Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva tilsvarer 1 kb/s i mb?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

M= Mega = 10^6

m= mikro = 10^-6 (kan være at jeg tar feil her og at det er -3, de som vet bedre får rette meg opp, hvis det er feil)

 

b = bit = enten 0 eller 1 i elektroniske signaler. 0 er vel fra 0,4-0,8 volt mens 1 er 4,2-4,6 volt. (Nå er det 3 år siden jeg hadde dette, så igjen rett meg hvis feil)

byte = 8 bit. Dvs, 8 stk 0 og 1 i en fin blanding ----> 00110101

Lenke til kommentar

Ser at ingen ennå har greid å komme med korrekt svar. I telekommunikasjonssammenheng bruker man som oftest at 1000 bit/s = 1 kbit/s, 1000 kbit/s = 1 Mbit/s osv. Enkelte ISP'er velger likevel å oppgi 1 Mbit/s som 1024 kbit/s.

 

Ved datalagring bruker man som oftest byte som enhet. I Windows, DOS, UNIX osv så er 1024 byte = 1 kB (kilobyte) og 1024 kB = 1 MB (megabyte). På samme måte er det i Internet Explorer, Netscape, Opera, DC++ og alle andre programmer som måler overføringshastigheten i kilobyte per sekund istedet for kilobit per sekund. Det betyr at 1024 kB/s = 1 MB/s.

 

Trådstarteren spør hvor mange megabyte per sekund 89,5 kb/s tilsvarer. Jeg går ut ifra at han egentlig mente 89,5 kB/s. Regnestykket blir da:

 

89,5 kB/s = (89,5 / 1024) MB/s = 0.08740 MB/s.

 

Ikke noe stort avvik fra resultatene andre har kommet med, men jeg ser ofte at det er forvirring rundt disse begrepene på dette forumet, og tenkte derfor at jeg skulle gi det korrekte svaret.

Lenke til kommentar

Tenker litt høyt til :

RAM 2 X 512MB er 1024MB kalt 1GB er 1GB 1000MB også da....

 

Nei skjerp dere folkens , kilo=1000 er for poteter , ikke data .

Er disse hardiskprodusentene som har ødelagt for tankegangen deres

med sine kapasites lurerier.

 

Og alt dette kvekket med lite og stor m .

Det er ikke noe som heter millibit eller millibyte , så

om man snakker data er mb for oss som har holdt på med

dette en stund fremdeles megabit .

 

B'en derimot er viktig liten er bit og stor er byte .

 

...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
M= Mega = 10^6

m= mikro = 10^-6 (kan være at jeg tar feil her og at det er -3, de som vet bedre får rette meg opp, hvis det er feil)

 

b = bit = enten 0 eller 1 i elektroniske signaler. 0 er vel fra 0,4-0,8 volt mens 1 er 4,2-4,6 volt. (Nå er det 3 år siden jeg hadde dette, så igjen rett meg hvis feil)

byte = 8 bit. Dvs, 8 stk 0 og 1 i en fin blanding ----> 00110101

m er milli. Tenk millimeter (mm).

Lenke til kommentar

m(illi), k(ilo) og M(ega) osv. er bare prefikser som blir brukt for å gjøre tallene mer lesbare.

 

Vanligvis er disse prefiksene forkortelse for: m = 10^-3 (1/1000), k = 10^3 (1000), M = 10^6 (1000000).

 

Men i dataverdenen bruker man som regel det binære (totall) tallsystemet. Derfor har de samme prefiksene blitt om til: mi = 2^-10 (1/1024), ki = 2^10 (1024), Mi = 2^20 (1048576).

 

Grunnen til at det er akkurat disse tallene er fordi det er de som ligner mest på de original prefiksene. De har også fått nye navn på grunn av denne forandringen, som er: millibinær/mibi (mi), kilobinær/kibi (ki) og megabinær/mebi (Mi). Dere har kanskje sett folk som har skrevet "74.5 GiB" i sammenheng med en 80 GB harddisk.

 

b = bit

B = byte

 

En byte består av 8 bits, det har en sammenheng med hvordan dataene blir bygget opp, noe som jeg ikke skal gå inn på nå.

Lenke til kommentar
1Mbit = 1024kbit , 2Mbit=2048kbit .

1000 regelen gjelder lagring.

Jeg jobber med tele og data kommunikasjon og en 2Mbit's linje

har 2048kbit og den har den alltid hatt .

Jeg har litt vanskelig for å tro at du jobber med dette når du ikke har fått med deg at for digitale overføringslinjer har man ALLTID brukt 10-er potenser.

 

Nettverk

100 megabit/sec = 1000*1000 bit/sec

 

Modem

28,8 kbit/sec = 28.800 bit/sec

 

ADSL

2 Mb/s = 2 * 1000 * 1000 bit/sec

 

Samme gjelder for spesifikasjoner for overføring over USB / Firewire / PCI osv.

 

Anngående ADSL avrunder forskjellige leverandører forskjellig, og enkelte ganger med 1024 av markedsføringsgrunner. Av en eller annen grunn begynner liksomforståsegpåere som deg å klage når man ganger med 1000.

 

Hvis du ikke tror meg:

1) Sjekk instruksjonboken på nettverkskortet ditt.

2) Finn en gammel modeminstruksjonsbok

3) Se på hva som faktisk er definert av SI. Hvis du har hatt fysikk på videregående har du sikkert fått med deg at det er SI som definerer tekniske/fysiske standarder.

 

BTW: Ja deler dataindustrien har for vane å bruke 1024 som prefiksmultiplikator. Dette gir mening på minnestørrelser (som alltid selges i størrelser med 2er potenser.) På andre enheter: harddisker, disketter, overføringsrater på ALLE enheter og busser bruker man 1000 potenser.

 

Filsystemer bruker oftest 1024 potenser, av gammel vane. Dette ga mening på fat16 og fat 32 hvor filstørrelsen var i ganske store 2^x blokker.. Dette gir ikke mening på nyere filsystemer hvor man har mulighet til svært små blokker i forhold til diskstørrelsen. Nyere Linux-distribusjoner og vitenskapelig miljø skriver MiB ved 1024 potenser, og MB ved 1000 potenser.

 

Like greit å lære seg det med en gang, da dette er definert av standariseringsinstitusjoner, og blir brukt av universiteter og nerder som følger med..

Lenke til kommentar
Anbefaler tråden:
[url="http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=150885&hl=prefiks,and,si,and,kib"]Hvor stor er en harddisk[/url]

Skum igjennom de første 40++ postene

De beste innleggene er skrevet av:

Anders Leipsland
Roadrunner7
ATWindsor

:) God lesning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...