Gå til innhold

Elitegroup G556E kontra Aopen 1557

ahrue

Anbefalte innlegg

Jeg lider valgets kval, og har prøvd å lese gjennom flere tråder i denne delen av forumet. Måtte gi opp å lese 39 sider med veldig mye uinteressant, og fant ikke helt svaret jeg er på jakt etter. Hvilken maskin er best av disse to:

http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...relagerantall=3

og

http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6687

Jeg har lest dinside.nos tester av lignende PC-er, og får inntrykk av at ECS er mer støysvak enn 1557. I tillegg skal førstnevnte ha bedre konstruksjon med aluminium i skjermlokket. Støy er selvfølgelig et svært sentralt moment, men det er uklart om ECS er klart, eller bare så vidt, bedre enn 1557 her.

1557 kan skilte med "dothan"-prosessor, som angivelig skal være bedre enn "banian" som jeg tipper at ECS har. Samtidig har 1557 7200 RPM harddisk og dvd-brenner. 1557 har 3 (mot 2) usb 2.0-porter og minnekortleser. Denne laptopen koster 300 mer enn ECS.

Spesifikasjonsmessig har jeg inntrykk av at 1557 er et hestehode foran ECS, så spørsmålet er om dette stemmer. Det er et fint pluss med dvd-brenner, men ikke nødvendig siden min stasjonære PC er utstyrt med denslags. Kvaliteten i konstruksjonen og støystyrken kan, for alt jeg kan vite, gjøre ECS til et bedre kjøp enn 1557.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, sprøtt at det står mellom disse to. Jeg har brukt utrolig lang tid på å sette meg inn i de ulike bærbare på markedet, og etter mye om og men har jeg landet på nettopp disse modellene.

Men - jeg tror nok valget faller på Green. Aluminiumlokket er fristende, dessuten trenger jeg ikke absolutt alt av tilbehør som 1557 har.

Uansett hva slags valg du tar, post om det etterpå og fortell om erfaringene dine!

Lenke til kommentar

Slik som jeg ser det så er det konstruksjonsmessige av liten betydning da jeg har snakket med folk som har brukt aopen 1557 og ikke hatt noe problemer med dette. En av forsjkellene er at elitegroup's dvd brenner brenner både pluss og minus, det gjør ikke aopen sin, men aopen er jo sjukt mye billigere så....

Lenke til kommentar

512 frie ram koster ca. 900 kroner tror jeg...og da er du oppe i ca. 15K hvis du tenker på den med 1,6 ghz. Så har du 1000K for 200 mhz - det syns jeg ikke det er verdt altså.

Jeg valge heller aopen 1557 for 14495 - den med 1,7 ghz.

Lenke til kommentar

Jeg bestillte pc fra multicom i dag.

Intel Centrino 1600 prosessor (Dothan, 2MB cache)

512MB DDR PC2700 (333MHz) Kingston toppkvalitets minne. Det er en ledig minneplass for senere oppgradering.

60GB harddisk

Kombinert 8x DVD-ROM leser / 16x/8x/24x CDRW-brenner

128MB DDR ATI Mobility M11 Radeon 9700 skjermkort

kr 13,695.00

Håper jeg gjorde et bra kjøp.. Det som var litt negativt var at det bare var 1600 prosessor og ikke dvd brenner. Men satser på at disse ikke er nødvendige for min del og at jeg da heller kan spare noen kroner.

Det stod mellom denne og en 1557 fra digital impuls el psdata. Det som gjorde at det ble denne (etter mye om og men) var at designet så bedre ut og det var bedre og mer solid lokk. Det skal også visstnok være 5 timer batteritid (noe jeg betviler).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hadde ikke gått for 1557, liker ikke fysikken på den. Med tanke på at G556E begynner på 2.5 cm høyde og slutter på 3 (?), vet jeg ikke helt om jeg liker den heller. Designmessig er 1557 ikke noe mesterverk. Har ikke sett G556E irl, men hadde nok gått for den.

Lenke til kommentar
Det skal også visstnok være 5 timer batteritid (noe jeg betviler).

Ikke for å skuffe deg, men kameraten min sitter på en slik maskin og han er svært misfornøyd med batteritid i forhold til de annonserte 5 timer. Vi testet den her om dagen, kun ved at den stod på og det ble utført småoppgaver på den, da endte han opp på 3 timer og 15 min.

Lenke til kommentar

- Ja 5 timer stemmer nok ikke. Ved surfing over wlan får jeg ca 4 timer før den slår seg av.

