cheeplix Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Har nettopp fått adsl men har bare en boks (heter det router?) som heter Speedtouch og den har bare en utgang. Jeg vil ha internett på en pc til. Kan jeg da kjøpe en ny boks med flere utganger og ta en linkkabel opp til den andre pc'n? Vet at jeg er n00b. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Du har sikkert fått et modem.. et såkalt ADSL modem For å kunne dele internett mellom flere maskiner har du 2 muligheter: #1 ICS ( internet connection sharing ) Som finnes i 2000, XP og ME. For at du skal kunne bruke dette må den maskinen du har koblet i modemet ha 2 nettverkskort. Enkelte ganger må du og ha installert RASPPPOE slik at du får laget en ekstern pålogning som enkelte ganger kreves for å få ICS til å fungere. Du trenger og en switch.. Dette er den vanskelige måten og den har en del ulemper. Hovedulempen er at maskinen tilkoblet modemet må hele tiden stå på. #2 ROUTER ( DSL router ) Fåes kjøpt i de fleste nettbutikker + elektronikk butikker. Du får dem fra rundt 400kr og oppover. Disse kommer som oftest med en 4 porters innebygd switch og er ganske enkle å sette opp.. Husk at enkelte modemer ikke fungerer mot enkelte routere. Dette er forøvrig det beste valget. Lykke til. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Flytter denne over til Internett & Nettverk for brukeren vil trolig få mere hjelp. Lenke til kommentar
Eddy Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Har du Win Xp Pro går det an å dele internett, så lenge to pcer er i nettverk. Håper jeg ikke er helt på jordet nå Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Har nettopp fått adsl men har bare en boks (heter det router?) som heter Speedtouch og den har bare en utgang. Jeg vil ha internett på en pc til. Kan jeg da kjøpe en ny boks med flere utganger og ta en linkkabel opp til den andre pc'n?Vet at jeg er n00b. Er det Online ADSL kjøpt nylig så har du en router og trenger bare en billig switch til 200,- for og dele. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 ring din isp (adsl operatør) og spør om saken har innebygget router og hvor mange pcr du kan koble på. Har den det kan du bruke switch hvis ikke må du kjøpe en router. Men ring, er litt teit å kjøpe feil fordi en av oss sa noe galt Lenke til kommentar
benredik Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 de siste speedtouchene telenor sender ut har innebygd router. smell inn brukernavn og pass i den, og koble på en hub/switch. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå