MRD Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Er veldig frustrert over at maskina mi nå ikke starter skikkelig. Alt funka igår, men da jeg starta den idag var skjermen svart, harddisk-lyset på kabinettet lyste konstant og dvd-rommet ville ikke åpne seg. Merkelige greier. Har tatt ut hardisken og prøvd på en annen maskin og det funka. dvd-rommet funka også på en annen maskin. Aner ikke hva feilen kan være. Noen som kan hjelpe??? På forhånd takk. Lenke til kommentar
DarkWolf Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 har du sjekket psuet? mulig at det er no galt der.. sjekk om pcen starter når du tar ut strømkontakten til floppy driven.. (disket stasjonen) hjalp en gang hos meg.. etter det gikk den som en klokke... Mvh. DarkWolf Lenke til kommentar
MRD Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 prøvde å fjerne strømforsyninga til floppyen, men det hjalp ikke stort.. psu?? er det strømforsyninga? Om det er feil i den? Hvordan finner jeg ut av det? Bør jeg gå til innkjøp av en ny strømforsyning? mvh MRD Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Går viftene? Jobber hardiskene? Hvis de gjør det er det nok ikke noe galt med strømforsyninga. Om du kunne ramse opp spesifikasjonene i datan din så hadde det vært fint. Lenke til kommentar
MRD Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 Viftene kjører. harddisken virker den også, men den kjører unormalt tungt tror jeg fordi harddisklyset på kabinettet er konstant på. Selv om dvd-rommet også har strømen koblet opp virker ikke den. Spesifikasjonene har jeg ikke i hodet, for det er en gammel maskin som jeg egentlig ikke bruker så mye. Iallefall en Celeron 700MHz el.l. (jaja, flaut å si at det er en Celeron, men bare kontorbruk ) tipper 128MB RAM, 20GB harddisk... Mer kan jeg ikke i hodet iallefall... mvh MRD Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Du har ikke fiklet i BIOS? HD lyset brukre å lyse konstant og du får ikke skjermbilde, hvis det er noe feil i BIOS. Prøv å resette BIOS. Det er en jumper ved siden av batteriet på hovedkortet, flytt den fra 1-2 til 2-3 pinnene. Start maskinen, slå den av og sett jumperen tilbake. Eller du kan ta ut batteriet slå på pcen, slå den av og sette batteriet på plass. Da er BIOS tilbakestilt til standard. Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 kan jo være at det tordnet natta før da rart forslag men det er jo mulig.... har tordnet masse i det siste, iallefall her i sør Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 (endret) Edit: Dobbelpost Endret 11. juli 2004 av Apoc_ Lenke til kommentar
oycob Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Merkelig. Men du kan jo teste med en annen psu, går ut i fra at du har en tilgjengelig siden du har testet disken og dvd-romen i en annen maskin... Lenke til kommentar
MRD Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 Jeg har aldri tukla med BIOSen til denne maskina, men prøvde iallefall det som ble foreslått med å resette BIOS. Fant ingen jumpere så jeg fjerna batteriet og tok den på igjen som du sa. Og det funka delvis. Nå virker dvd-rommet og skjermen fikk signal. Men jeg får nå beskjed om at det er en feil med harddisken. Feilmelding: "NTLDR is missing". Vet ikke helt hva det er. Noen tips? Det merkelige nå er at selv om jeg flytter over harddisken til en annen maskin funker ikke harddisken, hvilket den gjorde før.. hm.... irriterende. Håper ikke jeg har vært altfor uforsiktig med harddisken og ødelagt noe fysisk. Lenke til kommentar
Star Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Når det kommer hos meg, er reinstall som oftest eneste utvei Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) "NTLDR i missing!" er en funkjson i bios som gjør at OS ikke starter..... Husker ikke helt hvordan man gjorde det men jeg tror det ligger i config. IDE eller noe i BIOS. har hatt det samme problemet... har du s-ata disk? Endret 12. juli 2004 av chs89 Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 "NTLDR i missing!" er en funkjson i bios som gjør at OS ikke starter.....Husker ikke helt hvordan man gjorde det men jeg tror det ligger i config. IDE eller noe i BIOS. har hatt det samme problemet... har du s-ata disk? NTLDR is missing har fint lite med bios å gjøre... det er oppstartsektoren på harddisken det... som mangler.. og nei.. han har neppe s-ata disk på en så gammel maskin... les litt her, kanskje det kan hjelpe deg litt på vei ntldr is missing Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 jeg fiksa det i bios....... Lenke til kommentar
MRD Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) Takker for all hjelpen hittil. Saken er nå at jeg må resette BIOS hver gang for at maskina skal gidde å starte. Altså må jeg ta av og sette bateriet på plass igjen for hver gang maskina slåes helt av. Etter å ha formatert harddisken (NTFS) og lagt inn Win XP på nytt må jeg fortsatt styre med å slå av og på BIOSen. La merke til at skjermen under installeringa mista signal fra maskina i 1-2 sekunder med ca. 5-10 minutters mellomrom. (Er ikke noe galt med skjermen, da den fungerer helt fint med en annen maskin). Når jeg har resatt BIOS starter maskina helt fint. Restart funker også fint. Men når jeg velger å slå den av, også slår den på får jeg samme problem som helt i starten, altså at skjermen ikke mottar noe signal, dvd-rommet ikke åpner seg, og harddisklyset på kabinettet er på konstant. ÅÅÅÅ. irriterende. Tror ikke det er noe gærnt med harddisken nå. Har veldig stor mistanke om at feilen ligger i strømforsyninga, kanskje den er blitt ustabil eller noe slikt. For det er jo merkelig at skjermen mista signaler fra maskina med jevne mellomrom under installeringa. Får dessverre ikke testa strømforsyninga med den andre maskina da det er litt forskjellig kontakt til hovedkortet i begge maskinene. Noen flere idéer om hva som kan være feil? Eller synspunkter om PSUet? (PS. har ikke s-ata disk) Endret 12. juli 2004 av MRD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå