Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan jo være andre grunner enn piratkopiering som gjør at spillutviklere velger konsoll over PC da...

Ja. Det er eg enig i, men eg meiner at piratkopiering er ein av grunnane til at gode spelutviklarane heller vil utvikla spel til konsoll enn PC, eller utvikla reiknskapverktøy til bedrifter. =P

Den kan jeg være med på, men det er jo heftig mye piratkopiering på konsoll også da, utenom GC da...

Lenke til kommentar

Altså, heales, ikke ta meg feil. De sakene du posta link til der, har ikke en dritt med det jeg prøvde å poengtere... Den ene der, var fra Frankrike, som ikke har den samme åndsverkloven som norge... De siste var om stjeling, for så å legge det ut offentlig (kommersielt).

 

Det jeg mente, var at det er IKKE straffbart å laste ned til privat, ukomersiell bruk, og ingen videre kopiering/deling via internett Det er totalt lovlig, INGEN kan ta deg for det, så lenge du bor i NORGE (som jeg forøvrig snakker om her). Bor du i Danmark, USA, Frankrike f.eks, så har de andre regler for dette, og det er dermed straffbart. Finn en sak til meg hvor en NORSK person har blitt tatt for å laste ned noe (ikke kopiert, delt videre, eller publisert eller noe som helst, privat bruk/nedlasting) så skal jeg gi meg...

Lenke til kommentar
Fenris1911: Bra om du gir med eksempler. Sånn i farta kan ikke jeg komme på noen spill som har "rømt" til X-Box.

 

Off-Topic: Fenris1911, noen gang tenkt på at navnet ditt ligner litt på Razor1911? ;)

Eg kan ta nokre få i farten. Peter Molyneux som berre laga PC-spel før. Hans selskap, Lionhead, fokuserer mest på Xbox no. Eller utviklarane av Ghost Recon-serien. Det nye Ghost Recon spelet kjem jo ikkje til PC såvidt eg veit. Eller Ion Storm som satsa tungt på Xbox-versjonane av Deus Ex 2 og Thief 3, noko som i mine auger gjekk utover kvaliteten på PC-versjonane.

 

1911 kan jo òg vera Colt Mod. 1911A1. =P

Lenke til kommentar

javisst, bergen er en glimrende referanse på hvordan spillmarkedet er ... man kan ta og føle på hele spill bransjen med å se på bergen .... altså ... yeah right. Ikke stigmatiser bergensere mer enn det som er høgst nødvendigt her ...

 

Altså, det er faktsik en nedgang i solgte spill i norge. Men dette er tall eg har fra den generelle nedgangstiden 2001(som vi fortsatt er inne i, men som har tatt seg litt opp dette året), ergo, folk har ikke peng å handle spill for, ingenting med piratkopiering.

 

Mener det var gartner som påpekte dette + at faktumet var at tapet i dollar pga piratkopiering ikke sto i stil, nettopp fordi det var veldig uklart om folk ville ha kjøpt varen de piratkopierte.

 

ok, så har eg funnet litt fækkts for dere luringer ... les og bli klok (merkelig at piratkopiering ikke er nevnt).

http://www.orapp.no/oversikt/Argang_2004/1...teknologi/11244

Lenke til kommentar
Fenris1911: Bra om du gir med eksempler. Sånn i farta kan ikke jeg komme på noen spill som har "rømt" til X-Box.

 

Off-Topic: Fenris1911, noen gang tenkt på at navnet ditt ligner litt på Razor1911? ;)

Eg kan ta nokre få i farten. Peter Molyneux som berre laga PC-spel før. Hans selskap, Lionhead, fokuserer mest på Xbox no. Eller utviklarane av Ghost Recon-serien. Det nye Ghost Recon spelet kjem jo ikkje til PC såvidt eg veit. Eller Ion Storm som satsa tungt på Xbox-versjonane av Deus Ex 2 og Thief 3, noko som i mine auger gjekk utover kvaliteten på PC-versjonane.

 

1911 kan jo òg vera Colt Mod. 1911A1. =P

Syns Thief 3 og Deus Ex 2 var knallbra, jeg

Lenke til kommentar
Altså, det er faktsik en nedgang i solgte spill i norge. Men dette er tall eg har fra den generelle nedgangstiden 2001(som vi fortsatt er inne i, men som har tatt seg litt opp dette året), ergo, folk har ikke peng å handle spill for, ingenting med piratkopiering.

Norge er jo et av de landene som har mest piratkopiering mener jeg å ha lest en plass (it avisen?)

 

Hvilket land er det minst piratkopiering i? Er det så mye mer salg av pc-spill der? (tenker ikke på noen fattigland elns nå asså)

 

har ikke tenkt på at mange av spillutviklere/utgivere faktisk bruker piratkopiering som en unnskyldning da?

Lenke til kommentar
Kan jo være andre grunner enn piratkopiering som gjør at spillutviklere velger konsoll over PC da...

Ja. Det er eg enig i, men eg meiner at piratkopiering er ein av grunnane til at gode spelutviklarane heller vil utvikla spel til konsoll enn PC, eller utvikla reiknskapverktøy til bedrifter. =P

Den kan jeg være med på, men det er jo heftig mye piratkopiering på konsoll også da, utenom GC da...

Interesant.. og hva koster et GC spill sånn i gjennomsnittet?

Lenke til kommentar

når man sier at norge er værst, så sammenligner man i europa. ikke asia og slikt.

Og det e stort sett kun noen prosentpoeng mellom de ulike landene. Forskjellen går vel ut på at flere i norge besitter skikkelige pc'er, mens dette blir skjeldnere jo lenger sør og øst man kommer.

 

Noen spillutviklere bruker piratkopiering som grunn for å flytte til konsoll, men etter å ha googlet og googlet, så virker det mer som at man flytter til konsoll FORDI folk vil heller ha konsoll en pc til å spille på.

 

Dette fordi konsoll ikke besitter serial nøkler, har tonnevis av patcher og bugs, og mulighet for at ting ikke funker, inkompatibilitet osv osv.

Putter man et spill i xbox .... så virker det faktisk. Skjeldent eg leser om bluescreen på xbox...

 

Faktum er at markedet (vi) vil ha konsoll og syns det er kult. Veldig lite med å unngå piratkopiering. Det er også flere typer spill som funker bedre i konsoll miljøet, enn pc miljøet + at konsoll drar nytte av kompis spilling osv ...

Lenke til kommentar
' date='02/11/2004 : 21:18']
Kan jo være andre grunner enn piratkopiering som gjør at spillutviklere velger konsoll over PC da...

Ja. Det er eg enig i, men eg meiner at piratkopiering er ein av grunnane til at gode spelutviklarane heller vil utvikla spel til konsoll enn PC, eller utvikla reiknskapverktøy til bedrifter. =P

Den kan jeg være med på, men det er jo heftig mye piratkopiering på konsoll også da, utenom GC da...

Interesant.. og hva koster et GC spill sånn i gjennomsnittet?

Noe ala det samme som xbox og ps2...

Lenke til kommentar
når man sier at norge er værst, så sammenligner man i europa. ikke asia og slikt.

Og det e stort sett kun noen prosentpoeng mellom de ulike landene. Forskjellen går vel ut på at flere i norge besitter skikkelige pc'er, mens dette blir skjeldnere jo lenger sør og øst man kommer.

 

Noen spillutviklere bruker piratkopiering som grunn for å flytte til konsoll, men etter å ha googlet og googlet, så virker det mer som at man flytter til konsoll FORDI folk vil heller ha konsoll en pc til å spille på.

 

Dette fordi konsoll ikke besitter serial nøkler, har tonnevis av patcher og bugs, og mulighet for at ting ikke funker, inkompatibilitet osv osv.

Putter man et spill i xbox .... så virker det faktisk. Skjeldent eg leser om bluescreen på xbox...

 

Faktum er at markedet (vi) vil ha konsoll og syns det er kult. Veldig lite med å unngå piratkopiering. Det er også flere typer spill som funker bedre i konsoll miljøet, enn pc miljøet + at konsoll drar nytte av kompis spilling osv ...

Helt enig, men må ta deg på det med bugs :p det er en del konsoll spill som faktisk har bugs...

 

For meg ser det ut som det er en tendens i markedet, at flere folk kjøper seg konsoll, itsedenfor PC. For å sammenligne spill på pc og konsoll, er det en del fordeler, men dog ulemper med konsoll, og PC.

 

1. På PC kan man bruke mus (dette fåes vel også kjøpt til konsoll nå?, og tastatur)

og det åpner for flere muligheter og bedre presisjon.

2. Pris, en ps2 uten spill koster vel på elkjøp i dag ca. 1400 kr, GC koster vel 800 og xobx 1200 (er ikke sikker, men det er vel ca.), mens en PC som skal kunne spille de aller nyeste spillene på max grafikk koster minst det 10 dobbelte (har ikke giddet å sjekke priser på nye pcer så jeg bare tror...) (en ny Alienware pc koster vel rundt 30-40.000 NOK). Jeg har en følelse at spill til konsoll ofte har bedre kvalitet enn PC (hvertfall de dyre spillene), og mange konsoll spill er ofte karakteristiske for konsollen (fåes bare til, eller ble først laget til X konsoll) som f.eks Mario til Nintendo (GTA til PS (har i ettertid kommet til andre platformer, men det startet på PS)) osv.

3. Plass, brukervennlighet og tilgjengelighet. En konsoll tar seff mindre plass, man slipper endesløse installasjoner (mot at man må loade som f... tidvis ekstremt irriterende i enkelte spill), den er LITT lettere å ta med til kompisen når du skal spille en fredags kveld (hvis du ikke, som meg, er mer glad i øl i helgen)

4. Jeg har hørt av flere venner at PC er "nerdete" (lol@dem), mens konsoll er lissom greit... (jeg ler av dem, fordi de sitter MINST dobbelt så lenge foran TVen enn jeg sitter foran PCen)

 

En ting til som er verdt å nevne, er muligheten som Xbox har... En kamerat av meg, har kjøpt seg Xbox ferdig moddet (chip)... den han kjøpte har 80 GB harddisk (vetta f hva som er standard) og nettverkstilkobling, så han laster ned spill på pc, for så å overføre til xbox...

 

Dette er en usjekket påstand, men jeg tror det, rett meg hvis det er galt: Jeg tror at det finnes flere brukte spill til konsoll, enn til PC, så det er relativt lett å skaffe seg spill, hvis man ikke alltid må ha de nyeste

 

PS har alltid lansert Platinum spill (vent noen mnd etter release, så har du platinum til halve prisen) som er veldig kjekt... og konsollene har WRC spillene (de har vel ikke kommet til PC, tror jeg)

 

RIMELIG langt ut på potitjordet offtopic, men det har en viss parallell til piratkopieringsdebatten siden noen trakk fram den påstanden at spill kom til konsoll og ikke pc pga piratkopiering

Lenke til kommentar

2. Pris, en ps2 uten spill koster vel på elkjøp i dag ca. 1400 kr, GC koster vel 800 og xobx 1200 (er ikke sikker, men det er vel ca.), mens en PC som skal kunne spille de aller nyeste spillene på max grafikk koster minst det 10 dobbelte (har ikke giddet å sjekke priser på nye pcer så jeg bare tror...) (en ny Alienware pc koster vel rundt 30-40.000 NOK).

For det første, så får du en ganske heftig spillpc til 15k. Selv til 10k. Men det er som du sier PC er dyrere for tilsvarende ytelse. Men nå må du også huske på at en pc trenger ikke å være dyr for å kjøre spill i "konsollkvalitet" (640*480), at du kan spytte penger inn i pcen og øke ytelsen kan vel neppe ses på som en ulempe? Bare en ekstra mulighet.

 

AtW

Lenke til kommentar

my point exactly.. er mange som mener at pc blir alt for stress, eller nerdete til å "kun" bruke til spill.. instalere å herje på.. ikke rart de som kun vil spille (noe annet en fps) kjøper konsoll i steden for pc.. er utallige grunner til hvorfor "normale" spillere foretrekker en konsoll i steden for en pc, og derved går utviklere og over dit der er mest brukere: konsoll.

 

Som sagt, tror å si at det er piratkopieringen sin feil at det er mindre spill til pc nå en før blir kun userriøse påstander..

Lenke til kommentar

Saken er det at det meste av spill\programmvare som blir piratkopiert er ting "piraten(e)" aldri kunne tenkt seg å bruke penger selv om dem hadde hatt lommebok som var feitere enn lotr boka.

 

Mye Unødvendig software\spill som du ikke er så keen på å betale blodpris for, og da kan du enten a) skaffe warez versjon b) drite i det c) bite det sure eple og betale det det koster.

 

Mulig denne påstanden er litt bombastisk men vil påstå at mye av programmvaren\musikken\filmene\spillene som blir piratkopiert i dag ikke hadde blitt kjøpt på lovlig vis selv om piratkopiering ikke hadde eksistert.

Lenke til kommentar
,02/11/2004 : 21:18]
Kan jo være andre grunner enn piratkopiering som gjør at spillutviklere velger konsoll over PC da...

Ja. Det er eg enig i, men eg meiner at piratkopiering er ein av grunnane til at gode spelutviklarane heller vil utvikla spel til konsoll enn PC, eller utvikla reiknskapverktøy til bedrifter. =P

Den kan jeg være med på, men det er jo heftig mye piratkopiering på konsoll også da, utenom GC da...

Interesant.. og hva koster et GC spill sånn i gjennomsnittet?

Noe ala det samme som xbox og ps2...

Det er sant, men det kan godt koste en femtilapp med for et spill til GC, en det samme spillet til PS2...

Lenke til kommentar
Mulig denne påstanden er litt bombastisk men vil påstå at mye av programmvaren\musikken\filmene\spillene som blir piratkopiert i dag ikke hadde blitt kjøpt på lovlig vis selv om piratkopiering ikke hadde eksistert.

Sier meg enig der, tror aldri markedet hadde vert så stort viss piratkopiering var ikke-eksisterende

Lenke til kommentar

Etter min mening så overdriver produsentene stort. Tror neppe dem hadde blitt styrtrike dersom piratkopiering opphørte i morgen.

På den annen side så er det feil å kopiere. Man har ikke betalt for det og har dermed ingen rett til å bruke det. Det er en annen form for tyveri men allikevel så er det nettopp det....tyveri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...