Gå til innhold

Hva var det største grafikkspranget?


hans A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker mitt første 3D-kort. Det var et Diamond Monster 3DFX Voodo PCI tilleggskort på hele 4MB. Etter min mening var dette det største spranget som har kommet på denne fronten.

Her kunne man se hvor stor forskjell det f.eks var på spill med og uten 3D-kort.

Nå til dags, er ikke sprangene like store. Greit nok at f.eks et X800Pro kort yter det dobbelte av et 9800Pro (ca), men du klarer ikke å se den dobblingen med det blotte øyet. Det kunne du på den tiden voodo kortene kom :)

 

-z00l-

Lenke til kommentar

 

ellers var voodoo kortene helt utrolig kule, mens spranger fra riva 128 til riva tnt var like kult:)

stiller meg overrasket ovenfor den påstanden da jeg gikk tilbake til riva128 etter at jeg hadde hatt TnT2. riva128 var istand til å kjøre heftig grafikk det.

Lenke til kommentar
Det trådstarter spør om er hva som er det største spranget i teknologi, ikke hva hver enkelt har hatt i sprang...

 

Men overgangen fra 2d spill til 3d spill var nok det absolutt største, neste må bli "ordentlig" VR.

Litt offtopic: Jeg tror neste steg blir ekte 3D (f.eks. shutter glasses). Synes eDimensional virker spennende!

VR ligger enda litt lenger frem, mtp å skulle simulere andre sanseinntrykk enn lyd og lyd.

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar
Jeg viste så vidt hva windows var da voodoo kom ut.. Vet egentlig ikke når det kom ut men tipper rundt 99..  :huh:

Voodoo(1) kortene ble lansert høsten`96 :)

 

"3Dfx launched first here with the first 2nd generation 3D accelerator called Voodoo Graphics in late 1996. They immediately gained about a 400% performance lead over their closest competitor, Rendition, who was being held back by API problems much like Nvidia's NV1"

 

http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000292

 

Det største grafikkgenerasjon-spranget når man snakker om 3D-grafikk var defintivt 3dfx Voodoo kortene ja. Ingenting som har kommet ut senere kan sammenlignes. Husker mange spill kom med egne glidepatcher for å dra nytte av 3dfx kortene. Fra 96-99 var 3dfx standarden når det gjaldt 3d-grafikk :cool:

Endret av Spaz
Lenke til kommentar

Fra å kjøre spill i software til 3DFX-kort.

 

Husker første gang jeg så spill som Quake II og Unreal med 3D-akselerasjon. Fra å kjøre 10 fps og grøtete grafikk kjørte nå alt så glatt og fint. Som natt og dag. Ser ærlig talt ikke mye forskjell i dag på om et spill kjører på GeForce 3 eller GeForce FX f.eks. Det er nesten kun frameraten som er forskjellen...

 

Ellers ganske rart at ingen har dratt frem software i denne diskusjonen. Her er de 10 spillene jeg ser på som de største milepælene innen PC-grafikk:

 

Wolfenstein 3D (1992)

Doom (1993)

Duke Nukem 3D (1995)

Quake (1996)

Quake II (1997)

Unreal (1998)

Quake III (1999)

Giants: Citizen Kabuto (2000)

Max Payne (2001)

Far Cry (2004)

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...