Gå til innhold

nVidia nForce-drivere, hvordan installere?

Anbefalte innlegg

Hei

Ja, jeg har forsøkt google, og ja, jeg har lest FC2-guiden, men jeg får det ikke til... Jeg har installert FC2 på den nye PC'en min idag, og alt går fint unntatt driverne til nForce. Jeg har fulgt linken i FC2-guiden, men der står det bare "last ned driverne" og gjør sånn-og sånn... Det står ikke hvilke drivere. De eneste jeg finner er til FC1, og det er vel ikke så lurt?

En ting til:

Jeg har installert KDE, men hvordan får jeg til at det er det som starter opp når jeg logger på i stedet for GNOME?

mvh,

Petter Brodin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, det er nForce2-chipset også... PC er:

MSI MEGA 180 Deluxe med

AMD Athlon XP2500+,

TwinMOS 512 MB PC3200 og

WD 1600 160GB HDD

Hvis ikke jeg får tak i drivere har jeg tre valg:

En annen distro

Windows XP

Å sitte her med en jævla dyr CD/DVD-spiller/Radio til noen lager brukbare drivere...

Lenke til kommentar

Aha, men du trenger egentlig ikke driverene fra nvidia...

De er bare for nettverk, lyd og usb.

Nå har ikke jeg satt meg helt inn i FC2, men du kan bruke en modul kalt "Forcedeth" til nettverk, stock ALSA til lyd og standard usb drivere som er i kernelen.

Skjermkortdrivere trenger du ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

First try...

Men hvis det er kjernen som er problemet betyr vel det at jeg må bruke en eldre distro, da?

Når jeg ser etter er alle bilder med avrundede kanter helt ødelagte... :shrug:

Edit:

Jeg er veldig fornøyd med det jeg har sett av linux til nå. Har f.eks. installert en hel haug med programmer uten å starte om en eneste gang :D Så sånn sett er jeg strålende fornøyd. Men da jeg skulle prøve tuxracer hakket det mer enn det gjorde på min gamle AMD K6-2 550@500, så noe er i hvert fall galt...

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Bare tull å gå tilbake til FC1. Nvidias nyeste skjermkort-drivere støtter 4k stack, og om du skulle ha behov for 8k-stacks er det ikke verre enn å laste ned en ferdig-kompilert kernel med støtte for dette. Jeg gidder ikke leite opp linker til deg, det burde ikke være så vanskelig å finne noe ved å søke litt. Jeg tror forresten alt er dekt i fedora-guiden lenger oppe, bortsett fra at den ikke er oppdatert i henhold til at nvidias nye drivere støtter 4k-stacks.

Jeg tviler dessuten på at problemet ditt er noe særlig mer enn at du kjører i en oppløsning med få farger. Er det ati-skjermkort du bruker eller nvidia? Det er inkludert frie drivere i begge tilfeller som har alt untatt 3d-akselerasjon. For å få 3d-akselerasjon må du laste ned drivere fra skjermkort-produsenten din og følge veiledningen. Bruker du nvidia-skjermkort kan du midlertidig konfigurere x til å bruke nv-driveren og sette oppløsningen til 16-bit eller 24-bit farger. Om du har ati skjermkort gjør du det samme, men velg vesa driveren.

Lenke til kommentar

nei, problemet er at det er snakk om å nedgradere, noe som selvfølgelig er "unødvendig", og en ganske kraftig heksekunst å få til (har klart det en gang fra debian ustable og tilbake til testing, og det var _arbeid_, tok måneder før den var "normal" igjen)

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å nedgradere noe som helst. Hva skal han med chipset-drivere når det følger med drivere i kernelen hans? Lyd tror jeg er alsas i810-drivere eller noe slikt, jeg går ut i fra at nettverkskortet er forcedeth eller noe slikt (er ikke sikker siden jeg ikke har nforce-chipset selv, ikke bruker jeg fedora heller for den del). Om han får internett via nettverkskortet er det jo opplagt at dette fungerer uansett. Alt han trenger er å legge inn nvidias nyeste skjermkort drivere og skifte oppløsning.

Jeg kan også legge til at om man installerer en annen kernel trenger man ikke nedgradere hele systemet. Det går fint ann å kjøre kernel 2.4 eller til og med 2.2 på fc2. Du må bare ta hensyn til å legge inn alsa-moduler mm.

Endret av drall
Lenke til kommentar

Nå ser det ut til at det funker... Jeg installerte FC2 på nytt, men jeg tror jeg hadde de samme innstillingene. Det jeg sliter med nå er å få den interne kortleseren til å fungere. Må den mountes eller noe, og hvordan vet jeg hva den heter? Det er en 6in1-kortleser, og jeg bruker et CF1-kort...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...