Gå til innhold

Får en feil i CSS-validiatoren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står bare at du er oppfordret til å liste opp flere font alternativer. Derfor skal du liste opp flere.

Eks.:

font-family: Verdana, Trebuchet MS;

Edit: du skal vel gjerne også ha "" rundt defaulten også..

Endret av huf
Lenke til kommentar

Ops my bad..

Generic font families are a fallback mechanism, a means of preserving some of the style sheet author's intent in the worst case when none of the specified fonts can be selected. For optimum typographic control, particular named fonts should be used in style sheets.

Sleng inn sans-serif eller serif elns, så tenker jeg det ordner seg.

Lenke til kommentar

For å være litt mer spesifikk: Med generisk skriftfamilie menes en typografisk kategori som omfatter skriftene du har angitt med font-family-egenskapen (selv om du kan angi flere typer skrifter i samme skriftsett). CSS lar deg velge fra fem slike kategorier, som hver er tilknyttet sitt eget nøkkelord: serif, for skrifter med seriffer (små «føtter»); sans-serif, for skrifter uten seriffer; monospace, for skrifter med fast tegnbredde; cursive, for skjønnskrift; fantasy, for skrifter som ikke passer i en annen kategori (for eksempel dekorative overskrifts-skrifter).

Verdana er en sans-serif-skrift, og oppfordringen fra validatoren (som bare er en advarsel, ikke en feilmelding) fjernes som nevnt ved å legge til sans-serif til slutt.

Av hensyn til Linux-brukere er det en god idé å utvide skriftsettene dine med Bitstream Vera-skriftene, med Bitstream Vera Sans for sans-serif, Bitstream Vera Serif for serif og Bitstream Vera Sans Mono for monospace. Husk å plassere skriftnavn som inneholder flere ord i anførselstegn.

Lenke til kommentar
Husk å plassere skriftnavn som inneholder flere ord i anførselstegn.

Etter å lest masse kode fra forskjellige sider rundt om, er det veldig mange som ikke gjør dette (antageligvis av uvitenhet).

Hadde vært greit å vite hvorfor man skal gjøre det, selv gjør jeg det bare fordi du har fortalt meg at jeg skal gjøre det.

EDIT: Kan si at jeg har prøvd å finne informasjon om dette, uten å lykkes.

Note: If a family-name contains white-space, it should be quoted. Single quotes must be used when using the "style" attribute in  HTML.

Greit, men hvorfor.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar

Vel, resultatet om vi ikke plasserer skriftnavn på flere ord i anførselstegn er ikke direkte katastrofalt, skal vi tro CSS 2.1-spesifikasjonen:

If quoting is omitted, any whitespace characters before and after the font name are ignored and any sequence of whitespace characters inside the font name is converted to a single space.

I teorien skal altså «Times  New  Roman ,» konverteres til «Times New Roman,» når vi utelater anførselstegnene ("..." eller '...'). Hvordan forskjellige nettlesere håndterer dette i praksis kan imidlertid tenkes å variere, selv om jeg ikke har funnet noen dokumentasjon på nettet som underbygger dette.

Hovedårsaken til at jeg foretrekker anførselstegnene er at jeg er en svoren tilhenger av should-retningslinjene i W3C-spesifikasjonene, og at anførselstegnene (etter mitt syn) gjør font-family-deklarasjonene lettere å lese.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...