Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Mitt poeng er at film er "engang bruk" og derfor har det ikke noe hensikt og kjøpe det etter første bruk, derfor ville helt sikkert ingen betale for en film etter og ha sett den på kino, men ved et spill så kan man prøve det engang, liker man det? Kjøper man det fordi man vet at det ligger mye mer morro i spillet.

 

Håper det gjorde det litt klarere:)

Er det ikke det en demo er til for?

 

Eller mener du seriøst at man skal få anledning til å spille gjennom hele spillet før man gjør seg opp en vurdering hvorvidt man vil kjøpe spillet eller ikke, og hvordan blir da denne vurderingsprosessen forskjellig fra mitt eksempel med film?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjelder dette alle pirater eller bare de umoralske hundene som "aldri kjøper spill igjen".

 

Så det er forskjellige typer pirater? Det er de snille "Robin Hood"-piratene, de som legger ved en disclaimer i .inf-fila si med "if you like this game, buy it", også er det de dumme ignorante som bare laster ned alt de kommer over?

 

Enhver som stjeler andres åndsverk og arbeid er en tyv og en umoralsk hund.

 

Men tingen er at dere har absolutt ingenting med hva vi gjør, ser du vi klager på at folk kjører bil og forurenser? Klager vi på at folk fyrer i peisen? Nei.

 

Selvsagt har jeg noe med hva du gjør. Du skader den bransjen jeg jobber i. Det er din skyld at folk jeg kjenner mister jobben, eller gir opp å utvikle spill, fordi det er for risikabelt fordi altfor mange nekter å betale for det de lager. Det er min rett å si fra. Om dette gjør at din illusjon som du har bygd deg opp om at du er en snill pirat og ikke skader noen slår sprekker, og du derfor synes jeg er dum, så er det bare bra.

 

Det blir akkurat det samme, for ifølge deg er piratkopiering "skadelig" for offentligheten og spilleindustrien.

 

Offentligheten har jeg ikke nevnt, men spillindustrien er det særs skadelig for. Kanskje du kan kikke på hvor mange spillutviklere og studioer som legges ned hvert eneste år? Kanskje du kan prøve å forstå hvorfor EA blir større og større mens de andre sliter med å få det til å gå rundt? Kanskje du kan undersøke hvorfor konsollspillmarkedet blir stadig større mens PC-spillmarkedet blir mindre? Om du tror at piratkopiering ikke er en del av svarene på disse spørsmålene, så tar du feil.

 

Noe sier meg også at du egentlig ikke har peil på noenting om piratkulturen, siden du kaller oss en grådig kultur, kanske du burde komme deg på insiden litt engang og se hvordan det virkelig er, og da snakker vi ikke om halvdøde dustete Peer-to-Peer nettverk om Kazaa, DC++ og slikt, folk som bruker dette kan vel knapt heller kalles pirater nesten.

 

Med grådig mener jeg at dere gjør krav på åndsverk som dere nekter å betale for. Det er ingen menneskerett å høre på musikk, se film eller spille spill. Derimot er det en lovfestet rett for de som skaper musikk, film og spill at de skal ha muligheten for å tjene på sine åndsverk. Dere tar fra disse menneskene rettigheten deres, og bryr dere kun om deres egne interesser.

 

Men du kan jo kanskje utdype hvordan piratkulturen egentlig er, hva deres bidrag til spillbransjen er?

Lenke til kommentar
Jeg. På den maskinen jeg sitter og skriver dette på finnes ingen piratkopier. Windows er lovlig, har betalt for Office. Selv programmer som finnes i gratis versjoner har jeg stort sett betalt for "Pro" versjoner av hvis jeg bruker dem. Alle spill jeg har spilt er kjøpt i butikken.

 

Det finnes gratis software og nedlastet software, men bare med produsentens velsignelse. Og ber de om en hundrelapp i shareware betaling så sender jeg det. Men så er jeg programvareutvikler selv, en av disse som i teorien skulle tjene på at folk kopierte mine programmer uten å spørre om lov.

 

Jeg kan fortelle fra erfaring at det ikke fungerer slik. Jeg har solgt software (egen og andres) i snart 20 år. F. eks. et utviklingsverktøy som dusinvis av folk på universitetet hadde og brukte etter at vi solgte et par pakker der. De hadde akkurat samme argumentene: "Må se om det virker først, før jeg betaler." 5 år senere var det så godt som ingen av dem som var blitt betalende kunder, men likefullt mange av dem som fortsatt brukte det. Noen av dem endog kommersielt. Og det var et produkt som krevde support og jevnlige oppgraderinger, så motivasjonen til å betale for en lovlig versjon var der. Men de kopierte vel patcher og oppgraderinger også.

 

For 8-9 år siden utviklet jeg et "shareware" basert produkt. Det var kun to av flere hundre brukere som tilbød seg å betale. Gjett hvor mange jeg laget etter det. Til gjengjeld fikk jeg hyggelige eposter flere år senere fra folk som fortalte hvor fornøyd de var med det. De synes vel de hadde gjort meg en tjeneste ved å "gjøre markedet større". Ellers takk, den slags tjenester klarer jeg meg uten.

 

Jeg skulle gjerne hatt Photoshop, og Illustrator og en masse kule programmer, men jeg har ikke råd til dem. De koster mer enn de er verd for meg idag, så da bruker jeg dem ikke. Istedet bruker jeg Corel, som ligger innefor mitt budsjett. Jeg brukte Adobe sine programmer før, når jeg jobbet med denslags og kunne forsvare kostnaden. Men jeg kunne ikke tenke meg å fortsatt bruke dem hvis jeg ikke hadde en lovlig kopi...

 

Tror ikke jeg har noen pirat DVD eller MP3 heller. Venter heller til de kommer i "3 for 200" hylla.

 

Men jeg jobber som sagt med å lage programmer, så jeg er vel litt spesiell. Det får være grenser for å skyte seg selv i foten...

 

Bare så det er sagt: Jeg vet ikke om vi kan håndheve noen "Den som selv er uten skyld" regler i moraldiskusjoner som denne, da ville jo piratene ha enerett på å mene noe. :hmm:

 

Geir :)

Dersom noen trenger en konklusjon i denne diskusjonen, er dette helt klart den klokeste posten som er å finne på disse 20+ sidene.

Lenke til kommentar

Dette er vel ingen moraldiskusjon, har vel blitt det etter hvert men det viktigste å diskutere er hvordan musikk, spill og film bransjen overlever med piratkopieringen. Det vi ser av utviklingen er at artister tjener mer penger (enn tidligere) på salg av egne produkter (feks klær) og annonnsere for andres produkter, i spill og filmer har det blitt veldig vanlig med produktplassering. Denne formen for makedsføring gjør også på et vis at piratene betaler tilbake ved at de blir respondenter for reklamene istede.

 

Fortsetter det slik kan vi godt se at spill, filmer og musikk nærmest gis vekk for å fange ett størst mulig publikum som deretter skal kjøpe annonsørenes produkter.

 

Leste en artikkel på nettet denne uka om en bilforhandler hvor av de 1500 første kjøperene, hadde 500 spilt en bilspill hvor denne bilen ble promotert.

 

Burde vel være et tankekors både for motstandere og tilhengere. Poenget er at uansett at i en digital verden hvor kopier fremstilles uten forringelse til latterlig lavpriser (i praksis prisen på hardisk og bredbånd) må man finne nye forretningsmetoder. Hver gang noen lager et digitalt produktet (eller et produkt som kan digitaliseres) må man samtidig finne på noe noe som kan gi kjøperne merverdi hvis ikek må man akseptere litt svinn. Dette er ingen rettferdiggjørelse av piratkopiering, bare en konstantering av virkelighet.

Lenke til kommentar
Det vi ser av utviklingen er at artister tjener mer penger (enn tidligere) på salg av egne produkter (feks klær) og annonnsere for andres produkter, i spill og filmer har det blitt veldig vanlig med produktplassering. Denne formen for makedsføring gjør også på et vis at piratene betaler tilbake ved at de blir respondenter for reklamene istede.

Det er riktig at det har blitt mer produktplassering i spill, men det er snakk om småpenger i forhold til hva filmbransjen får for produktplassering. Jeg var selv tilstede på en paneldebatt under årets E3 som handlet om nettopp dette med å skaffe ekstra inntekter for en spillutvikler, der bl.a. Todd Hollenshead fra id Software konkluderte med at produktplassering var en tungvint løsning som ga svært lite igjen for mye ekstraarbeid for utvikleren. Et av eksemplene som Hollenshead nevnte var at det er utplassert brusautomater i Doom 3, og de hadde vært i dialog med store aktører om produktplassering, men det ble fort utelukket fordi det var snakk om småpenger, i tilleg til at annonsørene ikke ble så begeistret og trakk tilbudet sitt da de hørte at spilleren kunne gå amok på brusautomaten med en motorsag, eventuelt massakrere monstre ved siden av den slik at den ble dekt av blod.

 

I tillegg vil annonsøren gjerne ha tilbakemelding på eksponeringen av produktet sitt (noe som er med å bestemme hvor verdifull annonseringen er, og dermed inntektene til spillutviklerne), og den eneste målbare størrelsen er antall solgte spill, slik at piratene vil her ikke bidra i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Dette er vel ingen moraldiskusjon, har vel blitt det etter hvert men det viktigste å diskutere er hvordan musikk, spill og film bransjen overlever med piratkopieringen.

Hvorfor er det ikke en moraldiskusjon?

 

Hvordan bransjen skal overleve og overlever er opplagt en viktig diskusjon. For bransjen. For oss er konsekvensene av denne diskusjonen viktig. Hvis det er så at spillene ikke blir det viktigste lenger, men produktplasseringer, har vel selv piratene tapt på det?

 

Men, :cry: , om de samme pirater ikke satte bransjen i dette dillemmaet til å begynne med, så ville vel alle vinne på det. Forutsatt at perspektivet er litt lenger enn til neste ukelønn...

 

...twfa

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Mitt poeng er at film er "engang bruk" og derfor har det ikke noe hensikt og kjøpe det etter første bruk, derfor ville helt sikkert ingen betale for en film etter og ha sett den på kino, men ved et spill så kan man prøve det engang, liker man det? Kjøper man det fordi man vet at det ligger mye mer morro i spillet.

 

Håper det gjorde det litt klarere:)

Er det ikke det en demo er til for?

 

Eller mener du seriøst at man skal få anledning til å spille gjennom hele spillet før man gjør seg opp en vurdering hvorvidt man vil kjøpe spillet eller ikke, og hvordan blir da denne vurderingsprosessen forskjellig fra mitt eksempel med film?

Demoer ødelegger helhets intrykket, dette har vi sett flere ganger, dette er det mange eksempler på, husker ikke helt akkurat nå siden det er lang tid siden jeg spilte noen demo, men kan ikke akkurat skryte av demo'en til Reddneck Rampage og Lionheart...

 

Jeg mener man skal få spille igjennom hele spillet for og få et helhets intrykk, fordi et spill er ment som et interaktiv medie der flere folk kan ha det morro over lengere tid flere ganger, der de kan drive sammen, i motsettning til film, som ikke er et interaktiv medie, og er ikke ment til og brukes om igjen å om igjen på samme måte som et spill:)

Lenke til kommentar
Gjelder dette alle pirater eller bare de umoralske hundene som "aldri kjøper spill igjen".

 

Så det er forskjellige typer pirater? Det er de snille "Robin Hood"-piratene, de som legger ved en disclaimer i .inf-fila si med "if you like this game, buy it", også er det de dumme ignorante som bare laster ned alt de kommer over?

 

Enhver som stjeler andres åndsverk og arbeid er en tyv og en umoralsk hund.

 

Men tingen er at dere har absolutt ingenting med hva vi gjør, ser du vi klager på at folk kjører bil og forurenser? Klager vi på at folk fyrer i peisen? Nei.

 

Selvsagt har jeg noe med hva du gjør. Du skader den bransjen jeg jobber i. Det er din skyld at folk jeg kjenner mister jobben, eller gir opp å utvikle spill, fordi det er for risikabelt fordi altfor mange nekter å betale for det de lager. Det er min rett å si fra. Om dette gjør at din illusjon som du har bygd deg opp om at du er en snill pirat og ikke skader noen slår sprekker, og du derfor synes jeg er dum, så er det bare bra.

 

Det blir akkurat det samme, for ifølge deg er piratkopiering "skadelig" for offentligheten og spilleindustrien.

 

Offentligheten har jeg ikke nevnt, men spillindustrien er det særs skadelig for. Kanskje du kan kikke på hvor mange spillutviklere og studioer som legges ned hvert eneste år? Kanskje du kan prøve å forstå hvorfor EA blir større og større mens de andre sliter med å få det til å gå rundt? Kanskje du kan undersøke hvorfor konsollspillmarkedet blir stadig større mens PC-spillmarkedet blir mindre? Om du tror at piratkopiering ikke er en del av svarene på disse spørsmålene, så tar du feil.

 

Noe sier meg også at du egentlig ikke har peil på noenting om piratkulturen, siden du kaller oss en grådig kultur, kanske du burde komme deg på insiden litt engang og se hvordan det virkelig er, og da snakker vi ikke om halvdøde dustete Peer-to-Peer nettverk om Kazaa, DC++ og slikt, folk som bruker dette kan vel knapt heller kalles pirater nesten.

 

Med grådig mener jeg at dere gjør krav på åndsverk som dere nekter å betale for. Det er ingen menneskerett å høre på musikk, se film eller spille spill. Derimot er det en lovfestet rett for de som skaper musikk, film og spill at de skal ha muligheten for å tjene på sine åndsverk. Dere tar fra disse menneskene rettigheten deres, og bryr dere kun om deres egne interesser.

 

Men du kan jo kanskje utdype hvordan piratkulturen egentlig er, hva deres bidrag til spillbransjen er?

1) Du missforstår hva jeg mener, det er ikke snakk om Robin Hood pirater, men det er snakk om "Onde" Pirater og "Gode" pirater, Onde, slike som laster ned og aldri kjøper et spill, gir faen i utviklere. Og Gode, som f.eks. meg, som laster ned, tester og kjøper spill, og jeg kjøper nok mer spill her enn de absolutt aller fleste. Syntes forøvrig du kunne holde deg litt mer saklig enn og kalle meg en umoralsk hund, det er en definisjon av moral det er snakk om, det er ikke svart hvit.

 

2) Hva kan jeg si? "Thats life", folk dør av forurensing hver dag. Jeg nekter heller ikke og betale for spill, jeg nekter og betale for spill med dårlig kvalitet, som med majoritenen av piratene gjør, det er etter mine personlige erfaringer, bare et fåtall "Ondsinnede" pirater rundt om som skader bransjen, vi andre tror jeg faktisk at hjelper dere. Men de onde piratene blir som svarte mennesker før i tiden, tatt og satt opp som en stereotype.. Ganske synd egentlig.

 

Jeg tror ikke på illusjoner, men personlige erfaringer og avalueringer, egene meninger, og til nå har jeg ingen grunn til og tro at det jeg mener er feil. Dog motb bevis det gjerne.

 

3) Jeg tror EA blir større og større fordi de får mer og mer penger, og ønsker dominanse i spille industrien. Jeg tror såpass mange firmaer legges ned hvert år fordi de lager spill som ikke holder mål, og ja du kan vel si at piratkopiering er en del av grunnen da, siden ingen gidder og kjøpe spill som ikke holder mål...

 

Console er ikke mitt område, mulig det blir større? Ser at det er mange små firmaer som starter der, jeg tror det er fordi det er enklere for uerfarne folk og starter der.

 

4) Vi nekter ikke betale for det om det er verd pengene. Vi bryr oss om hverandres interesser, ikke bare oss selv, mulig P2P nettverk fungerer slik, men i slike ting er jeg ikke særlig erfaren.

 

Har fortalt hva jeg mener piratkultur er tideligere egentlig, men jeg må gå nå, skal ta det litt senere.

Endret av Snabben
Lenke til kommentar

Det er en stor del av spillene der ute som ikke fungerer slik, og som du virkelig er ferdig med etter 10-15 timer. Hvorfor skulle du da, etterpå, gå til butikken og betale for noe du ikke lenger kommer til å bruke?

 

Når det gjelder dårlige spilldemoer, så er vel det egentlig verst for utviklerne. Synes du demoen er dårlig, så kjøp noe annet. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Det er en stor del av spillene der ute som ikke fungerer slik, og som du virkelig er ferdig med etter 10-15 timer. Hvorfor skulle du da gå til butikken og betale for noe du ikke kommer til å bruke?

Og hvorfor skal du få lov til å spille det når du ikke har betalt for det? Tross alt gir det deg mange timers moro. Du har vel leid en film som var så dårlig at du krevde pengene tilbake?

 

des,OUT!

Lenke til kommentar
Det er en stor del av spillene der ute som ikke fungerer slik, og som du virkelig er ferdig med etter 10-15 timer. Hvorfor skulle du da, etterpå, gå til butikken og betale for noe du ikke lenger kommer til å bruke?

 

Når det gjelder dårlige spilldemoer, så er vel det egentlig verst for utviklerne. Synes du demoen er dårlig, så kjøp noe annet. Enkelt og greit.

Den skjønte jeg ikke helt, hvorfor ikke kjøpe et bra spill med en dårlig demo? :)

 

Uansett, spill som du virkelig er ferdig med etter 10-15 timer, er vel ikke akkurat noe og skryte av, og kan neppe kalles kvalitets spill... et kvalitets spill bør hvertfall gi deg en 30timers underholdning...

Lenke til kommentar
Herregud mister! Har du så vanskelig for å innrømme at du tar feil...? Folk kjøper selvsagt DVD fra andre land hvor det er billigere, men det er likevel ikke noen grunn til at det er delt opp i soner! Poenget er nettopp dette med filmselskapene som selger filmer til andre kontinenter som dermed må kunne gi kjøper en garanti for at DVDen ikke blir tilgjengelig før filmen kommer ut på kino, fordi kjøper ville tapt enorme summer på det ved at færre så filmen på kino.

 

Men siden du tydeligvis har tenkt ut og gjennomskuet mesterplanen til filmselskapene og deres plot for å lure hele verden til å kjøpe dyre DVD titler, er det lite poeng i å få deg til å innse virkeligheten... faktisk kan jeg vel henvise skaperne av FAQ'en til deg slik at de får den vikrelige begrunnelsen bak soneinndelingen...

 

Storbrtannia er i samme sone som norge fordi sone2 allerede er den dyreste sonen, kan jo nesten ikke ha en egen sone for norge heller.

 

Dette fordi begge landene ligger i Europa (som også er sone 2), det er praktisk! Hvorfor ligger Ungarn, bulgaria, Tsjekkia, Polen etc i sone 2 dersom din teori skulle ha vært korrekt? Er ikke akkurat dyre DVD titler der... Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet! Dessuten tviler jeg på at det er i filmskapernes interesse å passe på at folk ikke kjøper billigere DVD'er i andre land, dette tar som oftest landene seg av individuelt gjennom toll og avgifter, og har phuck og ingenting med soneinndelingen å gjøre. Hvorfor er det ikke soneinndeling på spill, eller tilsvarende regionsbeskyttelse? Eller musikk for den del? Dersom det var på grunn av risforskjeller burde jo dette også finnes der. Hadde du lært litt om sosial-/makroøkonomi hadde du visst at slike ting reguleres gjennom toll og avgifter...

 

Å sammenligne VHS med DVD blir helt på trynet av flere grunner, men hovedsaklig av kvaliteten man får på en DVD som er overlegen hva man fikk på VHS. Med dagens teknologi og hjemmekinoteknologi, er det snakk om to forskjellige verdener, for ikke å snakke om opplevelser som tilbys gjennom de to formatene. DVD er en mye større trussel i dag for kinoene, enn hva VHS var for en god del år tilbake. For det andre var netthandel fraværende når VHS regjerte, og kan derfor ikke sammenlignes med situasjonen i dag, ei heller når DVD og regionene ble lansert.

 

hvor mange kjenner du som kjøper dvd fra USA bare for å få filmen litt før den kommer ut på¨dvd i norge.

 

De fleste! Prisene i USA og England er ikke så store (eks. play.com), og når man tar i betraktning at lanseringsdatoer på DVD i USA og Europa kan være på flere måneder, er det nettopp for å få filmen tidligere. Andre svært gode grunner er at lyden på sone 1 titler ofte er kodet i bedre format enn hva sone 2 tilbyr (DTS vs. DD 5.1). Det er ingen andre enn Norge selv som er ansvarlige for de høye DVD prisene, det er ikke filmselskapene eller noen som har med distribusjonen av DVD som står for den høye prisen, men toll og avgifter! Fatter ni inte det!? :dontgetit:

 

Alkohol i Norge: Bondevik, som er kristen og avholdsmann, har blitt tvunget til å sette ned prisen på alkohol flere ganger. Grunnen er at andelen som kjøpte sprit på polet gikk kraftig ned

Måtte bare rippe opp i dette da jeg leste denne artikkelen i VG: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=237532

Igjen, grensehandelen var bakgrunnen for reduserte alkoholavgifter!

Ærlig talt, det er da neppe noen objektive sannheter i denne diskusjonen, jeg antar at vi begge er enig at begge deler spiller inn for de som "fant opp" sonesystemet, vi er bare uenig i hva som er viktigst. Jeg er heller ikke enig i at de ville tapt "enorme summer" på at man kunne fått dvd før det kommer på kino (noe som i svært liten grad er realiteten uansett, svært sjelden sone1-releasen kommer før ting kommer på kino, og om det gjør det er det neppe en storfilm). Det koster meg knapt en dråpe svette å få tak i en dvd-release om jeg ønsker det, men jeg går ikke mindre på kino av den grunn, og det tror jeg gjelder mange, de jeg kjenner som ikke går på kino har bare forflyttet hele lanseringsopplegget ett par måneder, og orker ikke å gå mann av huset for å få tak i sone1-filmer.

 

Og ikke kom å lat som dette er en diger konspirasjonsteori, det er jo hverken mer eller mindre konspiratorisk en den andre forklaringen.

 

Det er mye større urimligheter ved å forklare sonesystemet utifra geografisk nærhet og kino-releases ihvertfall, hvorfor er japan i sone2? Og hva med sør-afrika? (som også er sone2) Hvorfor er australia og syd-amerika samme sone? Hvorfor er de "billige delene" av afrika og asia en sone, mens sørøst-asia er en helt egen sone?

 

Musikk er for gammlet til å innføre tilsvarende (og jaggu er ikke prisforskjellene ganske små også), og på datamaskiner hadde de neppe fått det til i praksis.

 

Toll og avgifter er vel ikke noe særlig større på dvd en vhs? Enda var (og delvis er) Dvd dyrere enn vhs, til tross for lavere produksjonskostnader, innkjøpsprisen for butikkene på dvd er jo latterlig høy.

 

AtW

Lenke til kommentar
Den skjønte jeg ikke helt, hvorfor ikke kjøpe et bra spill med en dårlig demo? :)

Så er det heller ikke bare en demo man behøver å ta utgangspunkt i for å avgjøre om noe er verdt et kjøp. Spillanmeldelser er der også av en grunn :)

 

Uansett, spill som du virkelig er ferdig med etter 10-15 timer, er vel ikke akkurat noe og skryte av, og kan neppe kalles kvalitets spill... et kvalitets spill bør hvertfall gi deg en 30timers underholdning...

Uenig. Varighet og kvalitet er to forskjellige ting, og selv om jeg naturligvis er enig i at langt og godt er bedre enn kort og godt, finnes det masse titler i min samling som definitivt er verdt et kjøp, men som samtidig ikke tar mer enn 10-15 timer å spille gjennom.

Lenke til kommentar
Den skjønte jeg ikke helt, hvorfor ikke kjøpe et bra spill med en dårlig demo? :)

Så er det heller ikke bare en demo man behøver å ta utgangspunkt i for å avgjøre om noe er verdt et kjøp. Spillanmeldelser er der også av en grunn :)

 

Uansett, spill som du virkelig er ferdig med etter 10-15 timer, er vel ikke akkurat noe og skryte av, og kan neppe kalles kvalitets spill... et kvalitets spill bør hvertfall gi deg en 30timers underholdning...

Uenig. Varighet og kvalitet er to forskjellige ting, og selv om jeg naturligvis er enig i at langt og godt er bedre enn kort og godt, finnes det masse titler i min samling som definitivt er verdt et kjøp, men som samtidig ikke tar mer enn 10-15 timer å spille gjennom.

Stoler ikke på spillanmeldelser mer enn jeg stoler på Telenor til og gi meg rimilig fornuftig internett... f.eks. Gamer.no påstod at "Beyond Divinity" var et ubert spill... vel, har aldri angret på noen kjøp mer en det ,kjøpte det fordi det ikke kom ut på warez forøverig og "stolte" på en spille anmeldelse, siste gangen jeg gjør..

 

Jeg mener at et spill som er godt spiller man igjennom mer enn en gang, mener jeg.. og da holder det mer enn 10-15 ganger.. første gangen jeg spiller spillet så spiller jeg som regel på Normal difficulty, og når jeg spiller neste gang tar jeg på hard osv. Om spillet er verd penga så kommer det også sikkert mods til det som gir masser av underholdning:)

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn, bruker jeg gruelig lang tid på å spille gjennom spill eller jeg har vel knapt fullført noen spill helt. Så Varighet er ikke noe problem for meg.

 

Det å si at man må laste ned spillet for å få et riktig helhetsintrykk av spillet er kansje sant. Men det å kjøpe et spill er en sjanse man tar. Dessuten skulle man få nogenlunde peiling på hvordan spillet er gjennom: Demoen, Anmeldelser,. Eventuelle venner og diverse spill forumer osv osv.

 

Dessuten er det å laste ned spill ulovelig, enten du liker det eller ikke. Å si at du ikke hadde kjøpt spillet uansett (ikke verd prisen), eller at du skal kjøpe det etter på når du finner ut om det er bra nok er bare tull. Laster du ned spillet kommer du sikkert ikke til å kjøpe det etter på for det du finner ut at det ikke er verdt det alikevel, eller fordi du ikke gidder å dra til butikken alikevel (Det finnes kansje noen snille sjeler der ute som kjøper spillene etterpå, men det gjør det ikke mindre ulovelig). Personlig har jeg kjøpt eller fått av foreldre, alle spillene jeg eier og har, og jeg angrer ikke det minste på det. Alle demoer jeg har prøvd har faktisk gitt meg et bra intrykk, og syntes ikke at det ga et galt intrykk av spillene.

 

Dere som snakker om at det er bare bra for spillbransjen at spill blir piratkopiert så spill kan bli kjent osv osv. Tenk omigjen. Det er de må spillbransjene som blir rammet. De er redde for å lansere sine små spill titler siden de få som er interrisert i spillet uansett bare kommer til å piratkopiere det. Altså ingen nye ideer som kommer fram i spillmarkedet. Hvorfor tror dere at det kommer så mange spill oppfølgere. EA-games rammes ikke så hardt siden de er så stor. Derfor slutter gjerne spillprodusenter seg til de og lager noe crappy greier som unger på 10- 13 år kjøper.

 

Bare som et eksempel. Se hva som skjedde med Westwood. De gikk konkurs ble kjøpt opp av EA-games volla Generals kom ut, selv om spillet egentlig bare kan ha vært i Beta-fasen.

 

En annen ting er at Singelplayer-spill kommer til å dale den kommende tiden. tror spill utviklere har skjønnt at den beste måten å unngå piratkopiering er å lage multiplayerspill som krever en original CD-key. Kansje ikke verdensundergang, men jeg er ikke så glad for det.

 

Spør du meg er kansje ikke piratkopiering så bra for spillbransjen, som noen av dre påstår? :hmm:

 

Det at spill utviklerne og utgiverne tjener så mye penger uansett siden de fleste andre kjøper når bare ikke opp til meg. Kansje EA-games tjener nok, men det er mye fordi de er et stort utgivver firma og fordi det er så mange småbarn som kjøper spill som de utgir. Det er værre med små utgiverfirmaer og spillutviklere som få har hørt om som derfor rammes værst i og med at det sannsyneligvis er en større % andel som kopierer spillet. Det blir feil å bare bruke EA-games som eksempel.

 

!Orresnei!

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar
Stoler ikke på spillanmeldelser mer enn jeg stoler på Telenor til og gi meg rimilig fornuftig internett... f.eks. Gamer.no påstod at "Beyond Divinity" var et ubert spill... vel, har aldri angret på noen kjøp mer en det ,kjøpte det fordi det ikke kom ut på warez forøverig og "stolte" på en spille anmeldelse, siste gangen jeg gjør..

 

Jeg mener at et spill som er godt spiller man igjennom mer enn en gang, mener jeg.. og da holder det mer enn 10-15 ganger.. første gangen jeg spiller spillet så spiller jeg som regel på Normal difficulty, og når jeg spiller neste gang tar jeg på hard osv. Om spillet er verd penga så kommer det også sikkert mods til det som gir masser av underholdning:)

hmm... alle kan da ikke like alt. smaken er forskjellig.

 

Men hvis du ikke har angret mer på et kjøp enn DD, kan du ikke ha gjort mange dårlige kjøp. Jeg kjøpte DD fra gamesmix for 119,- + frakt og har ikke angret i det hele tatt. Synes anmeldelsen var helt i tråd med spillet. Dessuten er ikke det rare summen å "kaste bort".

 

Du kan ikke stole blindt på anmeldelser ved å bare lese konklusjonen og karakteren... du må lese hele anmeldelsen, gjerne lese litt mellom linjene også. Da får du et godt intrykk av hva spillet handler om, hvor lenge det kan vare, om det gir god underholdning for pengene og hvilke andre spill det kan minne om (slik at du har sammenligningsgrunnlag).

 

men det er min mening da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...