- 556 er faktisk tynn sammenlignet med de fleste lapper jeg har sett. Den har imidlertid 4 små gummiføtter som løfter den litt i fra underlaget når den står på et bord f.eks. Utseende, feelen og tykkelsen var blant de tingene som imponerte meg når jeg mottok min 556.

Lenke til kommentar

Stod mellom disse to for meg og, men så steg prisen på 1557 med 1000kr hos digital impuls, så da går jeg heller for 556E... men jeg bygger heller den selv, og sparer et par tusen...

Hvis jeg bygger 556E selv, blir prisen 14500kr for:

1,8ghz

512mb ram (1gig for +700kr)

80gig disk 5400rpm

802.1g

M11

not bad :D

Dessuten er bygging av bærbar like lett kanskje lettere å bygge en stasjonær...

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Stod mellom disse to for meg og, men så steg prisen på 1557 med 1000kr hos digital impuls, så da går jeg heller for 556E... men jeg bygger heller den selv, og sparer et par tusen...

Hvis jeg bygger 556E selv, blir prisen 14500kr for:

1,8ghz

512mb ram (1gig for +700kr)

80gig disk 5400rpm

802.1g

M11

not bad :D

Dessuten er bygging av bærbar like lett kanskje lettere å bygge en stasjonær...

Gå ned i prosessorkraft og opp på ram. Det tjener du mye ytelse (og penger?) på.

Lenke til kommentar

Hvor er det du kjøper delene fra da? Snuser litt på tanken av å bygge meg en bærbar selv :)

Lenke til kommentar

Hei.

Har et par spørsmål angående 556E og det å bygge selv:

1. Er det mye forskjell på å sette opp en bærbar pc sammenlignet med en stasjonær (bygde en stasjonær pc for et par år siden og det gikk vel greit)?

2. Siden det er barebone så er vel alt av vifter og lignende inkludert?

3. Må man kjøpe wlan-delen separat (Intel WM3B2200 MINIPCI 802.11G Wireless card for Centrino ?)?

4. Er det mye forskjell på 333mhz-minne og 400mhz (lønner det seg å gå for kjappere)?

5. Hvordan er det med garanti når man bygger selv?

6. Er dette alt jeg trenger:

C1700D Intel-735BX 1700 MHz 2MB cache (Dothan) BOX for Centrino

NOK 2733.00

Hitachi 2,5" IDE 80GB (5400rpm) HDD (5K80) for notebook

NOK 1599.00

ECS 556E Barebone (ATI9700-128mb) 15"/DVD-RW (u/CPU/RAM/HDD)

NOK 8888.00

SO-DIMM 512MB DDR (400MHz) 200pin for notebook

NOK 855.00

Intel WM3B2200 MINIPCI 802.11G Wireless card for Centrino

NOK 299.00

Totalt NOK 15229.00

Frister liksom å spare et par tusenlapper ved å bygge selv...

Takk for hjelpen...

Lenke til kommentar

1: ??

2: Alt unntatt HDD, CPU og RAM skal følge med

3: Nei, innebygd. Etter det eg veit er WLAN IEEE 802.11b/g ein del av Centrinoteknologien

4: det er jo eigentleg sjølvsagt at 400MHz er bedre enn 333MHz så lenge hovedkortet og CPU støttar det

5: spør leverandøren av delene

6: ja, minus WLAN kort

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar

1: Er vel ikke mye forskjell, med det er enkelte ting som er litt forskjellig som plassering av deler, kjøleren til CPU osv, men som stasjonær, så er det bare å sette deler der det passer...

2.Vifte følger med, det eneste du trenger er: Cpu, Ram, HD, evt trådløst kort.

3. du må kjøpe et Intel 2100(802.11b)/2200(801.11G) kort. Når det står at 802.11b/g er innebygd, viser de til WLAN antenna.

4. Er jo forskjell, men hvis hovedkortet støtter 333mhz, så kommer den til å kjøre 400mhz brikka på 333mhz. ECS 556E støtter 266/333 minne.

5. Det er ingen garanti på hele maskinen, men det er fortsatt vanlig garanti på delene, utenom hardisk som har 3 år, ram har 5 år og alt annet har 1år.

6. ja, det er alt du trenger...

Semikolon: tror du har misforstått litt, For å få en fullblods Centrino maskin, så må du ha 802.11b/g, dette får du via 2100/2200 kortet...

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...