Gå til innhold

Gainward GeForce 6800GT - ops, der datt den av!


sanyar

Anbefalte innlegg

Jeg fikk på fredag endelig pcen min, deriblant et Gainward GeForce 6800GT. Det virka helt konge, helt til jeg så at den ene kondensatoren var litt på skeive. Jeg berørte den med fingeren, og da datt den av. Så ut som om den ikke var loddet fast i det hele tatt - fabrikkfeil.

 

Jeg måttet ta kontakt med pcutstyr.no, og sendte skjermkortet tilbake til utsalgsstedet to timer etter at jeg mottok det. Surt. Det som verre er: jeg har fått beskjed om å skrive en meget grundig feilmelding. Det er jo naturlig å gi en grundig redegjørelse, men det jeg ikke likte var at det hørtes ut som om de impliserte at jeg har ødelagt kortet selv.

 

Nå må jeg vente på hva de bestemmer seg for: å tro på meg, eller å "bestemme seg for" at jeg har ødelagt kortet. På to små timer gikk altså den solskinnfylte gledesrusen for et av de feteste skjermkortene, over til en dunkel klump i magen. Det er ikke noe problem med mangelsvurdering og reklamasjon - det har jeg kontroll over. Men det som plager meg er at pcutstyr selv skal bedømme bevisene, selv om jeg vet at jeg ikke har gjort noe galt. De som kan sine saker vil kanskje påpeke at jeg som forbruker ikke trenger å bekymre meg, siden bevisbyrden ligger på utsalgsstedet: med mindre de kan godtgjøre annet, vil man regne mangelen som utsalgsstedets risiko.

 

Måtte bare få ut min frustrasjon. Dette er jo superuflaks for meg, og jeg vil ikke forsøke å skremme folk bort fra å kjøpe. Bare så typisk at det alltid er EN komponent som går til h*lvete hver gang jeg kjøper pc. Grrrrr!

 

 

- en småfrustrert sanyar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er jo ikke PCutstyr kjent for god service da..

Vel, jeg har hatt ganske mye kontakt med dem via mail i tiden før alt var på lager og de sendte varene. Jeg må innrømme at jeg har fått veldig god service hele veien. Og det er forståelig at de må foreta en objektiv vurdering for hvert kort som kommer inn med feilmelding. De vet jo ikke hvem som ikke har gjort noe galt, og hvem som har gjort noe galt men likevel prøver å få seg tilsendt nytt.

 

Men det ække noe gøy allikevel :(

 

Bundle-kortet er nå utsolgt (og det ser ut som om det også er utgått fra webshop'en), og de får inn retail-kort først 01.08. Det kan jo også utsettes ytterligere; det har jo blitt utsatt fra 26. juni eller noe sånt. Jeg bestilte egentlig retail (da det var listet til kr 3998), men siden jeg ikke gadd å vente så lenge på akkurat det kortet, sa jeg at de kunne sende meg bulk-versjonen i stedet. Det gjorde de - til samme pris (bulk kostet 4100, retail 4400). Nå må jeg bruke mitt juridiske snakketøy for å overtale dem til å likevel sende meg retail siden det nok kommer inn først. Og de bør kompensere litt her siden hele hensikten med å bytte til bulk var å få kortet før. Dette er forfeilet, og da er det best å få retail istedet. Dette er også rimelig siden jeg var grei mot dem i første omgang.

 

Jeg må jo fremdeles stole på deres service, men den kan jo fort forverre seg kraftig nå når det er snakk om penger å tape.

 

Urk, typisk...

 

Er med litt skrekkblandet fryd jeg ser frem til helt ny PC. Det er alltid et eller annet faen når man først kjøper hele rukkelet nytt.

 

Ja, det har du rett i. Sist jeg kjøpte pc (riktignok 5-6 år siden og veldig på tide), måtte jeg sende harddisken tilbake. Nå lever jeg på pappas nåde siden jeg nappet ut hans radeon 9600. Han kommer hjem i dag, og da er det nok slutt for pcen min frem til jeg får tilsendt nytt GT-kort. Og det kan fort bli noen uker til. :cry:

 

 

- sanyar

Endret av sanyar
Lenke til kommentar

Og som det er meninga at skal sitte fast!! aaargh! Jeg har klart å purre til meg høyeste prioritet på saken. Det var ihvertfall det de sa nå. Jeg lar dem pokker ikke være i fred før nytt kort er på plass! Jeg ba dem holde av et skjermkort til meg, men selvfølgelig var det sommerferietid for pcutstyr slik at de ikke rakk å lese mailen før på kvelden. For alt det jeg vet leste de den tidsnok, men gadd ikke svare før de så alt var utsolgt slik at de slapp å holde av noe til en som har fått noe herpa. Men det er bare paranoian som tar overhånd, heh...

 

Uansett ... nå får de ikke inn noe før 1.8, og med tanke på alle forsinkelsene som har vært kan jeg risikere å måtte vente enda lengre. Dette er rett og slett uholdbart; skulle tro de ønsker å vise folk ekstra service når slike ting skjer. Drittirriterende at dette skjer meg hver gang jeg kjøper noe!

 

Velvel.

Lenke til kommentar

Ok, jeg sier dette for ørtende gang:

 

Jeg fikk først et Powercolor X800PRO som var DOA som jeg sendte tilbake og fikk pengene tilbake.

 

Etter det bestilte jeg et Sappire X800PRO VIVO som jeg brukte blyantmodden på, dvs at man tegner litt bly på en motstand slik at motstanden minskes og vcore økes.

Jeg økte den fra 1,41 til 1,44v, noe som ikke skal være noe farlig.

Etter 15 min i window, døde bare kortet plutselig.

JimRamse som dere kanskje vet, gjorde den samme blyantmodden, han har vannkjøling og økte vcore fra 1,41 til 1,65v.

Etter et par uker, døde kortet hans også bare plutselig.

Fornøyd?

Lenke til kommentar
Beklager at dette kanskje virker banalt - men hvorfor tar du ikke bare og lodder den på selv?

 

Vet iallefall at jeg ikke hadde sendt tilbake utstyr, for så og vente i ukesvis på nytt når det kan fikses på 2 min med en loddebolt! :)

 

Ikke banalt... mer hasardiøst og uklokt - i hvert fall om du vil stille sterkt rettslig sett.

 

Fordi jeg ikke har snøring på elektro-ting. Jeg driver med teoretiske fag, ikke lodding. Det å lodde sammen den greia der ville være å ta en kjempesjanse. Antakelig ville jeg ha lodda fast en hel gjeng med duppeditter siden jeg ikke aner noe om det. Dessuten ville en slik løsning ha fraskrevet pcutstyr ansvaret og jeg ville ha sittet med skjegget i postkassa.

 

Jeg anbefaler ALLE som ønsker å ha rettighetene sine i behold ved et hvilket som helst kjøp, å reklamere ASAP - og å gjøre så LITE SOM MULIG med tingen overhodet. Da har du ikke senket guarden slik at utsalgsstedet kan si at du selv hefter for feilen, fordi du selv har gått inn og endret på tingen fra den tilstanden du fikk den i.

 

Å mekke selv er ikke lurt, med mindre du VET at du ALDRI vil få problemer med tingen. Og siden man aldri kan vite dette, er det altså ikke lurt å mekke selv.

 

 

:)

 

 

Forøvrig har jeg lyst på Gainward-kortet (liker rett og slett at de sier de har brukt ekstra høykvalitets-varer på GS-kortene, for det medfører større sjanse for å få få lengre levetid). Derfor vil jeg ikke heve.

 

I forlengelsen av dette kan man jo si at det er et masseproduksjonskjøp (såkalt genuskjøp, i motsetning til species-kjøp). Vanligvis har man da mulighet til å kjøpe tilsvarende enhet fra en annen, og sende regningen til de som ikke klarte å levere det du bestilte. Men det vil det antakeligvis bli bråk av: (1) fordi de prinsipielt vil ha noe i mot at kundene foretar slike dekningstransaksjoner, og (2) fordi øvrige utsalgssteder nok er dyrere - i hvert fall slik jeg har sett. (NB: omlevering skriver seg til det tilsvarende Gainward-kort; ikke til POV-kortet selv om det også er nvidias grunnmodell).

 

Én ting er å forutsi og utrede en rettslig situasjon og komme til at man har retten på sin side dersom man går til en domstol, som man nok ender opp i om man virkelig står hardt mot hardt. Minnelighet er lite sannsynlig i slike tilfeller. En ganske annen ting er å gjennomføre dette i praksis; det å gå til rettssak koster penger, er slitsomt og ikke minst er det en viss risiko for å tape. Altså ønsker jeg minnelighet, og å spille på de strengene jeg kan for å få dem til å kompensere meg tilstrekkelig godt siden forsinkelser og slikt er kommet inn i bildet.

 

Det er mitt syn på saken pr i dag. Håper jeg pr i morgen har fått kortet så jeg slipper å ha et syn på saken i det hele tatt :p

 

 

PS: takk for støtten, det er godt å få rast litt fra seg om saken til likesinnede! :yes:

-Sanyar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...