Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Der, KRAFortune, kom du antageligvis med århundrets uttalelse. For ikke å snakke om grammatikk og rettskrivning.

5433078[/snapback]

så fint da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns bare det ikke er verdt pengene.

Å joda, såklart de produsenten skal ha penger for at han lager spillene, men syns det er litt vel mye for 500kr for et spill som du blir lei på 4dager , og sitter igjen med nullniks.

Skal alle 15åringer med dårlig råd kjøpe seg et nytt spill hver 4-5dag da ?

Jeg selv laster ned filmer, spill , musikk, men kjøper også spill,musikk, og filmer. Men spill syns jeg er høyst overvurdert.

- Dette var min mening, og bare min.

Lenke til kommentar

Hvis en ser seg litt rundt, har det blitt vanligere at spill koster rundt 400kr nå til dags. Hvis en kjøper på tilbud litt etter relase-dato, ligger mange spill rundt 100-150kr, f.eks selger CDON.no Quake4 til under 150kr nå så jeg. Og 15-åringer som "bruker opp" et spill på 4-5 dager, skulle kanskje bruke litt mer av tiden sin til noe fornuftig... :-p

Lenke til kommentar

KriFos: Det stemmer nok. Men vet du noe om det er tilsvarende for dataspill / programmer? Uten at jeg har noen konkrete holdepunkter for det, vil jeg anta at det så absolutt ikke stemmer her. Ut fra de tall jeg har sett, og de holdningene som presenteres her inne, antar jeg at det er omvendt proporsjonalt i de tilfellene; jo mer man laster ned, desto mindre kjøper man.

Men er det noen som har sett noen tall på det?

Radiated: Det er som regel et samsvar mellom hvor mye tid folk har, hvor gammel de er, og hvor mye de kjøper / kopierer. Min hypotese er at folk som er i arbeid / har familie / liten tid / tjener penger, som regel kjøper spill. 14-17 åringer uten penger og forpliktelser laster ned som vårkåte kaniner.

Men har desverre aldri fått anledning til å undersøke dette nærmere ;)

Edit: Før det ramler inn med "... men JEG ..." eposter her, så vil det naturligvis være massevis av unntak.

Endret av cetram
Lenke til kommentar

Vet ikke om det stemmer for spill, og det gjør det nok kanskje heller ikke. Hadde vært interessant med en tilsvarende undersøkelse på spill, og da mener jeg ikke en poll på Gamer.no :p

Tror nok ikke at de som laster ned 100 spill i året kjøper så veldig mange spill, men det gjør ikke nødvendigvis de som "bare" laster ned 10 spill i året heller.

Tror kanskje man kan dele gruppene inn i 4:

1. De som laster ned, og ikke kjøper en dritt (unntatt MMORPGs og sånt de MÅ kjøpe for å kunne spille online)

2. De som laster ned, og kjøper kun det det beste

3. De som laster ned kun for å prøve, og kjøper det de spiller

4. De som ikke laster ned, og kun kjøper

Tror de fleste befinner seg i gruppe 2 og 3, eller en plass midt i mellom.

edit: angående programmer så er jeg av det inntrykket av at de fleste ungdommer / unge voksne laster ned programmer, de færreste kjøper software-pakker til tusenvis av kroner per stykk. Det som så hender er at om / når de får seg jobb, så vil de kanskje til en viss grad anbefale bruk av forskjellige programmer som de har lastet ned fordi de er kjent med dem.

har vært mange spekulasjoner at det er programvareselskapene som slipper anti-dongle-cracks o.l. nettopp pga de vet at privatmarkedet ikke er noe marked uansett, men at det kan hjelpe dem i å komme inn på "proff"-markedet.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
Vet ikke om det stemmer for spill, og det gjør det nok kanskje heller ikke. Hadde vært interessant med en tilsvarende undersøkelse på spill, og da mener jeg ikke en poll på Gamer.no :p

Tror nok ikke at de som laster ned 100 spill i året kjøper så veldig mange spill, men det gjør ikke nødvendigvis de som "bare" laster ned 10 spill i året heller.

Tror kanskje man kan dele gruppene inn i 4:

1. De som laster ned, og ikke kjøper en dritt (unntatt MMORPGs og sånt de MÅ kjøpe for å kunne spille online)

2. De som laster ned, og kjøper kun det det beste

3. De som laster ned kun for å prøve, og kjøper det de spiller

4. De som ikke laster ned, og kun kjøper

Tror de fleste befinner seg i gruppe 2 og 3, eller en plass midt i mellom.

edit: angående programmer så er jeg av det inntrykket av at de fleste ungdommer / unge voksne laster ned programmer, de færreste kjøper software-pakker til tusenvis av kroner per stykk. Det som så hender er at om / når de får seg jobb, så vil de kanskje til en viss grad anbefale bruk av forskjellige programmer som de har lastet ned fordi de er kjent med dem.

har vært mange spekulasjoner at det er programvareselskapene som slipper anti-dongle-cracks o.l. nettopp pga de vet at privatmarkedet ikke er noe marked uansett, men at det kan hjelpe dem i å komme inn på "proff"-markedet.

5436420[/snapback]

Eg har ikkje tru på at musikk, film og spele bransjen taper så mykje som dei seier dei gjer. Har ikkje sett utrekkningen deirast, men slik eg sjønner det påstår dei at visst du laster ned ein sang/spel/film så er det eit tap. Men som sagt i fleire andre poster så kjøper ein del folk det samme som dei laster ned. Og uansett er det ikkje sikkert at folk hadde kjøpt det uansett. Visst eg laster ned ein dårlig film, berre får å sjå kor dålig han er, så er det ikkje det det samme som om at eg hadde betalt for å sjå den visst eg ikkje hadde hatt internett. Eg hadde rett og slett ikkje gidda å sett den.

Men må sei det at folk som berre laster ned og ikkje køper noko har eg ikkje noko sans for. Det er faktisk folk som er avhengig av å tene penger på desse tinga for å behalde jobben.

Vil påstå at eg ligger rund gruppe 2-3, men må inrømme at dei fleste spelene eg kjøper er til konsol og kjøper som regel etter dei har gått ned i pris. Men telte nettopp over pc samlingen min(uten å ta med tilleggspakker og spel eg ikkje finner igjen) og har over 60 orginale pc spel. Dei fleste er kjøpt på tilbud(bortsett fra wow og half-life 2 collectors editon). Gidder ikkje skrive kor mangen konsole spel eg har, men trur det slår pc samlinga mi.

Angående program kan eg spesielt forstå at folk laster ned. Photoshop koster ca 8000-10000kr og det er ikkje noko ein privat person kjøper for å endre nokon farger av og til. Og visst du har lyst å drive på med 3d koster programa ofte 20000++. Mangen av programa har learning eiditons(lære versjoner) for å tilby folk som vil lære seg 3d uten å bruke piratkopi. Før har det vært svært vanskelig å lære seg 3d uten å bruke ei formue på det, men nå er det lettere.

Gimp:Gratis(og lovlig) bilde/foto program.

NB: Visst nokon lurer på meir om 3d program og learning edition PM meg.(eg snakker om lovlige utgaver, men kan og litt om pris og kva program som kan gjere kva)

Lenke til kommentar

Oppbrukt, men dog:

Hvordan kan 400 kroner være for dyrt for et spill? La oss ta f eks Max Payne, ca 12 timers spilltid. Det er 35 kroner timen. Baldurs Gate, ca 40 timers spilltid; ca 10 kroner timer. Regn videre på det. Du vil komme til at det ligger på mellom 20 og 40 kroner timen for et dataspill, mye billigere om du venter en eller to måneder fra det er sluppet til du kjøper det.

Øl: ca 130 kroner timen (pr person)

Kino: ca 37,5 kroner timen (pr person)

Teater: ca 100 kroner timen (pr person).

For et dataspill må jeg (som en fattig stipendiat) jobbe 6,5 timer for å få råd til å kjøpe et dataspill. For hver time jeg jobber, tjener jeg 70 kroner. Pr arbeidstime blir det mye billigere for meg å kjøpe dataspill enn å gjøre noen av de andre tingene jeg har presentert her. Du vil antageligvis ikke finne så jævlig mange andre ting som er billigere enn det.

Så hvordan kan det da være for dyrt? Er det for dyrt fordi du ikke har råd til det? Og hva er betalignsviljen din?

Jeg tror problemet med piratokopiering ikke er at det er for dyrt, men at mange (spesielt "unge") har en betalingsvilje lik 0 for dataspill, rett og slett fordi det er gratis å laste dem ned. Det tar kanskje til sammen 10 minutter med livet ditt for å starte en nedlasting og gjøre de tingene man trenger for å få en piratkopi til å virke (Zippe ut, mounte eller brenne) noe som igjen er betydelig mindre tid enn å gå til en butikk og kjøpe det.

Min påstand er altså at nivået på piratkopiering er til en viss grad uavhengig av prisnivået. Selvfølgelig vil prisnivået føre til økt salg fordi både flere får råd til å kjøpe, og de som kjøper vil få råd til flere kopier. Videre vil antageligvis piratkopiering / nedlasting bli redusert, men uten at jeg har noen forutsetning for å konstantere noe som helst, antar jeg at man ikke vil få en tilsvarende reduksjon i nedlastingen.

Det kommer egentlig helt an på hvordan fordelingen er mellom de fire gruppene som Krifos veldig bra peker ut lenger her oppe. Alt etter hvor hovedvekten av de faktiske spillere befinner seg, vil en reduksjon i pris føre til ulik grad av salg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

det der var en fryktelig forklaring og begrunnelse cetram

det er ikke det at man ikke har råd til det det er det faktum at å spare "400kr" ved å laste ned pirat kan gi deg en sterkere økonomi til andre ting

jeg bruker ikke penger vis jeg ikke må og det tror jeg de aller fleste tenker.

ikke kom her å si at du aldri har gjort noe ulovlig

Lenke til kommentar
ikke kom her å si at du aldri har gjort noe ulovlig

5437074[/snapback]

Har det noe med saken å gjøre?

Skjønner ikke hvorfor anser det som "bra" og piratkopiere.

Og i tillegg kommer dere bare med teit og tåpelige begrunnelser hvorfor en bør piratkopiere.

- jeg hadde ikke kjøpt 2'eren hadde jeg ikke piratkopiert 1'ern, så derfor har spillindustrien tjent penger på meg. <-- dårlig forsøk på å få god samvittighet igjen

- De tjener nok med gryn allikavel.

- De pengene jeg sparer kan jeg kjøpe en ekstra fin genser til dattern min <-- syke problemer!

- Jeg piratkopierer helt til de kommer med et virkelig bra spill, som er verdt pengene <-- la vær og spill da mann!

Jeg bryr meg ikke om dere synes jeg er litt frekk, da dere er mye frekkere, og i tillegg gjør noe ulovlig!

Håper de begynner med online registrering av alle nye spill med et helt sikkert system og gjør alt de kann for at piratkopiering o.l. ikke funker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

ok den virkelige grunnen til at jeg piratkopierer er:

Jeg gir f***

fordi jeg bryr meg mer om mine egne interesser en andres

skyt meg!

jeg er av typen som ikke tar loven spesielt alvorlig og får ikke dårlig samvittighet om jeg bryter den. sånn er jeg bare

Lenke til kommentar

jeg laster ned spill i hytt og pine, pcen har kostet nok penger. Tanken av å kjøpe spill er aldri tilstede fordi dem skal ha hele femhundrelappen pr.spill!.

Derfor er piratebay og DC min beste venn når det kommer til pc spill!

Er det et spill som ikke funker, og som det ikke finnes crack til på nett som funker ( i veldige få tilfeller ) kjøper jeg spillet etter noen mnd når det har synket i pris.

Musikk, MÅ DET KJØPES?

Herregud, folk vil at vi skal høre musikken dems. Dem skal jo bare drite i om vi kjøper eller laster ned, bare vi hører det!.

Lenke til kommentar

"det der var en fryktelig forklaring og begrunnelse cetram"

Kan ikke du istendefor å komme med intetsigende utsagn av den typen, heller prøve å forklare hva som var så 'fryktelig' med den? Det er ingenting i det du sier der som gir noen støtte til utsagnet der. Det hadde vært mye mer fruktbart om du i det hele tatt hadde tatt deg bryet med å svare meg istedenfor å fyre den slags intetsigende.

Problemet med at du gir "faen" er at i det øyeblikket mange nok gir faen, slutter vi å få spill. Da lønner det seg rett og slett ikke å utgi mer. Du er riktignok helt uviktig nok i mengden, men blir det mange nok med den holdningen så blir resultatet tøffere kopisperrer, mer satsning på kvantitet fremfor kvalitet og mindre innovasjon.

Veldig mye av det dere pro-pirat folk med (og en del av anti folket også) holder rett og slett ikke mål som argumenter, og dere PRØVER ikke engang å argumentere for dere. Men det da i alle fall greit at noen av dere innrømmer at dere har slett moral og driter i samfunnet. Dere er i alle fall ærlige overfor dere selv og resten, og ikke prøver å forsvare en meningsløs sak. Det skal dere i alle fall ha respekt for ;)

Edit: Jeg har aldri sagt at jeg ikke har piratkopiert (Noe jeg gjorde til gangs tidligere), eller at jeg aldri har gjort noe ulovlig. Nok et meningsløst utsagn fra din side. Men jeg har skjønt hva det faktisk dreier seg om og konsekvensene av handlingen, samt de etiske prinsippene det dreier seg om. Kanskje du også gjør det når du blir voksen.

Endret av cetram
Lenke til kommentar

Problemet med at du gir "faen" er at i det øyeblikket mange nok gir faen, slutter vi å få spill. Da lønner det seg rett og slett ikke å utgi mer. Du er riktignok helt uviktig nok i mengden, men blir det mange nok med den holdningen så blir resultatet tøffere kopisperrer, mer satsning på kvantitet  fremfor kvalitet og mindre innovasjon.

Tror du det? Gratisspill har vi hatt i alle tider, og stort sett alle former for kultur dukker opp i samfunnet, selv om man ikke få betalt noe særlig for det, det er ihvertfall mitt inntrykk.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...