ATWindsor Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Vice: Dette blir uansett svadapreik. Ein har eitt eksempel der eitt spel tilfeldigvis ikkje blei piratkopiert før lansering blant 1000 som blei det. Half-Life 2 blei heller ikkje piratkopiert/cracka før lansering. Løysinga til Valve funka. Dette er uansett svadpreik, en har ett eksempel der ett spill (HL2) tilfeldigvis ikke ble piratkopiert blant 1000 som ble det. UT2k4 ble heller ikke piratkopiert før lansering. Løsning til Epic(?Atari?) funka. Jeg skjønner hvor du vil, men synes ikke argumentasjonen din er så bra. Hvorfor antar du uten videre at ingen gjorde noe annerledes med UT2k4 og det bare var flaks? Du kan jo nesten like gjerne si det samme om HL2. AtW Lenke til kommentar
fenris1911 Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Vice: Dette blir uansett svadapreik. Ein har eitt eksempel der eitt spel tilfeldigvis ikkje blei piratkopiert før lansering blant 1000 som blei det. Half-Life 2 blei heller ikkje piratkopiert/cracka før lansering. Løysinga til Valve funka. Dette er uansett svadpreik, en har ett eksempel der ett spill (HL2) tilfeldigvis ikke ble piratkopiert blant 1000 som ble det. UT2k4 ble heller ikke piratkopiert før lansering. Løsning til Epic(?Atari?) funka. Jeg skjønner hvor du vil, men synes ikke argumentasjonen din er så bra. Hvorfor antar du uten videre at ingen gjorde noe annerledes med UT2k4 og det bare var flaks? Du kan jo nesten like gjerne si det samme om HL2. AtW ATWindsor: Ein veit at Valve gjorde noko anna. Derfor kan ein sei at metoden deira funka. Ein veit ikkje om Epic/Atari gjorde noko anna. Så her er det flaks for alt me veit. Eit anna moment er at Half-Life 2 er ein smule meir attraktivt objekt å få piratkopiert før lansering enn UT2k4 med tanke på at det er meir populært og i all hovudsak eit single player spel. Endret 24. november 2004 av fenris1911 Lenke til kommentar
Erltot Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Siden det er flere svar på denne posten enn det er åreknuter på bestemors legg, har jeg ikke orket å lese gjennom alle posten. Jeg vet ikke om piratkopiering av annen programvare har blitt nevnt, men jeg har noen tanker rundt dette. Til alle moralistene ute der, gjør klar pekefingeren Ett av fagene her på universitetet er digital imaging, hvor mesteparten av arbeidet foregår i photoshop. Over halvparten av klassen min har piratkopier av PS hjemme. Er det lov? Nei selvfølgelig er det ikke det, men har Adobe tapt penger på dette? Definitivt ikke. De tjener heller på det. Dersom ingen har hatt tilgang til piratkopi av photoshop, er det bare en brøkdel av klassen som hadde i det heletatt hadde valgt en slik utdannelse. Noe som alt i alt igjen hadde ført til færre brukere av photoshop, færre lisenser solgt til utdanningsinstitusjoner ,og færre potensielle lisens-kjøpere i privatmarkedet. Flesteparten her vil ihvertfall jobbe med photoshop etter endt utdannelse. Flere arbeidsplasser = flere linsenser solgt til bedrifter rundt omkring = økt fortjeneste til Adobe. Dette gjelder selvfølgelig andre programmer også, premiere, Dreamweaver, 3d studio max og maya for å nevne noen. Jeg fikk min første pc for 10 år siden for å spille. Hadde det ikke vært for muligheten til å kopiere spill hadde jeg ikke orket å kjøpt pc i det hele tatt. Jeg kopierte spill i årevis. (ser for meg lynsjemobben med høygafler og fakler som banker på døren min i morgen) Det er kun de siste par årene jeg har kjøpt spill. De 15 titlene jeg har kjøpt, er 15 titler mer enn hva jeg hadde kommet til å kjøpt dersom jeg ikke hadde hatt pc eller interessen for spill. Så i min tid som pc bruker, har jeg kjøpt 3 pc'er til ca 20.000 hver gang, pluss 15 spill titler, dreamweaver, photoshop og premiere. Så utviklerne av både hardware og software har tjent i haug og dunger på min piratkopiering. Jeg har også ført intreressen min for PS og premiere til søskene mine, noe som kanskje fører til at de en dag kjøper disse programmene også. Jeg har skrevet noe av det samme en del sider tidligere i tråden og du har helt rett. Men det ser jo egentlig ikke ut som folk diskuterer det samme her da, for å dele det opp, moralistene ser ut til å kun fokusere på hvem av de som piratkopierer som mener at det er rettferdig å piratkopiere, men de som piratkopierer forsøker å forklare HVORFOR de gjør det, og ikke at det nødvendigvis rettferdiggjør det eller noe sånt.. Jeg har skrevet før og, utgivere har kuttet på utgiftene med å gi ut "online manual" mindre bokser osv, dvd plater og cder koster nå til dags ikke like masse som de gjore før, med andre ord, det koster mindre å gi ut spillet, men jeg kan ikke se at prisene for forbrukerene har gått noe serlig ned.. bare et tankekors. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Jeg må bare le av "astron" og "orresnei" at dere gidder. Og at det virkelig kan være så ufattelig vanskelig å forstå at piratkopiering ikke er det samme som å stjele/økonomisk tap så lenge du aldri ville kjøpt det uansett dersom du ikke hadde mulighet til å piratkopiere det, det er bare helt utrolig. Naive er dere, skulle tro dere jobbet for RIAA. La meg ta et lite eksempel. Du er en koder for et lite spillutvikler firma. Du trives i jobben og har det bra. Dere skal gi ut et spill, og alt er fryd og gammen. Et utgiverfirma gir ut spillet for dere, og hva skjer. Jo 90% piratkopierer spillet fordi de ikke synes synd på utgiverfirmaet som er så rike, store og slemme. Og de skal jo bare "teste" spillet. Desverre får dere i spillutviklerfirmaet bare en liten andel av inntektene, og desverre rekker ikke disse pengene til å betale alle ansatte med. Firmaet går konkurs, og du mister jobben, hvorfor? Fordi 90% av de som har spillet har piratkopiert spillet, og de tenkte slettes ikke på deg, og dine medarbeidere. Altså du kan kalle meg så naiv som du bare vil,men det er egentlig bare deg selv du lurer, nå du sier at piratkopiering er så greit. Piratkopiering av spill er ulovelig og uansett hvor mye dere sier at det ikke er galt, så er det galt ifølge loven. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 ok finn et eksempel hvor dette har skjedd. Du finner ikke. De firmaene som forsvinner, gjør det av naturlige årsaker som har fullstendig ingenting med piratkopiering å gjøre. Lenke til kommentar
Empire of the Sub Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 jeg laster ned singleplayer spill, og kjøper multiplayer spill. En ærlig innrømmelse fra meg. Lenke til kommentar
Solid Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Hmmm bare 75 sider......... Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Alt som sies nå i denne tråden, har blitt sagt før. Flere ganger. Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 ja ksnskje på tide å stenge denne tråden snart Lenke til kommentar
kris33 Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Et annet problem med piratkopieringen er at mange spill faktisk blir dårligere innholdsmessig. Produsentene velger å satse på multiplayer over nettet som er vanskelig uten en original cd-key. Spill som Battlefield: Vietnam har ikke singleplayer i det hele tatt. God singleplayer/story i spill er på vei ut på PC. Er glad jeg har et par konsoller så jeg slipper å bare spille online fps de neste årene. Ea så hvor liten andel av spillerene som spillte Battlefield 1942 Singleplayer at de droppet det i Battlefield Vietnam. Dessuten er det ikke vanskelig å spille Battlefield Vietnam over nettet med piratkopiering. Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Siden denne tråden er på 75 sider orker jeg ikke lese igjennom alt og dermed kan dette som jeg vil si, være sagt før. Er det noen som tenker på at det finnes perifere industrier som faktisk tjener på piratkopiering og som igjen kommer oss forbrukere til gode? Produsenter av CD/DVD brennere og media,hardisk produksjon,mp3 spillere etc. Og ikke kom og fortell meg at vi alle hadde hatt DVD brennere etc. per i dag hadde det ikke vært for piratkopiering, det er et fåtall som faktisk bruker dette til amatør/hjemmelaget film. Hardiskene våre hadde ikke vært på 250GB*3 også videre.. Så ved å fjerne piratkopiering vil man også hindre bransjer og utvilkle seg videre og man kan jo bare spekulere i hvor mange tusener av mennesker som vil miste jobbene sine som en følge av at piratkopiering forsvinner... /my two cents Lenke til kommentar
applet Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Denne debatten vitner om en ufattelig dobbeltmoral blant gamere, ihvertfall de som vanker på forumet. Innlegg på innlegg som retferdigjør at du kopierer spill du aldri har betalt for. Er det ingen lenger som lærte at det er galt å stjele? Eller er moralen sånn at så lenge en ikke blir tatt og ingen vet om det så er det greit? Det værste synes nå egentlig jeg er alle de som ikke engang anerkjenner at de gjør noe galt, som om utviklerene skyller dem underholdning?! Hva slags tankegang er det egentlig? Det er overaskende at så få egentlig tør å si at ja, jeg kopierer spill, det finnes ingen unskyldning for hva jeg gjør, men jeg velger uansett å gjøre det og får bære konsekvensene for det jeg har gjort. Jeg vet vi ikke snakker om mord altså og jeg er ikke noen stor forkjemper av kapitalismen, men det får da være grenser for dobbeltmoral.. Lenke til kommentar
applet Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Tja, interessant at du mener det er "enklere" med Steam, la oss ta en sammenligning: På steam: 1. Tast in Visa, registerer, registrer etc. 2. Last ned x gigabyte med data. 3. "Autentiser" spillet du allerede kjøpt og betalt. Er du uheldig kan dette punktet ta timer. 4. Spill Piratkopi: 1.Last ned x gigabyte med data. 2."Autentiser" spillet dvs. kjør crack. 3.Spill. Er vel ganske klart hva som er enklest her. Som verdisammenligning for kunden kan vi også ta en titt: Steam: Ingen manual, cover,DVD etc. Piratkopi: Ingen manual,cover,DVD etc. Hvorfor var det vi ikke likte "Steam" igjen? Poenget her er, du hadde ikke tenkt til å kjøpe spillet uansett, eller hva? Steam er en av de bedre initiativene fra utviklere hittil, det er ikke perfekt og trenger en hel del arbeid men er et steg i riktig retning. Så langt jeg selv kan bestemme hva slags informasjon som går fra meg til utvikler og hvilke programmer som installeres, så er Steam og programmer som Steam, fremtiden. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Det er vel sånn at når folk har lasta ned for en "kvalitetsjekk", pleier dem vel aldri å slette spillet. Det er jo litt mer fristende å spille spillet når du allerede har det enn å kjøpe det? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Interessang artikkel VG - Undersøkelse blandt artister Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Poenget her er, du hadde ikke tenkt til å kjøpe spillet uansett, eller hva? Ren løgn. Du har absolutt ingen dekning for å komme med en slik latterlig påstand. Hvis dette skal være måten å argumentere for Steam på så begynner det å bli veldig tynt med argumenter. Steam er en av de bedre initiativene fra utviklere hittil, det er ikke perfekt og trenger en hel del arbeid men er et steg i riktig retning. Så langt jeg selv kan bestemme hva slags informasjon som går fra meg til utvikler og hvilke programmer som installeres, så er Steam og programmer som Steam, fremtiden. Det er ikke perfekt?? Les igjen min "på sparket sammenligning" av Steam vs. Gratisversjonen. (Og der har jeg ikke engang tatt hensyn til antibrukervennligheten og fjerning av brukerrettigheter som ligger innebakt i Steam.) Lenke til kommentar
ZaLPhoN Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Vet ikke om dette er nevnt fordi jeg ikke orka og lese gjennom 75 sider. Men nå har de jo begynt med et sånt konto opplegg, hvertfall med Steam og World of Warcraft. Og disse spillene kan jo lastes ned fra torrenter osv fra de som har laget spillet. Da blir det jo vanskelig og kunne piratkopiere? Eller? Lenke til kommentar
Averon Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Det er vel sånn at når folk har lasta ned for en "kvalitetsjekk", pleier dem vel aldri å slette spillet. Det er jo litt mer fristende å spille spillet når du allerede har det enn å kjøpe det? Jepp. Det er nok tilfelle for mange. Det vet jeg av egen og andres erfaringer. Og til dere som sammenligner Steam og kopiering: Hvorfor sammenligne? Det at kopiering er "enklere" er vel ikke noen grunn for å kopiere fremfor å kjøpe? Personlig liker jeg Steam, for da slipper jeg å stresse ned på butikken for å kjøpe det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Det er vel sånn at når folk har lasta ned for en "kvalitetsjekk", pleier dem vel aldri å slette spillet. Det er jo litt mer fristende å spille spillet når du allerede har det enn å kjøpe det? Jepp. Det er nok tilfelle for mange. Det vet jeg av egen og andres erfaringer. Og til dere som sammenligner Steam og kopiering: Hvorfor sammenligne? Det at kopiering er "enklere" er vel ikke noen grunn for å kopiere fremfor å kjøpe? Personlig liker jeg Steam, for da slipper jeg å stresse ned på butikken for å kjøpe det. Hvorfor er ikke det noen grunn? AtW Lenke til kommentar
Averon Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) Det er vel sånn at når folk har lasta ned for en "kvalitetsjekk", pleier dem vel aldri å slette spillet. Det er jo litt mer fristende å spille spillet når du allerede har det enn å kjøpe det? Jepp. Det er nok tilfelle for mange. Det vet jeg av egen og andres erfaringer. Og til dere som sammenligner Steam og kopiering: Hvorfor sammenligne? Det at kopiering er "enklere" er vel ikke noen grunn for å kopiere fremfor å kjøpe? Personlig liker jeg Steam, for da slipper jeg å stresse ned på butikken for å kjøpe det. Hvorfor er ikke det noen grunn? AtW Det finnes kanskje grunner for å kopiere, men at det er enklere er et elendig argument. Det er slik at ikke alltid den enkle løsningen er den rette bare fordi den er enkel. Er det slik at du støtter kopiering (hvis du gjør det da), ikke fordi det er dyrt med spill, men siden det er så stress å gå på butikken å kjøpe det? Slik argumentasjon holder ikke. Det er for eksempel enklere å smulge med seg varer under jakka når du går ut av butikken fremfor å stresse med å betale. Er det en god grunn til å la være å betale? Endret 7. desember 2004 av _Astron_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå