AKIRAx77 Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Hei, surfet litt på dell.no for å se på laptoper til en venninde. Så da så jeg på forsiden til Dell dette tilbudet: Og det står klart og tydelig under prisen "inkl frakt og mva". Så man skulle tro at prisen til 10 125 er alt det vil koste. så da trykker jeg på "Konfigurer og kjøp." Og hva skjer da? Da kommer dette bilde opp og se på prisen nå: Og la meg spesifisere at jeg har ikke endret noe av konfigurasjonen. Alt jeg gjorde var å trykke på den grønne knappen "konfigurer og kjøp". Er det noen som kan forklare for meg hvor de 3707 ekstra kronene kommer fra?? AKIRA Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Kansje en feil hos dell.no? At de la inn tilbudet på forsiden og glemte å endre prisen et annet sted?` Send mail og spør Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 eller at du har dyrere service enn det som er på tilbuet, er ofte bare det Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 eller at du har dyrere service enn det som er på tilbuet, er ofte bare det Det kan nok stemme, men da er det noe de legger på uten at kunden er klar over det. Mao, de prøver å selge noe som man ikke har bedt om. Det var jo prisen som lokket. Er dette uetisk? AKIRA Lenke til kommentar
bjornoss Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Hvis du ser under Service & Complete Care så merker dell av for "3 års på-stedet-service, neste arbeidsdag + 1 års Online Training - Anbefalt av Dell" men det som er standard er: 1 års henteservice. Standard på denne modellen (- 3 708 kr) Det er der pengene har blitt av. Så hvis bare merker av for det så får den denne samme prisen som du så først. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 Ja, det er avklart. Men nå vil jeg gjerne diskutere om dette er god bisniss av dell. Jeg mener, det er jo den lave prisen som lokker en kunde inn. Vil ikke enehver hevelse av prisen (uten at kunden umidelbart vet hvorfor) fremkalle en negativ reaksjon? Jeg vil nesten strekke det så langt til at dell prøver å snike inn noe man kanksje ikke trenger. Service avtalen er jo bra...men kunden viste ikke at det ble pålagt tilbudet. Han må jo faktisk scrolle gjennom mange titals linjer og finne akkurat den checkboxen. AKIRA Lenke til kommentar
gather Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 jeg ville i alle fall ha valgt på stedet service i minst 1 år... så det går litt fortere om du får feil sendte min inn på service med henteservice da måtte den helt til england for å bytte skjerm..en oprasjon som tar 10 minutter +- å jeg ble 1,5 uker uten pc... vel hadde en linuxboks med console så jeg fikk irc men det var ille Lenke til kommentar
Lættis Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 (endret) Elektrokjeder lokker deg til butikken med billige varer (kalles for lokkevarer\lokketilbud), men når du kommer dit råder dem deg til å kjøpe noe som er dyrere. Selvfølgelig gjør de dette. Som alle andre som driver business vil de tjene mest mulig penger. Det er bare å si velkommen til år 2004. Slik er moderne markedføring. Du skulle bare visst hvor mye resurser bedrifter bruker på å finne ut hvordan de kan få deg til kjøpe mest mulig av akkurat dem. Det kan selvfølgelig ses på som kjynisk. Sånn er det bare. Ta for eksempel katalogen Dell sender ut av og til. Der står prisene med og uten mva. Gjett hvilken av prisene som står med sterk sort farge og hvilken som står med noe svakere gråfarge. Endret 11. juli 2004 av Lættis Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 Det du sier er ikke noe nyhet, men dette er annerledes. Dette er som om at du er hos elkjøp, plukker ut et kjøleskap til 5000 kr og når du står klar og skal dra visa korta så sier dama bak kassa at prisen er 7250 kr. Ville ikke du reagere ganske negativt på det? Her har jo dell lagt på 3707 kr på et produkt du trodde kosta en ting. Eneste måten du kan finne ut hva som er skjedd er å lese hver eneste lille checkbox nedover og se hva som ikke stemmer. AKIRA Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 dell lever egentlig av å selge ferdige pc produkter og ikke drive support men de er villige til å gå til neste skritt og 3700 kroner er ikke så galt vis du får hjem en teknikker som egentlig ville ha kosta deg ca 700 - 1400 kroner i timen. så dette er ren og skjær biznis dessuten dell maskiner har ofte lite feil og gode feilsøkings programmer som følger med på resourc cd platene deres men ja. det er ikke helt rent mel i posen dem lokker deg riktig nok inn i dette og gjør deg på en måte skuffet over at du ikke får den prisen du så når du går inn på kjøp og konfigurer. dette er dårlig markedsføring pga det står ingen ting om dette i tilbudet Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Du må kutte ned på supporten. Den står på 3 år. Sett den på 1år så går prisen ned til 10000 igjen. Lenke til kommentar
Lættis Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 (endret) Jeg skjønner poenget ditt. Tingen er at du ikke kommer til "kassen" når du trykker på linken til maskinen. Du kommer til "selgern" som hiver på litt ekstra fordi de "anbefaler" en litt annen sluttløsning. Hadde det vært en link direkte til "kassen" ville jeg selvfølgelig begynnt å lure. Det ville heller ikke vært lov i følge markedføringsloven. Det ville vært villedende markedsføring. Det Dell gjør er i gråsonen, men helt normalt. Endret 11. juli 2004 av Lættis Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 (endret) Er dette noen forskjell fra et vanlig markedsføringsblad fra feks expert? "Utrolig tilbud på en HP bærbar datamaskin, kun 7999*" *Du må tegne et 12 måneders adsl abb fra telenor, vennligst pluss på 6000kr for å finne totalkostnad. Endret 11. juli 2004 av Jalmar Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 Er dette noen forskjell fra et vanlig markedsføringsblad fra feks expert? "Utrolig tilbud på en HP bærbar datamaskin, kun 7999*" *Du må tegne et 12 måneders adsl abb fra telenor, vennligst pluss på 6000kr for å finne totalkostnad. Ja, Det står trykket hva prisen innebærer. Dette er noe som legges til automatisk uten at du vet hva det er. Eneste måten å finne det ut på er å studere hver eneste lille linje med tekst. Og det er ganske mye. For en uerfarine nettbruker som kjøper en laptop for førstegang vil det være et mirakel om han/henne fant dette. I expert bladene er alt trykket på samme side, dog med liten skrift..så er det der. AKIRA Lenke til kommentar
Lættis Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 (endret) Dette er noe som legges til automatisk uten at du vet hva det er. Eneste måten å finne det ut på er å studere hver eneste lille linje med tekst. Og det er ganske mye. For en uerfarine nettbruker som kjøper en laptop for førstegang vil det være et mirakel om han/henne fant dette. Jeg tror nok Dell mister en del kunder på grunn av at man må innom konfigurasjonssiden før man kan sende inn en bestilling. Det burde vært en direktelink til "kassen". Slik at folk som ikke er så datakyndige slipper gå igjennom så mye "rot" for å bestille ett tilbud de har sett. Eller er det bare jeg som ikke fant direktelinken? Uansett ikke bra. Endret 11. juli 2004 av Lættis Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Enig med Akira, dette er villedende markedsføring. Dell er i søkelyset til Forbrukerombudet for villedende markedsføring pga. slike annonser. Noen som vet hvordan det går med den saken? Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 (endret) For å i det hele tatt komme til den menyen du har vist så må du riktignok klikke på en link fra enten forsiden eller undermenyen for inspiron bærbare. Der ser det slik ut: Hvor det er oppgitt med "Fra kr: " Dette er jo selvfølgelig gjort for å tjene mer penger, og er det litt småsuspekt, selvfølgelig. Men nå har det seg slik at denne type praksis er helt vanlig. Synes ikke dette er mer eller mindre suspekt enn å merke en pc / mobil pris med en knøttliten *, så 3 sider senere forklare at dette innebærer en bindetid på 12mnd. Og da ser du heller ingen totalkostnad, samt at du ikke har mulighet til å få den for samme pris uten abb. Endret 11. juli 2004 av Jalmar Lenke til kommentar
komode Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) angående Dells henteservice osv.... om du kjøper en bærbar pc i norge i dag, så forplikter Dell seg til å følge norske lover. dvs. at om du må levere inn pc-en pga av uforskyldt feil på den, så skal Dell låne deg en erstattningsmaskin når tiden på reparasjonen overskrider en uke. om de nekter på dette, så har du rett til å heve kjøpet... det vil si få tilbake pengene, om så anmelde de for brudd på kjøpsloven. videre kan det nevnes at bærbare datamaskiner sees på som et produkt med slitedeler som vanlige forbrukere ikke kan skifte selv.. dette medfører en reklamasjonsrett på bæbare pc-er kjøpt etter sommeren 2002 (kjøpsloven endret) på opptil 5 år... (edit: produsenter er veldig flinke til å forvirre folk med reklamsjonsrett og garanti.. garanti er noe selgere kan friste med, men som regel er det ikke denne noe annet enn hva loven sier, og kanskje litt mindre) www.lovdata.no se kjøpsloven Endret 12. juli 2004 av komode Lenke til kommentar
Lættis Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) og kanskje litt mindre Dette er strengt forbudt. Husk at når en forbruker kjøper noe fra en næringsdrivende så gjelder forbrukerkjøpsloven og ikke kjøpsloven. Endret 12. juli 2004 av Lættis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå