Gå til innhold

Overgang fra linux / windows til OS X.

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har tenkt til å kjøpe meg en laptop, og tenkte jeg likegjerne skulle gå for Apple sin iBook. Jeg lurer da på noen ting angående overgangen. Jeg har tidligere brukt linux og windows, men aldri, og da mener jeg aldri, vært borti Mac OS.

Hvordan er tilgangen til å kjøre windows programmer (med emulatorer etc.) der, og hvor brukervennlig er det? Blir man fort vant til det, eller tar det lang tid å fordøye det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

jeg har tenkt til å kjøpe meg en laptop, og tenkte jeg likegjerne skulle gå for Apple sin iBook. Jeg lurer da på noen ting angående overgangen. Jeg har tidligere brukt linux og windows, men aldri, og da mener jeg aldri, vært borti Mac OS.

Hvordan er tilgangen til å kjøre windows programmer (med emulatorer etc.) der, og hvor brukervennlig er det? Blir man fort vant til det, eller tar det lang tid å fordøye det?

Go for it... Jeg bruker både linux og OSX, en hel skog av programvare som finnes til linux er blitt portet til Darwin/OSX (se fink.sf.net og darwinports.org). Når det gjelder windows programmer så har Microsoft et program for å emulere windows (OSet) under OSX: http://www.apple.com/macosx/applications/virtualpc/

Overgangen er enkel, imho. De fleste jeg kjenner mener det er mye enklere å gå fra windows til OSX enn andre veien... Litt forskjeller er der selvsagt, men ikke så mye å snakke om. Se også denne siden:

http://www.xvsxp.com/

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller aldri tatt i en nyere mac før jeg kjøpte min powerbook i fjor høst... Og er storfornøyd.

Om du har vært borti linux tidligere (noe du garantert har med NLC-tux som avatar) vil overgangen til os X være helt herlig!!! Alle de gode terminalprogrammene man har blitt vant til å bruke, og man bruker apt (http://fink.sourceforge.net) for å hente de ned :)

Når det gjelder windowsemulering er det noe som trengs utrolig sjelden... Eneste er noen vanvittig teite nettsider med ActiveX scripting som av og til trenger internet explorer... Om du ikke bedriver CAD tegning skal det finnes originale os x programmer for det aller meste du trenger. Ifølge Steve Jobs finnes det over 10.000 programmer til 10.3 ;)

Kjøp en mac, du angrer garantert ikke :thumbup:

Lenke til kommentar

Gikk over fra PC til Mac for litt over en måned siden. Har aldri kost meg så mye med en datamaskin siden de glade Amiga dager. Alt er så logisk og enkelt. Har nesten ikke brukt noe tid på å tilpasse meg. Alle programmene jeg brukte på PC finnes det Mac-versjoner av og jeg er overrasket over hvor mange spill det faktisk er mulig å få tak i til Mac. Jeg har ikke angret et sekund siden overgangen.

Forresten... På jobben administrerer jeg deler av et stort Windows-nettverk. Faktisk enklere å administrere fra Macen enn med PCen på kontoret. :)

Lenke til kommentar

vel... jeg er vel da den eneste her som har kasta ut en Apple.

kjøpte en G3 400 B\W for et år siden og en mer trøblete og

vrien maskin og OS har jeg aldri vært borti :omg:

til og med min PII 300 er raskere og mer stabil i Win98se en

denne var i OS9.11 og OS X til sammen og dette er en møkka

maskin.

solgte den for 700,- mer en det e ga for den så jeg er fornøyd,

(ga 1500,- fikk 2200,-)

kjøpte en PowerPc 9600 m.2x233Mhz CPU for 800,- nå.

denne er mer stabil så hva som

gikk av den andre vet jeg ikke. :no:

liker ikke Mac's sitt OS hvor mye jeg prøver, ikke Windows heller.

har falt for Sun sitt Solaris 9 og har kun Linux hjemme bortsett fra PII'en.

men smaken er som baken, den er delt ;)

Lenke til kommentar

Jeg har selv akkurat gått over til OS X. Har før brukt en del Windows, men har prøvd å holdt meg til Linux (slackware). Overgangen har vært helt nydelig. Har ikke hatt et eneste problem med å få ting til å virke. Er kjempefornøyd med OS X. Veldig lett å bli vant til.

Jeg har ikke hatt bruk for Windows programmer, alt du trenger finnes i egne Mac versjoner, funnet overraskende mange spill også.

Hvilken iBook er det forresten du tenkte på å kjøpe? Kommer snart en test av 14" versjonen med SuperDrive her på aMac.no

Lenke til kommentar
vel... jeg er vel da den eneste her som har kasta ut en Apple.

kjøpte en G3 400 B\W for et år siden og en mer trøblete og

vrien maskin og OS har jeg aldri vært borti :omg:

til og med min PII 300 er raskere og mer stabil i Win98se en

denne var i OS9.11 og OS X til sammen og dette er en møkka

maskin.

solgte den for 700,- mer en det e ga for den så jeg er fornøyd,

(ga 1500,- fikk 2200,-)

kjøpte en PowerPc 9600 m.2x233Mhz CPU for 800,- nå.

denne er mer stabil så hva som

gikk av den andre vet jeg ikke. :no:

liker ikke Mac's sitt OS hvor mye jeg prøver, ikke Windows heller.

har falt for Sun sitt Solaris 9 og har kun Linux hjemme bortsett fra PII'en.

men smaken er som baken, den er delt ;)

Hvilken versjon av OSX brukte du da?

Lite nyttig å få erfaringer om en 5 år gamel datamaskin ettersom det har skjedd så utrolig mye de siste åra.

Apple sitt OS heter nå Panther (OSX 10.3) og det er dette du får teste om du skal teste Mac, ikke en maskin fra 1997 og tro at det er sånn Mac er nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...