står i nattmodus, da får du feilmelding (Camera Error 14)

Hadde samme problemet med å sette telefonen stødig jeg å. Løsningen ble et long-drink glass (uten long-drink i). Ga en litt tøff "inne i en gullfisk bolle" effekt på bildet også, som en bonus :D

Lenke til kommentar
På sx1 er det kabel... Går det ann eller må man bruke blåtann.. må prøve det ut en gang!

jepp går sikkert med kabel også, remote s60 støtter også GPRS tilknyttning, men det vil vel gå litt vel mye utover framerate tenker jeg.

Det som derimot ikke går med kabel er å "glemme" telefonen på badet når man har fest :p

Lenke til kommentar
kan jeg bruke datakabelen som følgte med min nokia 7610, istedenfor bluetooth? Har ikke BT-adapter på min pc :(

så lenge du får kontakt med remote s60 programmet så er du good to go. Og funker nokia pc suite hos deg, kan du sette remote s60 til å bruke den connectionen.

så ja

Lenke til kommentar
Ser i første posten her at dette også skal funke med SE P900. Har akkurat fått min, så jeg lurer på om S60 software funker på min P900? Har fortstått det slik at P900 kun kjører UIQ software? Stemmer dette?

Dette stemmer ja. Kun UIQ programvare går på UIQ-mobiler (vel, vanlig java o.l. går selvfølgelig også).

Men det finnes en P900 versjon også, nemlig Remote Px00! Nøyaktig samme tingen som Remote S60, bare til UIQ. Resten av prosessen for å få bruke det som webcam er nøyaktig lik skulle jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...