Gå til innhold

Anbefalte innlegg

heisann heisann :)

 

Jeg har nesten ikke skrevet noe c før,

faktisk så startet jeg for bare noen uker siden =)

Så la meg først si, hvis du er en bitter og sur

programmerer som bare er på disse forumene

for å kaste dritt på oss som ikke vet forskjellen

på printf og cout så slutt å les nå. Hvis det ikke

går an å få konstruktiv kritikk her så er det tusenvis

av andre C forumer der ute ;)

 

Når det er sagt.

Jeg har skrevet vb i en del år, men har nå bestemt meg for

å skrittet over til c. (for å være ærlig vet jeg ikke helt forskjellen

på c og c++, men det er en annen vise).

Jeg bruker et ferdig skrevet library som heter Allegro, siden

jeg har forsøkt meg på å skrive egene DirectX rutiner, men det

er rett og slett alt for mye plunder for en nybegynner som meg :p

derfor har jeg lagt ved en binærfil, så dere slipper å recompile

hvis dere skal se det endelige produktet.

 

Men det jeg trenger hjelp med er egentlig "retting".

Jeg kan ikke mye om C, og sliter med minne allokering og

linked lists... Memmory leaks? Gud vet hva det heter alt sammen :p

 

Det jeg ser etter er noen hjelpsomme hint og pekere til hva som er

"dårlig" kode her. Hva som burde vært gjort annerledes.

 

Hvis noen gidder og føler de har tid til dette, så kan dere laste ned koden her;

jonask.com/c/SubHunter.zip

 

All hjelp er hjertlig velkommen! og på forhånd takk=)

Endret av jonask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å lese en bok om C/C++ for å få med deg alt sammen ordentlig. Thinking in C++ er en (to, faktisk) god bok som lærer deg det du trenger å vite. Hvis du dessuten har tidligere programmeringserfaring kan du skumme gjennom det som er innlysende, og lese litt mer grundig om minneallokering o.l.

 

Angående forskjellen på C og C++:

C++ er nyere, mer abstrakt og kan brukes til flere typer programmering (OOP, generic, osv). Jeg anbefaler deg å lære deg C++, og så heller gå tilbake til C hvis C++ ikke er noe særlig (jeg tipper du blir hos C++).

 

For å føre saboi sin (noe manglende) spørsmålstolkning videre: Bruk SDL til spill. Prøv det, i alle fall. SDL, tilgjengelig fra www.libsdl.org, er gratis, har åpen kildekode, funker til de fleste platformer, har "bindings" til mange språk, og er dessuten veldig anvendelig. SDL er genialt :)

Lenke til kommentar

- Ser du har samlet alle(?) deklarasjoner i subhunter.h - det er ikke måten å gjøre det på; man har i stedet en fil for hver "modul". mine.hpp og mine.cpp, plane.hpp og plane.cpp ..osv. Jeg bruker .hpp, men det er ganske varierende hva folk bruke her; .h .H .hh .. etc.

 

- Angående minneallokering og linked lists og sånnt, så kan du bruke std::vector og std::list o.l. -- det sparer deg for en masse arbeid.

 

- I C++ er det vanlig å bruke 0, ikke NULL.

 

Skal se over litt mer etter hvert, kanskje. :}

 

Edit:

å la meg først si, hvis du er en bitter og sur programmerer

 

Hvem? Jai? Nah .. heh :p

Endret av søppel
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...