Gå til innhold

EU modell: hva betyr det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Betyr velg også at du får med lader som paser i norske strøm kontakter og PAL kobling til TV'en.

Er du uheldig så får du fra England, og da følger det ikke med kontakt som passer i norske strømkontakter. Men er det en seriøs butikk, som Komplett, så følger det vel med en overgang eller slikt uansett. Vet ikke, for jeg har aldri kjøpt EU modeller, men jeg vet at England har strømkontakter med tre stikker, i stedet for to som her i Norge. Du har heller ingen garanti for å få nordisk bruksanvisning (norsk/svensk/dansk), og er du uheldig får du ikke på engelsk heller. Tysk, fransk, spansk, italiensk er blant de språkene du kan risikere å få bruksanvisning på. Ofte finnes det norske eller engelske bruksanvisninger på nettet, men mange produsenter krever at du kjøper dette fra landets importør, og det kan fort koste 3-400 kroner.

 

EU modell betyr at det ikke er fra norsk importør, men fra ett annet europeisk land... og det er fullt og helt 100% butikken sitt ansvar om kameraet må repareres innen reklamasjonstidens utløp. Du må levere kameraet til butikken der du kjøpte det, mot norsk modell som kan leveres til en hvilken som helst forhandler av den typen fordi den skal sendes til norsk autorisert verksted uansett, og EU modell betyr at den ofte sendes til utlandet for å bli reparert, ettersom det er her butikken har kjøpt det fra. Det tar jo da betydelig lengre tid å få kameraet tilbake.

 

Hvis butikken du har kjøpt EU modellen fra går konkurs, så har du ingen rettigheter når det gjelder reklamasjonsrett, fordi det var den da nå nedlagte butikken som hadde hele ansvaret, og skal du ha den reparert må du betale i dyre dommer. Men kjøper du fra en større og eldre butikk/web-shop som Komplett, er dette neppe noe problem.

 

Man kan spare litt penger på å kjøpe EU modell, så må man bare vurdere om det er verdt ulempene man kan møte på senere.

Lenke til kommentar

Japan Photo som er en av de store butikk-kjedene i Norge selger også en del EU-modeller med engelsk bruksanvisning.

Sony W12 som jeg har kjøpt, kommer via Sony-imprtøren i Polen og via denne foretningen: Se link: http://www.fotojoker.com.pl/ men både laderen og stikkontakten er N-merket.

 

Når det gjelder reklamasjonsrett må de følge norsk lov. Se link: http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2002/1025252455.2

 

Japan Photo gjør oppmerksom på at bruksanvisningen er engelsk og da kan du ikke kreve å få en på et språk du forstår. slik det står i lovteksten i linken.

 

Så det skulle være helt trygt å kjøpe EU modell hos norsk forhandler.

Lenke til kommentar

Kjøpte nettopp selv et Sony P120 fra norek/komplett i EU-modell og denne har vanlig kontakt til laderen og engelsk bruksanvisning (i tillegg til tysk, fransk, spansk og italiensk tror jeg). Menyspråket på kameraet er engelsk (i tillegg til manualspråkene). Ingen nordiske menyspråk, men jeg vet ikke om det er det på sonykameraer i nordisk versjon heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...