cyberPanda Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 hei, jag har en par år gammel PC og for en stund siden streiket viften jeg sjekket garrantien og dun dekket ikke vifta jeg kan egentlig ingen ting om hardware så jeg spurte min datakyndige onkel om råd, han sa at jeg kunne få viften til å gå hvis jeg baare hjaøp den til å komme i gang (som på gamle fly) og det funka. så nå har jeg jumpstarta viften min med en liten skrutrekker ver gang jeg slår på PCen i et par måneder. det går greit, men jeg er lit bekjymret for PCen min. jeg har egentlig ikke tenkt over hvor varm PCen skall vere før nå, men jeg synes den er ganske varm. her er noen spørsmål 1. tror dere dette afekterer efekten til vifta 2. kan en n00b som meg klare å sette i en ny vifte 3. bør jeg bytte hele PSUen eller holder det med vifta 4. får man en grer vifte for et par hundre kroner? Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 1. Ja 2. Ja 3. Holder med vifta 4. Ja, en hundrings holder lenge. Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 1. tror dere dette afekterer efekten til vifta 2. kan en n00b som meg klare å sette i en ny vifte 3. bør jeg bytte hele PSUen eller holder det med vifta 4. får man en grer vifte for et par hundre kroner? 1. Ja, høres ut som viften holder på å gå i graven. 2. Å skifte en vifte er ikke så voldsom stor sak, men kan hende at viften har en to-pins kontakt istedet for en tre-pins som er normalt, da må du fjerne rpm-avlesningslederen og lodde på konakten fra den gamle viften. 3. Hvis du tror du klarer å skifte vifte blir det mye billigere enn å skifte hele PSUen 4. Jepp, sjekk størrelsen på viften først, vanligvis 80mm og dra til en butikk som selger slike der du bor eller bestill på www.microplex.no eller annen nettbutikk som selger vifter. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 For å bytte psu-vifte må du skru opp psu'en. Egentlgi en smal sak, skru den løs fra pc'en og skru opp skruene. Det er ofte trangt inni der, og det er ikke alltid det er kontakt til vifta, noen ganger er den loddet fast. da går det ann å klippe ledningene, avisolere og gjøre det samme på det nye vifta. Så tvinner man bare lik farge sammen og taper el-tape rundt (jalla-løsning som jeg selv har brukt) Ellers kan du bytte psu. Da er det viktig å undersøke om du har atx psu (hvor gammel er pcc'en? specs?) Lenke til kommentar
Jolle99 Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) Er lettere en man tror bra forklaring med bilder: http://www.bleedinedge.com/guides/psu_fan_r2/psu_fan_r2.html Men husk kan jo hende du har annen vifte enn 80mm sjekk før du kjøper Endret 12. juli 2004 av Jolle99 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå