Gå til innhold

BIOS finner ikke harddiskene

ifco

Anbefalte innlegg

Har kjøpt nytt hovedkort. Av typen: Abit AN7

Det er nesten likt til det andre jeg hadde: Abit AN7-s V2.0

Problemet er at hovedkortet (eller kem sin oppgave det no e) finer ikke harddiskene mine :no: . Jeg finner de ikke i BIOS heller. Noen som vet hva som kan være feil? Og hvordan jeg kan fikse det?

På forhånd takk! :thumbup:

EDIT av moderator - Emnefelt som "Kan noen hjelp" er uønsket på forumet da de ikke sier noe om hva innlegget handler om. Folk må trykke seg inn på emnet for å se hva spørsmålet er, og det skaper bare frustrasjon. Lar det gå denne gangen ettersom jeg ser du er ny på forumet, men skjer det igjen kommer tråden sannsynligvis til å bli stengt.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er at hovedkortet (eller kem sin oppgave det no e) finer ikke harddiskene mine :no: . Jeg finner de ikke i BIOS heller. Noen som vet hva som kan være feil? Og hvordan jeg kan fikse det?

Du har åpenbart ikke riktige SATA drivere for ditt nye hovedkort. Du kan enten sette diskene tilbake på et identisk hovedkort og legge inn drivere for ditt nye kort eller du kan starte OS installasjon og legge til SATA driver. Diskene vil da dukke opp i lista. Om du tar frisk installasjon, oppdatering eller prøver gjenoppretting får bli opp til deg. Personlig ville jeg valgt frisk installasjon av OS i et slikt tilfelle men det er nå meg.

Upps, du nevnte BIOS også. Da kan BIOS oppdatering kanskje hjelpe.

Edit: Leif

Endret av Peseduden
Lenke til kommentar

Først .

Enable sataraid i BIOS .

Kople fra PATA disker (ta ut molex strøm pluggen på de er greiest)

Boot systemet , følg med på skjermen.

Trykk F4 eller ctrl + s for å komme inn i sata/raid biosen når valget vises.

Man skal ikke sette opp raid , men her vises og identifiseres disken(e).

Her skal disken(e) dine vises ( ikke i hoved biosen) .

SATA diskene kan ha jumpere på seg som er feil .

Påse at de er strappet som master , hvis det ikke vireker prøv

å fjerne alle jumpere på disken(e) .

Ryktene sier at ved ikke raid og to sata disker

er det kun den tilkoplet sata-port 1 som kan bootes fra .

...

Lenke til kommentar

Hva mener du? Kommer ikke inn eller får ikke enabla SATA RAID/SATA-kontrolleren i BIOS? Uansett, så lenge BIOS ikke finner diskene dine har det neppe med drivere i Windows å gjøre at det ikke kommer opp. Selv om det kan godt kan hende du trenger ekstra drivere til diskene /SATA kontrolleren. Men det blir et eventuelt senere problem. Først må diskene komme opp i BIOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...