Gå til innhold

NAS med standardkomponenter?

Enigmah

Anbefalte innlegg

Hei

Skal bygge filserver med så mye plass som muligt og alt i bolker med RAID 5 à 3 disker...Hardware blir vanlig hovedkort, SATA-disk med XP som OS, topp cpu og mye ram

Disker blir sannsynligvis PATA på 250GB og 4, gjerne flere bolker med disse.

Har noen her erfaringer med hovedkort og rimelige kontrollerkort som støtter dette - som de vil dele med meg?

Et lite "aber" vil også være hvor enkelt det kan bli å rekonstruere data, hvis det går galt :roll:

Mvh

Enigmah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det er flere ting du her må ta hensyn til:

- Kabinett, dette må ha plass til det antallet disker du vil ha, evt. kan du jo kombinere 3 1/2" og 5 1/4" plasser. Et nytt kabinett som hadde passet ypperlig er de nye serverkabinettene til Lian Li, f.eks. V2000, dette har plass til 12 stk. 3 1/2" enheter internt og en del enheter i 5 1/4" plasser, ihvertfall om du bruker Lian Li sitt adapter som gir deg 3 stk 3 1/2" plasser over to 5 1/4" plasser. Dette finner du hos Microplex.

Du bør også evt. vurdere skuffløsninger med utskiftbare skuffer.

Anbefaler en tur på Quad.no, de har lagringsservere for de fleste behov som du spesifiserer selv.

- Strømforsyning

Denne bør takle det antallet disker du vil ha, anbefaler minst en på rundt 500W av god kvalitet (takler høy samtidig belastning på 5V og 12V)

- Disker

Du bør ha en eller to WD Raptor 74GB SATA disker til OS, evt. i RAID1 (speiling) om du vil ha sikkerhet. Tester har vist at RAID0 på disse diskene ikke gir noen særlig ekstra effekt. Til lagring kan du velge 250GB PATA eller SATA, men nå er også Hitatchi sine 400GB SATA disker sluppet og de vil nok falle i pris fremover.

- Kontrollere

Her må du ha en litt high end kontroller som støtter RAID5 i hardware. Både Adaptec, Promise, 3ware og High Point har slike både for PATA og SATA.

Jeg synes det er litt sløsing å bruke sett med 3 disker i RAID5, det er ikke noe problem sikkerhetsmessig å bruke flere disker, f.eks. 6 eller 8 (avhengig av kontroller). Et alternativ er også å bruke RAID50, da har du f.eks. to RAID5 sett med 3 disker hver som blir stripet. Da får du ekstrem ytelse, men sløser litt med diskplass.

Vær oppmerksom på at en del av disse kontrollerne støtter PCI-X, noe som ikke er standard på vanlige hovedkort, da må du evt. velge en Xeon eller Opteron løsning.

- Hovedkort

Om du skal ha et vanlig hovedkort, sørg for at det har det nyeste chipsettet og støtter gigabit lan (helst dual gigabit).

Uansett, på en slik løsning som du skisserer vil jeg ikke anbefale å bygge selv, det kan fort bli billigere og bedre å spesifisere en løsning f.eks. hos Quad.no, da får du deler som passer sammen.

Jeg har "forsket" en del på akkurat denne type filservere, og om du har spørsmål er det bare å sende en privat melding, så er skal jeg prøve å hjelpe :-)

Lykke til!

Arcade

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...