Gå til innhold

norton ghost

Anbefalte innlegg

jeg fikk med norton ghost med hoverkortet mitt, og lurer på hvordan funker dette programmet ?

vil det gå at jeg har

winxp

photoshop 7

winamp

phpcoder

apache/php

vil det bli plass til alt dette ? pluss drivere da seff. men de er jo ikke store

og en annen liten ting, hvordan funker dette programmet .. ser det kommer bare som ghost.exe ?

Housey

8.gif

[ Denne Melding var redigert av: house på 2002-04-22 15:06 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den lager et imag av hd, som er like stor som det antal MB du bruker på hd så lenge du komprimerer vekk ledig plass på Hd.

Når du installerer det blir du spurt om å lage en disket, med denne skal du boot med og da lager du imag av HD :smile:

Just admit your a Freak :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Destro på 2002-04-22 15:17 ]

Lenke til kommentar

med Norton Ghost kan du enkelt ta backup av partisjoner (FAT, FAT32, NTFS, linux partisjoner etc) som ligger på harddisken din, så det er bare å starte opp i dos modus enten via en oppstartsdiskett eller fra MS-DOS modus i win9x.

en ting du må passe på er at du har en FAT/FAT32 partisjon å skrive til.

Jeg brukte før å ta backup av c: hvor jeg hadde windows 98 se og programmer, andre ting som spill etc. har jeg på andre partisjoner for ryddighetens skyld, og fikk en kompresjon med Ghost på rundt 50%

en ting du bør passe deg for er at backup-imagene er en fast størrelse så om du prøver, la oss si en backup fra en partisjon på 3Gb fra en disk på samme størrelse det på en annen harddisk på 40Gb så får du opp kun de 3Gb

Lenke til kommentar

Har tenkt til å begynne å bruke ghost fordi jeg er lei av å installere windows. Er det slik at hvis jeg tar et image av c: (7Gb NTFS av en 30Gb med resten som en 23Gb FAT32), så må jeg formatere om hele (30GB) disken og legge inn de kanskje 3Gb jeg har med programmer og windows. Får jeg en partisjon på 3GB da??

Litt rotete, men de som veit skjønner sikkert hva jeg mener.

Trenger virkelig litt hjelp om dette :smile:

Lenke til kommentar

Størrelsen på partisjonen spiller ingen rolle (skjønner ikke hva Tullingen mente). Image filen inneholder kun det som er i bruk. En typisk måte å bruke Ghost på er hvis du skal bytte harddisk. Ta image av din gamle disk, og restore til den nye disken. Eneste krav er at den nye disken må formateres med samme type partisjon.

OBS: Du bør absolutt ikke bruke Ghost under Windows når du tar image av C partisjonen. Bruk en DOS boot diskett.

Hilsen en som har brukt Ghost i mange år.

Lenke til kommentar

det jeg mente var at når du "innstallerer" den 3Gb imaget (som tar sikkert 1.5Gb nedpakka om du bruker partisjonen fullt ut med vanlige programmer. Men om du tar en partiosjon som er full av mp3'er, divx'er eller andre komprimerte ting så får du ganske liten komprimering) på en annen disk enn den var tatt fra så får du en partisjon der som tilsvarer 3Gb

dei 3Gb er bare et tall jeg tok rett ut av lufta og har ingenting med begrensninger ved Ghost

og nei, du trenger ikke formatere hele disken.

du bare trykker deg til at Ghost skal installere backup-imaget over den partisjonen du tok backup av eller hvor enn du måtte ønske.

f.ex.

du har en disk på 45Gb.

du har delt den opp i 2 partisjoner på 4Gb og 41Gb

vi kaller 4Gb'en for c: og 41Gb for d:

du starter opp med en oppstartsdiskett med Norton Ghost (eller starter i ms-dos modus i win9x (jeg tror det skal fungere, men jeg anbefaler å bruke en oppstartsdiskett.))

du tar backup av c: , kaller den for PER og lagrer den som et lurt sted

så etter en stund så finner du ut at du vil legge inn det backup-imaget av c: pga problemer med windows eller en annen grunn som krever formatering av c: (ikke misforstå meg her, du trenger ikke formatere c: for å legge inn backup-imaget)

du starter opp med en oppstartsdiskett med Norton Ghost

du sier til Ghost at den skal legge inn igjen backup-imaget PER over c:

og vips så ser c: ut akkurat som da du tok backup-imaget PER. med andre ord du mister filer som ligger på c: før du la inn PER, men det kan du unngå ved å flytte dem over på d: FØR du legger inn PER

Lenke til kommentar

Quote:

og vips så ser c: ut akkurat som da du tok backup-imaget PER. med andre ord du mister filer som ligger på c: før du la inn PER, men det kan du unngå ved å flytte dem over på d: FØR du legger inn PER

Angående dette så er det noe som er veldig lurt å gjøre med en gang du har installert Windows

1 : flytt Mine dokumenter til D:

2 : Flytt mappen der outlook skal lagre mailene Til en mappe som du har kalt fks E Post på D:

3: flytt Mine favoritter til D:

4 + mye annet som er irriterende å miste får du ghoster in igjen maskinen

(Dette må da gjøres før du lager ghostbildet)

jeg har alltid brukt ghost med 98/me for da kjørte jeg inngjenn bildet minst en gang hvær 14 dag

(det er enklere å ghoste en å avistallere alle dilldallprogrammenne jeg tester)

Laget også bilde av WinXP men etter å ha kjørt XP i 4 måneder uten å klare å kræsje den så slettet jeg ghostbildet.

en annen ting med XP er at med 98/Me så var det ingen problemer med å kopiere Windows-image over på en annen disk men med XP så har jeg ikke klart det.

Fks : du har en gammel 37Gb ATA 66 disk som du kjører WinXP på første partisjon (8Gb)

Du kjøper deg en 120Gb lager en partisjon til C: og gjør den aktiv

Så kjører du inn ghostimage fra den gamle HD'en til den nye

Svitjer om hardiskenne (eller tar vekk den gamle) så den nye booter.

Der er det ingenting som skjer når du kjører XP

(Klarer ikke å boote)

er det noen andre som har en løsning på dettte så er jeg interesert i å høre det

Lenke til kommentar

Hadde også problemer med å flytte XP til en ny disk. Fikk bootet OK, men kunne ikke logge meg inn. Det kom av at jeg hadde vært "lur" og partisjonert den nye disken med Disk Manager i XP. Det medførte rett og slett at det ikke var noen C: partisjon på den nye disken. (men det virket når den gamle disken var koblet til som sekundær).

Brukte i stedet fdisk som vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...