Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?

Anbefalte innlegg

La meg legge ut malen for denne diskusjonen, slik at nybegynnere forstår hvordan de skal svare:

1 (Man referer til det den forrige personen argumenterte med)

2 (Deretter følger et skjellsord om personen som la ut det forrige arument, samt skriverens eget argument)

Her følger et eksempel:

Idiot! Du tar helt feil, bla bla bla.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg må ærlig innrømme at jeg har syndet endel på dette med piratkopiering. Men det er jo ikke særlig pent da. Det er jo som å stjele.

Piratkopiering hadde blitt mindre utbredt om prisen på spill/filmer/programmer osv ble skrudd ned flere hakk. Produsentene hadde tjent på det likevel. Det er bare det at de vil tjene så ufattelig mye på det de gjør. Ikke rart mange nekter å betale prisen for varene.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper spill og film, men laster som regel ned musikk på den mindre lovlige måten. Hvorfor ? Jo fordi jeg føler musikk er det som koster mest i forhold til hva du egentlig får for pengene. I mitt hode er ikke lyd verdt så mye, som noe som også har med noe visuelt.

Jeg vet det er litt feil egentlig siden en film jeg kjøper gidder jeg ikke se så mange ganger, mens musikken ville sikkert gitt meg mer "underholdning" i det lengre løp. Det som gjør musikken til en ting jeg bare laster ned er at jeg egentlig bryr meg lite om musikk i form av cder. Musikk er noe jeg bruker i bakgrunnen av noe annet jeg holder på med. Kan også legge til at jeg så å si aldri kjøpte musikk før jeg hadde muligheten til å kopiere musikk. Bare hvis jeg ble tvunget til å handle noe i tillfelle fest osv.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper lite spill / musikk, men laster nok ned endel :blush:

Jeg mener spill og musikkbransjen skyter seg selv i foten, og trenger en reality sjekk.

Media -> Hvorfor skal de absolutt bruke disse jævla plast skivene? Jeg, og de fleste andre ville foretrukket å kunne laste ned spillet av leverandøren, for å så ha ISO fila liggende på disken. cd/dvd er ett skjørt medie, og jeg liker ikke å leite etter denne driten hver gang jeg skal spille / høre på musikk. Dessuten bråker CD spilleren

Jeg ville gladelig betalt for nedlasting av spillet. Da slipper jeg å kaste penger ut av vinduet til produksjon, distubusjon, og salg av den plasten jeg alikevel ikke bruker (de spill og musikktitlene jeg har kjøpt har jeg enten laget image av, eller lastet ned i tillegg). og vet med sikkerhet at mesteparten av pengene går til en god sak, istedenfor å lønne de ansatte på elkjøp :p

Dessuten finnes det så mange folk som har grodd fast foran pc skjermen. disse menneskene kommer seg skjelden ut til butikken, og laster ned piratkopier for enkelhetens skyld.

Noen av disse "antipiratsperrene" er jo helt på trynet. Nå tenker jeg spesiellt på starforce. Makan til møkkasperre skal du lete lenge etter.

eksempel -> Jeg var en ivrig UFO fan, og gledet meg stort til den siste *hva enn den het* Gleden brast fort når starforce ikke ville ha noe med dvd spilleren min og gjøre, kunne bare kaste spillet jeg kjøpte, men piratversjonen jeg lastet ned fra nettet fungerte utmerket. Kompisen min fikk forøvrig samme problemet, men var smart nokkt il å låne cd'n min før han også lastet det ned :nei:

Død over CD'n !! :dribble:

Lenke til kommentar
Media -> Hvorfor skal de absolutt bruke disse jævla plast skivene? Jeg, og de fleste andre ville foretrukket å kunne laste ned spillet av leverandøren, for å så ha ISO fila liggende på disken. cd/dvd er ett skjørt medie, og jeg liker ikke å leite etter denne driten hver gang jeg skal spille / høre på musikk. Dessuten bråker CD spilleren

Hvem er disse "Fleste andre" du snakker om her? Det er kanskje *litt* drøyt å generalisere til hele det globale spillmarkedet ut fra din egne oppfattelser. Nå er det slik at i resten av verden er det langt fra utbredt med den type bredbånd vi har i Norge. Fremdeles vil jeg anta at de "fleste andre" som utgjøre det kjøpende markedet faktisk *foretrekker* å kjøpe et fysisk produkt.

Gi det litt tid. Elektronisk distribusjon er faktisk et helt nytt konsept i historisk sammenheng. Det er så godt som første gangen vi kan kjøpe et såpass komplekst produkt (komplekst i den forstand at det har krevd en vanvittig mengde bearbeiding på forhånd) uten å lette på ræven fra kontrostolen. Det er ikke gjort over natten å endre logistikk, forretningsstrukturer, tenkemåter og hele måten vi driver forretning på over en periode på noen få år. Det er mange som har investert mye tid og penger, og de er ikke automatisk villig til å gjøre dramatiske endringer på kort tid.

Det tar tid. For det første må markedet tilpasse seg. Vi som er på dette forumet representerer på ingen måte det store markedet; vi (dere) (unge, teknologiinteresserte, ...) er i all hovedsak *langt* fremme når det gjelder bruken av digitale salgs- og markedsføringskanaler.

Men det kommer. Det går sikkert ikke så raskt om mange ønsker, men jeg regner ganske sikkert med at vi om noen år vil finne en ganske annen situasjon enn det vi ser i dag. Det er jeg villig til å vedde en nyre på :)

Noen av disse "antipiratsperrene" er jo helt på trynet. Nå tenker jeg spesiellt på starforce. Makan til møkkasperre skal du lete lenge etter.

eksempel -> Jeg var en ivrig UFO fan, og gledet meg stort til den siste *hva enn den het* Gleden brast fort når starforce ikke ville ha noe med dvd spilleren min og gjøre, kunne bare kaste spillet jeg kjøpte, men piratversjonen jeg lastet ned fra nettet fungerte utmerket. Kompisen min fikk forøvrig samme problemet, men var smart nokkt il å låne cd'n min før han også lastet det ned  :nei:

Død over CD'n !!  :dribble:

5658311[/snapback]

Jøss. To stykker så tett som opplever det samme. Aner ikke hvor stor sannsynligheten for det er, men jeg regner med at den er forsvinnende liten. Det er faktisk en ganske liten (men svært vokal) andel brukere som faktisk har reelle problemer knyttett opp mot Starforce (og andre) , som ikke er knyttet opp mot annen software (Daemon Tools etc). Nå kan man selvfølgelig diskutere hvorvidt gutta i Starforce (et al) egentlig har noe med å avgjøre hvilke programmer du kan ha installert på maskinen din, men det blir nå en annen diskusjon enn hardwarekompatibilitetsproblemer.

Lenke til kommentar
kt.

Gi det litt tid. Elektronisk distribusjon er faktisk et helt nytt konsept i historisk sammenheng. Det er så godt som første gangen vi kan kjøpe et såpass komplekst produkt (komplekst i den forstand at det har krevd en vanvittig mengde bearbeiding på forhånd) uten å lette på ræven fra kontrostolen. Det er ikke gjort over natten å endre logistikk, forretningsstrukturer, tenkemåter og hele måten vi driver forretning på over en periode på noen få år. Det er mange som har investert mye tid og penger, og de er ikke automatisk villig til å gjøre dramatiske endringer på kort tid.

eksempel -> Jeg var en ivrig UFO fan, og gledet meg stort til den siste *hva enn den het* Gleden brast fort når starforce ikke ville ha noe med dvd spilleren min og gjøre, kunne bare kaste spillet jeg kjøpte, men piratversjonen jeg lastet ned fra nettet fungerte utmerket. Kompisen min fikk forøvrig samme problemet, men var smart nokkt il å låne cd'n min før han også lastet det ned  :nei:

Død over CD'n !!   :dribble:

5658311[/snapback]

Jøss. To stykker så tett som opplever det samme. Aner ikke hvor stor sannsynligheten for det er, men jeg regner med at den er forsvinnende liten. Det er faktisk en ganske liten (men svært vokal) andel brukere som faktisk har reelle problemer knyttett opp mot Starforce (og andre) , som ikke er knyttet opp mot annen software (Daemon Tools etc). Nå kan man selvfølgelig diskutere hvorvidt gutta i Starforce (et al) egentlig har noe med å avgjøre hvilke programmer du kan ha installert på maskinen din, men det blir nå en annen diskusjon enn hardwarekompatibilitetsproblemer.

