FuNsTyLe Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Har nettopp anskaffet meg et DMC-FX5 kamera, og har lest manualen nøye, men det står ingenting om hvordan man manuelt setter ned lukkerhastigheten. Det står at korteste lukkertid er på 1/2000 sek, og lengste på 8 sek, så det er jo mulig, men hvordan? Noen som har samme kamera/evnt et annet Lumix kamera, som kan fortelle meg hvordan man gjør det?! På forhånd takk!! Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 (endret) hadde et lumix et par daget, fz10, såvidt jeg husker valgte jeg S for lukkerprioritet, og trykket exposure over skjermen, og brukte "velgeren" opp og ned for å endre. (Eller var det til siden) Edit: ikke S, men a/s/m, så måtte jeg velge i menyen om det skulle være a s eller m Endret 10. juli 2004 av rulleguru Lenke til kommentar
znapper Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 (endret) Japp, på fz10 setter man hjulet på a/s/m , deretter går man inn i menyen og velger om man skal kjøre a (aperture pri) , s (shutterpri) eller m (manual). Når man er ferdig med dette, trykker man "exposure" knappen på kamera og man ser lukketid og blenderåpning indikatoren på LCD skjermen, disse vil da være merket med gule piler. For å stille inn korrekt lukketid og blender, bruker man på fz10 4-veis knappen (som man normalt benytter for å navigere i menyer med), og stiller inn de verdiene man ønsker, deretter tar man bildet. Vet ikke om det er det samme på din modell, men fremgangsmåten er vel noenlunde den samme. Velger du S, kan du velge lukketid, så velger kamera blender. Velger du a, kan du velge blender og kamera justerer lukketid. Men er du sikker på at det kamera du har i det heletatt har denne muligheten? Så denne reviewen http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/fx5.html , men så ingenting om manuelle instillinger. - Kan jo være at kamera har disse mulighetene og gjør det ut fra forholdene? Endret 10. juli 2004 av znapper Lenke til kommentar
KjetilHav Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Hvis kameraet har fohåndsinnstillinger, må du kanskje nøye deg med lukkertidene i disse. Ikke uvanlig på kompaktkameraer. Kjetil Lenke til kommentar
FuNsTyLe Skrevet 10. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2004 Hm, kanskje det ikke går da... :!: Men... Jeg har ikke de samme menyene dere snakker om dessverre... Får prøve litt mer imorra da, kanskje hvis det stilles inn på natt-bilde modus, så går det? Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 ja da setter den nok lukkertiden passende til nattmodus Det autofunksjoner gjør Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 11. juli 2004 Del Skrevet 11. juli 2004 Hm, kanskje det ikke går da... :!: Men... Jeg har ikke de samme menyene dere snakker om dessverre... Får prøve litt mer imorra da, kanskje hvis det stilles inn på natt-bilde modus, så går det? Hvilken effekt er du ute etter? Under hvilke lysforhold? Lettere å gi tips hvis du spesifiserer litt mer nøyaktig Kjetil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå