Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøper spill som er verdt å kjøpe (noen ganger ender jeg dessverre opp med spill som ikke var verdt det også). Jeg laster ikke ned spill i hytt og pine. Jeg ser på forhånd etter noen som ser interessante ut, følger med de og laster ned når de blir released. Demoer har en tendens til å være veldig avkuttet, slik at man ikke får testet spillet skikkelig. Dersom jeg synes spillet er veldig bra, kjøper jeg det.

 

Nå har jo spillbransjen rimelig god kontroll på piratkopiering, med tanke på CD-keyer. Dersom man vil spille online blir man stort sett nødt til å kjøpe spillet for å få en gyldig CD-key, og da får utgiveren og utvikleren de pengene de fortjener. Piratkopiering er problem når folk er såpass uærlige at de ikke kjøper spillene som de synes fortjener å bli kjøpt (jeg kan med hånden på hjertet si at alle mine favorittspill er kjøpt).

 

I bunn og grunn; hvis de lager et bra spill får de pengene de fortjener for det, hvis de lager et dårlig spill får de bite i det sure eplet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har brukt mange uker på noen hjemmeoppgaver, og jeg bare plutselig kopierer dem rett fra deg uten at du har tillat det. Selvfølgelig blir du sur og sånn, men du taper ingenintg på det?

Selvfølgelig taper jeg noe på det.

 

- Jeg taper min kreavitet , siden du stjeler mitt verk.

 

- Jeg taper min arbeidsinnsats, som du vurdere til ingenting, siden du stjeler mitt arbeid.

 

- Jeg taper mine refleksjoner, mine tanker om emnet, siden du stjeler det.

 

- Jeg taper mange timers arbeid på det som jeg har skapt, siden du stjeler det.

 

- Jeg blir kanskje vurdert å jukse av lærere siden vi to lever samme oppgave, med andre ord du har stjelt min anseelse.

 

- Du har stjelt fra meg det jeg har forsaket for å skrive en god oppgave. ( Jeg har ikke dratt på kino, ikke spilt spill, ikke sett på tv)

 

-Ting kan ikke bare måles i penger, Intellektuelt tyveri er tyveri .

Dette blir da helt feil... Siden du bytter liksom alt om til denne hjemmeoppgaven, og eksemplene dine kan ikke sammenlignes her.

 

Vet ikke helt hvordan jeg skulle forklare men...

Lenke til kommentar
Jeg kjøper spill som er verdt å kjøpe (noen ganger ender jeg dessverre opp med spill som ikke var verdt det også). Jeg laster ikke ned spill i hytt og pine. Jeg ser på forhånd etter noen som ser interessante ut, følger med de og laster ned når de blir released. Demoer har en tendens til å være veldig avkuttet, slik at man ikke får testet spillet skikkelig. Dersom jeg synes spillet er veldig bra, kjøper jeg det.

 

Nå har jo spillbransjen rimelig god kontroll på piratkopiering, med tanke på CD-keyer. Dersom man vil spille online blir man stort sett nødt til å kjøpe spillet for å få en gyldig CD-key, og da får utgiveren og utvikleren de pengene de fortjener. Piratkopiering er problem når folk er såpass uærlige at de ikke kjøper spillene som de synes fortjener å bli kjøpt (jeg kan med hånden på hjertet si at alle mine favorittspill er kjøpt).

 

I bunn og grunn; hvis de lager et bra spill får de pengene de fortjener for det, hvis de lager et dårlig spill får de bite i det sure eplet.

Så hvis du har brukt to år på å veve ett teppe, og så kommer det noen å stjeler det fordi de synes det er stygt. Da synes du at du bare skal bite i det sure eplet og tillate det? :p

Lenke til kommentar
det jeg gjør og mange andre jeg kjenner er at vi først prøver spillet "ulovelig". hvis vi liker det godt kjøper vi det.

blir vel det samme som med musikk

1. Hvor mange spill prøver du i løpet av ett år.

 

2. Hvor mange av de spillene har du kjøpt i etterkant. Se bort i fra spill der du trenger unik cd key for å kunne spille online.

Jeg kan svare på dette spørsmålet for meg selv hvertfall :)

 

Jeg prøver kanskje en 30-40(50?) spill i året, men kjøper også en 5-10 spill, kommer helt ann på hva som blir gitt ut av kvalitet.

 

Og si jeg kjøpte 10 spill, så ville jeg sikkert ikke kjøpt mer enn 2 spill om jeg ikke hadde prøvd dem først, ergo på meg har da spilleutviklere tjent 8x400kr i salg, noe de ikke ville hatt om jeg ikke prøvde spilla, og dette gjelder ikke bare meg, men mange mange andre også, og si at det ikke er en god ting, blir for dumt.

 

For jeg kjøper ikke 30-40(50?) spill bare for og prøve dem og forkaste dem.

Da går vi til opp et hakk.

 

Hvor mange timer spilling trenger du for å avgjøre om et spill er bra?

 

Hvor mange timer spilling skal du ha ut av et spill før du mener at det er bra?

 

Hvor mange timer spilling skal du ha ut av et spill før du kjøper det?

 

Hvor mange av de femti spillene visste du på forhand at du ikke ville ha, uansett.?

 

Hvor mange av de prøvespillene er relle prøvespill. Med andre ord, spill som du var i tvil om du skulle kjøpe eller ikke.

 

Min påstand er som følgende. En behøver ikke å prøve ett spill for å se om det er bra nok, det finns så mange online anmeldelser og forum der en diskuterer spill at det er helt unødvendig. Det hadde kanskje noe for seg da vi spilte med Amiga 500, men ikke nå lenger. Nå er det mulig å skaffe seg den informasjonen en trenger, hvis en bare leter. Men det tar selvsagt lengre tid og en kan ikke skryte av at en har det aller nyeste spillet. Men da ville du ihvertfall unngått å ha et feil kjøp på 80 prosent(!) som du hevder at du ville hatt. ( Bli ikke aksje megler:D )

 

Kjøpsråd

 

 

!.Tallene dine viser at du kjøper mellom 10-33 prosent av spillene du tester. Trekk fra de du allerede visste at du ikke ville ha. Hvor mange prosent kommer du oppi da?

 

2. Kjøp bare de to/ tre spillene du vet at må ha.

 

3. Kjøp de andre 7/8 spillene når de kommer på salg om en stund. Eventuelt bruk qxl, bytt med kamerater når de er lei av dem.

 

4. Invester mer tid i hvert spill. Lag mods, vær aktiv på spillets hjemmeside.

 

5. De spillen som du oppdager er feilkjøp selger du på qxl, da taper du ikke så mye penger.

 

6. Hvis du oppdager et feilkjøp, prøv og definer problemt og se om utvikleren av spillet hører på kritikk. Fungerer dessverre best på små produsenter.

Lenke til kommentar
Du har brukt mange uker på noen hjemmeoppgaver, og jeg bare plutselig kopierer dem rett fra deg uten at du har tillat det. Selvfølgelig blir du sur og sånn, men du taper ingenintg på det?

Selvfølgelig taper jeg noe på det.

 

- Jeg taper min kreavitet , siden du stjeler mitt verk.

 

- Jeg taper min arbeidsinnsats, som du vurdere til ingenting, siden du stjeler mitt arbeid.

 

- Jeg taper mine refleksjoner, mine tanker om emnet, siden du stjeler det.

 

- Jeg taper mange timers arbeid på det som jeg har skapt, siden du stjeler det.

 

- Jeg blir kanskje vurdert å jukse av lærere siden vi to lever samme oppgave, med andre ord du har stjelt min anseelse.

 

- Du har stjelt fra meg det jeg har forsaket for å skrive en god oppgave. ( Jeg har ikke dratt på kino, ikke spilt spill, ikke sett på tv)

 

-Ting kan ikke bare måles i penger, Intellektuelt tyveri er tyveri .

Dette blir da helt feil... Siden du bytter liksom alt om til denne hjemmeoppgaven, og eksemplene dine kan ikke sammenlignes her.

 

Vet ikke helt hvordan jeg skulle forklare men...

-Beklager, men det var du som trakk inn hjemmeoppgaver, ikke jeg. Forøvrig faktisk en god sammenligning. For det piratkopiering handler om er ikke først og fremst at selskaper taper penger, det det handler om er eiendomsrett til sitt eget arbeid. Det å kunne bestemme hvordan det en selv har laget skal brukes. I det ligger det også hvordan det skal formidles til offentligheten.

 

- Hvordan ville du ha likt det hvis du fikk en genial ide til et nytt spill, du arbeider ræva av deg i to år, får selgt spillet til EA. ( :ohmy: ) De bestemmer seg for å produsere spillet. Du får betaling etter hvor mange kopier som blir solgt. Det viser seg at spillet ditt blir veldig populært, men dessverre mesteparten av spillet lastes ned ulovlig. Ville du ha vært likglad da? Ville du da ha sagt, at jeg har ikke tapt noen penger jeg. :hmm:

Lenke til kommentar

Dette er faktisk den smarteste "forklaringen" på spørsmålet om hvorfor vi IKKE skal piratkopiere jeg har sett på dette forumet noensinne.

 

/me går opp i rett og hilser til lua for Gaute... :salute smiley:

 

des,OUT!

 

 

:blush::blush::blush:

Lenke til kommentar
Med stadig mer online gaming tror jeg piratkopieringen vil reduseres av seg selv, da det blir vanskeligere å spille online med en versjon andre sitter med og dermed kræsjer. Eller hva?`

 

Selv tenker jeg at 450 kroner ikke er all verden, med tanke på alle timene man har glede av spillet. Men så kan man jo fort bli skuffet også. Det er mye dritt i spillmarkedet. Derfor går jeg gjennom noen anmeldelser før et kjøp. Synes det er viktigere enn en demo.

Ganske enig med det AK-47 skreiv her...

 

MMORPG blir stadig mer og mer populært.... + mange spill krever din cd key for å spille online...

 

Spillbransjen har noe å tjene på der.... filmbransjen tjener vel opp på dvd og kinobesøk, siden DVD legger til masse fett ekstra matrielle som er fett å ha. Kino sier vel seg selv... man vil vel helst se filmen på en stor skjerm enn en liten pc skjerm på muligens 17 "...

 

Det som er mest doomed av alle er vel musikkbransjen i mine øyne... som ikke har mye å tjene inn. Dem satser på Ipod og dens software som man må betale 50 øre fore en sang eller noe...

 

Jaja.. dette mener jeg i alle fall

Lenke til kommentar
Så hvis du har brukt to år på å veve ett teppe, og så kommer det noen å stjeler det fordi de synes det er stygt. Da synes du at du bare skal bite i det sure eplet og tillate det? :p

Det er en vesentlig forskjell her. Piratkopiering. Tenk deg at du har en maskin som kan kopiere fysiske objekter. Du går inn på Rema 1000, finner et brød og får kopieringsmaskinen til å lage deg et brød (selve kopieringen). Men disse kopibrødene har en bakside. De smaker ikke like godt som vanlig brød, fordi det er en kopi (får ikke spilt online pga. CD-key).

De som er moralsk anstendige og oppegående i hodet ville også forstått at om alle hadde kopiert alt hele tiden, ville ikke butikken (og ikke minst bakeriet) overlevd. Dersom du ikke liker et spesielt grovbrød som et spesielt bakeri lager (FPS fra Raven Software f. eks.), hverken kjøper eller kopierer du det. Det er godt mulig at mange andre misliker det også. Til slutt går Dårliggrovbrødbakeri A/S konkurs, men det spiller ingen rolle, fordi ingen og spesielt ikke du liker brødet (altså de som lager dårlige spill får svi for det).

Endret av eught
Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål til alle de som er imot piratkopierte spill:

 

Er operativsystemet deres piratkopiert?

Min data historie.

 

-Hadde amiga sitt tilbake i 89(?)

 

- Windpws 3.11, fulgte med min AST :ohmy: i 94. ( Deler av den maskinen er faktisk i bruk i dag også. Var en intel 25mhz(?) oppgraderte den til en 150 mhz zyrix. Mine foreldre har den nå.) :hmm: Oppgraderte den maskinen til win 95 i 96.

 

- Fikk pc gjennom jobb i høsten 99 med win 98.

 

- oppgraderte til xp for et godt år siden. Dette for å kunne spille endel spill, som virket bedre på xp. Dette i følge endel nettsteder.( Det stemte og)

 

- Kjører i tillegg en linux distro. ( Mandrake 9.0)

Lenke til kommentar
Så finnes det noe som heter demoer da, for de som vil teste spillene "ulovelig". Selv om det ikke er en demo til alle spill, så kan man jo prøve de som finnes. Man behøver ikke å skaffe hele spillet bare for å teste.....

Demoer ødelegger i mange mange tilfeller intrykket av spill, og jeg selv har aldri kjøpt et spill etter og spilt en demo.

