Uxzuigal Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Og en moderator skal ha god oppførsel, holde seg nøytral i en tråd han modererer. En moderator skal holde seg nøytral i forhold til modereringen, men behøver ikke holde seg nøytral i forhold til det som diskuteres. Og si at den ene siden bare "kjadrer" er useriøst og ikke nøytralt i det heletatt. Ikke hvis så faktisk er tilfelle, og at det faktisk er kjadring. En god diskusjon er faktisk helt avhengig av at folk evner å lytte til hverandre, i hvert fall til en viss grad. I denne tråden ble det en krangel, hvor riktignok ingen av partene oppførte seg eksemplarisk, men hvor den ene parten viste langt mindre evne til faktisk diskusjon enn den andre, som stadig forsøkte å legge frem sine argumenter. Slikt blir veldig trettende i lengden, både for motdebattantene og for andre lesere av tråden. Nåvel, om en moderator ikke holder seg nøytral til temaet, vil jeg tro at han sliter godt med og holde seg nøytral til modereringen, ikke at dette er noe unormalt, vi er mennesker ikke roboter:) Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Jeg blei drit frustrert når det var så godt som umulig å få lastet ned demo'en av det spillet jeg tenkte på å kjøpe. Det var lettere å laste ned en "warez" versjon enn å komme gjennom til "public servers" !! Fildelingsnettverk er vel en glimrende distribusjonskanal for spilldemoer og lignende. Hvorfor ikke ta dem i bruk? Når i allverden skal dere skjønne det? Det er så sinnsykt lettvint å finne akkurat det spillet man vil ha, og hvis man har en OK linje, eller kanskje en 2mbit linje, så har du en CD nede på en time. Alt hva du måtte ønske deg av film, musikk og ikke minst spill. Og hva med sjeldne spill? Spill som er vansklige å få tak i, som du må kjøpe fra F.eks Australia, kan du finne. Denne tilgangen er enorm, så hvis man først skal teste et spill får å se om det er verdt å betale for, kan man like gjerne laste ned hele spillet, istedet for å sitte igjen med en lusen og buggy demo som du etter 90 minutter i kø såvidt fikk lov å laste ned av fileplanet! Lenke til kommentar
GenRabbit Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Jeg blei drit frustrert når det var så godt som umulig å få lastet ned demo'en av det spillet jeg tenkte på å kjøpe. Det var lettere å laste ned en "warez" versjon enn å komme gjennom til "public servers" !! Fildelingsnettverk er vel en glimrende distribusjonskanal for spilldemoer og lignende. Hvorfor ikke ta dem i bruk? Når i allverden skal dere skjønne det? Det er så sinnsykt lettvint å finne akkurat det spillet man vil ha, og hvis man har en OK linje, eller kanskje en 2mbit linje, så har du en CD nede på en time. Alt hva du måtte ønske deg av film, musikk og ikke minst spill. Og hva med sjeldne spill? Spill som er vansklige å få tak i, som du må kjøpe fra F.eks Australia, kan du finne. Denne tilgangen er enorm, så hvis man først skal teste et spill får å se om det er verdt å betale for, kan man like gjerne laste ned hele spillet, istedet for å sitte igjen med en lusen og buggy demo som du etter 90 minutter i kø såvidt fikk lov å laste ned av fileplanet! På Fileplanet så har man mulighet for å betale et månedlige beløp, så man slipper å stå i kø. Når det er sagt må jeg legge til at jeg er begynt å bli svært irritert over at en hel del utviklere ikke lengre legger ut patcher på sine sider, men heller lar slike som fileplanet.com ta seg av det. Dette er pga at det er ikke alltid ting kommer ned så raskt som man skulle ønsket selv om man betaler for det på fileplanet å lignende steder. Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Når i allverden skal dere skjønne det? Det er så sinnsykt lettvint å finne akkurat det spillet man vil ha, og hvis man har en OK linje, eller kanskje en 2mbit linje, så har du en CD nede på en time. Alt hva du måtte ønske deg av film, musikk og ikke minst spill. Jeg vet godt at det er lettvint å finne det man er ute etter, men hva har det med saken å gjøre? Ulovlig er det likevel. Og hva med sjeldne spill? Spill som er vansklige å få tak i, som du må kjøpe fra F.eks Australia, kan du finne. Sjeldne spill har jeg mye erfaring med; eBay.com er for eksempel et godt sted å begynne. Denne tilgangen er enorm, så hvis man først skal teste et spill får å se om det er verdt å betale for, kan man like gjerne laste ned hele spillet, istedet for å sitte igjen med en lusen og buggy demo som du etter 90 minutter i kø såvidt fikk lov å laste ned av fileplanet! Hvis du leste innlegget du svarer på, så var det en oppfordring til å bruke fildelingsnettverk til nettopp distribusjon av f.eks. demoer, noe som ville overflødiggjøre disse "90 minutter" som du snakker om, og med det altså være til det beste for alle. Selv om jeg selv må si at jeg sjelden har problemer med å få tak i de demoene jeg er ute etter fra GamersHell. Lenke til kommentar
Jihadinmymind Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Bra at snabben har skjønt det! Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Denne tilgangen er enorm, så hvis man først skal teste et spill får å se om det er verdt å betale for, kan man like gjerne laste ned hele spillet, istedet for å sitte igjen med en lusen og buggy demo som du etter 90 minutter i kø såvidt fikk lov å laste ned av fileplanet! Hvis du leste innlegget du svarer på, så var det en oppfordring til å bruke fildelingsnettverk til nettopp distribusjon av f.eks. demoer, noe som ville overflødiggjøre disse "90 minutter" som du snakker om, og med det altså være til det beste for alle. Selv om jeg selv må si at jeg sjelden har problemer med å få tak i de demoene jeg er ute etter fra GamersHell. Javel. Jeg forklarer igjen. Når man først er på en fildelingskanal, og man ønsker å teste spillet skikkelig, ikke bare en demo(respekter at ikke alle liker demoer), kan man så ikke laste ned å teste skikkelig? Jeg har ofte gitt opp å bla meg gjennom tusenvis reklamer, nettsider, *wait while this comercial loads, it will only take a while*, og annen drit før jeg har fått lov til å laste ned en demo av f.eks 3dgamers. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Bra at snabben har skjønt det! Vet ikke hva du sikter til, men føler et snev av ironi her... Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 (endret) Om jeg sitter og god koser meg med et spill, så vil jeg spille det mer enn 10 timer.Et spill som er godt holder lengere en 10 timer, garantert, skjønner ikke hvorfor dette skal være så vansklig og forstå, man slutter ikke og drikke cola/vann etter 10 flasker. Så det du sier er at du aldri har spilt kortere spill som har vært moro å spille 10-12 timer, men så er det slutt? En annen ting, vel da blir det vel 2 ting jeg kommenterer her, men det får vel gå, ang. blanding av fakta så vet jeg ikke helt hva du vil frem til, men er ganske lite intressert i det også, det finnes ingen beviser for det ene eller det andre , om piratkopiering skader industrien eller ikke, og mine tråder har forholdsvis lite fakta, og mye personlige meninger, ikke dermed sagt at mine meninger er feil. Det er mange grunner til at jeg er lei av å diskutere med deg. Du skriver ting med overlegg for å provosere: Bra og se at du er oppegående, jeg satt bare ting på spissen her for og se om du bet på den, men det gjorde du altså ikke Du refererer til lover som ikke eksisterer: Jeg ser på flere lover, bla. lover mot tvang og villedning, Du tar en undersøkelse som viser at 5% av alle datamaskineiere i verden driver med P2P-deling, og konkluderer med dette: Og Kun 5% Piratkopierer:) uten å ta hensyn til at utav alle de datamaskinbrukerne som var med i undersøkelsen, er det helt sikkert en god del som aldri spiller spill, og som derfor ikke er relevant for det vi snakker om, og du ignorerer også fysiske piratkopier som selges, IRC, ftp og mange andre distribusjonsmetoder for piratkopiert programvare som undersøkelsen ikke tar for seg. Og til slutt så klarer du å bruke denne illusjonen til å generere den smørja her: Jeg er bare er meget lite ledd i et meget stort samfunn, og har selv aldri påført spillindustrien noen tap, og jeg tror heller ingen andre i samfunnet har gjort det heller, dessuten 5% piratkopiering er ikke nok til at et selskap går konkurs, spesielt når hvertfall 2-3% av de kjøper spillene, så og skylde på piratkopiering som en grunn til at du mister kollegaer, det blir for dumt, kilde ang de 5%, ITAvisen, det med 2-3% kjøper spillene er basert på egene erfaringer og du ser jo bare i denne tråden at det kun er 2-3 stykker som er innsnevret og ikke kjøper spill uansett. (De hater du og jeg like mye) Som andre har skrevet her, det nytter ikke å diskutere meninger uten gode fakta og argumenter som understøtter meningene, og da nytter det ikke å lage sine egne fakta slik du har gjort flere ganger. Endret 21. august 2004 av Pastor Lorentzen Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 (endret) PS, det pågår en poll i en annen tråd på forumet, tror et par hundre har svart. Den viser "litt" andre prosenttall enn vg, dog har den en idiotisk definisjon av piratkopiering (backup=piratkopi). http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=42251&hl= Endret 21. august 2004 av Saft-is Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Om jeg sitter og god koser meg med et spill, så vil jeg spille det mer enn 10 timer.Et spill som er godt holder lengere en 10 timer, garantert, skjønner ikke hvorfor dette skal være så vansklig og forstå, man slutter ikke og drikke cola/vann etter 10 flasker. Så det du sier er at du aldri har spilt kortere spill som har vært moro å spille 10-12 timer, men så er det slutt? En annen ting, vel da blir det vel 2 ting jeg kommenterer her, men det får vel gå, ang. blanding av fakta så vet jeg ikke helt hva du vil frem til, men er ganske lite intressert i det også, det finnes ingen beviser for det ene eller det andre , om piratkopiering skader industrien eller ikke, og mine tråder har forholdsvis lite fakta, og mye personlige meninger, ikke dermed sagt at mine meninger er feil. Det er mange grunner til at jeg er lei av å diskutere med deg. Du skriver ting med overlegg for å provosere: Bra og se at du er oppegående, jeg satt bare ting på spissen her for og se om du bet på den, men det gjorde du altså ikke Du refererer til lover som ikke eksisterer: Jeg ser på flere lover, bla. lover mot tvang og villedning, Du tar en undersøkelse som viser at 5% av alle datamaskineiere i verden driver med P2P-deling, og konkluderer med dette: Og Kun 5% Piratkopierer:) uten å ta hensyn til at utav alle de datamaskinbrukerne som var med i undersøkelsen, er det helt sikkert en god del som aldri spiller spill, og som derfor ikke er relevant for det vi snakker om, og du ignorerer også fysiske piratkopier som selges, IRC, ftp og mange andre distribusjonsmetoder for piratkopiert programvare som undersøkelsen ikke tar for seg. Og til slutt så klarer du å bruke denne illusjonen til å generere den smørja her: Jeg er bare er meget lite ledd i et meget stort samfunn, og har selv aldri påført spillindustrien noen tap, og jeg tror heller ingen andre i samfunnet har gjort det heller, dessuten 5% piratkopiering er ikke nok til at et selskap går konkurs, spesielt når hvertfall 2-3% av de kjøper spillene, så og skylde på piratkopiering som en grunn til at du mister kollegaer, det blir for dumt, kilde ang de 5%, ITAvisen, det med 2-3% kjøper spillene er basert på egene erfaringer og du ser jo bare i denne tråden at det kun er 2-3 stykker som er innsnevret og ikke kjøper spill uansett. (De hater du og jeg like mye) Som andre har skrevet her, det nytter ikke å diskutere meninger uten gode fakta og argumenter som understøtter meningene, og da nytter det ikke å lage sine egne fakta slik du har gjort flere ganger. Hvis det ikke nytter og diskutere med meninger i et tema der det ikke finnes gode fakta , så vet jeg ikke. Du har absolutt ingen bevis eller fakta til og bevise at piratkopiering skader industrien, slikt så jeg ikke har bevis for det motsatte. Ja, jeg har aldri spilt et spill jeg har elsket som bare har vart 12 timer, om jeg hadde et slikt spill hadde jeg spilt det flere ganger. Det er bare provoserende om du vil bli provosert. Og selvføgelig finnes det lover mot og tvinge folk til og gjøre ting, og lover mot og villlede/gi falsk inntrykk av produkter, det er jo krangel om dette i media hele tiden, f.eks. NGT sin reklame var en av de siste sakene. Hvis disse lovene ikke eksisterer, kunne jeg gått på døren din og kidnappet deg, og det er ikke bra. Jeg lager ikke mine egene faktaer, jeg legger mine meninger i personlige erfaringer, og jeg har nok mer erfaring når det gjelder denne saken enn deg og de fleste andre her på forumet. Dog jeg har som sagt trappet ned i det siste, da PC ikke er det mest intresante her i livet:P Men det gjør ikke mine personlige erfaringer dårligere. Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Javel. Jeg forklarer igjen. Når man først er på en fildelingskanal, og man ønsker å teste spillet skikkelig, ikke bare en demo(respekter at ikke alle liker demoer), kan man så ikke laste ned å teste skikkelig? Nei, selvfølgelig kan man ikke det. Det er ulovlig. Derimot kan man, med litt kreativitet, begynne å bruke slike flotte fildelingsverktøy til lovlig deling av f.eks. spilldemoer. Som jeg nå har sagt flere ganger, ville dette gjøre det unødvendig å vente slik som du åpenbart irriterer deg over. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Javel. Jeg forklarer igjen. Når man først er på en fildelingskanal, og man ønsker å teste spillet skikkelig, ikke bare en demo(respekter at ikke alle liker demoer), kan man så ikke laste ned å teste skikkelig? Nei, selvfølgelig kan man ikke det. Det er ulovlig. Derimot kan man, med litt kreativitet, begynne å bruke slike flotte fildelingsverktøy til lovlig deling av f.eks. spilldemoer. Som jeg nå har sagt flere ganger, ville dette gjøre det unødvendig å vente slik som du åpenbart irriterer deg over. Bare synd at dette ikke er realiteten om du vil hente ned en demo i dag. AtW Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Hvis det ikke nytter og diskutere med meninger i et tema der det ikke finnes gode fakta , så vet jeg ikke. Du har absolutt ingen bevis eller fakta til og bevise at piratkopiering skader industrien, slikt så jeg ikke har bevis for det motsatte. Ok, jeg kan gi deg et bevis. I 1990 var jeg med å utvikle et Amiga-spill for fire spillere (Mayhem), løst basert på Gravity Force (eller Thrust, på C64). Spillet var kommet ganske langt i sin utvikling, vi hadde holdt på med det i et år, og var i kontakt med diverse utgivere i England for å få gitt ut spillet. Det viste seg at en lokal gjeng, som hadde vært med og betateste spillet med oss, hadde klart å stikke av med en kopi av kilden. Denne gjengen bestemte seg for å spre spillet, for å få ekstra kredibilitet i swappemiljøet på Amiga, som var ganske stort. De lagde en egen intro til spillet og spredde det til alle kontaktene sine. I løpet av et par uker hadde spillet spredd seg over hele verden. Følgene ble selvsagt at vi aldri fikk noen utgivelse av spillet i England, da det allerede var ute på markedet. Og dermed dreit programmereren i å lage flere spill, og begynte heller med annen programmering. Resultat: en spillutvikler mindre i verden pga piratkopiering og en kultur som forlanger å få alt gratis. Det er bare provoserende om du vil bli provosert. ? Du skriver jo selv at du skrev det bare for å vekke en reaksjon hos meg. Såvidt meg bekjent er det mot retningslinjene å trolle. Og selvføgelig finnes det lover mot og tvinge folk til og gjøre ting, og lover mot og villlede/gi falsk inntrykk av produkter, det er jo krangel om dette i media hele tiden, f.eks. NGT sin reklame var en av de siste sakene. Hvis disse lovene ikke eksisterer, kunne jeg gått på døren din og kidnappet deg, og det er ikke bra. Her er nok et eksempel på hvorfor det ikke går an å diskutere med deg. Hvordan du kan resonnere deg fram til at kidnapping av mennesker er ok hvis vi fjerner lover som regulerer markedsføring er uforståelig for meg. Og jeg har spurt det før: kan du referere til disse spesifikke lovene om "tvang og villedning" i www.lovdata.no, og etterpå relatere disse lovene til diskusjonen her? Ikke? Ergo dikter du bare opp fakta. Jeg lager ikke mine egene faktaer, jeg legger mine meninger i personlige erfaringer, og jeg har nok mer erfaring når det gjelder denne saken enn deg og de fleste andre her på forumet. Dog jeg har som sagt trappet ned i det siste, da PC ikke er det mest intresante her i livet:P Men det gjør ikke mine personlige erfaringer dårligere. Erfaringer er med å forme meninger, men dersom du har vært i Bergen en gang og det regnet i Bergen under hele ditt opphold, så betyr det ikke at det regner i Bergen 365 dager i året, selv om din erfaring tilsier det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Hvis det ikke nytter og diskutere med meninger i et tema der det ikke finnes gode fakta , så vet jeg ikke. Du har absolutt ingen bevis eller fakta til og bevise at piratkopiering skader industrien, slikt så jeg ikke har bevis for det motsatte. Ok, jeg kan gi deg et bevis. I 1990 var jeg med å utvikle et Amiga-spill for fire spillere (Mayhem), løst basert på Gravity Force (eller Thrust, på C64). Spillet var kommet ganske langt i sin utvikling, vi hadde holdt på med det i et år, og var i kontakt med diverse utgivere i England for å få gitt ut spillet. Det viste seg at en lokal gjeng, som hadde vært med og betateste spillet med oss, hadde klart å stikke av med en kopi av kilden. Denne gjengen bestemte seg for å spre spillet, for å få ekstra kredibilitet i swappemiljøet på Amiga, som var ganske stort. De lagde en egen intro til spillet og spredde det til alle kontaktene sine. I løpet av et par uker hadde spillet spredd seg over hele verden. Følgene ble selvsagt at vi aldri fikk noen utgivelse av spillet i England, da det allerede var ute på markedet. Og dermed dreit programmereren i å lage flere spill, og begynte heller med annen programmering. Resultat: en spillutvikler mindre i verden pga piratkopiering og en kultur som forlanger å få alt gratis. ............................. Erfaringer er med å forme meninger, men dersom du har vært i Bergen en gang og det regnet i Bergen under hele ditt opphold, så betyr det ikke at det regner i Bergen 365 dager i året, selv om din erfaring tilsier det. Kjedelig for deg såklart, men jeg håper du ser at det siste avsnittet ditt faktisk argumenterer ihjel det første, bare fordi det førte dårlig med seg en gang, betyr ikke at det fører dårlig med seg som helhet. Så det er ett rimelig tynt "bevis", ca like tynt som at man har vært i bergen en dag. AtW Lenke til kommentar
fenris1911 Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Ok, jeg kan gi deg et bevis. I 1990 var jeg med å utvikle et Amiga-spill for fire spillere (Mayhem), løst basert på Gravity Force (eller Thrust, på C64). Wow! Mayhem var jo skitfeitt. Spelte det mykje. Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Kjedelig for deg såklart, men jeg håper du ser at det siste avsnittet ditt faktisk argumenterer ihjel det første, bare fordi det førte dårlig med seg en gang, betyr ikke at det fører dårlig med seg som helhet. Så det er ett rimelig tynt "bevis", ca like tynt som at man har vært i bergen en dag. Godt poeng. Eksempelet kan nok ikke generaliseres (selv om jeg vet om flere som har sluttet i spillbransjen pga frustrasjon over at spillene de lager ikke blir kjøpt, men kopiert). Men Snabben krever bevis for at spillbransjen taper på piratkopiering. Og det finnes ikke konkrete bevis fordi det er umulig å måle hvor mange som har piratkopiert et spill som ville kjøpt det hvis piratkopien ikke eksisterte. Jeg innser selvsagt at tall som f.eks. ELSPA opererer med ikke er reelle, fordi de tar utgangspunkt i at en piratkopi = et tapt salg, noe det selvsagt ikke er. Men jeg er allikevel overbevist om at piratkopiering ikke gagner industrien i det hele tatt, og prøver å argumentere for det på beste måte. Denne tråden er egentlig to diskusjoner. Den ene handler om det moralske ved å stjele og bruke andres åndsverk uten tillatelse, og denne diskusjonen har piratene allerede tapt, da alle spørsmål omkring dette glatt blir ignorert og oversett. Den andre diskusjonen handler om piratkopieringens effekt på spillindustrien. Og det er en mye vanskeligere debatt, for den er ikke så svart/hvitt som anti-pirater gjerne vil ha det til. Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Ok, jeg kan gi deg et bevis. I 1990 var jeg med å utvikle et Amiga-spill for fire spillere (Mayhem), løst basert på Gravity Force (eller Thrust, på C64). Wow! Mayhem var jo skitfeitt. Spelte det mykje. Kjøp meg en øl en gang, da. Jeg designet et av brettene! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Ok, jeg kan gi deg et bevis. I 1990 var jeg med å utvikle et Amiga-spill for fire spillere (Mayhem), løst basert på Gravity Force (eller Thrust, på C64). Wow! Mayhem var jo skitfeitt. Spelte det mykje. Kjøp meg en øl en gang, da. Jeg designet et av brettene! Spilte mest gravity force, åssen var mayhem egentlig? Samme opplegget, med skip og gravitasjon og sånn? AtW Lenke til kommentar
Heales Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 At piratkopiering er skadelig og fører til tap for spillutviklerne er dokumentert gjentatte ganger. Er helt utrolig at det her sitter folk som skryter av at de er i stand til å finne frem til ulovlig programvare og samtidig ikke evner å fremvise basic research kompetanse. Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Spilte mest gravity force, åssen var mayhem egentlig? Samme opplegget, med skip og gravitasjon og sånn? AtW Samme opplegg som Gravity Force, men fire player splitscreen mot hverandre (to på tastatur, to på joystick). Fremover på spaken for å skyte, bakover for å aktivere skjold, trigger for å gasse. Vi hadde mye moro med å spille det. Forresten var det DJ'en i Tungtvann som lagde grafikken på et av brettene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå