Scrim Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 (endret) Jaha, nå fikk jeg jammen meg en advarsel for å spørre om hvorfor i helvete wil ikke klarer å finne svaret på google. Er det noe rart at jeg lurer? Alle andre som bruker google klarer det, men ikke wil, hvorfor? Men la moderatorene gi meg advarsel hvis det hjelper dem, de må jo gjøre nytte for seg som moderator. Endret 14. juli 2004 av Scrim Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 (endret) Det hjelper lite å prøve ifconfig og iwconfig når det trådløse nettverkskortet ikke blir tildelt et enhetsnavn. Sjekk hva slags output dmesg gir deg: Blir driveren lastet vil du se noe om at enheten blir tildelt navnet /dev/wlan0. Jeg har akkurat installert Slackware 10 på laptopen og oppstartsskriptene i Slack er svært tilgivelige for wlan Det er ikkje sikkart det trådløse kortet kjem opp som /dev/wlan0 (eller /dev/wlan for den saks skuld) Hos meg kjem det opp som /dev/eth1 (slack current) @ wil dlink trådløs med ndiswrapper endå meire dlink edit: dei to linkane tok meg ca. 3 sekund å finne. edit2: og etter 2 sekunder till: (tysk, siden du tydligvis har problem med engelsk av og til) http://forum.dlink.de/forum.asp?ARCHIVE=true&FORUM_ID=20 Endret 15. juli 2004 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 vel, will hva er egentlig problemet ditt?+ jeg har lest igjenom denne posten + noen av dine andre poster og jeg skjønner ikke hvorfor noen har fått advarsler for å svare deg, slik som du spør. har du instalert noe linux? du skriver i en tidligere post at du sitter forsatt i windows! har du instalert slackware? hva har du valgt av pakker osv da? og hvilken versjon er det da? har du klart å instalere programmer? dersom ikke skriv tar -xzvf (pakke ut), cd <inn i mappen>, vi readme (lese hvordan instalere osv), ./configurer && make (setter opp programmet til å instalere det), su (for å bli root), make install (for å instalere) dersom det er et program med egene biblotek osv så kan du måtte skrive updatedb &, slik at systemet ditt blir oppdatert. hva er det med nettverket? her du kommet deg på nett eller? har du to nettkort? hva er så i bruk da? har du internett kable (cat5) osv slik at du ikke trenger det trådløse ? will; hvorfor svare du på andre tråder her i forumet som har med linux å gjøre, og du svarer som du har stål kontroll også på det da. eks; en som aldri har prøvd linux før, men lurer på hva det er, spør http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=269378&st=20 (Vurderer Linux, kan noen hjelpe meg å komme igang?) om forskjellige tinger. og du svarer, eks " jeg for min del har aldri tatt backup før jeg har installert Linux. har aldri gått galt hos meg iallefall. " hvordan kan du svare dette, når du skriver her i denne posten at du aldri har fått det instalert? ikke noe "flame" mot deg will, men det er litt synd at linux forumet her på hw.no blir brukt på en så dårlig måte. ikke det at vi ikke skal hjelpe deg. men du må ikke iritere på deg så mange andre, og som en del andre har sakt så er det andre kilder du fort kan bruke, eks google.com, for å se etter om det er noen som har en side eller 2 om det du lurer på. jeg kan også anbefale deg å bruke eks. #linux.no og #linuxhelp.no på efnett, der kan du fort få hjelp til sanne små tinger som å instalere xmms. hver distro har en egne kanal på server freenode.org (irc) hvor det er stor sjangse å få hjelp til det du lurer på. nå på #slackware så er det 246 bruker håper at du får linux instalert en dag du også, du får bare spørre om flere tinger når problemer måtte oppstå. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Wil, jeg irriterer meg grenseløst over holdningen din. Du er som alle andre sier "LAT". Vis du ikke greier å finne svar på problemet ditt på google (www.google.com/linux), må du ha hatt en traumatisk oppvekst eller ekstremt dårlig skolegang. Du viser samme tendensene som pcgutten, spør om alt og skal ha svaret 100 ganger før du forstår det. Det er opp til flere som har skrevet her "pakk ut fila, les INSTALL og gjør det som står". Den prossedyren er også kjent som RTFM . Godta svaret du har fått, installer programmene dine, hold kjeft og ta ett google kurs. Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 ok takk Mr.Elendig og Manuel. har ikke folk fått nok advarsler nå da? hold oss til topic. Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 Mr.Elendig: di sidene du ga meg der har jeg faktisk vært på allerede. jeg sa jo at jeg hadde vært på forum å sett. har sett på de innlegga der før. men skjønte liksom ikke helt hvordan jeg skulle sette det opp liksom. sorry. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 (endret) Mr.Elendig: di sidene du ga meg der har jeg faktisk vært på allerede. jeg sa jo at jeg hadde vært på forum å sett. har sett på de innlegga der før. men skjønte liksom ikke helt hvordan jeg skulle sette det opp liksom. sorry. Hva med å lese til du forstår eller finne noe annet lesemateriale hvis de ikke er gode nok de linkene du allerede har vært på? Problemet med at du stiller mange teite og trivielle spørsmål er at folk blir lei, og det tror jeg du skjønner også. Endret 15. juli 2004 av xeon Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 manualen til installpkg http://hegel.ittc.ukans.edu/topics/linux/m...stallpkg.8.html posten "hvordan jeg gjøre tinger i slack" http://www.linuxquestions.org/questions/sh...threadid=174447 en slack bruker side http://shilo.is-a-geek.com/slack/ instalasjonen i bilder http://www.bitbenderforums.com/vb22/showth...p?postid=311808 og google.com Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 sånn, nå har du fått svar på hvor du kan finne svaret på dine linux problemer. Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 joda, folkens. har fått meg lese stoff i flere timer jeg nå. har 41 word sider her. med info om Slackware. NÅ tror jeg at jeg skal komme lengere. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 wil: Du er åpenbart ganske fjern fra det vi kan kalle "Unix-tankegang", trolig endel fjernere enn du er klar over sjøl - hvis ikke, hadde det vært enklere for deg å skjønne hvorfor folk som skjønner mye Unix ikke skjønner at du ikke skjønner...forstått? ;-) Jeg vil gjerne vite hvorfor du i et sånt tilfelle velger Slackware, en av de minst "nybegynnervennlige" (= Windows-lik) distribusjonene. Er du interessert i å få masse erfaring med å kjøre Unix/Linux raskt? Få opp systemet på no time? Uten å bruke tid på å rydde opp i alle begynnerfeilene en gjerne gjør? Kjøre det meste? Se på et fullt system i bortimot "normal" drift? .... Kjør Knoppix!!!! Du kan lage nye programmer, administrere partisjoner, bevare innstillinger etc med Knoppix også. Faktisk er det en kjempefin begynner/viderekommende-øvelse å gjøre sånt. Slackware (og de fleste andre) gives you more than enough rope to hang yourself. Live-CD'er lar oss begynne i gamet med langt kortere tau. Lykke til! Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 (endret) nå trenger dere ikke å vite mer hvorfor jeg har valgt Linux distro og sånn. dette kommer til å bli bra dette. forresten. det er ikke noe enklere å installer .tar.gz og .tar programmene i Mandrake/Fedora heller så, den er grei. Knoppix? hva slags tull er det da? ingen normale som faktisk har prøvd Linux før, går over til Knoppix. ikke jeg iallefall. så den går ikke en gang jeg på. Knoppix har jeg faktisk prøvd bare en liten gang tror jeg. så det gidder jeg ikke mer. jeg bryr meg ikke om hva dere andre kan om Linux/Unix, dere kan være Bill Gates for meg. bryr meg en viss plass. men det er fint at dere hjelper meg, med ting jeg har problemer med. jeg skal fortsette med Slackware å når jeg kan det så går jeg ikke over til Mandrake da veit du. og ihvertfall ikke Knoppix. Endret 15. juli 2004 av wil Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 nå trenger dere ikke å vite mer hvorfor jeg har valgt Linux distro og sånn. dette kommer til å bli bra dette. forresten. det er ikke noe enklere å installer .tar.gz og .tar programmene i Mandrake/Fedora heller så, den er grei. Knoppix? hva slags tull er det da? ingen normale som faktisk har prøvd Linux før, går over til Knoppix. ikke jeg iallefall. så den går ikke en gang jeg på. Knoppix har jeg faktisk prøvd bare en liten gang tror jeg. så det gidder jeg ikke mer. jeg bryr meg ikke om hva dere andre kan om Linux/Unix, dere kan være Bill Gates for meg. bryr meg en viss plass. men det er fint at dere hjelper meg, med ting jeg har problemer med. jeg skal fortsette med Slackware å når jeg kan det så går jeg ikke over til Mandrake da veit du. og ihvertfall ikke Knoppix. Det er like lett skal jeg si deg, det er det for meg i hvert fall. Det er ikke vanskeligere enn det man gjør det til. Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 ja, det vet jeg da. men jeg har som sagt begynt med Slackware nå, å vil nødig bytte. så lenge jeg leser manualene jeg nå så tror jeg at jeg skal få det til ganske bra. Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Greit nok wil, men jeg føler at du har valgt en linux distro du ikke takler helt, men det er bare min mening. Men for all del, hvis du har lyst til å bruke slackware så gjør det, men da må du prøve å finne svar på evt. problemer selv,ikke komme her og mase for hvert problem som oppstår. Du lærer mye av å finne løsningen selv, istedenfor å la andre finne den for deg. Tenk litt på det wil Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 joda, det er sant. men for å si det på en annen måte: om jeg da hadde brukt Mandrake eller Fedora hadde jeg faktisk fått mere hjelp da? er ikke dønn sikker på at jeg hadde fått det jeg. men jeg skal prøve nå så får vi se. har ikke bytta ut Slackware enda. har hatt den helt siden jeg begynte for vel 2 uker siden. Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 joda, det er sant. men for å si det på en annen måte: om jeg da hadde brukt Mandrake eller Fedora hadde jeg faktisk fått mere hjelp da? er ikke dønn sikker på at jeg hadde fått det jeg. men jeg skal prøve nå så får vi se. har ikke bytta ut Slackware enda. har hatt den helt siden jeg begynte for vel 2 uker siden. Poenget er at du skal prøve å klare det selv, at du kun skal spørre om hjelp når du ikke finner noe (og jeg har en følelse av at du ikke leter godt nok) Når det gjelder mandrake og fedora så er det litt lettere, for der fungerer det meste out of the box, og det er lettere for nybegynnere å konfigurere ting via Mandrake kontrollsenter for eks. Og hva enn det er Fedora har, for jeg har aldri prøvd fedora. Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 16. juli 2004 Del Skrevet 16. juli 2004 Trur egentlig det er ganske vanlig å tenke slik at dei som velger Slackware får klare seg sjølv. Kjenner mange som tenker slik, faktisk dei fleste eg kjenner tenker slik. Så regelen er: må du spørre om hjelp er ikkje slackware for deg. Det er ein nermast ufråvikelig regel! Lenke til kommentar
wil Skrevet 16. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2004 jøss, hvor står den reglen da? den vil jeg gjerne se. og enn hvis man holder på med Mandrake, Fedora eller Suse da? kan man spørre om hjelp da eller? hehe, jaja, er ikke helt sikker på om jeg tror på akkurat den der, men. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg