Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

vi.no lugubert eller helt greit ?

Anbefalte innlegg

Fikk vite om VI.no av en venn, de gir deg gratis mms bilder, ringetoner, animasjoner osv. osv. Eneste du trenger å gjøre er å registrere deg, med fullt navn, e-postadresse, postadresse og mobiltelefonummer.

Dette synes jeg var for godt til å være sant, så for en gangs skyld leste jeg gjennom vilkårene. Og der stod det at ved å samtykke til vilkårene godtar du at VI.no kan gi fra seg (selge) all informasjon du oppgir til andre selskaper, både innenfor norge og i utlandet.

Nå har ikke jeg noen slags peiling på hva denne typen informasjon kan bety for et eventuelt utenomlandskt firma. Men personlig fikk jeg en litt skeptisk følelse.

Er det noe de kan bruke denne informasjonen til ?

Det som kom inn i hodet mitt med en gang var svindel.

Men om noen her har litt bedre peiling enn meg, så er jeg meget interisert i å høre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det de snakker om er å selge infoen din til reklame leverandører. Det som er skummelt er dette fra vilkårene deres:

3.3 Brukeren samtykker til at markedsføring kan formidles ham ved hjelp av moderne teknologiske metoder, slik som for eksempel SMS, MMS, automatiserte telefonoppringninger, telefaks, elektronisk post og annet. Dette samtykket gjelder markedsføring fra både M-Quest og de som M-Quest eventuelt utleverer eller videreselger opplysningene til.

Med andre ord har man gitt samtykke til telefonselgere, spam, faksreklame, automat oppringninger på din mobil, sms reklame og all annen dritt. Så ved å gi deg noen ringetoner og gamle dølle logoer har de fått lov til å spamme deg for all evig tid.

Ja faktisk for all evig tid, for om du selv krever deg slettet fra VI.no så gjelder samtykket fortsatt for alle som har kjøpt adresselistene før du ba om dette og det kan være MANGE.

Godt gjort at du leste gjennom først. Selv har jeg lært meg at alt gratis koster, og leser grundig gjennom hva jeg tillater før jeg godtar noe.

Lenke til kommentar

Vil bare også legge til at for å benytte tjenesten må du ha Wap eller GPRS aktivert noe som betyr at de ikke sender det til deg, men gir deg en nedlastingslink, noe som igjen betyr at du må betale overføring som fort kan bli dyrt. Med andre ord får du ingenting gratis av dem.

Lenke til kommentar
Fikk vite om VI.no av en venn,

Synd for vennen din da?

Ja, hun hadde jo selvfølgelig ikke lest gjennom vilkårene, men hadde meldt seg på med en gang siden alt var "gratis" :!:

Så gjorde jeg hun oppmerksom på hva vilkårene sa, og da ble hun litt skeptisk ja, men kanskje en smule seint nå. . .

Lenke til kommentar

Mye av .gif animasjonene der kan du få gratis uten å registrere deg.. ;) Jeg gjorde sånn på min T610

Fant adressen ved å høyreklikke på gif-animasjonen og valgte egenskaper. Sendte adressen til meg selv via telefonkatalogen, fikk den som en sms med link (funksjon i min telefon), åpna linken lastet ned animasjonen, og vips hadde jeg en gratis animasjon.. :) (koster så klart noen øre for GPRS overføringen..). Du kan også skrive inn adressen manuelt i wap browseren på mobilen men det er jo litt mer jobb.. :ermm:

Dette trikset fungerer på mange andre sider også på nettet.. ;)

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

3.5 Brukeren gjøres oppmerksom på at samtykket kan trekkes tilbake til enhver tid og at M-Quest da vil slette opplysningene.

Er det noen som stoler på det når de seller opplysningene til norge/utlandet? :hmm:

Skulle til å registrere meg (etter en idé av en venn), men ble litt skeptisk da jeg leste retningslinjene, og søkte hva folk mente om "alt på denne siden er GRATIS" på google. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...