frank_jarle Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Det er mulig jeg var innom dette emnet for, men pytt pytt. Jeg har saann smaatt begynnt aa sette meg inn i CSS-p. Av det jeg har sett av eksempler naar det gjelder image slicing og CSS, saa virker det som om at Eric Myers(?) er den personen som har vist en god del hvordan han gjor det. Naar jeg slicer et design, saa faar jeg som regel 10-30 deler av et design i smaa deler, helt avhengi av design osv. Naar jeg tar bildene inn i HTML koden, boer jeg gi et bilde element ID Selector tag i HTML koden eller en Class Selector? Slik jeg tenker akurat naa, saa virker det som om at det er ID Selector som er mer fornuftig aa bruke, da kan jeg styre rundt med hvert slice-element og bestemmer hvor det skal ligge. Og jeg kan plassere alle slice-elementene isammen igjen som om jeg skulle ha brukt tables til aa spleise isammen slicene igjen. Er jeg langt vekke naa eller er jeg paa sporet naa? Med Det samme vi er inne paa det, isteden for aa bruke iFrames til aa plassere tekst midt i en design, saa kan jeg vel bruke CSS-p til aa plassere den en tekst hvor jeg vil ha den, i en box(?), er det eventuelt mulig aa legge til en overflow/scrollbar til en slik box? (Hvis noen skjonner hva jeg mener?) Frankie Singapore Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Naar jeg slicer et design, saa faar jeg som regel 10-30 deler av et design i smaa deler, helt avhengi av design osv. Naar jeg tar bildene inn i HTML koden, boer jeg gi et bilde element ID Selector tag i HTML koden eller en Class Selector? Til layout og sånne elementer som alltid bare finnes ett sted på en side er id-taggen det mest vanlige. Gjør ikke så mye om du bruker class, men for oversikten og "renhetens" sin skyld bruker man helst ID til denslags Slik jeg tenker akurat naa, saa virker det som om at det er ID Selector som er mer fornuftig aa bruke, da kan jeg styre rundt med hvert slice-element og bestemmer hvor det skal ligge. Og jeg kan plassere alle slice-elementene isammen igjen som om jeg skulle ha brukt tables til aa spleise isammen slicene igjen. Er jeg langt vekke naa eller er jeg paa sporet naa? Vet ikke helt Du kan styre rundt med class-elementer også Eller misforstår jeg nå...? Med Det samme vi er inne paa det, isteden for aa bruke iFrames til aa plassere tekst midt i en design, saa kan jeg vel bruke CSS-p til aa plassere den en tekst hvor jeg vil ha den, i en box(?), er det eventuelt mulig aa legge til en overflow/scrollbar til en slik box? (Hvis noen skjonner hva jeg mener?) Ja, du kan bestemme hvor tekstne skal ligge inni en box. text-align:left|center|right|justify kan du f.eks bruke. Du kan også bruke absolutt posisjonering og denslags hvis du har spesielle behov for plassering utenom det vanlige. Btw, hva mener du med CSS-p? Du kan også få heis inni en box, ja. Sett overflow:auto eller overflow:scroll så får du heis som om det var en iframe. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Naar jeg slicer et design, saa faar jeg som regel 10-30 deler av et design i smaa deler, helt avhengi av design osv. Naar jeg tar bildene inn i HTML koden, boer jeg gi et bilde element ID Selector tag i HTML koden eller en Class Selector? Som Loomy sa - bruk ID gjerne til design/layoutmessige ting, for å holde det "reint". I praksis er det null og ingen forskjell på class/ID ang. muligheter til "styling" av dei. Derimot, ID kan brukast som anker for en link. (du kan linke til en spesiell plass på det aktuelle dokumentet) Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 10. juli 2004 Del Skrevet 10. juli 2004 Dessuten kan ID kun brukes én gang i HTML-dokumentet, nettopp fordi ID'en skal være unik. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 En stor takk til dere alle for rettledning, ang hvilken tag jeg bor bruke. JEg tror jeg kommer til aa gaa for ID taggen, saa for vi se hvordan det gaar etterhvert. Frankie Singapore Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 En stor takk til dere alle for rettledning, ang hvilken tag jeg bor bruke. JEg tror jeg kommer til aa gaa for ID taggen, saa for vi se hvordan det gaar etterhvert. Frankie Singapore Om du har fleire elementer på ei og samme side som skal sjå like ut, bør du bruke class selektoren, og kun lage èn stilregel http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/selector.html Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Jeg vil anbefale deg å begynne å lese et grunnleggende HTML- og CSSkurs fra begynnelse til slutt, for å få orden på alt i stedet for å gjette deg frem til sammenhenger. W3C sin HTML- og CSSspesifikasjon er tross alt det stedet som har mest informasjon, men det er sannsynligvis altfor tungt å begynne på det med én gang. Kurs i HTML. Kurs i CSS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå