Gå til innhold

Off topic/søppel et fristed for forumbrukerne


darkness|

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Noen mennesker blir altfor beruset av anonymiteten internett gir, og oppfører seg derfor som drittsekker. Slik er det overalt, med få unntak.

 

2. Jeg tar ikke disse personene seriøst, selv om det er slitsomt å måtte skumlese forbi alle de ubrukelige spampostene før jeg kommer til det spennende.

 

3. Du bidrar ikke mye til et positivt miljø ved å klage på folk og sette i gang heksejakter. Har du et problem med noen trollere, kan du ikke ta det over PM med en Admin/moderator? Jeg skjønner godt at du er lei, men dette er kanskje ikke den rette metoden å gjøre det på?

 

Mvh, Quicko ;)

Lenke til kommentar

Helt enig med deg Darkness.

Problemet slik jeg ser det er en noe skjev moderering. Jeg sier dermed ikke at det er bevisst forskjellsbehandling her. Det har jeg heller ikke inntrykk av. Men jeg vet at enkelte moderatorer kjenner enkelte brukere her ganske godt. Og det er forsåvidt helt greit. Men det jeg tror skjer ubevisst når man kjenner noen, er at tålegrensen på hva som er akseptert også heves. Det ville egentlig være rart om den ikke gjorde det!

 

De fleste her har sikkert venner utenfor nett, og noen har kanskje venner "ingen" andre enn deg selv liker. Du på din side har et svært godt forhold til denne personen fordi du har lært vedkommende å kjenne over tid. Du kjenner han eller hennes humor og væremåte godt, og du aksepterer den uten å vie det en tanke.

Men andre personer misforstår denne humoren og væremåten med akkurat like god grunn som du liker den. Folk er forskjellige. Og folk har helt forskjellige oppfatninger på hva som er greit og ikke greit.

Derfor kan man ofte se at en nybegynner her på forumet blir bannet i en uke fordi han forteller en vits i grenseland, og attpåtil skriver det bare var en spøk. Samtidig som mer kjente brukere sprer "eder å galle" (for noen, for andre, vanlige væremåte) uten at noen griper inn. Det er bare sånn vedkommende er må vite.

 

Andre igjen pakker inn søpla med overlagt humor i håp om å slippe unna. Likefullt er budskapet der og vel så det. Og det kan ramme en person like mye som om det var skrevet rett fram. En av grunnene til at slik "humorinnpakking" er så farlig i et forum, er at alle andre brukere, bortsett fra den det er rettet mot, synes det er voldsomt morsomt! Vi har et godt eksempel på slik innpakking i denne tråden, og ja, jeg må innrømme jeg lo da jeg leste det første gang. Men syntes du, Darkness, det var like morsomt når du sitter igjen med inntrykket at alle brukerene i tråden lo av det som var skrevet? Nei nettopp, det er verre da for du føler null sympati. Men hadde noen f-eks sagt at du skulle ta dritten din en annen plass, så ville vedkommende blitt flamet ræva av seg, og du hadde faktisk opplevd at folk støttet deg!

 

Merk: Nå skal selvfølgelig ikke jeg påstå du oppfatter ting akkurat slik jeg beskrev her, men da får det være generellt.

Lenke til kommentar

Syns det er dårlig gjort at man ikke får lov å "flamme" brukere på dette forumet.

Er tross alt en personlig mening, og man står jo for det man sier.

Sånn det fungerer i det virkelige liv hvertfall, er det noe du abselutt vil utrykke om din neste, så har man lov til det. Men da må man også ta konsekvensen av det.

 

 

 

Btw; Den Røde Tsar ruler til å flamme :w00t:

Endret av bjaa
Lenke til kommentar

Vel, jeg synes flaming skal foregå på en litt annen måte. Det er noe som skal svi, men man skal og lære av det. Flamingen "den røde tsar" holder på med er ikke ulik den som foregår på forum.gamer.no/cs (eller noe i den duren). Den er bare litt mer "sofistikert". Hva godt fører kommentaren "Go smash your router with a hammer you jerk" (osv) med seg?

 

PS: Jeg er egentlig en slem jævel.

Lenke til kommentar
Helt enig med deg Darkness.

Problemet slik jeg ser det er en noe skjev moderering. Jeg sier dermed ikke at det er bevisst forskjellsbehandling her. Det har jeg heller ikke inntrykk av. Men jeg vet at enkelte moderatorer kjenner enkelte brukere her ganske godt. Og det er forsåvidt helt greit. Men det jeg tror skjer ubevisst når man kjenner noen, er at tålegrensen på hva som er akseptert også heves. Det ville egentlig være rart om den ikke gjorde det!

 

De fleste her har sikkert venner utenfor nett, og noen har kanskje venner "ingen" andre enn deg selv liker. Du på din side har et svært godt forhold til denne personen fordi du har lært vedkommende å kjenne over tid. Du kjenner han eller hennes humor og væremåte godt, og du aksepterer den uten å vie det en tanke.

Men andre personer misforstår denne humoren og væremåten med akkurat like god grunn som du liker den. Folk er forskjellige. Og folk har helt forskjellige oppfatninger på hva som er greit og ikke greit.

Derfor kan man ofte se at en nybegynner her på forumet blir bannet i en uke fordi han forteller en vits i grenseland, og attpåtil skriver det bare var en spøk. Samtidig som mer kjente brukere sprer "eder å galle" (for noen, for andre, vanlige væremåte) uten at noen griper inn. Det er bare sånn vedkommende er må vite.

 

Andre igjen pakker inn søpla med overlagt humor i håp om å slippe unna. Likefullt er budskapet der og vel så det. Og det kan ramme en person like mye som om det var skrevet rett fram. En av grunnene til at slik "humorinnpakking" er så farlig i et forum, er at alle andre brukere, bortsett fra den det er rettet mot, synes det er voldsomt morsomt! Vi har et godt eksempel på slik innpakking i denne tråden, og ja, jeg må innrømme jeg lo da jeg leste det første gang. Men syntes du, Darkness, det var like morsomt når du sitter igjen med inntrykket at alle brukerene i tråden lo av det som var skrevet? Nei nettopp, det er verre da for du føler null sympati. Men hadde noen f-eks sagt at du skulle ta dritten din en annen plass, så ville vedkommende blitt flamet ræva av seg, og du hadde faktisk opplevd at folk støttet deg!

 

Merk: Nå skal selvfølgelig ikke jeg påstå du oppfatter ting akkurat slik jeg beskrev her, men da får det være generellt.

Jeg er svært enig med deg, og føler at vi har mye av den samme oppfatningen av hvordan ting foregår.

 

Det vi kanskje ikke er så enig om (jeg er ikke helt sikker på hva du mente om saken), er denne "trenden" om å alltid være morsom på andres bekostning. Jeg synes også det var morsomt de to-tre første gangene - men jeg begynner ærlig talt å gå litt lei av å le av den samme spøken for 100. gang. MEN, et viktig moment å merke seg her, er at det er forskjell mellom å slenge inn en spøk mot noen som sier noe usaklig/spammer, og å bare skape kvalme ved å gjøre narr av - av mangel på bedro ord - "uskyldige" brukere. Herunder finner du også fenomenet "å slenge inn en totalt meningsløs kommentar" for å virke smart eller kul, tøff eller what ever, i en ellers så saklig, dog kanskje uinteressant tråd for noen. Man har moderatorer av en grunn, samme med rapport-knappen. Det er ikke meningen at noen brukere skal løpe rundt og leke "kulhets-politiet" og fortelle hvilke tråder som er kul nok. Men for all del, selvfølgelig er det OK at de trådene som ikke er kul nok skal kunne spammes, flames, osv. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg tar forumet seriøst, er det da feil av meg?

Nei, men her er det snakk om søppel. Spør du meg er det greit å slenge litt med leppa, andre kan da strengt tatt slenge med leppa tilbake. Og uansett, det virker som om noen har problemer med å skille hva som faktisk er ment dønn seriøst og hva som er ment som en ironisk bemerkning. Noen tar internetfora litt VEL alvorlig, rett og slett. I søppel bør du ta mye av det som blir sagt med en trillebår salt. De eneste som virkelig irriterer meg, er de som til en hver tid skal opprette (opplagt) ubrukelige tråder (forsøple søpla med enda verre søppel), hoppe inn i en diskusjon med skyts som "bøker er lite ikke teit!" (tatt fra en tråd om gode bøker), og lignende.

der siktet du te mej haha. Jeg er enig i mye her ja.Men noen er bare sånn i personligheten at de hele tia må slenge dritt.Trøst dere med det at da har dere garantert flere venner en den personen

 

 

*Spre hygge*

Lenke til kommentar
Helt enig med deg Darkness.

Problemet slik jeg ser det er en noe skjev moderering. Jeg sier dermed ikke at det er bevisst forskjellsbehandling her. Det har jeg heller ikke inntrykk av. Men jeg vet at enkelte moderatorer kjenner enkelte brukere her ganske godt. Og det er forsåvidt helt greit. Men det jeg tror skjer ubevisst når man kjenner noen, er at tålegrensen på hva som er akseptert også heves. Det ville egentlig være rart om den ikke gjorde det!

Selvsagt vil det være slikt, og det er da derfor man har flere moderatorer som kan se på saken.

 

Jeg er kanskje litt "inkompetent" hvis man kan si det på den måten med tanke på at jeg har vært i Off-Topic lenge og har delt og fått hørt mye fra brukere og man blir selvsagt ikke helt upåvirket av dette.

 

Men som sagt, noen tar kanskje forumet littegranne for serriøst. Vi har selvsagt plasser i OT der man slenger med leppa til en eller annen og har litt småiggling av det, men altså...det er vanskelig å få fram hvis en bruker skriver hele greia ironisk en det ville ha vært om du satte deg ned og pratet med personen.

 

Kine: HVis du føler deg så nedtrykt på forumet så sier man fra til en moderator som kan gi refs til den personen/personene som utfører dette.

Og jeg kan ikke si at det har kommet så mange rapporteringer anngående akkurat dette så jeg har tatt hånd om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...