5658977[/snapback]

Jeg synes det er ganske beskrivende at "piratbransjen" har hatt et velfungerende distribusjonssystem i åresvis, som ganske mange kan å bruke. Jeg tror det går mer på vilje, selskapene tjener penger slik det er i dag, og de gjør alt de kan for å holde systemet slik som det er (og følgelig ikke miste sin makt og inntekt).

Jeg tror starforce-problemene er underrapportert, mange a de har svært diffus kobling med starforce, for den gjengse mann (og selv den avanserte bruker) er ofte koblingen så diffus at det vansklig å skjønne at starforce er problemet (flere har problemer selv etter spillene er avinstallert).

Forsåvidt så mener jeg vel også at det er rimlig ille at de nekter deg å kjøre andre programmer (kasnkje spesielt et så allmennyttig program som daemon-tools).

AtW

Lenke til kommentar

AtW --> Det du sier om vilje går på det samme som jeg sier. Det tar tid å endre holdninger, instillinger og investeringer som er gjort. Profesjonelle utgivere har investert store økonomiske ressurser i dagens logistikksystemer. Og jeg tror som sagt, uten at jeg har noen klare tall som viser det, at de 'fleste' kundene fremdeles foretrekker å få en hardkopi av det de betaler for. Eller i alle fall at det er en oppfatning og holdning at det er det markedet ønsker.

De som sitter på pengene vil alltid få mest mulig igjen for sine investeringer, og i det øyeblikke markedet *krever* digital distribusjon, og det globalt begynner å bli mulig å gjennomføre det, vil det komme.

Angående piratenes distribusjonssystem, så kan ikke piratene regnes som hovedsegmentet av markedet. Det er faktisk først med bittorrent teknologien og dens tilgjengelighet at "vanlige" brukere har fått en enkel tilgang til warez; en tilgang som ikke krever spesielt store dataferdigheter eller evne til å kjenne de "rette" kanalene. Det er alment tilgjengelig.

Hvilket antageligvis er en utvikling som vil ytterligere sette fart i formell digital distribusjon.

Starforce er for øvrig gjennomdiskutert tidligere i denne tråden og i en annen tråd.

Lenke til kommentar
AtW --> Det du sier om vilje går på det samme som jeg sier. Det tar tid å endre holdninger, instillinger og investeringer som er gjort. Profesjonelle utgivere har investert store økonomiske ressurser i dagens logistikksystemer. Og jeg tror som sagt, uten at jeg har noen klare tall som viser det, at de 'fleste' kundene fremdeles foretrekker å få en hardkopi av det de betaler for. Eller i alle fall at det er en oppfatning og holdning at det er det markedet ønsker.

De som sitter på pengene vil alltid få mest mulig igjen for sine investeringer, og i det øyeblikke markedet *krever* digital distribusjon, og det globalt begynner å bli mulig å gjennomføre det, vil det komme.

Angående piratenes distribusjonssystem, så kan ikke piratene regnes som hovedsegmentet av markedet. Det er faktisk først med bittorrent teknologien og dens tilgjengelighet at "vanlige" brukere har fått en enkel tilgang til warez; en tilgang som ikke krever spesielt store dataferdigheter eller evne til å kjenne de "rette" kanalene. Det er alment tilgjengelig.

Hvilket antageligvis er en utvikling som vil ytterligere sette fart i formell digital distribusjon.

Starforce er for øvrig gjennomdiskutert tidligere i denne tråden og i en annen tråd.

5659273[/snapback]

Markedet krever jo allerede delvis en endring, i form av at de henter ned ting, fordi det er mye enklere, bedriftene tar ikke dette hintet, og er mer opptatt av å gjøre sine nye varianter minst mulig attraktive, og mest mulig strupet av toskete restriksjoner.

Ellers er dagens ogistikksystem eldgammelt, og har tilbakebetalt seg for lenge siden.

Jeg tror veldig mange fint kunne hente ned ting lenge før bittorrent. Min erfaring er egentlig at bittorrent ikke engang er det mest populære blant den "enkle" bruker. Hadde du sagt napster, så kunne jeg kanskje vært enig.

At piratene ikke direkte står for distribusjonen er jo greit nok, men det er jo helder ikke film/plate/spillselskaper som distribuerer selv heller, de bruker trailere og butikker. Poenget er at de benytter en langt mer effektiv distribusjonsmodell.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Hvis du førs laster end et spill å finner ut at det er bra så kjøper du jo ikke det du fortsetter å spille det du har lastet ned selfølgelig! :nei:  :nei:

5659375[/snapback]

Øhh, hvorfor kan man ikke kjøpe noe man har prøvd gratis først?

5659468[/snapback]

hvorfor skal man kjøpe noe man allerede har? :roll:

Lenke til kommentar
Hvis du førs laster end et spill å finner ut at det er bra så kjøper du jo ikke det du fortsetter å spille det du har lastet ned selfølgelig! :nei:  :nei:

5659375[/snapback]

Øhh, hvorfor kan man ikke kjøpe noe man har prøvd gratis først?

5659468[/snapback]

hvorfor skal man kjøpe noe man allerede har? :roll:

5659667[/snapback]

Prøv å se ørlitegrann forbi din egen nesetipp så kanskje det vil gå opp et lys.

Lenke til kommentar

AtW - Igjen, det kommer helt an på hvordan du definerer 'Markedet'. Jeg er av den oppfatning at det store markedet faktisk *ikke* laster ned warez / har mulighet til å kjøpe ting gjennom digital distribusjon. Jeg har desverre ikke noen tall på dette. Tar gjerne imot input fra noen som har det.

At det jeg har kalt folk som ligger langt fremme teknologisk laster ned, er ikke det samme som at det et stort krav blant alle som faktisk er kjøpere av digitale produkter, krever det. Husk på at det er primært PC spill (og forsåvidt XBOX, men antar at det utgjør en mindre del av markedet) som distribueres som warez, mens det legale markedet domineres av konsollspill, som i mye større grad er legalt.

Og det er det samme distribusjonsnettet som brukes både for konsoll og PC spill. Så det er en viss treghet i systemet :)

Lenke til kommentar
AtW - Igjen, det kommer helt an på hvordan du definerer 'Markedet'. Jeg er av den oppfatning at det store markedet faktisk *ikke* laster ned warez  / har mulighet til å kjøpe ting gjennom digital distribusjon. Jeg har desverre ikke noen tall på dette. Tar gjerne imot input fra noen som har det.

At det jeg har kalt folk som ligger langt fremme teknologisk laster ned, er ikke det samme som at det et stort krav blant alle som faktisk er kjøpere av digitale produkter, krever det. Husk på at det er primært PC spill (og forsåvidt XBOX, men antar at det utgjør en mindre del av markedet) som distribueres som warez, mens det legale markedet domineres av konsollspill, som i mye større grad er legalt.

Og det er det samme distribusjonsnettet som brukes både for konsoll og PC spill. Så det er en viss treghet i systemet :)

5659924[/snapback]

Har ikke noe tall på det jeg heller, men jeg har inntrykk av at det er svært utbredt, om folk ikek gjør det selv, så har "alle" familier en liten guttepjokk som skaffer far i huset den nyeste filmen om han vil ha den. Og jeg har helelr ikke inntrykk av at man ligger langt fram teknologisk når man laster ned, DC, kaazaa eller bittorrent er ikke langt ned på lista over hva den "enkle bruker" installerer.

Ditt eksempel gjelder bare spill, ikke glem musikk og video. Dessuten er det en større prosess å måte brenne ting ut og modde en konsoll, selve nedlastingen er ikke bøygen tror jeg.

AtW

Lenke til kommentar

Dere ser vell ikke ironien i at grunnet større pirat kopiering på PC gjør at PC spillene er generelt sett billigere?

Det er en myte fra produsentene at spill ville vært billigere om det ikke var for piratkopiering. At det finnes "pirater" gjør at det blir som en konkurent i bransjen, men til motsetting at denne "konkurenten" ikke lager egene spill. Tilbyr den ditt spill til en gratis pris. Forde dette er tilstede betyr det at om du ber om en pris ingen er villige til å betale ville nok fler og fler gå over til warez, noe du som produsent ikke ønsker. Så lenge du tjener penger på å lage spill vill du fortsatt gjøre det selv om det er pirater der ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...