Hotel Papa Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 de som laster ned warez er jævla dumme noen jævla fattigjævler.... prøvde å laste ned warez en gang men så forsto jeg hva i faen skal de som lager spill tjene hvis alle laster ned warez?? de må jo tjene no eller så blir det ikke noen flere spill laget 3254514[/snapback] Vel, dumme tror jeg de ikke er! de har bare litt ekstra fornuft! Jeg har lastet ned spill helt siden jeg begynte med data som var for mange år sia! Angrer ikke et eneste sekund, har heller aldri dårlig samvittighet! Bare tenker på alle de gangene jeg kunne ha sløst bort penger på å kjøpe det i butikken for så å finne ut av at spillet suger! har ingen ting imot piratkopiering, slutter spill bransjen å lage spill så får vi gjøre som foreldra våre gjorde i gamle dager.. gå ut og leke Lenke til kommentar
aabxx Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hva er det med folka som sitter her? Vi er da mannfolk, og ikke kjerringer. Ergo har jeg heller aldri fått dårlig samvittighet for alle de hundretalls spillene jeg har piratkopiert. Jeg går ikke rundt og tenker på hvordan programmereren og deres barn må ha det... alt jeg bryr meg om er meg selv og mine egne. Ja, jeg kunne ha kjøpt et spill, men det hadde betydd at dattera mi måtte ha nøyd seg med en vanlig bukse fremfor en designerbukse. Hva velger jeg... å tenke på barnet til programmereren eller å gi dattera mi det hu vil ha? Ja, jeg innser at jeg i dette eksempelet simpelthen kunne ha valgt å la være å kjøpe spillet og la dattera mi få det hu vil ha, men SÅ gavmild er jeg da ikke. Poenget er hur som helst at hvis man gir folk (konsumentene) muligheten til å få i både pose og sekk uten konsekvenser, selv om det er galt ovenfor enkelte (produsentene), så vil millioner på millioner gjøre det. Det ligger i menneskenaturen. Så å piratkopiere er like galt som å være utro (som også ligger i menneskenaturen). De aller fleste vil si det er galt, men det forandrer ikke på at jævlig mange mennesker gjør det. Selv om konsekvensen der er veldig synlig og direkte. Når konsekvensen av piratkopiering ikke er spesielt synlig, er det ikke rart at det til enhver tid sitter flere titalls millioner mennesker på internett og piratkopierer. Jeg tror også at jeg vil legge til, at det også hadde vært galt av meg å IKKE piratkopiere. Det hadde gått utover meg selv... det hadde gått utover familien min... er ikke DET galt også? Og nei, å greie seg uten spill, programvare osv. er ikke et alternativ i denne familien, det er like utenkelig som å ikke gå med klær nede i afrika, selv om det hadde fungert klimatisk sett. Så galt er mangt... Har jeg muligheten til å få noe gratis, vel vitende om at det vil koste fremmede mennesker jeg ikke kjenner en pris, hadde jeg tatt det uten å blunke... hadde jeg IKKE tatt det, DA hadde jeg fått dårlig samvittighet... ovenfor meg selv, og ikke minst ovenfor min familie. Selve akten, dvs. piratkopiere i dette tilfellet, hadde ikke gitt meg noe som helst dårlig samvittighet. Kall det brutalt, uetisk, simplistisk, oppurtinistisk, ikke langsiktig tenkt... men det er sånn det fungerer der ute i naturen, og selv om vi mennesker lever litt fraskilt fra naturen, kan vi ikke benekte våre innstinkter. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Etikkomiteens pris for enestående og beundringsverdig moral går til aabbxx. Det utvises her en dømmekraft og en holdning som vi anser står som en pillar i samfunnet, og oppfordrer alle andre til å følge dette unike eksemplet på hvordan man opptrer i et samfunn. Hadde vi alle gjort slik, ville livskvaliteten til oss alle blitt betydelig forbedret. *plonk* Endret 8. januar 2006 av cetram Lenke til kommentar