 

 

Ved og piratkopiere, så kan vi si at jeg støtter de med 3200kr mer enn det jeg ville gjort ellers, om du ser mitt regnestykke oppi der.

 

Men deler uansett ikke ut.

Lenke til kommentar
-Beklager, men det var du som trakk inn hjemmeoppgaver, ikke jeg. Forøvrig faktisk en god sammenligning. For det piratkopiering handler om er ikke først og fremst at selskaper taper penger, det det handler om er eiendomsrett til sitt eget arbeid. Det å kunne bestemme hvordan det en selv har laget skal brukes. I det ligger det også hvordan det skal formidles til offentligheten.

 

- Hvordan ville du ha likt det hvis du fikk en genial ide til et nytt spill, du arbeider ræva av deg i to år, får selgt spillet til EA. ( :ohmy: ) De bestemmer seg for å produsere spillet. Du får betaling etter hvor mange kopier som blir solgt. Det viser seg at spillet ditt blir veldig populært, men dessverre mesteparten av spillet lastes ned ulovlig. Ville du ha vært likglad da? Ville du da ha sagt, at jeg har ikke tapt noen penger jeg. :hmm:

Yupp, jeg trakk opp hjemmeoppgavene, men går du langt inn i disse hjemmeoppgavene kan det både bli noe riktig og feil.

 

Selvfølgelig blir ikke man glad når sånt skjer, men resultatet er at jeg ikke har tapt noe, og det var det jeg ville fram til :)

 

Og hva er forskjellen med å kjøpe et spill via en demo/anmeldelse eller en piratkopi? Om han/hun har rundet spillet ørten ganger men kjøper spillet alikevel, blir da ikke noe forskjell? (nå tenker jeg ikke på at prisen går ned og sånn)

Lenke til kommentar

Varför har ingen berört den privatekonomiska aspekten?

 

Man måste ju konstatera att om man vill ha stor behållning av de allra nyaste spelen måste man ha väl uppdaterad hårdvara. Denna kostar en hel del pengar, typ 3000kr för grafikkort och 2000 för CPU, plus en hel del till övriga komponenter.

 

Den som har råd med detta har även råd att köpa de nya spelen till fullpris!

 

Alternativet är att nöja sej med något svagare hårdvara och på så vis få pengar över till lite äldre spel som sjunkit i pris och klarar sej med den svagare hårdvaran.

 

/Olle

Lenke til kommentar
det jeg gjør og mange andre jeg kjenner er at vi først prøver spillet "ulovelig". hvis vi liker det godt kjøper vi det.

blir vel det samme som med musikk

1. Hvor mange spill prøver du i løpet av ett år.

 

2. Hvor mange av de spillene har du kjøpt i etterkant. Se bort i fra spill der du trenger unik cd key for å kunne spille online.

Jeg kan svare på dette spørsmålet for meg selv hvertfall :)

 

Jeg prøver kanskje en 30-40(50?) spill i året, men kjøper også en 5-10 spill, kommer helt ann på hva som blir gitt ut av kvalitet.

 

Og si jeg kjøpte 10 spill, så ville jeg sikkert ikke kjøpt mer enn 2 spill om jeg ikke hadde prøvd dem først, ergo på meg har da spilleutviklere tjent 8x400kr i salg, noe de ikke ville hatt om jeg ikke prøvde spilla, og dette gjelder ikke bare meg, men mange mange andre også, og si at det ikke er en god ting, blir for dumt.

 

For jeg kjøper ikke 30-40(50?) spill bare for og prøve dem og forkaste dem.

Da går vi til opp et hakk.

 

Hvor mange timer spilling trenger du for å avgjøre om et spill er bra?

 

Hvor mange timer spilling skal du ha ut av et spill før du mener at det er bra?

 

Hvor mange timer spilling skal du ha ut av et spill før du kjøper det?

 

Hvor mange av de femti spillene visste du på forhand at du ikke ville ha, uansett.?

 

Hvor mange av de prøvespillene er relle prøvespill. Med andre ord, spill som du var i tvil om du skulle kjøpe eller ikke.

 

Min påstand er som følgende. En behøver ikke å prøve ett spill for å se om det er bra nok, det finns så mange online anmeldelser og forum der en diskuterer spill at det er helt unødvendig. Det hadde kanskje noe for seg da vi spilte med Amiga 500, men ikke nå lenger. Nå er det mulig å skaffe seg den informasjonen en trenger, hvis en bare leter. Men det tar selvsagt lengre tid og en kan ikke skryte av at en har det aller nyeste spillet. Men da ville du ihvertfall unngått å ha et feil kjøp på 80 prosent(!) som du hevder at du ville hatt. ( Bli ikke aksje megler:D )

 

Kjøpsråd

 

 

!.Tallene dine viser at du kjøper mellom 10-33 prosent av spillene du tester. Trekk fra de du allerede visste at du ikke ville ha. Hvor mange prosent kommer du oppi da?

 

2. Kjøp bare de to/ tre spillene du vet at må ha.

 

3. Kjøp de andre 7/8 spillene når de kommer på salg om en stund. Eventuelt bruk qxl, bytt med kamerater når de er lei av dem.

 

4. Invester mer tid i hvert spill. Lag mods, vær aktiv på spillets hjemmeside.

 

5. De spillen som du oppdager er feilkjøp selger du på qxl, da taper du ikke så mye penger.

 

6. Hvis du oppdager et feilkjøp, prøv og definer problemt og se om utvikleren av spillet hører på kritikk. Fungerer dessverre best på små produsenter.

1)

Det kommer ann på, det tar meg som regel 10-20 min og finne ut om et spill er dårlig, men om jeg syntes et spill er bra, spiller jeg som regel igjennom hele, og kjøper det etterpå for og støtte utvikleren:)

 

2)

Et spill bør minst gi deg 20-30 timers underholdning, ideelt er spill som Baldurs Gate 2 og slikt med 300-400 timer, men det blir et litt annet nivå igjen:)

Jeg antar du mener hvor lenge et spill skal vare før du har fullført det, riktig? :)

 

3)

Det går egentlig ikke ann og svare på.. for et spill jeg syntes er godt kan jeg drive med mange mange dager, kommer helt ann på hva slags type spill ect.

Men jeg kjøper ikke spill som holder 20-30 timer totalt.

Det bør hvertfall gi en 40-50 timer :)

 

4)

Ingen, jeg dømmer aldri spill før jeg prøver dem:)

 

5)

Egentlig ikke så mange, jeg er ganske bestemt når jeg bruker penger:)

 

"6)"

Jeg stoler aldri eller sjeldent på spille anmeldelser og forum, jeg vil ha mitt eget inntryk, men er det en anmeldelse som virker veldig intresant og booster min interesse prøver jeg det, og treffer det riktig spot så kjøper jeg det:)

 

--------

 

Ang. QXL så stoler jeg ikke på dem i det heletatt, prøvd og selge der før,

ble "Lurt", dvs. motaker tok ikke imot pakken, og 300kr i kostnader hos meg, +200kr fra QXL, enda jeg sa jeg ikke fikk solgt pakka. Idioti.

 

Jeg kjøper alltid de 2-3 spillene, Spill som det er f.eks. Doom 3, UT2004(5), Quake spillene:)

 

Jeg må jo teste dem før jeg kjøper dem.. vet ikke hvem jeg ender opp med der,

de kjøper jeg pga. testingen min.

 

Hehe... Lage mods ja.. mine ferdigheter innen programmering og slikt er vel matchet av PacMan tror jeg, er heller ikke så alt for intresert i og snakke med andre folk om spill, hvertfall ikke på den måten.

 

Selge på QXL er tap av penger, er student med lite penger...

 

Hehe... jeg har diskutert med en spill utvikler (Orgin) i over 4-5 år, og de har aldri hørt på meg eller mine med debattanter.. spillet dette gjaldt var Ultima Online.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så mange som egentlig laster ned et spill og kjøper det etterpå, tror jeg er ganske sjelden :hrm: . Jeg lastet ned FS2004 fra Imseh, for jeg gadd ikke gi 699 for det i butikken. Dessuten tror jeg microsoft har nok med penger :thumbup:

 

Men hvis jeg leser en annmeldelse av et spill som er skikkelig bra feks. Blitzkrieg som er fra et "ukjent" selskap, laster jeg det ikke ned, for det gikk jeg i butikken og kjøpte, OG DET VAR VERDT HVER KRONE :D

 

Tror heller ikke at PC versjoner kommer til å opphøre, man må jo ha original reg key for å spille på nettet :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...