Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?

Anbefalte innlegg

Fornuftige? :hmm: Fulle av frustrasjon og med 1 mål for øyet: glefse tilbake mot utsagnene til Snabben.

Han har argumentert mot kriminalitet/ein som støttar kriminalitet. Det klarte han til gangs ved å knusa snabben sine patetiske "argument" grundig til støv gjennom heile diskusjonen. Slik går det gjerne òg sidan det sjeldan finnest rasjonelle argument som støttar opp om kriminalitet. Spesielt når ein blandar fakta, personlege meiningar og fantasiprodukt i ei salig røre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fornuftige?  :hmm: Fulle av frustrasjon og med 1 mål for øyet: glefse tilbake mot utsagnene til Snabben.

Han har argumentert mot kriminalitet/ein som støttar kriminalitet. Det klarte han til gangs ved å knusa snabben sine patetiske "argument" grundig til støv gjennom heile diskusjonen. Slik går det gjerne òg sidan det sjeldan finnest rasjonelle argument som støttar opp om kriminalitet. Spesielt når ein blandar fakta, personlege meiningar og fantasiprodukt i ei salig røre.

Det er jo "samfunnets moral" som bestemmer hva som er kriminelt, jeg personlig har nok av rasjonelle argumneter for å å gjøre noe kriminelt såfremt det følger min persolnlige moral, så å gå utifra om noe er kriminelt synes jeg er lite fruktbart, jeg tror vi kommer lengre ved å se på det moralske/etiske aspektet.

AtW

Lenke til kommentar
Han har argumentert mot kriminalitet/ein som støttar kriminalitet. Det klarte han til gangs ved å knusa snabben sine patetiske "argument" grundig til støv gjennom heile diskusjonen.

Javel. Det er ditt syn på saken, jeg har min.

Spesielt når ein blandar fakta, personlege meiningar og fantasiprodukt i ei salig røre.

Skjønner ikke hva du mener her :hmm:

Endret av Mongo FuRY
Lenke til kommentar
Hm.. krig mellom Snabben og Pastoren. Etter det jeg har skjønt, kjøper Snabben de spillene han syns er bra. Han laster ned, tester, og gjør seg opp en mening om det er verdt hans hard-earned cash. Han er også imot de som laster ned og runner spill, men som aldri kjøper dem

Fornuftige?  :hmm: Fulle av frustrasjon og med 1 mål for øyet: glefse tilbake mot utsagnene til Snabben.

Vel, det største problemet med Snabben er at han ikke klarer å innrømme at han er en lovbryter. Han prøver å forsvare sine handlinger. Hadde Snabben sagt rett ut "Ja, jeg vet at jeg bryter loven når jeg laster ned og spiller andres åndsverk uten tillatelse, men til gjengjeld så kjøper jeg mange av spillene jeg laster ned", så hadde det vært lettere å svelge. Jeg har da vært fattig student selv, jeg har piratkopiert spill selv, men jeg var alltid klar over at det jeg gjorde var en ulovlig handling, jeg stjal andres åndsverk, og det er slettes ikke noe jeg er stolt av å ha gjort. Men Snabben opererer med denne "Holier than thou"-holdningen om at han gjør det eneste rette i en bransje full av inkompetente folk som bare er ute etter å ta hans dyrebare penger.

I tillegg så har han laget noen ekstreme rammebetingelser for at et spill skal være verdt å kjøpe (Må vare i 30+ timer og ha replay-value). Dersom Snabben laster ned og spiller et spill han synes er utrolig morsomt å spille, men som dessverre bare varte i ti timer, så kan han bare peke på sin hellige stentavle og si at dette spillet ikke er verdt mine penger. Den stakkars utvikleren som ga ham ekstremt mye moro i ti timer får ikke sine usle 40 kroner i timen fra Snabben, fordi det falt utenfor Snabbens kriterier om et godt spill.

Og til slutt så roter han fælt og blander fakta, meninger og synsing, og når han uttaler seg om ting som skjer i bransjen, så vitner det om lite innsikt.

At jeg kan glefse og være sint, er fordi jeg er en sint gammel mann, og har lav terskel for ignoranse og synsing forkledt som fakta.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar
Moral og juss er to meget forskjellige ting.

Moralen skapes i den daglige sosiale omgangen vi mennesker har med hverandre. Jussen og lovene kommer til via mye mer rasjonell tankevitksomhet, så det blir feil å påstå at det er samfunnets moral som bestemmer hva som er kriminelt eller ikke.

En juridisk eller etisk betraktning er nesten alltid mye mer omfattende og vitenskapelig samenlignet med de sosialogiske prosessene som er med på å forme vår moral i hverdagen.

Mulig vi legger forskjellige ting i "samfunnets moral" men selv om advokater tar seg av det tekniske ved å formulere en lov, så er det samfunnets oppfatning av hva som er rett og galt som til syvende og sist bestemmer hva disse lovene vil inneholde.

AtW

Lenke til kommentar
Du skal ikke tro alt du leser vet du..

Personlig tror jeg aldri spille scenen hadde vært så stor som i dag uten pirat kopiering, det selges mer spill i dag en noensinne, og jeg tror pirat kopiering er hovedgrunnen til det.

Du kan ikke vite om et spill er verdt pengene uten å spille det, det er derfor vi laster det ned for og teste. Om det er bra, kjøper vi det, hvis ikke, så får de ikke

en krone.

PCen kommer til og leve evig når det gjelder spilling uansett, for en console har ikke sjangsen mot en PC som et multimedium, og gjøres det stort mer med consoler nå, så blir det bare en form for PC det også.

Helt enig! :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er jo "samfunnets moral" som bestemmer hva som er kriminelt, jeg personlig har nok av rasjonelle argumneter for å å gjøre noe kriminelt såfremt det følger min persolnlige moral, så å gå utifra om noe er kriminelt synes jeg er lite fruktbart

Lover og reglar oppstår jo helst ved prøving og feiling. Kva som funker eller ikkje funker, eller kor det trengs å regulera. Det er ikkje nokon som finn plutseleg ut at ein skal laga ei ny lov på gøy, dei oppstår fordi dei trengs eller det er fornuftig. Du kan jo kalla det "samfunnets moral".

Det er gjerne rasjonelt for deg å gjera som du vil, men det er jo dermed ikkje sagt at det er rasjonelt for dei det eventuelt går utover eller ein tredjepart som observerer det.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg aldri spille scenen hadde vært så stor som i dag uten pirat kopiering, det selges mer spill i dag en noensinne,

Til konsoll. Der piratkopiering er tilnærma lik 0. Mens PCen som slit med piratkopiering mistar marknadsandelar for kvar dag som går.

Lenke til kommentar

Vel, det største problemet med Snabben er at han ikke klarer å innrømme at han er en lovbryter. Han prøver å forsvare sine handlinger. Hadde Snabben sagt rett ut "Ja, jeg vet at jeg bryter loven når jeg laster ned og spiller andres åndsverk uten tillatelse, men til gjengjeld så kjøper jeg mange av spillene jeg laster ned", så hadde det vært lettere å svelge. Jeg har da vært fattig student selv, jeg har piratkopiert spill selv, men jeg var alltid klar over at det jeg gjorde var en ulovlig handling, jeg stjal andres åndsverk, og det er slettes ikke noe jeg er stolt av å ha gjort. Men Snabben opererer med denne "Holier than thou"-holdningen om at han gjør det eneste rette i en bransje full av inkompetente folk som bare er ute etter å ta hans dyrebare penger.

:p Skjønner hvor du vil. Alle som laster ned spill fra nettet gjør det ulovlog(med mindre de eier dem originalt). Det er det ingenting å si på. Det Snabben gjør er ulovlig. Men han "Stjeler ikke andres åndsverk", det kjøper han hvis han syns det er bra.

Lenke til kommentar

Etter min mening er det bare 1 eneste spill som har vært verdig de 500 kronene mine og det er Half Life. Spillet i seg selv er bra og så kan man bruke serial koden til steam. Alle andre spill som kommer ut laster jeg ned. Hvorfor ikke laste ned når du får spillene et par uker før de kommer i butikken, du slipper å gå til butikken og så kan du cracke og slippe å ta cder ut og inn hele tiden. Sorry ass, men jeg må si at jeg støtter piratkopieringsbransjen... ;) Hvorfor betale når du kan få gratis og kan bruke pengene på noe annet? Tenk, i løpet av et år bruker en hardcore lovlig gamer sikkert tusenvis av korner på spill. De pengene kan du feks. bruke på et X800XT eller en NEC LCD skjer. Eller hvis du har dårlig samvittighet kan du gi det til veldedighet... Hadde spill kostet 50 kroner stykke hadde jeg antakelig kjøpt dem, men å bruke 500 kr på noe som ikke gir meg noenb langvarig glede synes jeg er waste...

Endret av Fredric
Lenke til kommentar

Personlig tror jeg aldri spille scenen hadde vært så stor som i dag uten pirat kopiering, det selges mer spill i dag en noensinne,

Til konsoll. Der piratkopiering er tilnærma lik 0. Mens PCen som slit med piratkopiering mistar marknadsandelar for kvar dag som går.

Hvet du hvor mange som modder X-boxen sin? Det er ganske mange, det kan jeg love deg :yes:

Lenke til kommentar

Hvet du hvor mange som modder X-boxen sin? Det er ganske mange, det kan jeg love deg :yes:

Ja, folk jeg kjenner har flere 100 x-boks spill og ingen er kjøpt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...