Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det er galt å kalle det tyveri. Men man kan kalle det medvirkning til tyveri.

Selv synst jeg det er i og for seg greit. Men flere prudusenter og utgivere burde sette igang noe online registrering på spillene, eller telefonaktivering.

Da unngår dem akkurat dette.

Lenke til kommentar

Er lei av dette maset om piratkopiering er tyveri o.l.

Det er som [shinobi] sa, brudd på opphavsrettighter.

Noen tiltak for å minske piratkopiering:

Oppdatere "cd/dvd-beskyttelsen" slik at ripperene får slite litt, eventuelt online registrering slik som HL2 skal få.

SENKE PRISENE

Utgi spill på en stappa full dobbeltlags DVD. (Gidder du å laste ned 8,5GB?)

Lenke til kommentar
...Men flere prudusenter og utgivere burde sette igang noe online registrering på spillene, eller telefonaktivering.

Da unngår dem akkurat dette.

Akkurat som Windows XP og 2003, CS:source og steam?

De folkene som cracker er dyktige.. Mange er dyktigere en de som lager kopisperrene..

Edit: Og problemet med denne typen aktivering, er at det blir mye vanskeligere å bruke kjøpt programvare en piratkopiert programvare... Til mer innviklet beskyttelse, til mer ergrelse for de som kjøper programvaren.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
' date='03/11/2004 : 12:31'] "Nedlasting av software/musikk/film er ikke tyveri, det er infringement of copyright, mao. brudd på opphavsrettigheter.

Tyveri er når du går inn i en butikk og tar med deg en spill-eske ut, uten å betale for den."

Kan egentlig kalle det hva man vil, men det gjør det ikke noe bedre for det. Man har ikke betalt for spillet og har dermed ingen rettigheter til å bruke det.

Dersom noen spør deg om du synes det er rett eller galt å spille piratkopierte spill. Hva svarer du da?

Lenke til kommentar
,03/11/2004 : 12:31] "Nedlasting av software/musikk/film er ikke tyveri, det er infringement of copyright, mao. brudd på opphavsrettigheter.

Tyveri er når du går inn i en butikk og tar med deg en spill-eske ut, uten å betale for den."

Kan egentlig kalle det hva man vil, men det gjør det ikke noe bedre for det. Man har ikke betalt for spillet og har dermed ingen rettigheter til å bruke det.

Dersom noen spør deg om du synes det er rett eller galt å spille piratkopierte spill. Hva svarer du da?

Jeg kaller ikke det det jeg vil, jeg skriver hva det er. Vesentlig forskjell.

Viss en person laster ned et spill, betyr ikke det nødvendigvis at han hadde kjøpt det om han ikke hadde mulighet til å laste det ned. Gratis reklame kaller du det (viss du har laget et bra spill, da)

For å vere helt ærlig så er jeg midt på tre, jeg har ikke noe i mot at det går an å laste ned piratkopier, og syns det fungerer helt fint at viss du vil spille online, så må du kjøpe cd-key.

Viss du kjøper en kaffitrakter til 500 og den ikke funker som den skal, får du en ny,eller pengene tilbake.

Kjøper du et spill til 500 kr, og det viser seg å vere fult i bugs, så får du desverre ikke pengene tilbake, og det hjelper vel egentlig lite med en ny kopi av samme spillet.

Syns i grunn det er like umoralsk av industrien å mate på med alle drittspilla, som enkelte mener det er å laste ned pirat-kopier..

BTW: Syns IKKE at det er noe tøft at det kommer alle mulige betaversjoner av doom3, halflife2 osv, dette ødelegger bare, og jeg har ikke lastet ned noen halvferdige lekket versjoner av spill som skal komme om 2 år elns.

Lenke til kommentar

8.5 GB er ikke noe problem å laste ned med dagens internettlinjer..

Det nye Myst spillet er på 2 dvd'er. Om jeg hadde ønsket meg det spillet, hadde jeg kjøpt.

Etter en liten sjekk, fant jeg ut at det er 6.5 GB stort. Enig i at det tar noen timer å laste ned med ADSL ja..

Lenke til kommentar

Av fare for å overdrive quoting....

Shinobi: Poenget mitt var som jeg sa ikke hva som er den korrekte betegnelsen på lovbruddet, men at det var et lovbrudd. Man kan klage og sutre seg i hel over alle de elendige spillene som finnes, men det gjør det ikke noe bedre for det.

Men tilbake til spørsmålet......mener du det er rett eller galt å spille piratkopierte spill?

Lenke til kommentar
For det første, så får du en ganske heftig spillpc til 15k. Selv til 10k. Men det er som du sier PC er dyrere for tilsvarende ytelse. Men nå må du også huske på at en pc trenger ikke å være dyr for å kjøre spill i "konsollkvalitet" (640*480), at du kan spytte penger inn i pcen og øke ytelsen kan vel neppe ses på som en ulempe? Bare en ekstra mulighet.

AtW

Er sant det... Kvaliteten på konsoll spill er noe dårligere enn på en heftig PC med max ytelse på grafikken i et spill. Hvis man dropper alt som heter printer, dvd brenner og slikt og har et gammelt kabinett liggende med vifter og alt, så kan man jo få noe dugenes for 15k, kjøpe hovedkort 1536 ddr (eller 1024 ddr2), P4 2,4 GHz "northwood" cpu @ 3,6 GHz... 15"lcd/17"crt og et x800 eller 6800 grafikkort burde vel være mulig å få til for rundt 15k (har ikke giddet å sjekke priser på dette, men vil tro at det kommer på rundt 15) for å ta et eksempel...

Ja... hvis det er et spill jeg ønsker meg, så gjør det meg ingenting om jeg må vente et par-tre dager før jeg får lastet det ned (bruke 14 dager på å laste ned ut2k4 (3,8 GB) :blush:

Lenke til kommentar
Ja, de får berre innbilla dykk det de skriv og lata som det som skjer ikkje skjer, nemleg at PC-plattformen som spelplattform lir ein sakte død pga. for store utviklingskostnadar, lite salg og sabla mykje piratkopiering.

Lir en sakte død :dontgetit:

Mulig det bare er meg, men jeg kan ikke på noen måte se at det har blitt noe mindre spill til pc'en etter at piratkopiering begynte. Heller ikke har jeg fått noen indikasjoner på lite salg av spill, bortsett fra de dårlige spillene da....

Lenke til kommentar

Det er galt å spille et piratkopiert spill - det er fakta.

Men for å si det slik. Satt å diskuterte dette med noen andre og vi kom frem til, etter endel telling og slikt at:

70% av alle piratkopier vi har uheldigvis vært i besittelse av, har vi giddet å prøvd. og det er endel.

40 - 50% er spillt et sted mellom demoversjon og noe uti spillet (ikke fullført), eller brukt mye på lan(meget kort tids bruk)

20% fortjener sin pris under sterk tvil

kun en håndfull tittler har fortjent sin pris til det fulle.

Altså, hvis piratkopiering ikke hadde eksistert så hadde vi kjøpt litt for mange tittler som hadde vært i kategorien ... "bortkastede penger". Da føler jeg at jeg har blitt svindlet. 400kr er litt mye å kaste bort. Man blir irritert å kaste bort 70kr for en dårlig kino, men det kan man på en måte leve med.

Fant denne som er litt interessangt.

http://www.joeuser.com/index.asp?c=1&AID=21895&u=0

Lenke til kommentar
For det første, så får du en ganske heftig spillpc til 15k. Selv til 10k. Men det er som du sier PC er dyrere for tilsvarende ytelse. Men nå må du også huske på at en pc trenger ikke å være dyr for å kjøre spill i "konsollkvalitet" (640*480), at du kan spytte penger inn i pcen og øke ytelsen kan vel neppe ses på som en ulempe? Bare en ekstra mulighet.

AtW

Er sant det... Kvaliteten på konsoll spill er noe dårligere enn på en heftig PC med max ytelse på grafikken i et spill. Hvis man dropper alt som heter printer, dvd brenner og slikt og har et gammelt kabinett liggende med vifter og alt, så kan man jo få noe dugenes for 15k, kjøpe hovedkort 1536 ddr (eller 1024 ddr2), P4 2,4 GHz "northwood" cpu @ 3,6 GHz... 15"lcd/17"crt og et x800 eller 6800 grafikkort burde vel være mulig å få til for rundt 15k (har ikke giddet å sjekke priser på dette, men vil tro at det kommer på rundt 15) for å ta et eksempel...

Ja... hvis det er et spill jeg ønsker meg, så gjør det meg ingenting om jeg må vente et par-tre dager før jeg får lastet det ned (bruke 14 dager på å laste ned ut2k4 (3,8 GB) :blush:

For det første, skal man ta med skjerm, så må man nesten ta med det på konsollen også. Og jeg er rimlig overbevist om at man får en bra spillmaskin for 10k, med kabinett.

AtW

Lenke til kommentar
Altså, hvis piratkopiering ikke hadde eksistert så hadde vi kjøpt litt for mange tittler som hadde vært i kategorien ... "bortkastede penger". Da føler jeg at jeg har blitt svindlet. 400kr er litt mye å kaste bort. Man blir irritert å kaste bort 70kr for en dårlig kino, men det kan man på en måte leve med.

Er ikkje tonnevis av reviews, demoar, gaming forum osv.. nok til å finna ut om ein pc-tittel er god nok til å betala 400 kr for? Ein tester til dømes ikkje ein barbermaskin til 400 kr før ein kjøper den, det er vel òg umogleg å finna reviews/testar av den.

Lenke til kommentar
Ja, de får berre innbilla dykk det de skriv og lata som det som skjer ikkje skjer, nemleg at PC-plattformen som spelplattform lir ein sakte død pga. for store utviklingskostnadar, lite salg og sabla mykje piratkopiering.

Ermh... dette er så teit å si... rein og skjær spekulasjon... du, som sitter her i Norge og ikke veit en dritt om hva folk i spillbransjen tenker (eller har du noen sabla gode kontakter, som jobber i ea eller noe sånt kanskje?)... Du tror at spillprodusentene bare vil slutte å lage spill pga. piratkopiering og store utviklingskostnader?

Har det noen gang slått deg i hodet at de kanskje prøver å tenke ut nye måter å forhindre piratkopiering og kanskje senke utviklingskostnadene? Det finnes et ord som heter prioritering... men du gir kanskje bare opp du, når noe går deg mot i livet? At noe ikke lønner seg, så da driter du bare i det? istedenfor å finne nye løsninger, se andre muligheter?

Det er en for tynn påstand at det blir færre og færre PC spill... Det er jo utallige spilltitler til salgs den dag i dag for PC, og nye kommer...

En grunn som kan være mulig til at det er færre titler om dagen enn for 10 år siden, er vel fordi da var det jo ikke så sabla vanskelig å lage et spill... man trengte ikke så veldig mye kunnskap for å sette sammen noe... I dag er det LITT mer avansert, og krever som regel utdanning for å i det hele tatt få til noe...

Lenke til kommentar
Ermh... dette er så teit å si... rein og skjær spekulasjon... du, som sitter her i Norge og ikke veit en dritt om hva folk i spillbransjen tenker (eller har du noen sabla gode kontakter, som jobber i ea eller noe sånt kanskje?)...

Eg veit meir enn du trur. Mange av dei som har argumentert imot piratkopiering i denne tråden har stor kunnskap og erfaring frå bransjen eller jobbar i den. Eg skal ikkje nemna nicks fordi dei vil forbli anonyme. Haldninga til enkelte av desse overfor dykk er at de ikkje kan ein dritt om bransjen eller økonomi. Så eg foreslår du ikkje skal snakka for høgt om kva folk i spelbransjen tenker.

Ein av dei uttalte når eg spurte han kvifor han ikkje gidda å presentera tall som viste at PC-spelbransjen går dårleg eller at piratkopiering skadar den: "Hvorfor det? La nå idioter forbli idioter".

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...