Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvilke ledninger i telefonkabelen er til adsl?

Anbefalte innlegg

har adsl 720/128 fra bluecom har ikke fått det til å fungere har ringt de å de har feilsøkt å allt er greit helt frem til huset.

men kommer ikke på nett.fikk tilsent nytt modem og.men halp ikke. så jeg lurer på om det kan vere feil i oppkoblingen an ledningene til uttaket fra veggen.

har skrudd opp å sjekket . var bare den røde/oransje å den blå som var kobla på.

er d sånn det skal vere eller skal den svarte/brune å den grønne vere koblet på også. hvilke av disse blir brukt til adsl? skjønner ikke hva annet som kan vere gale.

har sånn gammelt uttak sån 3 plugg sak (grisetryne).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oki . da er det mulig det er overgangs kontakten fra uttaket det er noe gale med da. skjønner ikke dette. er det noen spesiell type overgangs kontakt jeg må ha??

har et zyxel 600 modem å en magcom splitter. fikk først et speedstream modem men siden det ike funka så sendte de meg et zyxel. på modemet lyser både dsl. pwr. sys grønnt. å lan 100m lyser oransje.

men jeg har flere telefonuttak så mulig det er noe kluss med det.

Endret av killer puma
Lenke til kommentar

telefonlinjen som kommer inn i huser skal inn i den ene siden på splitteren som deler linjen til adsl og telefon, derfra skal adsl-kabelen til modemet, og fra modemet til pcen..det skal ikke være noe problem!

men hva lyser på modemet ditt??

Lenke til kommentar

hvis du har flere telefonuttak så må du passe på at du plasserer splitteren ved det første uttaket. altså der hvor kabelen kommer inn i huset.

fra splitteren skal du videre koble inn resten av telefonkontaktene på tlf utgangen og de skal dermed fungere som før... det at man har flere kontakter er ikke noe problem sålenge man ha plassert splitteren ved først punkt.

Lenke til kommentar

ja har delvis sforstått det der. mn det er langt mellom kontaktene . må eventuelt trekke kabel fra splittern til neste uttak da. mn adsl vil ikke fungere før jeg har kobla de resterende tlf uttakene over på splittern selv om jeg setter modem å splitter på første uttak. der linjen kommer inn til huset.??

Lenke til kommentar

Bruker du CAT5e-kabel (nettverkskabel)?

Isofall er det det blå paret du skal bruke, og det er plassert midt i RJ45/RJ11-pluggen (nettverk og telefonplugg, liten type).

Ved tre-punktskontakt er det vel det blå paret som er i bruk, på dei to øverste tilkoplingene. Den tredje (nederste) er ikkje i bruk.

Blått par er til telefon/ADSL, brunt er ikkje i bruk (normalt sett), og orange og grønt par er til datatrafikk.

Lenke til kommentar
ja har delvis sforstått det der. mn det er langt mellom kontaktene . må eventuelt trekke kabel fra splittern til neste uttak da. mn adsl vil ikke fungere før jeg har kobla de resterende tlf uttakene over på splittern selv om jeg setter modem å splitter på første uttak. der linjen kommer inn til huset.??

Joda, så lenge de andre tlf-kontaktene ikke er koblet til skal det funke fint.

Og når du skal koble til de andre tlf-kontaktene, trenger du ikke ny kabel.

Inne i den første kontakten har du en viderekobling til de andre kontaktene.

Koble av denne, og koble den til tlf-uttaket på splitteren i stedet. Da er det rett, og ingen ny kabel er nødvendig (men en plugg da kanskje..)

Lenke til kommentar

oki . når jeg skrur av dekselet inn mot veggen så er d fire en blå en grønn en rød/oransje å en svart/brun har sånn tre polet. på venstre øverste er en rød koblet til på høyre oppe er en blå koblet til å så henger d å slenger en svart/brun å en grønn som ikke er koblet til. å siden jeg må bruker overgang . så lurer jeg på om d er her d kan vere noe kluss. er de i veggen koblet riktig??. har alltid vert sånn mn ikke godt å si hvem som har orta i veggen da d ble satt opp en eller annen gang.

Endret av killer puma
Lenke til kommentar

tlf.jpg

pnkt1: Blå

pnkt2: Raud

pnkt3: Ikkje i bruk

Iallefall sånn det var her.

Eg har aldri kopla opp sånne før, men når ein bruker RJ45/RJ11 er det det blå paret som blir brukt, og det skal være leiar nummer 4 og 5.

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar
har et zyxel 600 modem å en magcom splitter. fikk først et speedstream modem men siden det ike funka så sendte de meg et zyxel. på modemet lyser både dsl. pwr. sys grønnt. å lan 100m lyser oransje.

Hvis DSL-lyser fast så har modemet link med sentralen og kablingen din er OK.

Da er det enten noe med maskinen din eller tilgangen, får BC pinget modemet fra seg?

Hvilke feilmeldinger og IP-er får du tildelt på maskinen?

Lenke til kommentar

jeg mener også så lenge du har dsl lys på modemet er det det samme som at modemet er i sync med dslam i sentralen, så da ligger problemet mellom modem og pc

jeg vil anta at det er bare snakk om konfigurasjon i modemet

har du router utenom eller går modemet rett i pc??

Lenke til kommentar
jeg mener også så lenge du har dsl lys på modemet er det det samme som at modemet er i sync med dslam i sentralen, så da ligger problemet mellom modem og pc

Ikke nødvendigvis men i de fleste tilfellene er det nok slik, tilgang i systemene kan være feil satt opp, BC har hatt litt problemer med at DHCP-scoop har blitt nesten fulle og det kan gi problemer med og få tildelt IP.

Lenke til kommentar

bc får ikke kontakt med modemet mitt.det er det som er merkelig. får tildelt ipen 169.254.101.84 . modemet går igjennom en belkin wireless network access point.FUL1_F5D7130.jpg . men har prøvd å koble dirkete fra modem til pc også mn det funker heller ikke.

men det er godt mulig jeg ikke har konfigurert pcen riktig .

har ikke noe god peiling på dette. men som sagt bluecom har feilsøkt linja fra deres side å der var allt iorden frem til huset. så er noe her som ikke stemmer. hva det er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
bc får ikke kontakt med modemet mitt.

Hvis BC ikke ser eller kan pinge ADSL-modemet så ligger jo feilen mellom modem og BC. Du har insistert på at de sjekker alt av tilganger og i sentralen?

Endret av agvg
Lenke til kommentar

har ikke så god peiling åpå dette men har ringt de en del ganger. til slut feilmeldte de meg og noen dager senere hadde det hvert en fra telenor og sjekka det. å da ringte dem fra bc å sa at no var det sjekka å allt var helt ok frem til huset mitt.

så jeg vet ikke . men går utifra at de har sjekka allt da. jeg vet ikke hva de sjekker . mn noe er gale iallaefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...