Gå til innhold

Presise temperaturer

Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette da jeg nå har temmelig mange vifter i kabinettet, men temperaturen er 37 grader på kabinettet.

Lurte derfor på om noen vet hvor presise slike målinger er.

Hovedkortet mitt er

msi k7t266a-pro2-ru

Temperaturene er lest i pc alert 3 som fulgte med hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke lese av kabinettemperaturen i bios. Det er systemtemperaturen som avleses. Føleren for denne er montert på hovedkortet, ofte i nærheten av varmekilder.

Skal du finne ut kabinettemperaturen kan du kjøpe et billig inne/ute termometer og henge utedelen inn i kabinettet.

Lenke til kommentar

Har / hadde samme kort, og brukte også PC-AlertIII.

Antar at du referer til systemtemperaturen?

Er litt skeptisk til den verdien, ganske enkelt fordi sys-temp og CPU-temp fulgte hverandre som skygger!

Dette er selvsagt avhengig av hvor føleren for systemtemp er plassért. Har hørt at den sitter i nærheten av Northbridge på MSI-kortet, i motsetning til ABIT-kortet jeg bruker nå. PÅ dette kortet sitter faktisk føleren helt nede ved PCI-kontaktene!

Kontrollerte for moro skyld temperaturene rundt Northbridge med et IR-termometer på MSI-kortet, og leste av ca 32grader, PC-Alert viste samtidig 39grader.

ABIT kortet´s Hardware Monitor viser en systemp på ca 28grader, IR-termometeret viser omtrent samme temperatur.

Avvikene på MSI-kortet kan selvsagt ha sammenheng med at føleren er plassért ett annet sted enn hva jeg tror, men jeg synes det var litt rart at systemp og CPU-temp fulgte hverandre, uansett!

Visste dere forresten at tempen på spenningsregulatorene på hovedkortet ligger rundt 60grader?

Hva med et lite vannkjølingsprosjekt på de? :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...