q_Werty Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Det er synd at det er såpass lite informativt blant alle disse postene, for dette er noe mange eller nesten alle har meninger om uten å vite hele historien. Selv er jeg for piratkopiering, men kun til en viss grad. La meg utdype. Først og fremst: Det dere hører med propaganda av utgivelsesfirmaer som EA og Atari og andre når de sier at "vi taper så-så mange millioner dollar på piratkopiering årlig" er feil. Akkurat som RIAA baserer de regnestykket sitt på at ALLE som lastet ned spillet ville kjøpt det for full pris om de ikke kunne ha lastet det ned. Dette er ikke penger som går ut av kassa til utgiverene, det er penger de ikke har fått inn som de syntes de burde. Men det er rimelig sikkert at selv om piratkopiering ikke hadde eksistert hadde ikke så mange av de som lastet det ned kjøpt spillet uansett. På toppen av det hele er det slik at de som lager spilla får ikke mye av det spillet selges for. Det er snakk om veldig små prosenter, kanskje mellom 10 og 30 kroner per spill. De som distribuerer og selger spilla derimot, får store deler av kaka. Et annet faktum som mange kanskje vet litt, men ikke nok, om, er at "scenen" som det så pent heter er verdens mest effektive distribusjonskanal. Tiden det tar fra én gruppe legger spillet på en topsite til det ligger på tusenvis av dumpsites over hele verden er fra én til 4 timer. Herifra spres det fra erfarne brukere til BitTorrent, andre fildelingsnettverk og IRC-kanaler i løpet av mindre enn en dag. Dette fører til at millioner av mennesker sitter med spille i hånda(les: på disken) til og med raskere enn det tar for distibutørene å få pakka kassene til sending. Dette, kombinert med at det er mye lettere for folk å laste ned mange spill i stedet for å kjøpe dem, i hvilket tilfelle man antakeligvis bare ville kjøpt ett, gjør at det er mye lettere for forbrukere å kvalitetssjekke spill, samt at "word of mouth" har mye mer å si enn distibutørens reklamekampanjer, som ofte kan være villedende til et spills kvalitet. Se for eksempel på harry potter-spillene. De hadde gigantiske reklamekampanjer, og det var veldig mange salg på grunn av dette. Spillene, derimot, sugde, og dette er noe de som lastet de ned fikk erfare, og få gikk til innkjøp av dem. Selv laster jeg ned spill i ny og ne, hvis det er spill venner og bekjente anbefaler, eller spiller veldig mye. Som oftest liker jeg disse spillene ganske godt, og som oftest kjøper jeg dem hvis de er bra. Dette er det to gode grunner til: For det første syntes jeg at de som har laget spillet fortjener å få et salg til meg. Det er ikke mye penger, men det er visstheten om at noen liker og kjøper noe de har brukt år på å lage jeg vil gi dem. Den egoistiske grunnen, er at jeg vil ha en boks, en manual, kart, dilldall og originale CD-er som kan stå på hylla mi. Jeg mener bestemt at scenen har bidratt så mye til spillindustrien med distibusjon og publisitet at mange av dagens spillfirmaer kunne gått og lagt seg uten. Hvis det er noen som faktisk har tapt på piratkopiering så har det vært de som lager et spill på et par måneder, kjøper grafikkmotor, kjøper lisens på en filmtittel og bruker storyen derfra, og så bruker millioner på marketing. De som derimot lager originale spill med godt gameplay og god story, men ikke har masse penger til marketing, kan tjene masse på at mange får vite om spillene deres via scenen. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Det er synd at det er såpass lite informativt blant alle disse postene, for dette er noe mange eller nesten alle har meninger om uten å vite hele historien. Selv er jeg for piratkopiering, men kun til en viss grad. La meg utdype. Først og fremst: Det dere hører med propaganda av utgivelsesfirmaer som EA og Atari og andre når de sier at "vi taper så-så mange millioner dollar på piratkopiering årlig" er feil. Akkurat som RIAA baserer de regnestykket sitt på at ALLE som lastet ned spillet ville kjøpt det for full pris om de ikke kunne ha lastet det ned. Dette er ikke penger som går ut av kassa til utgiverene, det er penger de ikke har fått inn som de syntes de burde. Men det er rimelig sikkert at selv om piratkopiering ikke hadde eksistert hadde ikke så mange av de som lastet det ned kjøpt spillet uansett. På toppen av det hele er det slik at de som lager spilla får ikke mye av det spillet selges for. Det er snakk om veldig små prosenter, kanskje mellom 10 og 30 kroner per spill. De som distribuerer og selger spilla derimot, får store deler av kaka. Et annet faktum som mange kanskje vet litt, men ikke nok, om, er at "scenen" som det så pent heter er verdens mest effektive distribusjonskanal. Tiden det tar fra én gruppe legger spillet på en topsite til det ligger på tusenvis av dumpsites over hele verden er fra én til 4 timer. Herifra spres det fra erfarne brukere til BitTorrent, andre fildelingsnettverk og IRC-kanaler i løpet av mindre enn en dag. Dette fører til at millioner av mennesker sitter med spille i hånda(les: på disken) til og med raskere enn det tar for distibutørene å få pakka kassene til sending. Dette, kombinert med at det er mye lettere for folk å laste ned mange spill i stedet for å kjøpe dem, i hvilket tilfelle man antakeligvis bare ville kjøpt ett, gjør at det er mye lettere for forbrukere å kvalitetssjekke spill, samt at "word of mouth" har mye mer å si enn distibutørens reklamekampanjer, som ofte kan være villedende til et spills kvalitet. Se for eksempel på harry potter-spillene. De hadde gigantiske reklamekampanjer, og det var veldig mange salg på grunn av dette. Spillene, derimot, sugde, og dette er noe de som lastet de ned fikk erfare, og få gikk til innkjøp av dem. Selv laster jeg ned spill i ny og ne, hvis det er spill venner og bekjente anbefaler, eller spiller veldig mye. Som oftest liker jeg disse spillene ganske godt, og som oftest kjøper jeg dem hvis de er bra. Dette er det to gode grunner til: For det første syntes jeg at de som har laget spillet fortjener å få et salg til meg. Det er ikke mye penger, men det er visstheten om at noen liker og kjøper noe de har brukt år på å lage jeg vil gi dem. Den egoistiske grunnen, er at jeg vil ha en boks, en manual, kart, dilldall og originale CD-er som kan stå på hylla mi. Jeg mener bestemt at scenen har bidratt så mye til spillindustrien med distibusjon og publisitet at mange av dagens spillfirmaer kunne gått og lagt seg uten. Hvis det er noen som faktisk har tapt på piratkopiering så har det vært de som lager et spill på et par måneder, kjøper grafikkmotor, kjøper lisens på en filmtittel og bruker storyen derfra, og så bruker millioner på marketing. De som derimot lager originale spill med godt gameplay og god story, men ikke har masse penger til marketing, kan tjene masse på at mange får vite om spillene deres via scenen. 5419595[/snapback] Word, bra sagt. Det er på tide spillbransjen begynner å lansere titler samtidig worldwide, samt satser mer aktivt på mulighet for nedlasting (som i utgangspunktet bør gjøre spill billigere!!). Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Direct2drive - flere og flere spill kommer her nå, også helt nye titler, selv om en del av dem desverre er begrenset til Amerika Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Direct2drive - flere og flere spill kommer her nå, også helt nye titler, selv om en del av dem desverre er begrenset til Amerika 5424359[/snapback] "Direct2drive" er et skikkelig drittopplegg. Her er det meningen at man skal betale, ja du gjetter det sikkert, SAMME PRIS som man må betale for det fullverdige produktet som man får ved å kjøpe det i en vanlig butikk. Her har man igjen kuttet store kostnadsledd som de tydeligvis mener at forbrukerern aldri skal få se noen av. Latterlig. Her har man igjen et greit konsept, men som blir gjort fullstendig ubrukelig for svært mange pga. bransjens ekstreme griskhet. Den egoistiske grunnen, er at jeg vil ha en boks, en manual, kart, dilldall og originale CD-er som kan stå på hylla mi. Glem det. Med jallaopplegg som "Direct2drive" er tydeligvis taktikken deres å tilby deg null og niks av merverdi slik at produktet skiller seg mindre og mindre fra det man får ved å lage en ulovlig kopi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Mulig det blir mange som ikke liker hva jeg skriver nå men jeg kjøper ikke et spill hvis jeg ikke må, finner jeg det på piratkopi på nettet så går jeg simpelthen ikke til butikken og gir 500 for det. noen spill kjøper jeg fordi jeg vil ha onlinespilling som f.eks wow som du ikke kan lure deg unna å kjøpe. om noen av dere synes jeg er en tyv,snylter osv. så kan jeg bare si at jeg gir pokker i hva dere mener. jeg kommer alltid til å laste ned piratkopier og ingenting kan få meg til å ikke gjøre det. siste spill jeg har lasta ned for å gi litt informasjon: civ4, age of empire 3, F.E.A.R. og total club manager. i butikken 2000kr;- pirat 0kr;- er det rart jeg velger pirat da Endret 12. januar 2006 av KRAFortune Lenke til kommentar
Luchy Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 jeg selv innrømmer at jeg laster ned spill. alle spill jeg vil spille Online kjøper jeg i butikken Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Mulig det blir mange som ikke liker hva jeg skriver nå men jeg kjøper ikke et spill hvis jeg ikke må, finner jeg det på piratkopi på nettet så går jeg simpelthen ikke til butikken og gir 500 for det. noen spill kjøper jeg fordi jeg vil ha onlinespilling som f.eks wow som du ikke kan lure deg unna å kjøpe. om noen av dere synes jeg er en tyv,snylter osv. så kan jeg bare si at jeg gir pokker i hva dere mener. jeg kommer alltid til å laste ned piratkopier og ingenting kan få meg til å ikke gjøre det. siste spill jeg har lasta ned for å gi litt informasjon: civ4, age of empire 3, F.E.A.R. og total club manager. i butikken 2000kr;- pirat 0kr;- er det rart jeg velger pirat da 5429834[/snapback] Hvis jeg kan si hva jeg vil så vil jeg si at du har den typiske holdningen at du ikke gidder betale for en dritt SELV om du syntes det er bra... Og i hvertfall ikke skryte av det... Sånner holdninger har jeg personlig ikke mye til overs for, om et spill er bra så KJØPER man det... (og har man ikke råd for øyeblikket så bør man i hvertfall anbefale noen venner til å kjøpe det ) Har heller ikke så mye til overs for de som har den absolutte motsatte holdningen, kjøp alt... er så UTROLIG mye dritt som finnes... Om en vare ikke svarer til forventingene kan man som oftest få byttet den, dette gjelder ikke dataspill, hvorfor? fordi da ville alle de drittutgivelsene i hvertfall ikke tjene inn noen penger... Siste spill jeg kjøpte var Civilization IV for kr 359,- hos Gamezone, og har også forhåndsbestilt ES IV: Oblivion for samme pris, da jeg VET det blir bra... Kjøper ikke mye, men kjøper det jeg bruker tid på. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Jeg leser at mange av dere ser på det som en "rett" til å laste ned spill og "teste" dem, og deretter kanskje kjøpe spillet hvis det var "bra nok". Unnkyld meg, men det blir det samme som å stjele en sjokolade av hver sort i butikken, for deretter kommme tilbake senere og betale for de som eventuelt smakte godt nok. Det er sikkert ikke spesielt vanskelig å stjele sjokolade, akkurat slik som det ikke er spesielt vanskelig å stjele spill på nettet, sjansen for å bli tatt er heller ikke stor. Men av en eller annen grunn er terskelen for å stjele sjokolade mye høyere enn for dataspill. Men prinsippet er akkurat det samme. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 som sagt før så er det ikke det vettu fordi det er ikke noe fysisk man stjeler. man kopierer program kode. det er ingen her som mister et fysisk produkt men de kan miste et salg. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Unnkyld meg, men det blir det samme som å stjele en sjokolade av hver sort i butikken, for deretter kommme tilbake senere og betale for de som eventuelt smakte godt nok. Det er sikkert ikke spesielt vanskelig å stjele sjokolade, akkurat slik som det ikke er spesielt vanskelig å stjele spill på nettet, sjansen for å bli tatt er heller ikke stor. Men av en eller annen grunn er terskelen for å stjele sjokolade mye høyere enn for dataspill. Men prinsippet er akkurat det samme. 5430454[/snapback] Hvordan det? Du laster ned spillet og kjøper det etterpå. Ingen tapte noe på det. Spiser du sjokoladen, taper butikken og produsenten penger på det fordi sjokoladen er borte. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Det nytter ikke å sammenligne kopiering / tyveri / ulovlig fremstilling av åndverk med tyveri av andre varer. Det blir som å sammenligne epler og pærer. Dessuten gir sammenligningen bare enda større bensin på bålet i forhold til dem som forsvarer det, ettersom det tillater motargumentet med at ingen taper på at man fremstiller en ny kopi - ingenting går tapt for noen. Enkelte klarer bare ikke å se det at å fremstille ulovlige kopier faktisk er en umoralsk handling som ikke kan forsvares. Antageligvis er de for unge / umodne eller rett og slett har en slett moral. Hvis vi alle begynner å leve etter de prinsippene som enkelte her inne presenterer, vil det bety kroken på døren for industrien. Hvis alle vil være gratispassasjerer, forsvinner insentivet til å lage og utgi nye åndsverk. Det vil selvfølgelig ikke skje, for du vil alltid ha skikkelige folk, men det et et ytterpunkt. Og nå snakker jeg naturligvis ikke om alle som driver piratkopiering. Veldig mange kjøper stort sett det de spiller, eller påstår i alle fall at de gjør det, og jeg regner ikke med at folk lyger til seg selv og andre. Men det er en del her inne som fullstendig mangler gangsyn, eller i alle fall gir uttrykk for det i sine uttalelser her inne. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Enkelte klarer bare ikke å se det at å fremstille ulovlige kopier faktisk er en umoralsk handling som ikke kan forsvares. Antageligvis er de for unge / umodne eller rett og slett har en slett moral. Jeg tror litt av problemet er den totale mangelen på moral i musikk, spill og filmindustiren. Folk ser dette, og dette gjør at samvittigheten ikke blir dårligere. Personlig er jeg ikke gang overbevist om at det er en dårlig ting at dagens film og musikkindustri går under, mog noe nytt kommer opp av asken. AtW Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Et annet poeng er at de aller fleste kun har et visst antall kroner per måned de har råd til å "sløse" bort på tull og ting og tang, og de fleste bruker like mye uansett om de kjøper spill eller ikke. Om jeg måtte ha kjøpt alle de usannsynlig dårlige drittspillene jeg laster ned, som jeg spiller i 5 min, hadde jeg hverken hatt råd til å kjøpe ny PC eller andre ting, som igjen ville ført til at jeg aldri hadde fått spilt spill som feks Oblivion (som jeg nå har bestilt), og dermed ville plutselig de BRA spillene sittet igjen med mindre penger fra meg, samt alle andre deler av der jeg normalt bruker pengene mine. Er bare snakk om fordeling av pengene jeg bruker, og jeg velger å fordele på de som fortjener det Lenke til kommentar
Mith Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Mhm, jeg nekter å kjøpe et eneste spill før det faktisk kommer noe som er hvert å bruke penger på. Musikk er helt uaktuellt siden artistene får så sykt lite spenn pr cd som selges at det er helt latterlig, det samme gjelder forsåvidt også film og spill, men jeg mener 100 kroner ikke er noen upris på en film. 450++ for en doom klone derimot er helt på tryne, siden jeg gidder ikke betale for grafikk siden jeg skal spille spillet, ikke se på det, og de siste årene ser det ut som om kun grafikken har blitt bedre. Gi meg et ordentlig spill så kan du få 1000kr av meg, men så lenge holdningen til utviklerne er bedre grafikk = bedre spill så får de ikke ei krone av meg. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Det er ingen som tjener noe heller når man laster ned. Og grunnen til å så mange ser på åndsverk/programkode/musikk på den måten de gjør, viser bare enda tydeligere behovet for åndsverkloven. Og hvem som får pengene man bruker på spillet har vel ikke dere noe som helst med. Opphavsmannen/kvinnen har rett til å skrive under hvilke kontrakter han vil. Jeg er klar over at mange ikke ville kjøpt alt de laster ned, men jeg synes de bør være fair nok til å la være å spille hvis dere ikke har råd til å kjøpe spillet. Slik som det går nå, ender vi nok opp med kopibeskyttelse ala half-life 2 og steam på mange flere titler i fremtiden. (Og jeg er ikke en av "bransjen", bare en vanlig ivrig spill-entusiast som betaler for spillene mine) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 vel vis det er dårlig moral å laste ned piratkopierte spill så har jeg dårlig moral, som om jeg bryr meg. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 (endret) Der, KRAFortune, kom du antageligvis med århundrets uttalelse. For ikke å snakke om grammatikk og rettskrivning. Endret 13. januar 2006 av cetram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå