Gå til innhold

AMD Cool'n'Quiet funker ikke

Skagen

Anbefalte innlegg

Har lagt inn AMD Cool'n'Quiet som fulgte med hovedkortet, men det funker ikke.

Har testet litt og overvåket med CPU-Z; frekvens og spenning er konstant uansett.

Leste også testen av EpoX kortet hvor det ble påstått at C'n'Q ble aktivert hvis man satte på Minimal Powermanagement som poweroption i Control Panel, men heller ikke dette funka.

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har EpoX EP-8KDA3+

Har tittet litt i BIOS og det eneste jeg fant om C'n'Q var om det skulle tilates.

Den sto på "auto", kan bare velge mellom auto og disabled so jeg lot den stå på auto.

Ser ut som det er prosessordriver til XP med i C'n'Q siden tittlen på installasjonsprogrammet heter "Athlon 64 Processor Driver"

Titlen på .exe fila er coolnq og den ligger under utilities på CD'n til EpoX kortet, så jeg vil tro jeg ikke mangler noe programvare.

Lenke til kommentar

JEg kan bare velge mellom Auto og Disabled.

Men jeg avinstallerte C'n'Q, restarta og la det inn på nytt, restarta.

Men når PC'n boota windows hengte alt seg på samme plassen hele tida, like etter backgrunnsbildet dukker opp. For å fikse dette måtte jeg disable C'n'Q per BIOS, boote windows og avinstallere C'n'Q.

Så det virker som om jeg fikk det til å fungere, men det kræsjer bare. :no:

Noe feil med CPU/hovedkort kanskje?

Lenke til kommentar

Mener at dette skal aktiveres både i BIOS og i Windows.

Har lest om dette tidligere i forumet. Der ble det løst ved å endre på strømoppsettet i windows (strømalternativer under kontrollpanel)

Finner du det ikke der, se i device-manager (enhetsbehandling). Der er det ofte en flik det står strømstyring på. Vet ikke om cool and quiet finnes der men du kan jo sjekke.

Jeg har socket 939 med ASUS A8V, Mitt kort støtter også Cool and Quiet, men jeg har aldri brukt det da vifta ikke er hørbar. Så da har jeg heller Cooler and Quiet istedetfor ;)

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Svein, jeg tror ikke det er noen grunn til ikke å bruke Cool'n Quiet. Har ihvertfall ikke hatt noen problemer med det. Og den leser jo hele tiden temperaturen til prosessoren og kjøler den hvis den blir for varm. Og på den måten sparer ma njo litt på strømregningen også :)

Lenke til kommentar
Svein, jeg tror ikke det er noen grunn til ikke å bruke Cool'n Quiet. Har ihvertfall ikke hatt noen problemer med det. Og den leser jo hele tiden temperaturen til prosessoren og kjøler den hvis den blir for varm. Og på den måten sparer ma njo litt på strømregningen også :)

Feil. Cool and quiet regulerer ikke bare vifta men den klokker ned prosessoren også.

De som trenger det må gjerne aktivere cool and quiet. Hvis så er tilfelle, ville jeg helst anbefalt bedre kjøling slik at de får utnyttet prosessoren sin.

Jeg foretrekker full speed hele tida. Så lenge jeg ikke har problemer med temperaturen (37 min og 53 max) så ser jeg ikke grunn til å ha på cool and quiet.

Men jeg har jo bare 3500+ utgaven da. De som velger større prosessor får kanskje bruk for det. Men da blir vel de prosessorene like rask som min etter systemet har klokket dem ned :p

Vel det var en liten spøk, men det kan fort vise seg å bli en realitet i praksis ;)

Når det gjelder strømregninga så er det ikke store utslaget. 3500+ trekker bare 26 Watt mer enn min gamle 1600+.

Håper du forstår hva jeg vil frem til. Vil du utnytte prosessoren din så invester i bedre kjøling dersom du har problemer med varmen.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Bruker den vifa som kom med boxed-løsningen til prosessoren. Har 3400+ med 1 MB cache. Har aldrig sett tempraturen overstige 55 grader når jeg f.eks har rendert noe stor og tungt i 3DS i 15 minutter uavbrutt.

Ved idle ligger CPU temp på 41-42 grader.

Skal installere 2 stk 80x80x25mm case fans får å forbedre luftgjenomstrømbingen i kabinettet. Har hørt dette kan gjøre mirakler. :)

Så jeg har vel kanskje ikke behov for C'n'Q da?

Hadde bare vært morsomt og testa C'n'Q. Så jeg gidder ikke kaste ut dyrbar RAM for den grunn :)

Lenke til kommentar
Bruker den vifa som kom med boxed-løsningen til prosessoren. Har 3400+ med 1 MB cache. Har aldrig sett tempraturen overstige 55 grader når jeg f.eks har rendert noe stor og tungt i 3DS i 15 minutter uavbrutt.

Ved idle ligger CPU temp på 41-42 grader.

Skal installere 2 stk 80x80x25mm case fans får å forbedre luftgjenomstrømbingen i kabinettet. Har hørt dette kan gjøre mirakler. :)

Så jeg har vel kanskje ikke behov for C'n'Q da?

Hadde bare vært morsomt og testa C'n'Q. Så jeg gidder ikke kaste ut dyrbar RAM for den grunn :)

Kabinettvifter utretter mirakler ja. Det er noen grader å hente på dette dersom du har litt dårlig luftgjennomstrømning.

Bare pass på at det blåses mere luft inn i kabinettet enn det som blåses ut.

NB! Hvis det blåses mere ut enn inn, så blir PCen din i praksis en støvsuger. Da kommer det støv inn i alle åpninger på kabinettet, selv de bittesmå åpningene. Ha det i tankene når du planlegger kabinettviftene ;)

Sveinl.

Lenke til kommentar
Kabinettvifter utretter mirakler ja. Det er noen grader å hente på dette dersom du har litt dårlig luftgjennomstrømning.

Bare pass på at det blåses mere luft inn i kabinettet enn det som blåses ut.

NB! Hvis det blåses mere ut enn inn, så blir PCen din i praksis en støvsuger. Da kommer det støv inn i alle åpninger på kabinettet, selv de bittesmå åpningene. Ha det i tankene når du planlegger kabinettviftene  ;)

Sveinl.

Skal montere begge rett ovenfor hverandre på baksida i kabinettet. Tenkte begge skulle blåse inn, men får se hvordan dette går seg til teknisk når jeg skal montere viftene.

Viftene mine har 5,25" kontakt. Vil det si slik strømkontakt som f.eks CDROM/DVD bruker?

Går det ann å få tak i overgang slik at jeg kan bruke "strømuttakene" på hovedkortet?

PS: Kjøpte disse viftene, teknisk data:

Patch cord y-Double Connector

AC/DC DC

size A 80 mm

size B 25 mm

size C 71,5 mm

Speedsignal No

Ball bearing/sleeve bearing Sintec sleeve bearing

Rated Voltage 12 VDC

Noise Level 12 dB(A)

Rated Power 0,6 W

Rated Speed 1500 min-1

Air flow 33 m3/h

Mass 95 gr.

Noise bels

Duger de? :hmm:

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Jo den viften ser veldig bra ut. Støyer lite gjør den også.

Tror jeg har forgjengeren med 19dB. Disse hører jeg såvidt, men med de du har planlagt tviler jeg på at du vil høre noe.

Ser ut som et godt valg ;)

5,25 er vanlige kontakter ja.

Tror denne overgangen gjør susen.

Jeg fant en på komplett men det sto M som sikkert betyr male (hannplugg). Men det er vel hannplugg på hovedkortet så da trenger du hunnplugg. Tror det er hunnplugg på linken over.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Feil. Cool and quiet regulerer ikke bare vifta men den klokker ned prosessoren også.

De som trenger det må gjerne aktivere cool and quiet. Hvis så er tilfelle, ville jeg helst anbefalt bedre kjøling slik at de får utnyttet prosessoren sin.

Jeg foretrekker full speed hele tida. Så lenge jeg ikke har problemer med temperaturen (37 min og 53 max) så ser jeg ikke grunn til å ha på cool and quiet.

Men jeg har jo bare 3500+ utgaven da. De som velger større prosessor får kanskje bruk for det. Men da blir vel de prosessorene like rask som min etter systemet har klokket dem ned :p

Vel det var en liten spøk, men det kan fort vise seg å bli en realitet i praksis ;)

Når det gjelder strømregninga så er det ikke store utslaget. 3500+ trekker bare 26 Watt mer enn min gamle 1600+.

Håper du forstår hva jeg vil frem til. Vil du utnytte prosessoren din så invester i bedre kjøling dersom du har problemer med varmen.

Sveinl.

Den justerer jo opp klokke hastigheten ved behov, så det går ikke akkurat på ytelsen min. Har faktisk aldri opplevd noen problemer ved å bruke Cool'n Quiet. Og det med at den sparte strøm var mer en tanke med at den klokket ned enn at den skrudde av viften. Og den bruker ikke viften bortsett fra når jeg bruker 3d kortet i tilleg, det skaper vel litt ekstra varme som må viftes bort, så jeg tror ikke akkurat viften er problemet.

Så jeg er ikke helt sikker på hva du vil frem til. Ønsker jeg å bruke de kreftene i prosessoren ved å kjøre programmer klokker den opp, og når den står idle klokker den ned til 4x, så jeg har en frakvens fra 800MHz til 2000MHz alt avhengig av hvor man krefter jeg trenger til å gjøre det jeg gjør.

Lenke til kommentar
Svein,

Så jeg er ikke helt sikker på hva du vil frem til. Ønsker jeg å bruke de kreftene i prosessoren ved å kjøre programmer klokker den opp, og når den står idle klokker den ned til 4x, så jeg har en frakvens fra 800MHz til 2000MHz alt avhengig av hvor man krefter jeg trenger til å gjøre det jeg gjør.

Cool and quiet er også avhengig av temperatur.

Er den for høy, klokkes systemet ned og ytelsen blir dårligere. Du sier at den klokker opp når DU ønsker å bruke kreftene i maskinen, dette stemmer til en viss grad. Men ikke dersom de kreftene genererer for mye varme. Da vil den klokke ned igjen.

Det jeg ville fram til er at dersom man har et varme-problem og ikke får hentet fram de kreftene du refererer til, så kan man løse dette ved å ordne bedre kjøling.

Jeg er 100% enig i det du sier dersom varme ikke er et problem :)

Min CPU idler på 37 grader (max er 53) så den er cool nok fra før. Og vifta hører jeg ikke så den er quiet også.

Når jeg klokket opp til 2,42 GHz i dag, så var max temp lik 67 grader. Hadde jeg villet hatt denne hastigheten så hadde jeg selvsagt aktivert cool and quiet pga temperaturen. Men bare inntil jeg hadde fått ordnet bedre kjøling.

Dessuten ønsker jeg ikke variabel spenning på prosessoren da jeg tror at dette kan være skadelig over lengre tid. Nominell driftsspenning er å foretrekke for min del.

Men så lenge du ikke har problemer med cnq og mener den funksjonen tilfredsstiller dine behov, og du ikke er like overtroisk som meg så kan du bruke cnq med god samvittighet ;)

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...