lardvader Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 (endret) Jeg har hatt et lite prosjekt gående den siste tiden: mitt lille kompakte LianLi PC37A har blitt venn med Mist Tsunami vannkjøling. Jeg fikk ideen om vannkjøling etter flere år med dårlig kjøling i forhold til støynivå, og da jeg byttet fra mitt gamle Chieftech Dragon til det mindre og mer veldreide LianLi innså jeg hvor håpløst min gamle dunk fungerte med normal kjøling. Kabinettet er meget pent (bilder kommer senere). Det er ikke særlig høyere enn hovedkortet og har 5 stk. 5 1/2" brønner i fronten, hvilket gir den stor valgfrihet i plasseringen av drev. En stor ulempe med kabinettet er den vertikalt monterte strømforsyningen som befinner seg rett over CPU. Vannkjølingen min består for det meste av deler fra AC. Radiatoren er en EVO 120 med grill. Jeg har montert den helt fremst i kabinettet, rett over drevene. Jeg har også montert en AC Cumplex på skjermkortet. I dag var dagen da jeg endelig kunne fylle opp systemet med vann og starte livet som stolt eier av vannkjølt pc. Til min store fortvilelse oppdaget jeg raskt at det var ene liten lekkasje mellom vanntank og pumpe. Etter 10 min og i endeløs tro på at alt mirakuløst ville "gå" seg til fant jeg ut at noe måtte demonteres igjen. Tømme systemet gikk fort uten søl. Under montering hadde jeg klart å lage en liten sprekk i tanken. Tanken er av type Mist og sitter festet direkte på pumpen. Etter å ha studert overgangen mellom pumpe og tank en stund finner jeg en liten plast-tapp som har skadet pakninger og skalet av litt på tanken. Jeg er ganske sikker på at det er en produksjonsfeil, men kunne vært oppdaget og rettet før jeg monterte det sammen. Bittert men ikke mye å gjøre noe med. Får se hva som kan gå på reklamasjon og hva DigitalImpuls har på lager av deler imorgen, så er det nok oppe om kort tid; Det jeg kan si er at alt ser utrolig bra ut! Vannkjølingen ser skreddersydd ut til maskinen og jeg er utrolig spent på hva slags kjøleytelse det vil gi. Var en fryd å se vann sirkulere i et lite system!!! Jeg lover å legge ut bilder og nærmere opplysninger om prosjektet og testresultater om noen dager. Det kan være nyttig og innspirerende for dere som har eller vurderer vannkjøling der ute... Endret 11. juli 2004 av Brute Lenke til kommentar
Flames Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Puh, da jeg så topic trodde jeg at alt i maskina di var ødelagt. Kjekt med vannkjøling ja, selv i små systemer Ps: Det heter ikke "Cumplex", men "Cuplex".. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 og her kommer noe viktig inn og det er å la vannkjøling stå å gå, med vann i seg i minst 24timer før man putter den i maskinen bare for å skjekke Lenke til kommentar
lardvader Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 Ps: Det heter ikke "Cumplex", men "Cuplex".. så det ikke; hadde vært kulere om den het det.. vel, ikke akkurat noen sørgelig historie, men kjedelig og måtte la maskinen vente enda en dag eller to før den kan brukes igjen...maskinen min er kåt på desert combat:) Lenke til kommentar
Zo9X Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Surt det med tanken Mitt funker ok og hadde ikke noe problemer eller lekkasjer. Litt vanskelig å få på plass tanken på pumpa(tok sin tid det) Lenke til kommentar
lardvader Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 Vel, maskinen kom opp i går med ny tank fra AC (samme modellen). Denne gangen sørget jeg for at alt satt riktig sammen uten lekkasje. Maskinen tikker og går nå med 2 stk. 120 mm vifter på veldig lav hastighet. Jeg har et Fortron/Source PSU jeg har moddet med den mest stillegående vifta til PAPST. Vifta på radiatoren går på laveste hastighet med medfølgende reobus. Temperaturen ble litt høyere enn jeg håpet på, men ikke noe kritisk og veldig stabil selv under høy belastning. Jeg skal forbedre litt etterhvert, men nå må jeg kose meg litt og spille noen gode spill som har ventet en stund:) Alt jeg kan si for øyeblikket er vannkjøling til folket!! Lenke til kommentar
lardvader Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 Må virkelig si jeg er imponert over stabiliteten til vannkjølingen. Jeg kjører min P4 2,26 på 2,6 knallstabilt med vifter på laveste hastighet! Kanskje ikke den største bragden i en overklokkers verden, men mitt første velykkede forsøk hvor jeg må virkelig si at jeg merker en ytelsesforbedring. Jeg gikk opp 150 poeng i 3dmark03 og nesten 2000 poeng i 3dmark01se. Jeg har prøvd å overklokke mitt 9700 pro med hell, men siden cpu fortsatt er flaskehalsen i systemet mitt ser jeg ikke helt poenget med å overklokke skjermkortet. min maskin: LianLi PC37A m/Mist Tsunami vannkjøling Abit TH7II Raid m/512 mb samsung rdram (ecc) P4 Northwoood 2,26Ghz@2,6Ghz (153 FSB) ATi Radeon 9700 Pro m/AC cuplex 2*120Gb Raid 0 m/Sunbeam Silencer-rammer Audigy Player Fortron/Source 350W m/Papst 4412FGL og reostat 3dmark03: 5040 3dmark01se: 14145 God overklokking! Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 og her kommer noe viktig inn og det er å la vannkjøling stå å gå, med vann i seg i minst 24timer før man putter den i maskinen bare for å skjekke Sier du det? lar det gå en liten time jeg, er det ingen lekasjer der da så setter jeg opp maskina... Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Om du har gjort det før greier det seg med ein time, men om det er første gangen du setter sammen eit sett kan det vere greit å la den stå ein del lenger for å vere sikker. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Første gange jeg ordnet vannkjøling så sto det 3-4 timer før jeg satte opp maskine, dette pga at jeg kan være sykt utålmodig. Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Første gange jeg ordnet vannkjøling så sto det 3-4 timer før jeg satte opp maskine, dette pga at jeg kan være sykt utålmodig. Første gang jeg satte det opp stod det i 10 min Dette var vel ikke så farlig fordi jeg hadde tank og pumpe utenfor. Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Første gange jeg ordnet vannkjøling så sto det 3-4 timer før jeg satte opp maskine, dette pga at jeg kan være sykt utålmodig. Hehe, første gangen min så koblet jeg alt sammen, startet maskinen og håpet på det beste. Testet ikke for lekkasje i det hele tatt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå