Gå til innhold

Bestilling fra Play.com

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.xe.com/ucc/ gir deg valutakurser.

£18 = 228 kr.

Dette er over 200 kr, som er grensen for momsfri handel.

Hos Play.com er frakten innbakt i prisen, og man greier ikke lure seg unna med å si f.eks. "jammen frakten er 30 kr og da er varen under 200,-"

Med moms: 228 kr * 1,24 = 283 kr. I tillegg kommer et fortollingsgebyr på 70 kr (synes å huske det var 70 ja).

Totalt blir dette ca 353 kr for din pakke.

Du kan registrere deg for fortolling via internett på http://www.toll.no

Lenke til kommentar
Hvorfor skal han registrere seg hos tollen, må han ikke betale toll og moms når pakken er kommet fram hos postkontoret? Slik er det hos meg hvertfall  :hmm:

Btw, kjøp fra amazon og send som gave hvis spillene blir for dyre hos play.

Hvis man ikke registrerer seg, blir ofte pakken liggende mens et notat blir sendt ut til deg. Så må man vente noen ekstra dager før man sitter med produktet i hånden.

Før(?) var det også slik at det kostet ca 150 kr (ikke 70) hvis Posten skulle foreta fortollingen for deg. Dette skulle/skal settes ned til 70 flatt, men vet ikke om det er gjennomført enda.

Forresten er grensen fortsatt 200 kr for "gaver" hvis de er sendt fra firma.

For å benytte gavetrikset med dens høyere beløpsgrense, avsender være en privatperson.

EDIT: merk forresten at man vanligvis ikke betaler tollavgift, men et fortollingsgebyr. Det er få varer som er tollpliktige (sprit, sigaretter og slikt er det iallfall).

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

200kr grensen er på verdien av produktet og frakt ikke inkludert, men det kommer veldig an på hvordan kvitteringen utenpå pakken blir, altså det kommer anpå hvor du bestiller det fra.

Forrige gang jeg bestillte måtte jeg betale toll fordi de jeg kjøpte av hadde inkludert frakt i verdien.

Men det med 70kr er en ny ting som heter forenklet fortolling som bare gjelder for pakker under 1000kr hvis jeg ikke tar helt feil. over dett må tu betale 23% toll.

Før måtte du gjøre dette på alle pakker som ble fortollet.

Før måtte du også betale ett gebyr på 50kr for arbeidet posten tollvesentet gjorde, fordi selve tollavgiften og momsen gikk til staten, men tollvesenet måtte jo også ha penger, så derfor gebyret..

Grunnen til at det er lurt å forhåndsfortolle er at du får pakken fortere tror jeg.

Endret av Xbox-PS2
Lenke til kommentar
Forresten er grensen fortsatt 200 kr for "gaver" hvis de er sendt fra firma.

Joda, mener å ha hørt om at det skal være kun mulig når det gjelder privatpersoner.

Men nå har jeg kjøpt rundt 4-5 spill for over 200 kr, sendt som gave. Uten å betale toll avgift og moms. Rein flaks ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...