olejohan Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Eg har ei kran eg skal bruke på vannkjølinga mi. Men den skal drivast opp og gjenn av ein motor, som eg ikkje har enda. Men motoren skal kunne styrast fra windows og eg treng derfor ei go arbeidsteikning. Men strømen teke eg fra ein psu`en eller anna straumkilde. Må vere 12v. Ditte skal også koblast slik att den kan styrast fra ein brytar i fronten på kabinette. Der skal også vere 2 lysdioder. Raud og grøn. Raud krana er åpen eller ikkje skikkelig gjenn og grøn den er gjenn. Må sikkert bruke skrivarporten til ditter her. Men motoren og krana skal ikkje dokke legge vekt på det er korleis det skal koblast som er problemet. Krane. Takk for hjelpa!! Ole-Johan Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Hva skal du bruke den kranen til egentlig? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Glem den kranen. Skaff deg heller en magnetstyrt ventil, lignende dem som står i vaskemaskiner. Ikke sikkert du kan bruke akkurat dem, da enkelte typer krever et gitt vanntrykk for å kunne operere. =) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Jøsses, Hondaen!! Og som sagt; Det finnes ventiler som opereres via en magnetspole med nær sagt valgfri spenning og uten "servotrykk" som i vaskemaskiner. Disse gir imidlertid relativt begrenset flow, men kan muligens brukes i et vannkjølingsoppsett. Orker ikke finne en link, akkurat nå... Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 Skal bruke det på ein radiator som skal vere ute. Må kunne kobla av og på vannet. Skal no ha fleirre slike krane da. Men kar får eg tak i ein magnetstyrt ventil da? Og korleis funker den? Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 Trenger ikkje noken nivå-ventil. Enten stengt eller open. Viss noken gidder og finne ein link hadde det vore kjekt. Men ellers so er det bare ein ventil, trenger ikkje å vere ein magnetstyrt ventil. Mit neste inlegger er 500 Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 http://www.rsonline.no har meget godt utvalg i slike ventiler. Søk på solenoid valve og du finner endel. Men som Hondaen og Skrue påpeker så medfører de ofte litt problemer i forhold til trykket, eller rettere sagt mangelen på det. Og finner du en ventil som ikke har noen ulemper der, så må du kanskje belage deg å betale fra 1000-2000 kroner... Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 Det blir altfor dyrt!! Må nok tenke på og lage ein ventil av dinna kranka eg har. Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Jeg fikk tak i en sånn 12V vannventil fra en: "passe på at vaskemaskinen ikke lekker sak" Ganske fin, bruker den til å lure broren min bort i hagen, trykker på knappen, og han blir søkkvåt uten å skjønne mye. Vaskemaskiner og tørketromler har nok sånne solenoid ventiler vil jeg tro. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 En servo til RC utstyr kan kanskje gå? Problemet er at den kranen du har krever en hel del turns mellom stengt og åpen. En kuleventil hadde da vært å foretrekke, men de er igjen veldig trege Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 God idé Arctic. En liten velsmurt kuleventil, og en sterk servo. Trenger bare 1/4 turn fra åpen til lukket posisjon. Å styre servoen skulle heller ikke være for vanskelig, men der må pluss og minus som regel byttes på signal ledningen for at den skal bevege på seg, mener jeg å huske. Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 Kor får eg tak i En servo til RC utstyr ? Kva er RC ? Lenke til kommentar
Harry_-_ Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) RC = radio styrte biler osv. gå på denne siden der finner du sikkert Endret 12. juli 2004 av Harry_-_ Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 Viss eg skaffer meg ein kuleventil. Kan noken sende en directelink? finenr ikkje fram:P Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Hvis du går inn på linken Harry_-_ ga deg og trykker "radioutstyr->servoer", finner du de modellene de har. Jeg vet ikke hvor kraftig servo du trenger, og det er ikke sikkert dette blir noen billig løsning det heller. Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 Naboen hadde ein slik. Det var inga bra løsning meinar eg. Men går ikkje det og lage til ein motor og dinna andre pumpa da..aller motor og ein kuleventil. Motor eg det skal eg orne sjølv, men det er koblingsskjemaet som er problemet. Kan noken lage ein "skisse" over kor alt skal koblast. Med raud og grønt lys og styring fra skrivar porten. Det skal også kunne styrast i fronten. Lenke til kommentar
adyton Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Da tror jeg du må skrive driver og applikasjon selv. Er sikkert ikke så vansklig, bare å lese. Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 Ja software. Men korleis koble dette hardware? ledningane? Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Jøsses, Hondaen!! offtipic: men er Hondaen novec sitt nye navn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå