Olle P Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Mina erfarenheter när det gäller argumenten "spel är dåliga om de bara är bra under första genomspelningen" och "en film är bara bra första gången man ser den". Jag har stött på några spel jag (och många andra) vill beteckna som bra, även att de inte håller fullt ut mer än första gången: - Full Throttle - Simon the Sorcerer 2 (har inte testat någon av de andra versionerna, ännu) - Myst (har inte hunnit testa någon av uppföljarna, ännu) - Även många "strategispel" typ Sim City, Sim Tower, Civilization etc. känns tunna efter att man byggt allting en gång. Jag har också en del filmer som håller i längden: - Hunt for Red October. Jag hittade nya detaljer och vinklingar varje gång de första 5-10 gångerna jag såg den, sedan dess tycker jag bara att den är underhållande. - Blues Brothers. Cool story och bra musik i härlig blandning. Blir aldrig dålig. - Star Wars. /Olle Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Stenging av denne topicen er bare dumt, det diskuteres med fult ut brukbare argumenter her, dog syntes det begynner og bli litt tomt på "imot warez" siden, persolig. Grunnen er at du kommer med såpass elendige argumenter, at det føles som å diskutere med en fyllik. Du påstår at et spill som varer i 10-15 timer ikke kan være et kvalitetsspill, at alle kvalitetsspill har tilnærmet uendelig replay-value, og dersom et spill ikke oppfyller disse kriteriene så er det fritt frem for å piratkopiere det og spille det ferdig for å avsløre disse "kritiske" manglene. Du har laget deg et forsvarssystem som helt og holdent er konstruert for å forsvare ditt tyveri av andres åndsverk, og uansett hva slags fornuftige argumenter man kan gi deg, så er det bare å lukke øynene og sette fingrene i ørene og si "LALALALALALALA!". Uttalelser som dette viser bare at din virkelighet og den ordentlige virkeligheten er to helt forskjellige ting, og at du egentlig ikke har satt deg inn i (eller er interessert i) det som diskuteres: 3) Jeg tror EA blir større og større fordi de får mer og mer penger, og ønsker dominanse i spille industrien. Jeg tror såpass mange firmaer legges ned hvert år fordi de lager spill som ikke holder mål, og ja du kan vel si at piratkopiering er en del av grunnen da, siden ingen gidder og kjøpe spill som ikke holder mål... Console er ikke mitt område, mulig det blir større? Ser at det er mange små firmaer som starter der, jeg tror det er fordi det er enklere for uerfarne folk og starter der. Det er fint og se at du ikke bare er "Spill utvikler" , men også psykolog ,forsker og dommer, du har hvertfall fått karrieren din på plass , kjære Prest. Dog, med din tilsynelatende erfaring så burde du også kunne greie og holde deg saklig og seriøs, og hvis mine argumenter er elendige, bør det ikke være noe vansklig og komme med mot argumenter, med mindre da, at det faktisk ikke finnes noen. Jeg ser også at du slutter og putte ord i munnen min, og ber deg tenke deg om. Jeg har aldri sagt at det skal være tilnærmet uendlig replay-value, men jeg sier at de bør hvertfall kunne underholde deg i en 30 timer. Og når folk kommer med argumentene "men om det underholder supert i 15 timer da!!", vel, om det gjør det, så bør det også ha en ganske god replay value, folk slutter ikke og spise mat / drikke de liker. Mulig litt rart eksempel, men det får gå. Om jeg ikke tar feil, så er og kalle noen en fylikk imot rettningslinjene også. Har heller aldri vært noe særlig for synging med lukkede øyer og fingra i ører, men det er vel sikkert noe nytt som er "inn". Har heller aldri hatt interesse av Console markedet og piratkopieringen der, siden det er helt ute av spørsmål for meg, og hva som skjer der, bryr jeg meg egentlig pent lite om. Tingen her er at du ikke har noen som helst bevis på at industrien "din" taper på piratkopiering, og når du sier du mister kollegaer, så er det kanskje fordi de er inkompetente og at du ikke har lyst til og innse det. Riktig at jeg ikke har bevis for at dere ikke taper heller, men vi kan ikke bli stemplet skyldig i og påføre tap med mindre annet er bevist. Men vær nå så grei, hold deg en smule mer seriøs. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Console er ikke mitt område, mulig det blir større? Ser at det er mange små firmaer som starter der, jeg tror det er fordi det er enklere for uerfarne folk og starter der. For noe tull. Grunnen til at stadig flere utviklere satser på konsoll, er selvfølgelig at det ligger mer penger der. Hvis en plattform skulle være "enklest" å begynne med, så måtte det være PC. På konsoll må man med en gang forholde seg til mer rettslig, samt skaffe til veie program- og hardvare som man kan utvikle på. PCer er mye mer tilgjengelige. Som sagt Console er ikke mitt område, så det jeg sier er bare spekulasjoner, og bør ikke avfeies som tull, men som "Feil" evt. som jeg er villig til og høre på. Og det er vel en selvfølge at det ligger mer penger i et større marked. Men som sagt tidligere, Console, bryr jeg meg lite om, og har ikke noe interesse for og diskutere. Lenke til kommentar
proxymus safiron Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 tja jeg har 3 piratkopier pluss en tapt en som jeg spredde til denne siden faktisk! men så er jo pc spill DRIIIT dyre å når man tenker seg om så kan ikke skaperne av spillene tvinge os til og punge ut spenn for ett spill som kjanske ikke en gang funker! og det er jo litt dritt da Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 (endret) Dog, med din tilsynelatende erfaring så burde du også kunne greie og holde deg saklig og seriøs, og hvis mine argumenter er elendige, bør det ikke være noe vansklig og komme med mot argumenter, med mindre da, at det faktisk ikke finnes noen. Det har vi og gjort, men du nekter å høre, ergo er det ingen vits i å fortsette. Jeg ser også at du slutter og putte ord i munnen min, og ber deg tenke deg om. Jeg har aldri sagt at det skal være tilnærmet uendlig replay-value, men jeg sier at de bør hvertfall kunne underholde deg i en 30 timer. Og når folk kommer med argumentene "men om det underholder supert i 15 timer da!!", vel, om det gjør det, så bør det også ha en ganske god replay value, folk slutter ikke og spise mat / drikke de liker. Mulig litt rart eksempel, men det får gå. Jo, men det DU ikke skjønner, og som du ikke klarer å forstå er at KVALITETEN på spill har ingenting med diskusjonen om piratkopiering å gjøre. Det er bare noe du og andre åndsverk-banditter bruker for å rettferdigjøre tyveriene sine. Det er ingen menneskerett å kun få kjøpe ting som man er 100% fornøyd med. Har du aldri kjøpt et klesplagg du ikke var fornøyd med? En bok? Et blad? En matrett? So what? Du er en erfaring rikere og beveger deg videre i livet. Kanskje holder du deg unna det klesplagget, eller den boken, eller det bladet eller den matretten i fremtiden basert på dine erfaringer. Og det samme gjelder for spill. Det kan hende du kjøper et dårlig spill en gang, da holder du deg unna de som lagde det spillet, send dem en mail og klag, hold deg unna han anmelderen som anbefalte det spillet for deg, og gå videre med livet ditt. Spill er en forbruksgjenstand som alt annet. De som lager spillene skal ha pengene sine. Ellers så lar du være å spille spillet. Så enkelt er det. Om jeg ikke tar feil, så er og kalle noen en fylikk imot rettningslinjene også. Helt sikkert, du får tørke tårene dine og klage til en moderator da. Har heller aldri hatt interesse av Console markedet og piratkopieringen der, siden det er helt ute av spørsmål for meg, og hva som skjer der, bryr jeg meg egentlig pent lite om. Jeg har aldri snakket om piratkopieringen på konsollmarkedet. Det jeg har nevnt, og som hundrevis av utviklere og folk i spillbransjen kan forklare deg hvis du spør er at RISIKOEN for å utvikle et originalt spill på PC er for stor for de aller fleste. Dermed kommer det svært få innovative og nytenkende spill på PC, fordi veldig mange utviklere har gått over til å utvikle for konsoll. Dette har konsekvenser for ditt eget marked (PC-spill) og du er selv en av de som har jaget bort utviklere fra ditt marked. Det er ikke synsinger og meninger jeg kommer med her, det er harde fakta. Jeg har selv spilt PC-spill siden starten av 90-tallet, og C64 og Amiga før det, og jeg har selv sett hvordan piratkopiering har utvannet spillutvalget på PC til vi står igjen med kun FPS- og RTS-spill, samt noen få nisjespill. Og det triste er at om du ser på salgslistene over fjorårets mest solgte PC-spill, så er halvparten Sims-titler. Hvorfor tror du disse knuser alle andre PC-spill i salg? Tingen her er at du ikke har noen som helst bevis på at industrien "din" taper på piratkopiering, og når du sier du mister kollegaer, så er det kanskje fordi de er inkompetente og at du ikke har lyst til og innse det. Så du mener at industrien tjener på piratkopieringen. Ja det stemmer, jeg synes jeg så noen som prøvde å argumenter for at piratkopiering var et gode for industrien en gang tidligere i tråden. Trodde det var noen som tullet. Men kom gjerne med dine gode argumenter en gang til. Riktig at jeg ikke har bevis for at dere ikke taper heller, men vi kan ikke bli stemplet skyldig i og påføre tap med mindre annet er bevist. Kan du i det minste innrømme at du bruker andres åndsverk uten tillatelse, slik at vi kan stemple deg som kriminell? Endret 16. august 2004 av Pastor Lorentzen Lenke til kommentar
proxymus safiron Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Dog, med din tilsynelatende erfaring så burde du også kunne greie og holde deg saklig og seriøs, og hvis mine argumenter er elendige, bør det ikke være noe vansklig og komme med mot argumenter, med mindre da, at det faktisk ikke finnes noen. Det har vi og gjort, men du nekter å høre, ergo er det ingen vits i å fortsette. Jeg ser også at du slutter og putte ord i munnen min, og ber deg tenke deg om. Jeg har aldri sagt at det skal være tilnærmet uendlig replay-value, men jeg sier at de bør hvertfall kunne underholde deg i en 30 timer. Og når folk kommer med argumentene "men om det underholder supert i 15 timer da!!", vel, om det gjør det, så bør det også ha en ganske god replay value, folk slutter ikke og spise mat / drikke de liker. Mulig litt rart eksempel, men det får gå. Jo, men det DU ikke skjønner, og som du ikke klarer å forstå er at KVALITETEN på spill har ingenting med diskusjonen om piratkopiering å gjøre. Det er bare noe du og andre åndsverk-banditter bruker for å rettferdigjøre tyveriene sine. Det er ingen menneskerett å kun få kjøpe ting som man er 100% fornøyd med. Har du aldri kjøpt et klesplagg du ikke var fornøyd med? En bok? Et blad? En matrett? So what? Du er en erfaring rikere og beveger deg videre i livet. Kanskje holder du deg unna det klesplagget, eller den boken, eller det bladet eller den matretten i fremtiden basert på dine erfaringer. Og det samme gjelder for spill. Det kan hende du kjøper et dårlig spill en gang, da holder du deg unna de som lagde det spillet, send dem en mail og klag, hold deg unna han anmelderen som anbefalte det spillet for deg, og gå videre med livet ditt. Spill er en forbruksgjenstand som alt annet. De som lager spillene skal ha pengene sine. Ellers så lar du være å spille spillet. Så enkelt er det. Om jeg ikke tar feil, så er og kalle noen en fylikk imot rettningslinjene også. Helt sikkert, du får tørke tårene dine og klage til en moderator da. Har heller aldri hatt interesse av Console markedet og piratkopieringen der, siden det er helt ute av spørsmål for meg, og hva som skjer der, bryr jeg meg egentlig pent lite om. Jeg har aldri snakket om piratkopieringen på konsollmarkedet. Det jeg har nevnt, og som hundrevis av utviklere og folk i spillbransjen kan forklare deg hvis du spør er at RISIKOEN for å utvikle et originalt spill på PC er for stor for de aller fleste. Dermed kommer det svært få innovative og nytenkende spill på PC, fordi veldig mange utviklere har gått over til å utvikle for konsoll. Dette har konsekvenser for ditt eget marked (PC-spill) og du er selv en av de som har jaget bort utviklere fra ditt marked. Det er ikke synsinger og meninger jeg kommer med her, det er harde fakta. Jeg har selv spilt PC-spill siden starten av 90-tallet, og C64 og Amiga før det, og jeg har selv sett hvordan piratkopiering har utvannet spillutvalget på PC til vi står igjen med kun FPS- og RTS-spill, samt noen få nisjespill. Og det triste er at om du ser på salgslistene over fjorårets mest solgte PC-spill, så er halvparten Sims-titler. Hvorfor tror du disse knuser alle andre PC-spill i salg? Tingen her er at du ikke har noen som helst bevis på at industrien "din" taper på piratkopiering, og når du sier du mister kollegaer, så er det kanskje fordi de er inkompetente og at du ikke har lyst til og innse det. Så du mener at industrien tjener på piratkopieringen. Ja det stemmer, jeg synes jeg så noen som prøvde å argumenter for at piratkopiering var et gode for industrien en gang tidligere i tråden. Trodde det var noen som tullet. Men kom gjerne med dine gode argumenter en gang til. Riktig at jeg ikke har bevis for at dere ikke taper heller, men vi kan ikke bli stemplet skyldig i og påføre tap med mindre annet er bevist. Kan du i det minste innrømme at du bruker andres åndsverk uten tillatelse, slik at vi kan stemple deg som kriminell? ? ? Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 (endret) Dog, med din tilsynelatende erfaring så burde du også kunne greie og holde deg saklig og seriøs, og hvis mine argumenter er elendige, bør det ikke være noe vansklig og komme med mot argumenter, med mindre da, at det faktisk ikke finnes noen. Det har vi og gjort, men du nekter å høre, ergo er det ingen vits i å fortsette. Jeg ser også at du slutter og putte ord i munnen min, og ber deg tenke deg om. Jeg har aldri sagt at det skal være tilnærmet uendlig replay-value, men jeg sier at de bør hvertfall kunne underholde deg i en 30 timer. Og når folk kommer med argumentene "men om det underholder supert i 15 timer da!!", vel, om det gjør det, så bør det også ha en ganske god replay value, folk slutter ikke og spise mat / drikke de liker. Mulig litt rart eksempel, men det får gå. Jo, men det DU ikke skjønner, og som du ikke klarer å forstå er at KVALITETEN på spill har ingenting med diskusjonen om piratkopiering å gjøre. Det er bare noe du og andre åndsverk-banditter bruker for å rettferdigjøre tyveriene sine. Det er ingen menneskerett å kun få kjøpe ting som man er 100% fornøyd med. Har du aldri kjøpt et klesplagg du ikke var fornøyd med? En bok? Et blad? En matrett? So what? Du er en erfaring rikere og beveger deg videre i livet. Kanskje holder du deg unna det klesplagget, eller den boken, eller det bladet eller den matretten i fremtiden basert på dine erfaringer. Og det samme gjelder for spill. Det kan hende du kjøper et dårlig spill en gang, da holder du deg unna de som lagde det spillet, send dem en mail og klag, hold deg unna han anmelderen som anbefalte det spillet for deg, og gå videre med livet ditt. Spill er en forbruksgjenstand som alt annet. De som lager spillene skal ha pengene sine. Ellers så lar du være å spille spillet. Så enkelt er det. Om jeg ikke tar feil, så er og kalle noen en fylikk imot rettningslinjene også. Helt sikkert, du får tørke tårene dine og klage til en moderator da. Har heller aldri hatt interesse av Console markedet og piratkopieringen der, siden det er helt ute av spørsmål for meg, og hva som skjer der, bryr jeg meg egentlig pent lite om. Jeg har aldri snakket om piratkopieringen på konsollmarkedet. Det jeg har nevnt, og som hundrevis av utviklere og folk i spillbransjen kan forklare deg hvis du spør er at RISIKOEN for å utvikle et originalt spill på PC er for stor for de aller fleste. Dermed kommer det svært få innovative og nytenkende spill på PC, fordi veldig mange utviklere har gått over til å utvikle for konsoll. Dette har konsekvenser for ditt eget marked (PC-spill) og du er selv en av de som har jaget bort utviklere fra ditt marked. Det er ikke synsinger og meninger jeg kommer med her, det er harde fakta. Jeg har selv spilt PC-spill siden starten av 90-tallet, og C64 og Amiga før det, og jeg har selv sett hvordan piratkopiering har utvannet spillutvalget på PC til vi står igjen med kun FPS- og RTS-spill, samt noen få nisjespill. Og det triste er at om du ser på salgslistene over fjorårets mest solgte PC-spill, så er halvparten Sims-titler. Hvorfor tror du disse knuser alle andre PC-spill i salg? Tingen her er at du ikke har noen som helst bevis på at industrien "din" taper på piratkopiering, og når du sier du mister kollegaer, så er det kanskje fordi de er inkompetente og at du ikke har lyst til og innse det. Så du mener at industrien tjener på piratkopieringen. Ja det stemmer, jeg synes jeg så noen som prøvde å argumenter for at piratkopiering var et gode for industrien en gang tidligere i tråden. Trodde det var noen som tullet. Men kom gjerne med dine gode argumenter en gang til. Riktig at jeg ikke har bevis for at dere ikke taper heller, men vi kan ikke bli stemplet skyldig i og påføre tap med mindre annet er bevist. Kan du i det minste innrømme at du bruker andres åndsverk uten tillatelse, slik at vi kan stemple deg som kriminell? He he, syntes det alltid er morro og se på mennesker som mister besinnelsen sin, og blir lightheaded:) Komplett selger fine Key Tronic tastaturer til 150kr, som forøverig er det beste tastaturet jeg har vært borti noen gang. Men, etter det jeg leser i posten din, så virker det som om du har noen schitzofrene problemer, for jeg har aldri sagt at spille industrien tjener på sakene i den tråden der, men jeg har tidligere sagt at jeg mente at om det skulle være noe tap eller gevist, så tror jeg heller på gevinst. Men, hvis spille industrien er full av like sære folk som deg, så er det ikke rart i at markedet går under, når industrien ikke vil at folk skal prøve og teste spill slik at de kjøper spill de ellers ikke ville kjøpt, det blir bare for dumt. Jeg er ikker mer kriminell enn "deg" er når "du" tester en bil for og se om den er bra, og ikke kom med dette idiotiske opplegget med og bryte seg inn i en bilbutikk, en spill kopi er ikke fysisk og ingen har noen konkrete tap på at jeg prøve kjører det. Tap av åndeverks loven? Det er også en lov som sier at du har rett til og prøve et produkt før du kjøper det, og at du har en angre rett på produkter, ville du heller at jeg skulle stikke i butikken , ta med spill hjem i 14 dager, prøve det og komme tilbake med det når jeg er lei det, enn at jeg laster en virtuell kopi som ingen taper på? Jeg inrømmer selvfølglig ikke at jeg er kriminell når jeg ikke har gjort noe som helst galt, jeg deler heller ikke ut warez ect. --- Og nei, jeg har aldri kjøpt klær jeg ikke har vært fornøyd med, aldri. Jeg er heller ikke en svaking, så jeg klarer meg fint uten en moderator til og passe på meg. Endret 16. august 2004 av Snabben Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Men, hvis spille industrien er full av like sære folk som deg, så er det ikke rart i at markedet går under, når industrien ikke vil at folk skal prøve og teste spill slik at de kjøper spill de ellers ikke ville kjøpt, det blir bare for dumt. Som man har prøvd å forklare før, det er derfor man har demoer og spillomtaler. Dersom en utvikler er så dum at han lager en elendig demo til et godt spill, så er det utviklerens tap, og da fortjener han ikke bedre, enn at folk lar være å kjøpe spillet hans. Det finnes også mange spill man kan laste ned fullversjoner av og betale for om man vil. Men de spillene som selges i butikker er beskyttet av en opphavsrett der opphavsmannen har fullmakt til å bestemme hvordan spillet skal spres og distribueres. Jeg er ikker mer kriminell enn "deg" er når "du" tester en bil for og se om den er bra, og ikke kom med dette idiotiske opplegget med og bryte seg inn i en bilbutikk, en spill kopi er ikke fysisk og ingen har noen konkrete tap på at jeg prøve kjører det. Du er endel av nettverket til de som piratkopierer og sprer spill. Uten deg og dine likesinnede, så ville det ikke vært noen ulovlig spredning av spill. Tap av åndeverks loven? Det er også en lov som sier at du har rett til og prøve et produkt før du kjøper det, og at du har en angre rett på produkter, Dette er faktisk bare tull. Angreretten gjelder for postordrekjøp, ikke vanlig handel i butikk. I tillegg krever angreretten at du leverer tilbake produktet nøyaktig slik som du fikk det, altså med forseglingen intakt. Her er en av grunnene til at det er kjedelig å diskutere med deg, du henter fakta fra din egen fantasi. Eller kan du kanskje referere til disse lovene du snakker om på www.lovdata.no ? ville du heller at jeg skulle stikke i butikken , ta med spill hjem i 14 dager, prøve det og komme tilbake med det når jeg er lei det, enn at jeg laster en virtuell kopi som ingen taper på? Ja, faktisk. Den virtuelle kopien har du skaffet gjennom et nettverk som andre kriminelle bruker for å hente ned piratkopier som de skal selge eller spre. Selv om du ikke gjør det, så er du en del av nettverket. Jeg inrømmer selvfølglig ikke at jeg er kriminell når jeg ikke har gjort noe som helst galt, jeg deler heller ikke ut warez ect. Du bruker andres åndsverk uten tillatelse. Det er ulovlig. http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-001.html#1 --- § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som 12) datamaskinprogrammer, § 2. Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket --- Er det så vanskelig for deg å innrømme at du bryter loven, og at du dermed er kriminell? Men kjenner jeg tankegangen din rett nå så kommer du nå med et hardtslående argument om at dette er en lov du ikke er enig i, og dermed anser du deg ikke som kriminell. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Snabben: Leste litt igjennom innleggene dine... :!: Hehe, skal love deg det sitter mange sånne som deg i fengsel med samme meninger om hva som er lovlig/ikke lovlig. Ofte forandrer de mening etter en stund bak murene... 1. Det er forskjell på å prøvekjøre en bil under forhandlerens oppsyn, og å ta med deg bilen for godt. Samme gjelder software. 2. Skulle alle tenkt som deg, hadde vi sittet, dumme som vi var, med DOS. For da hadde det rett og slett ikke vært noe marked for ny software. Syntes du det er greit at du må skatte ekstra av lønningen din for at folk drar unna flere millioner ALENE i svartepenger hvert år? Snyltere er det... likeledes er det kriminelt. Hadde alle vært NØDT til å betale for software, hadde det selvfølgelig blitt rimligere. Om piratkopiering er lovlig eller ikke er vel det mest idiotiske diskusjonen på et slikt forum. Noen har brukt flere år av sitt liv på og utvikle noe, og ønsker seg betalt for det. At noen snylter til seg resultatet bare fordi det er mulig, betyr ikke at det er lovlig. Blir det samme som å si at det er lov å fyllekjøre, så lenge du ikke kjører på noen og ingen ser det... latterlig. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 (endret) Men, hvis spille industrien er full av like sære folk som deg, så er det ikke rart i at markedet går under, når industrien ikke vil at folk skal prøve og teste spill slik at de kjøper spill de ellers ikke ville kjøpt, det blir bare for dumt. Som man har prøvd å forklare før, det er derfor man har demoer og spillomtaler. Dersom en utvikler er så dum at han lager en elendig demo til et godt spill, så er det utviklerens tap, og da fortjener han ikke bedre, enn at folk lar være å kjøpe spillet hans. Det finnes også mange spill man kan laste ned fullversjoner av og betale for om man vil. Men de spillene som selges i butikker er beskyttet av en opphavsrett der opphavsmannen har fullmakt til å bestemme hvordan spillet skal spres og distribueres. Jeg er ikker mer kriminell enn "deg" er når "du" tester en bil for og se om den er bra, og ikke kom med dette idiotiske opplegget med og bryte seg inn i en bilbutikk, en spill kopi er ikke fysisk og ingen har noen konkrete tap på at jeg prøve kjører det. Du er endel av nettverket til de som piratkopierer og sprer spill. Uten deg og dine likesinnede, så ville det ikke vært noen ulovlig spredning av spill. Tap av åndeverks loven? Det er også en lov som sier at du har rett til og prøve et produkt før du kjøper det, og at du har en angre rett på produkter, Dette er faktisk bare tull. Angreretten gjelder for postordrekjøp, ikke vanlig handel i butikk. I tillegg krever angreretten at du leverer tilbake produktet nøyaktig slik som du fikk det, altså med forseglingen intakt. Her er en av grunnene til at det er kjedelig å diskutere med deg, du henter fakta fra din egen fantasi. Eller kan du kanskje referere til disse lovene du snakker om på www.lovdata.no ? ville du heller at jeg skulle stikke i butikken , ta med spill hjem i 14 dager, prøve det og komme tilbake med det når jeg er lei det, enn at jeg laster en virtuell kopi som ingen taper på? Ja, faktisk. Den virtuelle kopien har du skaffet gjennom et nettverk som andre kriminelle bruker for å hente ned piratkopier som de skal selge eller spre. Selv om du ikke gjør det, så er du en del av nettverket. Jeg inrømmer selvfølglig ikke at jeg er kriminell når jeg ikke har gjort noe som helst galt, jeg deler heller ikke ut warez ect. Du bruker andres åndsverk uten tillatelse. Det er ulovlig. http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-001.html#1 --- § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som 12) datamaskinprogrammer, § 2. Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket --- Er det så vanskelig for deg å innrømme at du bryter loven, og at du dermed er kriminell? Men kjenner jeg tankegangen din rett nå så kommer du nå med et hardtslående argument om at dette er en lov du ikke er enig i, og dermed anser du deg ikke som kriminell. ---------- Ditt inlegg syntes jeg at kunne blitt et av de bedre, men så dro du det dessverre ned med første settning. Tviler på at det sitter mange som meg bak murene, en privatperson som tester et spill før man kjøper det? 1) Jeg tar aldri med meg softwaren for godt, hadde du fulgt med i tråden så hadde du sett det. 2) Men det er ikke tilfelle, det blir det samme som og si "Tenk om hele verden var i krig, da hadde det gått skeis", depressiv tenking fører ingensteds og hører best hjemme langt andre steder enn på forum, men dette er vel din personlige mening. Da har du ikke vært borti mye idiotisk, men her skal jeg introdusere deg til noe: "At noen snylter til seg resultatet bare fordi det er mulig, betyr ikke at det er lovlig. Blir det samme som å si at det er lov å fyllekjøre, så lenge du ikke kjører på noen og ingen ser det... latterlig." Fyllekjøring kan føre til alvorlige skader og tap av menneskeliv, dette er ikke tilfelle med Piratkopiering. ---------- Så du mener da altså at om en person syntes demoen din suger, så vil du heller at han skal la være og kjøpe det enn og teste fullversjonen og kjøpe det? Logisk tenking, fremtiden til spilleindustrien ser lysende bra ut! Jeg er bare er meget lite ledd i et meget stort samfunn, og har selv aldri påført spillindustrien noen tap, og jeg tror heller ingen andre i samfunnet har gjort det heller, dessuten 5% piratkopiering er ikke nok til at et selskap går konkurs, spesielt når hvertfall 2-3% av de kjøper spillene, så og skylde på piratkopiering som en grunn til at du mister kollegaer, det blir for dumt, kilde ang de 5%, ITAvisen, det med 2-3% kjøper spillene er basert på egene erfaringer og du ser jo bare i denne tråden at det kun er 2-3 stykker som er innsnevret og ikke kjøper spill uansett. (De hater du og jeg like mye) Bra og se at du er oppegående, jeg satt bare ting på spissen her for og se om du bet på den, men det gjorde du altså ikke:) Elkjøp har angrerett på spill foresten, som jeg faktisk utnyttet sammen med min Xbox. Del av nettverk eller ikke, les mitt svar til loven under. Jeg ser på flere lover, bla. lover mot tvang og villedning, jeg vil ikke bli blindledet av en spillprodusent med en super demo, og dårlig spill, slik at jeg blir tvunget til og spille lotto, som jeg ser det, når jeg kjøper spillet. Ang det som står i resten av §2 så er vel internett strengt tatt ikke noe privat område heller, om det skal settes på spisen av kammen. --- Men for og være ærlig, frister det meg og trekke meg fra denne diskusjonen, med oppfattningen av at dette er sjangseløst, det blir som og diskutere til politikk, ender aldri vel. Forøverig sitter jeg for øyeblikket ikke på noe som er piratkopiert, det siste føk ut vinduet i går da Doom 3 ble kjøpt, tom. Windows er lovlig (hvor mange har det?) Edit: Det er vel vansklig og komme bak muren uten og spre eller ha noe programvare:) Endret 16. august 2004 av Snabben Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Snabben; hva med: 1.) å sitere slik at det er mulig å se hva du svarer på, og 2.) sørge for å svare på punktene som blir lagt frem? Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Snabben; hva med: 1.) å sitere slik at det er mulig å se hva du svarer på, og 2.) sørge for å svare på punktene som blir lagt frem? Og klippe og lime sitater, har alltid fungert veldig dårlig for meg:) Og gjort det enda mer uforstålig. Har svart på de punktene som har blitt lagt frem føler jeg. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) men hva om... 1# Jeg går bort til naboen, låner den nye cd`en av eminem, hører på den, og leverer den tilbake. ELLER 2# Går på kaaza og laster ned samme cd. Hva er egentlig forskjellen ? Endret 17. august 2004 av Ozelot Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Vel jeg er temmelig lei av alle som driver på å piratkopierer. Det ødelegger for oss ærlige folk. Jeg har vel brukt et par tusinger på spill opp gjennom årene, men det var verdt hver krone og øre. Og hvis du ikke synes spillene er værdt pengene og heller vil laste det ned så IKKE last det ned. Hvis spillet ikke er verdt pengene er det vel ikke bra nok for deg uansett. Får en måned side leste jeg en artikkel i Computerworld om spillmarkedet for pc-spill og om hvordan det var på vei ned på grunn av piratkopiering. Piratkopiering er vel blitt et større problem de siste årene og jeg ville tippe at spillprodusentene begynner å bli temmelig leie. Når folk piratkopierer spill taper de jo trosallt penger på det. På konsoller er piratkopiering enda ganske vanskelig, og det er lite utbredt. Dette gjør at spillprodusentene kommer til å satse mer på konsoll noe som betyr økt nedgang i PC-spill produksjon. Dermed vil piratkopiering bare gå ut over dem selv også. Dette var min mening. Vil gjerne høre deres. ikke alle som har mætt ræva av penger.. så da brenner man... enkelt å greit Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Og Kun 5% Piratkopierer:) Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Og de 5% er igjen svimlende summer. Du er og blir en lovbryter snabben, uansett om du går for å kjøpe spillet etterpå eller ikke. Pastor'n har min fulle støtte i sine fornuftig utsagn i denne diskusjonen. des,OUT! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 ikke alle som har mætt ræva av penger.. så da brenner man... enkelt å greit Så de som har for lite penger til biffmiddag hver dag, de raner butikken for å få biffmiddag hver dag? Penger styrer samfunnet. De med lite penger må spare og prioritere, de med mye behøver ikke det. Vi liker det ikke, men slik er det. Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Ikke det at mitt synspunkt på alt dette er noe interessant, men jeg føler fortsatt for å dele det med dere. Først og fremst skal det sies at jeg nå ikke er en 'gamer', men føler at jeg fortsatt er interessert i både markedet og dens utgivelser. Jeg diskuterer gjerne spill osv, men spiller dem aldri selv lenger. Abonnerer til og med på PC Gaming World (et blad), til tross for, ja, at jeg ikke spiller! Jeg har i mine yngre dager kjøpt kjempemange dataspill og brukte kjempemye penger på det, ettersom jeg var, som sagt, en såkalt 'gamer'. Den gangen viste jeg ikke så mye om piratkopiering at det gjorde noe, men var delvis fasinert over ideèn at jeg faktisk kunne spille de spillene jeg vanligvis kjøpte, bare gratis! Det hendte av og til at jeg brente noen spill til venner av meg, som dessverre oftest nok ikke hadde gode nok maskiner selv til å spille dem. På den tiden så var det bare eksperimentering og morsomt, og kanskje mest for tanken at jeg sparte kr 500,- hver gang jeg brente en CD med et spill på. Etterhvert som jeg ble eldre begynte det å bli mer seriøst, antakeligvis fordi kunnskapene mine begynt å nå et nivå der jeg faktisk kunne gjøre det ordentlig og fordi mors lommebok ikke rakk til både internett (den gang på teleskritt, opptil kr 3000,- pr. mnd) og spill. Helt siden da og frem til nå så har jeg vært mer eller mindre aktiv på den fronten, men også samtidig ingen gamer lenger. Etter en stund med en del singleplayer-gaming så fant en venn av meg et spill som heter Ultima Online (et MMORPG), og vi ble begge svært fasinerte over tanken av flere tusen som spiller sammen på en server, osv. Singleplayer-gaming ble lagt helt til side og jeg tok ikke interesse i noen andre spill for omtrent 1 og 1/2 år. (Det skal også sies at disse årene var de mest isolerte i mitt liv hittil. Det var snakk om å stå opp, spille, spise, skole, spille, spise og så sove til jeg så igjen våknet opp). Etter denne perioden (min høyhetsperiode som gamer) så har jeg ikke kòst meg med et spill igjen (bortsett fra noen få kortvarige eksempler). Jeg har derimot, som først sagt, hatt interessen for markedet og ellers lastet ned å sjekket hvordan de nyeste spillene er. Tviler på at markedet har tapt noe penger her, for om noen hadde gitt med ultimatumet om å enten kjøpe spillene eller ikke prøve dem i det hele tatt, så hadde jeg bare latt være. Til tross for at noen anser meg som en kriminell så føler jeg at jeg har faktisk bidrat mer til spillmarkedet av å ha piratkopiert spill, enn om jeg ikke hadde gjort det i det hele tatt. For nå så har jeg migrert til Linux for litt over to måneder siden, og det har forsåvidt ikke vært noe problem i det hele tatt ettersom jeg ikke spiller spill. Selvfølgelig savner jeg å prøve spill slik at jeg kan se hvordan det nyeste på markedet er og kanskje jeg en dag får interessen for å spille igjen, hvem vet? Jeg har dog bestemt meg for å klare meg uten dette, og det er ikke noe spesielt problem så langt. Om det skulle være noe nødstilfelle så kan jeg alltids laste ned Cedega (en emulator for Windows-spill) og spille spille(t/ne) gjennom det. Ellers så har jeg en liten synd å erkjenne, og det er det at jeg har kost meg skikkelig med Splinter Cell uten å ha betalt for det. Jeg har selvfølgelig tenkt å kjøpe dette spillet i ettertid, ettersom jeg vil gjerne gi firmaet støtte. Bortsett fra det så vil det jo kanskje være tilfeller der jeg kjøper spill alikevel, men det vil bare være spill som støtter meg (alà spill som fungerer i Linux). Hvorvidt piratkopiering ødelegger eller hjelper dataspillmarkedet vet jeg ikke. Det er mine $.02! - rafael Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Så du mener da altså at om en person syntes demoen din suger, så vil du heller at han skal la være og kjøpe det enn og teste fullversjonen og kjøpe det?Logisk tenking Det ER logisk tenking. Du kan gjerne få det inn med teskje med noen logiske rekker, se her: 1. Jeg vil gjerne at folk skal kjøpe mitt spill. 2. Jeg lager en god demo som viser hvorfor mitt spill er bra. 3. Folk prøver demoen og kjøper spillet. 1. Jeg vil gjerne at folk skal kjøpe mitt spill. 2. Jeg lager en dårlig demo som ikke klarer å vise hvorfor mitt spill er bra. 3. Folk prøver demoen og lar være å kjøpe spillet. Det er 100% logisk. Dersom du lager en bra demo til et bra spill, så vil folk bli interessert i å kjøpe spillet. Om du er så dum at du lager en elendig demo så har du bare deg selv å takke. Jeg er bare er meget lite ledd i et meget stort samfunn, og har selv aldri påført spillindustrien noen tap, og jeg tror heller ingen andre i samfunnet har gjort det heller, dessuten 5% piratkopiering er ikke nok til at et selskap går konkurs, spesielt når hvertfall 2-3% av de kjøper spillene, så og skylde på piratkopiering som en grunn til at du mister kollegaer, det blir for dumt, kilde ang de 5%, ITAvisen, det med 2-3% kjøper spillene er basert på egene erfaringer og du ser jo bare i denne tråden at det kun er 2-3 stykker som er innsnevret og ikke kjøper spill uansett. (De hater du og jeg like mye) Ah, se her nå begynner du virkelig å rote. Om du hadde lest artikkelen om piratkopiering over P2P-nettverk, så er det to oppsiktsvekkende ting å legge merke til: Med internettbruker så mener de en datamaskin som er koblet til nettet. Altså er mora mi, tanta mi, to av onklene mine, søstra mi, sjefen min sin jobb-pc, min egen jobb-pc, Gjensidige Nor sine ansattes PC-er, etc. definert som internettbrukere. At fem prosent av alle PC-er i verden driver med P2P-deling av ulovlig programvare, er oppsiktsvekkende høye i mine øyne. I tillegg så er dette begrenset til P2P-deling. Hva med alt som ligger på IRC? Usenet? Private FTP'er. Og ikke minst, kopiering og selging/deling av fysiske kopier? Dette faller utenfor statistikken helt. Bra og se at du er oppegående, jeg satt bare ting på spissen her for og se om du bet på den, men det gjorde du altså ikke:) Elkjøp har angrerett på spill foresten, som jeg faktisk utnyttet sammen med min Xbox. Ro ro til fiskeskjær. Det er stor forskjell på at en butikk tilbyr angrerett som en service til kundene, og en lovpålagt angrerett. Jeg ser på flere lover, bla. lover mot tvang og villedning, jeg vil ikke bli blindledet av en spillprodusent med en super demo, og dårlig spill, slik at jeg blir tvunget til og spille lotto, som jeg ser det, når jeg kjøper spillet. Hvilke lover finnes det i www.lovdata.no mot tvang og villedning? Eller er dette noen nye lover du har diktet opp i fantasistaten din? Men for og være ærlig, frister det meg og trekke meg fra denne diskusjonen, med oppfattningen av at dette er sjangseløst, det blir som og diskutere til politikk, ender aldri vel. Det er alltid fristende å trekke seg fra en diskusjon man taper fordi man blander meninger med fakta. Forøverig sitter jeg for øyeblikket ikke på noe som er piratkopiert, det siste føk ut vinduet i går da Doom 3 ble kjøpt, tom. Windows er lovlig (hvor mange har det?) Jeg har. Men ikke nå, for nå sitter jeg på en Mac. Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) Hm.. krig mellom Snabben og Pastoren. Etter det jeg har skjønt, kjøper Snabben de spillene han syns er bra. Han laster ned, tester, og gjør seg opp en mening om det er verdt hans hard-earned cash. Han er også imot de som laster ned og runner spill, men som aldri kjøper dem Du er og blir en lovbryter snabben, uansett om du går for å kjøpe spillet etterpå eller ikke. Hvis han kjøper spillene sine, hva er da så farlig om han laster ned og prøver dem først? Pastor'n har min fulle støtte i sine fornuftig utsagn i denne diskusjonen. Fornuftige? Fulle av frustrasjon og med 1 mål for øyet: glefse tilbake mot utsagnene til Snabben. Endret 17. august 2004 av Mongo FuRY Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå