Wazu Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 (endret) Stort problem her, etter å ha klokka min Athlon Xp 2500+ til 210 FSB x 11 MP med stor suksess, tenkte meg og en kompis vi skulle prøve å klokke hans Athlon Xp 2800+ litt også. Så jeg gikk inn i bios, og endet FSB'en fra 166 til 200, savet og quitett...etter kanskje 3 sekunder ble skjermen svart, men pc'en var fremdeles på, cpu og powersupplyviftene gikk og allting...men ikke noe mer. Startet ikke opp, kommer ikke noen som helst livstegn, og skjermen bare står og blinker power on/off. Etter å ha restarta pc'en utallige ganger uten at noe skjedde, tror jeg kanskje at jeg gjorde noe jeg ikke skulle ha gjort. Men siden hans prossessor er bedre enn min, og han har generelt sett like, men litt bedre komponenter enn jeg, skulle det ikke funka like bra som på min pc? skjønner ikke helt hva problemet kan være. Eneste jeg kan komme på som kan ha forårsaket det er noe med strømforsyningen. Han har chieftec-forsyningen som fulgte med kabinettet, er på 350 watt omtrent. Jeg har en enermax 350 watts, så wattstyrken er lik. Det andre jeg kan tenmke på er at siden hans FSB var på 12,5, og min på 11, at kanskje V-core burde vært skrudd litt opp også? Smarteste er vel å skru ned FSB til det normale igjen, men får jo ikke gjort det siden jeg ikke kommer inn i BIOS eller noenting, så hvordan kan jeg gjøre det? Trenger desperat forslag til hva som kan være galt, og løsninger på disse problemene. Endret 11. juli 2004 av Wazu Lenke til kommentar
Zjaxy Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Må ikke stille så mye om gangen!!!! stillte du opp volt? du har nok svidd den ja! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Slå av strømmen til PSU'en å resett cmos med jumper eller ta ut batteriet (da er det default instillinger i bios igjen) . Får du ikke bootet maskinen da er det noe som er røket . PS! Håper han ikke har via basert hovedkort KT400/KT333 . Nforce baserte hovedkort er de eneste sikre å fsb overklokke . Lenke til kommentar
oycob Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Tvilsomt at cpu er svidd, bare resett bios og start på nytt... men 200fsb og 12,5mp er ikke akkurat noen veldig lur kombinasjon da, i hvertfall ikke når du hopper rett opp på den Ta det litt mer med ro når du klokker liksom... Men skal du klokke, bli vant til å resette bios syar2003, pøh... jeg klokket xp2500+ 200fsb og 11mp på et via kort, gikk fint... kjørte i flere uker uten problemer med agp eller pci. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 10. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2004 Ok, skal prøve å resette bios imorgen. Bare tar jeg ut batteriet da? det lille som er et eller annet sted på hk'et? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 (endret) Tvilsomt at cpu er svidd, bare resett bios og start på nytt... men 200fsb og 12,5mp er ikke akkurat noen veldig lur kombinasjon da, i hvertfall ikke når du hopper rett opp på den Ta det litt mer med ro når du klokker liksom... Men skal du klokke, bli vant til å resette bios syar2003, pøh... jeg klokket xp2500+ 200fsb og 11mp på et via kort, gikk fint... kjørte i flere uker uten problemer med agp eller pci. pøh du liksom . 1. KT400 har ikke offisiell støtte for cpu fsb 200 , kun minnet på DDR400 Og divideren støtter pci/agp = 5:2 (ikke 6) 2. KT333 , vel ... ikke mye å si om det chipsettet . 3.KT600 får rett divider med akkurat 200/400 , og akkurat 166/333 men alt over 200/400 overklokker pci/agp. Alt i mellom 166/333 og 200/400 overklokker pci/agp ,da 5:2 benyttes selv med fsb=199. Så ja via med dividere og overklokking av fsb er noe drit.. Edit : Wazu ! fortell hvordan det går da ..etter cmos resett. hva slags hovedkort er det i den maskina dere overklokket på da. .... Endret 10. juli 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
Zjaxy Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 det du må gjør når du klokker for å få best ytelse er lav multiplier og høy FSb, fikk bushastigheten på cpu opp i 420 en gang og cpuen var normalt 333 så det gikk så det grein. husk å stille opp volten når du klokker da! visst ikke får den ikke nok strøm! Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 Så snart jeg har noe nytt å fortelle skal jeg si det. men akkurat nå er jeg hjemme hos meg , mens den aktuelle pc'en er nede hos kameraten som eier den...skal ned og se mer på den first thing in the morning som det heter på godt norsk. Så intill jeg får sett nøyere på hk og sånt kan jeg ikke si noe mer om hva slags det er. Men angående å resette bios ved å ta ut batteriet, det er bare å ta batteriet ut og inn igjen sant? så blir alt "normalt" igjen? Lenke til kommentar
Zjaxy Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Man må dra ut strømen bak på enkelte hovedkort også! Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 11. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2004 DA ER ALT FIKSET! Hjalp kameraten min over telefonen (følte meg litt som en tech-support linje ). Etter å ha tatt ut batteriet fikk han start på den, og kom inn i windows. Nå funker alt normalt, bortsett fra den ene høytaleren hans, som det av en eller annen grunn ikke kommer lyd i lengre...kan være fordi han måtte ta lydkortet ut for å nå batteriet, men hvem vet. Ihvertfall, takk for hjelpen jeg fikk fra dere, sånn at problemet ble løst så fort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå