Gå til innhold

Noen som har ødelagt hardware


tt22

Anbefalte innlegg

Her er det sikkert mange stygge historier!!

 

Kan godt starte med denne.

Limte kjøleribber på mitt nye Creative ti4600 her om dagen. Av diverse grunner måtte jeg fjerne disse igjen, hadde tenkt på dette på forhånd og hadde limt med thermal adhesive utblandet med AS3.

 

La kortet i fryseren en stund og tok det frem, de to første spratt lett av og alt virket bra, den tredje var litt verre og jeg måtte ta i litt mer men spratt av den også. Jeg kikket bak på ribba og trodde jeg skulle dø her og da. Der satt BGA chippen fast i kjøleribba. Ble skikkelig deprimert og kvalm og vurderer sterkt å gi opp min karriere som overklokker.

 

Kortet virket faktisk etter dette!! Men med betydlige grafikkfeil, så det er nok bare å kaste i søpla. 4000 kr i søpla!!!!!!!!

 

Disse nye BGA chipene er skikkelig skrøplige så vær forsiktig. Har nesten mistanke om at produsentene unnlater å sette kjøleribber på minnebrikkene i fare for at de skal falle av!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff!! Stakkars deg!! :sad:

 

Har du prøvd å lodde på igjen chippen? Sikker noe inni helsikkens vanskelig, men kanskje du kjenner nopen som kjenner noen som har tilgang på bra utstyr osv? Personlig synes jeg det er verdt å ofre noen timer for et sånt kort!

 

Uansett: Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg fyra hovedkortet mitt i går etter å ha kobla en selvmekka inrettning for å forbigå overstrømsvernet til prosessoren på hovedkortet mitt feil. Grilla chippen som styrer MOSFETene til prosessoren. Ganske kjedelig fordi jeg fiksa hovedkortet i forrige uke etter at en av MOSFETene hadde gått i stykker. :sad: :sad: :sad:

Lenke til kommentar

Hmm... Drukna hk mitt for et par uker siden. Skulle mekke vannkjøling på northbridge og skjermkort (gpu+minne). Blokkene hadde jeg brukt før, så jeg var sikker på at de var tette. Limte dem på og satte på plass skjermkort. Satte på slangene og fyra igang pumpa. Det ble en liten dam rundt northbridge'en pga jeg hadde klart å vri den ene slangen for mye slik at den ene slangeklemma ikke holdt tett. Jaja, jeg hadde jo ikke fyra opp maskina, så det overlever vel tenkte jeg. Tørka opp og prøvde på nytt.

 

Denne gangen så det meste tett ut, så jeg fyra opp maskina. Merkelig nok ble det ikke bilde, jeg resatte bios og prøvde igjen... Nei... merkelig... Så oppdaget jeg plutselig at skjermkortet lå og svømte i AGP-porten (datan lå fortsatt på sida). Uffda... Røska ut strømmen og hk og la det på badegulvet noen timer til tørk. Var igrunn dritt lei hele vannkjølingsprosjektet (som ble ødelagt av fire BEDRITNE slangeklemmer) så jeg limte på en taisol kjøler på skjermkortet og en gammel pentium-kjøler på northbridge'n (det kunne jo hende hk fortsatt funka). Faktisk så så det ut som alt virka som det skulle, windows boota akkurat som før. Jeg klokka opp 1200'en min til de vante 1650 MHz'ene og surfa litt rundt på nettet. Tre kvartet senere gikk den rett i blåskjerm og siden har ikke det kortet boota no mer...

 

Jeg har faktisk ikke ødelagt no særlig i en data før, til tross for at kabinettet er fullt av bondemekk (tape, strips, strikker og annet "kjekt å ha"). Så konklusjonen må være no sånt som at pass på at slangeklemmene klemmer rundt hele slangen, og ikke bare deler av den, for da har den en tendens til å lage stoooor lekkasje der den ikke klemmer :razz:

Lenke til kommentar

Vel vel...

 

På fredag skulle jeg liksom være verdensmester, og skulle derfor prøve å låse opp multiplieren på min kjære XP 1800+...

Det gikk av en eller annen grunn til hæ**ete, så nå er PC'en helt svart....

Har levert PC'en inn til en fyr med utstyr for feilsøking....venter ennå, men tror nok at både CPU og hovedkortet (Abit KG7) har gort sitt...

 

Der gikk tingene jeg har spart til en god stund...er skoleelev, og tjener derfor ikke penger selv...

Lenke til kommentar

Jeg svidde mitt Creative Geforce 2ti for noen uker siden, det skyldes muligens at jeg brukte as-lim til å lime fast ramkjølerne, det hadde funket fint i 3.5 måneder og plutselig en dag var det MASSSSE grafikkfeil, prøvde å pirke og skrape vekk alt av aslim jeg så, og det ble LITT bedre, men fortsatt fokka.....

noen som har en ide på hva jeg kan gjøre for å få det til å funke igjen?

 

------------------------------

Chieftec Dragon midi Silver /m 4 kabinettvifter

Shuttle ak31 v.3.1

XP1800@2000/2100+ (141x12@1,85V)

PoV Geforce 3ti200 128DDR@220/500 (maxet ut coolbits, og jeg liker ikke 3'rd party progz)

Apacer Original 256MB DDR

2stk IBM Varmemaskiner & grusknusere

8255 i 3dmark 2001se@1024x768 med alt på defaults

Lenke til kommentar

Da jeg etter mange mod på mitt kabinett(og andre) skulle skjære ut plexiglass med stikksag i en sidedør. Et chieftec kab. Et ganske vanskelig mod fordi jeg skulle holde linja 2mm fra kanten hele veien. Jeg skjærte, men da jeg kom halvveis skar bladet på stikksagen seg. Jeg fikk metallsplint i øye og skjærte rett og slett laaangt uten for linja. Dette endte med et totalt mislykket mod på kabinettet mitt. Jeg har gjort masse med det fra før av og det var nok 12 timer i vasken der.

 

Men livet er bedre når man får dremel for 198 kr.....

Lenke til kommentar

Jeg klarte på en eller annen måte å sette strømpluggen til diskettstasjonen min feil vei. Den dura å bråket som jeg aldri før har hørt når jeg bootet. Etter å ha satt pluggen riktig vei så er det fortsatt liv i den, men den leser ikke disketter. (liksom noe av poenget med den :smile: )

Lenke til kommentar

Har enda ikke klart å ødlege min celeron 600. noe som er ganske godt gjort. Men har hatt temelig mange episoder hvor jeg har opplevd den samme følelsen som tt22: "Ble skikkelig deprimert og kvalm og vurderer sterkt å gi opp min karriere som overklokker."

 

Minnes spesielt rett etter at jeg testa å sure en kobber tråd rundt vss og vid3 for å øke vcore. Maskina starta og blei stående svart, brukte sikert 15 svette og angstfulle minuter på å oppdage at tastatur kontaktetn var løs. Festlig!

 

Nå er ikke en celeron 600 den dyreste cpu'en i verden, men det var stressende nokk når det var seint på semesteret, jeg var blakk og trengte PC'en for å lese til eksamen.

Lenke til kommentar

Trodde jeg hadde ødelagt mitt voodoo rush skjermkort etter en fantasifull vannkjøletest som var bygget opp av plastslanger, smeltelim og overhead plastark direkte på chip'ene.

Tørka kortet vel og lenge, men ikkeno bilde.

Skylte kortet i teknisk sprit (tar med seg vannet, og tørker MYE fortere enn vann), tørket det på 5 minutter, og det kjørte igjen.

 

Spritskylling anbefales hvis du søler vann på elektronikk.

 

bncache

Lenke til kommentar

Eneste jeg har ødelagt var et Creative SB AWE 32 kort som jeg ødela med vilje (!). Det er et svingammalt ISA lydkort, og er helt vanvittig stort.

 

Det er IDE interface sak på det, og jeg måtte bare prøve hva som skjedde hvis man kjørte litt uskyldig strøm inn i denne :smile: Et forsøk på å boote var ikke særlig vellykka, kortet var dødt :grin:

 

Ang. død hw generelt: ingen som har en vegg med gammal hardware skrudd opp til pynt? Har masse ting liggende rundt i skuffer rundt omkring, tror det kunne blitt ganske så stilig :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-24 18:35, Bøgge Bakken skrev:

Quote:


On 2002-04-24 17:46, [nicko] skrev:

Min Pioneer dvd slot in tok kvelden her forleden. Skjønner ikke hvorfor. Den er helt død. Blinker ikke, høres ikke, spinner ikke, so on... Anyone?


 

Garanti?

 

 

________________________________

nope !!!

Lenke til kommentar

Srømforsyninga mi (300W) smalt som en forsinka nyttårsrakett for ca en mnd siden.

Maskina hadde stått ca 4 døgn og rendra i 3D studio, dvs 100% load på en T Bird 1400@1600.

 

2 kabinettvifter, 2 Blorbs og Silveradoens to vifter, 4HDD'er, en DVD - ROM og en CD/RW trakk litt strøm...

 

Tempen på CPU var stabilt på 39 hele tida...

Rommet holdt 15 grader...

 

Ødela heldigvis ikke noe, men på komplett i Trondheim gikk kursen for hele lageret og bakrommet i lufta da de skulle teste'n for feil.

Jeg rakk ikke å si fra at jeg hadde prøvd, og at sikringene gikk til hælvette. :razz:

 

Kjører nå en Enermax på 430W og overspenningsvern.

Klok av skade.

UPS på neste rigg... :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...