Jakartabebopp Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Voodoo-kortene var jo revolusjonerende på sin tid, men det kan jo også hende at skrittet mellom tnt2 og GeForce-kortene er det største spranget for teknologi og ytelse i forhold til det da allerede eksiterende markedet i skjermkort. Lenke til kommentar
kent project Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Det største spranget må vel være MALERI -> FOTOGRAFI Lenke til kommentar
z00l Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Husker mitt første 3D-kort. Det var et Diamond Monster 3DFX Voodo PCI tilleggskort på hele 4MB. Etter min mening var dette det største spranget som har kommet på denne fronten. Her kunne man se hvor stor forskjell det f.eks var på spill med og uten 3D-kort. Nå til dags, er ikke sprangene like store. Greit nok at f.eks et X800Pro kort yter det dobbelte av et 9800Pro (ca), men du klarer ikke å se den dobblingen med det blotte øyet. Det kunne du på den tiden voodo kortene kom -z00l- Lenke til kommentar
talisar Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Tja. 24bit Dac var relativt kult når det kom:) raster => crt var også kult , men det gikk mer på andre ting enn selve gfx kortet. ellers var voodoo kortene helt utrolig kule, mens spranger fra riva 128 til riva tnt var like kult:) Lenke til kommentar
tbend Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 ti4600 Når var det et stort sprang? Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Ler av Geforce, TNT og Radeon. Voodoo foreva! Alle med litt guts vet at voodoo kortene revolusjonerte gaming på pc. DrE A small step for 3dfx, but a giant leep for mankind. Eller var det omvendt? Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 ellers var voodoo kortene helt utrolig kule, mens spranger fra riva 128 til riva tnt var like kult:) stiller meg overrasket ovenfor den påstanden da jeg gikk tilbake til riva128 etter at jeg hadde hatt TnT2. riva128 var istand til å kjøre heftig grafikk det. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Woodoo 3 kortene var feet, men tror det var mellom Woodoo og Geforce 2 var størst! Lenke til kommentar
Ducky Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Jeg viste så vidt hva windows var da voodoo kom ut.. Vet egentlig ikke når det kom ut men tipper rundt 99.. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) Det trådstarter spør om er hva som er det største spranget i teknologi, ikke hva hver enkelt har hatt i sprang... Men overgangen fra 2d spill til 3d spill var nok det absolutt største, neste må bli "ordentlig" VR. Litt offtopic: Jeg tror neste steg blir ekte 3D (f.eks. shutter glasses). Synes eDimensional virker spennende! VR ligger enda litt lenger frem, mtp å skulle simulere andre sanseinntrykk enn lyd og lyd. Endret 12. juli 2004 av o-haavard Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Det må bare bli voodoo Uten tvil. Jeg brukte å spille Quake 2 på et lusent skjermkort med 2MB ram, var og prøvde Q2 hos en kompis som hadde et voodoo kort, etter det gidda jeg aldri mere å spille det hjemme. Det var to forskjellige spill Lenke til kommentar
Krezzo Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 personlig så synes jeg det var når nvidia gikk fra G4 mx-serien til TI4***-serien Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 personlig så synes jeg det var når nvidia gikk fra G4 mx-serien til TI4***-serien GeForce4 var en hel linje med grafikk kort. -Omtrent sammtidig kom 4200, 4400, 4600 og MX Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Det største spranget var vel når GeForce 256 kom, det var et gedigent gjennombrud uten like:) Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) Jeg viste så vidt hva windows var da voodoo kom ut.. Vet egentlig ikke når det kom ut men tipper rundt 99.. Voodoo(1) kortene ble lansert høsten`96 "3Dfx launched first here with the first 2nd generation 3D accelerator called Voodoo Graphics in late 1996. They immediately gained about a 400% performance lead over their closest competitor, Rendition, who was being held back by API problems much like Nvidia's NV1" http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000292 Det største grafikkgenerasjon-spranget når man snakker om 3D-grafikk var defintivt 3dfx Voodoo kortene ja. Ingenting som har kommet ut senere kan sammenlignes. Husker mange spill kom med egne glidepatcher for å dra nytte av 3dfx kortene. Fra 96-99 var 3dfx standarden når det gjaldt 3d-grafikk Endret 12. juli 2004 av Spaz Lenke til kommentar
fluke2k Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 største spranget var nok fra 2d til 3d kort, 9800 til x800 kan ikke regnes på samme måten da det bare er et sprang i ytelse og ikke er noe særlig revulosjonerende som spranget fra 2d til 3d var og derfor ikke kan regnes som det største spranget Lenke til kommentar
kilik Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) Fra å kjøre spill i software til 3DFX-kort. Husker første gang jeg så spill som Quake II og Unreal med 3D-akselerasjon. Fra å kjøre 10 fps og grøtete grafikk kjørte nå alt så glatt og fint. Som natt og dag. Ser ærlig talt ikke mye forskjell i dag på om et spill kjører på GeForce 3 eller GeForce FX f.eks. Det er nesten kun frameraten som er forskjellen... Ellers ganske rart at ingen har dratt frem software i denne diskusjonen. Her er de 10 spillene jeg ser på som de største milepælene innen PC-grafikk: Wolfenstein 3D (1992) Doom (1993) Duke Nukem 3D (1995) Quake (1996) Quake II (1997) Unreal (1998) Quake III (1999) Giants: Citizen Kabuto (2000) Max Payne (2001) Far Cry (2004) Endret 12. juli 2004 av kilik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå