Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg mener absolutt motsatt.

Ettersom folk piratkpierer må prisene stige slik at produsentene ikke går med underskudd.

 

Dumme piratkopieringsfolk bruker nå prisen som et argument, når det er dems feil :megaduster:

5442763[/snapback]

 

Da tar du feil, konsoller der piratkopiering er et ikke-esksisterende problem har ikke billige spill, snarere tvert imot. Selskapene selger ikke ting billigere bare fordi det er billigere å lage, de selger det så dyrt de bare kan, om man kan kopiere spill, så går folks oppfattede verdi av produktet ned, mao vil ikke folk kjøpe det om det er for dyrt, og prisen går ned. Om man ikke kan kopiere går den oppfattede verdien opp, og de kan selge det dyrere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg mener absolutt motsatt.

Ettersom folk piratkpierer må prisene stige slik at produsentene ikke går med underskudd.

 

Dumme piratkopieringsfolk bruker nå prisen som et argument, når det er dems feil :megaduster:

5442763[/snapback]

 

Da tar du feil, konsoller der piratkopiering er et ikke-esksisterende problem har ikke billige spill, snarere tvert imot. Selskapene selger ikke ting billigere bare fordi det er billigere å lage, de selger det så dyrt de bare kan, om man kan kopiere spill, så går folks oppfattede verdi av produktet ned, mao vil ikke folk kjøpe det om det er for dyrt, og prisen går ned. Om man ikke kan kopiere går den oppfattede verdien opp, og de kan selge det dyrere.

 

AtW

5442784[/snapback]

 

På hver solgte konsoll taper selskapene litt penger, Og må derfor ha fortjeneste en annen plass.. nettopp spilla.. Som igjen da gjør spillene litt dyrere.. Dette problemet vil aldri oppstå me pc, noe som sier seg selv.. Dermed kan også pc spill selges billigere..

 

Men anyways, Skulle likt å sitt en pc i dag, som ikke inneholder et snev av noe ulovlig. Uansett hvor hardt d blir slått ned på piratkopiering, vil problemet aldri forsvinne.. Det måtte i såfall ha innebært at noen tok kontroll over internett.. Noe som er teoretisk umulig. ;)

Lenke til kommentar
Da tar du feil, konsoller der piratkopiering er et ikke-esksisterende problem har ikke billige spill, snarere tvert imot. Selskapene selger ikke ting billigere bare fordi det er billigere å lage, de selger det så dyrt de bare kan, om man kan kopiere spill, så går folks oppfattede verdi av produktet ned, mao vil ikke folk kjøpe det om det er for dyrt, og prisen går ned. Om man ikke kan kopiere går den oppfattede verdien opp, og de kan selge det dyrere.

 

AtW

5442784[/snapback]

 

Piratkopiering et ikke eksisterende problem for konsoller?

Gjør et raskt søk på 'xbox' eller 'ps2' i DC++ og du vil finne 100vis av spill..

 

Uansett, som jeg har utrykket i tidligere poster, så bør både film, -musikk, og spillindustrien prøve seg på nye forretningsmodeller. Fordi fildeling og piratkopiering vil aldri kunne stoppes, ikke uten at vi ville levd i en politistat hvertfall. En mulighet kan være å avgiftsbelegge tomme cder og dvder slik man gjorde med kasettene i sin tid (kasettavgiftsfondet). Dette ble gjort for å gi en kompensasjon til div artister ol fordi folk kopierte musikk fra hverandre eller tok opp musikk fra radioen (huskere dere 10 i skuddet? :p).

 

Hva er forskjellen på å ta opp en film eller serie fra tv eller ta opp musikk fra p3, enn å laste ned samme film eller låt fra nettet? Skal man ta opp noe på en videokasett har man allerede betalt en symbolsk sum når man kjøpte den nettopp fordi man skal kunne bruke kasetten til akkurat dette..

 

Dere som mener fildelere begår en kriminell handling, har dere aldri lånt en film, cd eller spill for den del, av en kompis? I prisippet er dette AKKURAT det samme..

Idag er bransjen så hysterisk at de ikke engang vil la oss ta backup av produkter vi har kjøpt og betalt, er det riktig?

 

Piratkopiering og deling av musikk. film og programmer er ikke noe nytt, men det skjer i en mye større målestokk pga. internett med etterhvert svært billig båndbredde. Hvis RIAA og de andre bransjeorganisasjonene hadde fått det som de ville, hadde minst 1 av 10 sittet i fengsel eller fått bøter i 100.000 kronersklassen. I USA virker det allerede som man prøver å kaste hver eneste amerikaner i fengsel,

kanskje fordi fengselsvesenet i hovedsak er privat og de vil tjene mer penger.

For å sitere Robert Anton Wilson: 'Hvorfor ikke bare bygge en mur rundt hele landet?'. Hele oppstyret rundt fildeling er bare enda en bieffekt av at markedsøkonomien styrer verden, spør du meg..

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
Jeg mener absolutt motsatt.

Ettersom folk piratkpierer må prisene stige slik at produsentene ikke går med underskudd.

 

Dumme piratkopieringsfolk bruker nå prisen som et argument, når det er dems feil :megaduster:

5442763[/snapback]

 

Da tar du feil, konsoller der piratkopiering er et ikke-esksisterende problem har ikke billige spill, snarere tvert imot. Selskapene selger ikke ting billigere bare fordi det er billigere å lage, de selger det så dyrt de bare kan, om man kan kopiere spill, så går folks oppfattede verdi av produktet ned, mao vil ikke folk kjøpe det om det er for dyrt, og prisen går ned. Om man ikke kan kopiere går den oppfattede verdien opp, og de kan selge det dyrere.

 

AtW

5442784[/snapback]

 

På hver solgte konsoll taper selskapene litt penger, Og må derfor ha fortjeneste en annen plass.. nettopp spilla.. Som igjen da gjør spillene litt dyrere.. Dette problemet vil aldri oppstå me pc, noe som sier seg selv.. Dermed kan også pc spill selges billigere..

 

Men anyways, Skulle likt å sitt en pc i dag, som ikke inneholder et snev av noe ulovlig. Uansett hvor hardt d blir slått ned på piratkopiering, vil problemet aldri forsvinne.. Det måtte i såfall ha innebært at noen tok kontroll over internett.. Noe som er teoretisk umulig. ;)

5450636[/snapback]

 

Tulling! det er ikke Konsollprodusentene som lager spilla til Konsollen og det at du sier at man selger konsollen med tap antar jeg du tar fra PS3 kommende Salgsstrategi...de selger konsollen med tap for å promotere Blu-Ray! ja du har vel hørt om den krigen håper jeg men sannheten er en annen, TRO Meg når jeg sier de vil tjene på konsollen som konollprodusentene alltid gjør.

 

 

og piratkopiering av konsollspill er MULIG men ikke så OMFATTENDE som DATASPILL og det gjør at de sleipe spillselgerne kan ta seg bedre betalt. akkurat som film så har dataspill forskjellige budskjetter men du ser ikke prisen forandre seg etter hvor mye penger de har brukt på filmen/dataspillet gjør du vel?

Lenke til kommentar
Da tar du feil, konsoller der piratkopiering er et ikke-esksisterende problem har ikke billige spill, snarere tvert imot. Selskapene selger ikke ting billigere bare fordi det er billigere å lage, de selger det så dyrt de bare kan, om man kan kopiere spill, så går folks oppfattede verdi av produktet ned, mao vil ikke folk kjøpe det om det er for dyrt, og prisen går ned. Om man ikke kan kopiere går den oppfattede verdien opp, og de kan selge det dyrere.

 

AtW

5442784[/snapback]

 

Piratkopiering et ikke eksisterende problem for konsoller?

Gjør et raskt søk på 'xbox' eller 'ps2' i DC++ og du vil finne 100vis av spill..

 

 

Jeg sa "konsoller der piratkopiering er et ikke-eksisterende problem". Feks Nintendo, der det er så sjeldent at det ikke har noe reell innvirkning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Interessant sitat fra John Carmack i et intervju (link):

At an event recently, your colleague Tim Willits said that id were seriously hurt by piracy. Has that influenced your decision to move to Xbox?

 

The PC market in general is getting really, really torched. Todd mentioned a statistic: last year was half the gross revenue of three years ago. A really grim number. People in the PC space are looking at games that, one way or another, require subscription or internet connection.

Endret av Shell
Lenke til kommentar
Interessant sitat fra John Carmack i et intervju (link):
At an event recently, your colleague Tim Willits said that id were seriously hurt by piracy. Has that influenced your decision to move to Xbox?

 

The PC market in general is getting really, really torched. Todd mentioned a statistic: last year was half the gross revenue of three years ago. A really grim number. People in the PC space are looking at games that, one way or another, require subscription or internet connection.

5459745[/snapback]

 

Leste litt fort gjennom det du skrev ja ATW :blush:

 

Personlig har jeg lett etter en butikk med quake 3 i over 1/2 år uten å finne det,

'out of stock' alle veier. Eneste plassen jeg har funnet det er på dc++..Hvis Id hadde gjort spillene sine litt mer tilgjennelig ville de kanskje solgt litt mer.

 

En annen ting er at Id glatt har ignorert folk som har blitt frastjålet cd-keyen sin (ved at pirater bruker key generator som tilfeldigvis laget akkurat deres key)Selv om disse kan bevise at de eier spillet. Etter min oppfatning er det det samme som å si ' -vi gir faen i at folk piratkopierer spillet og bruker keygens for å spille online' . Ikke overraskende det han sier i intervjuet..

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

For meg er det så enkelt som, jeg henter ting for å sjekke kvaliteten. Er det bra nok, kjøpes det i butikken, er det ikke bra nok, kjøpes det logisk nok ikke, og slettes fra disk.

 

Et eksempel blir vel q4, hentet ned når det kom, spilte det et par timer, gikk fort lei, ikke bra nok for meg (ja andre mener spillet var årets beste fo), så jeg slettet det.

 

Samme gjelder artister og filmer, har en veldig omfattende dvd samling, orginaler, og endel musikk. Har også endel musikk jeg aldri ville ha kjøpt, fordi jeg ikke ville ha oppdaget de, men pga venner som sender meg sanger, så finner jeg mye musikk av artister som ikke er så kjente, og som jeg da kjøper cd'ene til. Gjerne må jeg ofte til utenlandske nettbutikker for å få tak i disse også.

 

Og jeg vet at jeg er ikke alene når det kommer til denne praktsisen, jeg tror personlig at om all piratkopiering hadde blitt borte i morra, hadde i allefall ikke salget økt hos hverken film, musikk eller spill bransjen. Enkelte mainstream tittler hadde kanskje gått bedre, men mye av de tinga som er litt utenfor mainstream, ville forblitt mer eller mindre uoppdaget, og bransjene måtte heller ha brukt mere penger på å reklamere for alt mellom himmel og jord for å få solgt noe av det.

 

Ja piratkopiering for å tjene penger er fy, piratkopiering for å teste/høre igjennom er etter min mening ok. Og det å nekte oss og kopiere til backup, evt nekte at vi kjører over en cd med musikk til mp3 for mp3 spilleren er også noe som burde vært forbudt ved lov.

 

Ei venninne med barn kjøpte disney dvd filmer, fikk ikke lov til å ta backup på en forbrukervennlig måte, ungen på 4 setter i filmene på morran selv, og alle vet hvordan disse platene vil se ut etterhvert. Hun hentet så ned filmene fra nett, så hun kan brenne en ny dvd når den forige er ødelagt.

 

Personlig har jeg en diablo2 game cd, som ikke har blitt hardt brukt, men fortsatt begynner den å bli såpass slitt at den ikke kan brukes helt fult ut. Men så lenge jeg får instalert, kan jeg spille fra img.

 

Bransjen må skjønne at piratkopiering vill alltid eksistere, og det meste de gjør for å hindre det, vil bare presse folk over på akkurat det. Bare se på sony og hva de driver med, både med rootkit, og hva de har planer om med blue-ray. Løsningen med piratkopiering er ikke å gjøre jobben for den lovlige forbruker til et helvette, dvs, spille av cd kun på en stand alone cd spiller, og ikke pc? hallo?

 

Også det at de klager på at de tjener så lite, se på lønningene til de som sitter på toppen av film/musikk industrien, evt artistene og skuespillerne. Se mtv cribs, se hva de "gode" skuespillerne får for hver film. Det er ikke snakk om å tjene lite når du tar inn 300mill i løpet av første helgen filmen vises på kino, og filmen kostet 200mill totalt å lage. Og komme senere da og klage på at dvd salget kunne vært litt bedre, blir for dumt. Spesielt når hovedrolle skuespilleren fikk 50mill for å være med i filmen. Nei dette blir bare ren grådighet, men du vil aldri få de til å innrømme for dette selv. Om du er så heldig å møte på de utenfor huset i LA, eller bahamas, eller hawai eller spania, eller hytta i alpene.

 

Frarøve andre deres rettmessige lønn for jobben de har gjort er feil, enig, men når de klager over at de bare fikk 50 mill for 2 års jobb, og ikke 51, da er de grådige. Men nå er det igjen helst ikke skuespillerne som klager, men de på toppen av bransjen, mennene i slips og dress. Og jeg kan ikke si at jeg unner de noe særlig mer enn hva de alt får i million lønn.

 

my 2p

Lenke til kommentar

Jeg har spilt en del spill opp gjennonm årene. Adskillig mer enn jeg har kjøpt.

Men noen spill har vært så bra at jeg har kjøpt dem selv etter å ha spilt "backup'er" av disse.

Det gis ut så mye dritt på spillmarkedet, og mange av spillene jeg av kjedsomhet har spilt et stykke på har rett og slett ikke fortjent pengene mine.

 

For min del: Er spillene av en høy kvalitet med gameplay, historie, grafikk, musikk osv. som tilfredstiller mine krav, så kjøper jeg det.

 

Det samme gjelder filmer og musikk. Klarer folk å skape noe av kvalitet, så kjøper jeg det. Hvis ikke, så har jeg over hodet ikke dårlig samvittighet for å ha gått alternative veier for å ha sjekket ut produktet.

 

Og folk bruker som argument mot piratkopiering av spill at produsentene går med underskudd? Vel, hvis dette er tilfelle, så er det garantert vel fortjent! Selskaper som lager kvalitetsspill selger uansett som hakka møkk.

 

Gi meg kvalitet, så får dere pengene mine i bytte.

Lenke til kommentar
Interessant sitat fra John Carmack i et intervju (link):
At an event recently, your colleague Tim Willits said that id were seriously hurt by piracy. Has that influenced your decision to move to Xbox?

 

The PC market in general is getting really, really torched. Todd mentioned a statistic: last year was half the gross revenue of three years ago. A really grim number. People in the PC space are looking at games that, one way or another, require subscription or internet connection.

5459745[/snapback]

Dette kan ikke ha noe å gjøre med at Doom 3 var et ganske dårlig spill da?

Lenke til kommentar

og det hadde kanskje noe med å gjøre med at det kom ut i usa en uke før eller noe, ( og dermed ute til nedlasting da og... )

 

og at det var mange som hadde ekstremt lyst på det, og lastet det ned med en gang og fant ut at de ikke gadd å kjøpe det. jeg er ihvertfall glad for at jeg lastet det ned og testet det, det var møkka kjedelig imho.

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
Jeg mener absolutt motsatt.

Ettersom folk piratkpierer må prisene stige slik at produsentene ikke går med underskudd.

 

Dumme piratkopieringsfolk bruker nå prisen som et argument, når det er dems feil :megaduster:

5442763[/snapback]

 

Da tar du feil, konsoller der piratkopiering er et ikke-esksisterende problem har ikke billige spill, snarere tvert imot. Selskapene selger ikke ting billigere bare fordi det er billigere å lage, de selger det så dyrt de bare kan, om man kan kopiere spill, så går folks oppfattede verdi av produktet ned, mao vil ikke folk kjøpe det om det er for dyrt, og prisen går ned. Om man ikke kan kopiere går den oppfattede verdien opp, og de kan selge det dyrere.

 

AtW

5442784[/snapback]

 

På hver solgte konsoll taper selskapene litt penger, Og må derfor ha fortjeneste en annen plass.. nettopp spilla.. Som igjen da gjør spillene litt dyrere.. Dette problemet vil aldri oppstå me pc, noe som sier seg selv.. Dermed kan også pc spill selges billigere..

 

Men anyways, Skulle likt å sitt en pc i dag, som ikke inneholder et snev av noe ulovlig. Uansett hvor hardt d blir slått ned på piratkopiering, vil problemet aldri forsvinne.. Det måtte i såfall ha innebært at noen tok kontroll over internett.. Noe som er teoretisk umulig. ;)

5450636[/snapback]

 

Tulling! det er ikke Konsollprodusentene som lager spilla til Konsollen og det at du sier at man selger konsollen med tap antar jeg du tar fra PS3 kommende Salgsstrategi...de selger konsollen med tap for å promotere Blu-Ray! ja du har vel hørt om den krigen håper jeg men sannheten er en annen, TRO Meg når jeg sier de vil tjene på konsollen som konollprodusentene alltid gjør.

5459280[/snapback]

Vel, nå har det seg slik at xbox, og ps2 og xbox360 ble/blir solgt med underskudd, men det tjener de inn igjen på spill og ekstrautstyr. Og faktisk å utgir/utvikler Microsoft masse spill selv, så de tjener faktisk inn på spill her. Så hvem som er TULLING her må være deg. Vet ikke hvordan Nintendo ligger ann her.

 

edit: Jeg har ca 1000 album med forskjellig musikk, som jeg på ingen måte kunne ha kjøpt selv ( er 15 år uten jobb). Jeg begynte å høre på rap og hip/hop etter sommerferien, og ca 500 av albumene mine er i denne sjangeren. Det er greit for folk som har vokst opp med denne sjangere, og kjøper enkeltplater innimellom når de slippes, men for meg som gjerne vil "ta igjen" det tidligere blir det dyrt.

Jeg har ikke 75000kr (500album*150kr) å kjøpe all den musikken jeg har. Og jeg vil gjerne kunne "eie" mer enn bare det nyeste som kommer som man lett får tak i butikken. Dessuten er det ufattelig mange gamle mixtapes som er vanskelig å få tak i i butikken.

 

Jeg vil aller helst kunne føle at jeg støtter favorittartistene mine ved å kjøpe musikken deres, og eie orginalalbumene, men jeg har rett og slett ikke råd. Jeg bruker heller pengene på fks. klær fra G-unit, slik at jeg kan markere meg som fan, fremfor å eie et orginalalbum kun jeg selv vet at jeg har. Gruppa får også inntakter fra dette, også kanskje mer.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

jepp, både Sony, Nintendo og MS lager egne spill. disse blir kalt first party spill. MS sine first party spill til 360 er perfect dark zero, pgr3 og kameo. disse er utviklet av Rare og Bizarre Creations, men de er eid av MS og de får dermed inntekter fra salget.

 

god of war er et eksempel på et first party spill fra sony, og for nintendo's del så er det veldig mange, men vi kan nevne mario, pokemon svjv, mario kart, animal crossing, zelda, + + + +.

 

og Sega lager nå kun spill, men de hadde jo som kjent konsoller før i tillegg.

Lenke til kommentar
jepp, både Sony, Nintendo og MS lager egne spill. disse blir kalt first party spill. MS sine first party spill til 360 er perfect dark zero, pgr3 og kameo. disse er utviklet av Rare og Bizarre Creations, men de er eid av MS og de får dermed inntekter fra salget.

 

god of war er et eksempel på et first party spill fra sony, og for nintendo's del så er det veldig mange, men vi kan nevne mario, pokemon svjv, mario kart, animal crossing, zelda, + + + +.

 

og Sega lager nå kun spill, men de hadde jo som kjent konsoller før i tillegg.

5513107[/snapback]

Ja. De taper på konsollene, men tjener inn på spill og ekstratustyr :9

Lenke til kommentar
og det hadde kanskje noe med å gjøre med at det kom ut i usa en uke før eller noe, ( og dermed ute til nedlasting da og... )

 

og at det var mange som hadde ekstremt lyst på det, og lastet det ned med en gang og fant ut at de ikke gadd å kjøpe det. jeg er ihvertfall glad for at jeg lastet det ned og testet det, det var møkka kjedelig imho.

Godt poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...