Gå til innhold

Celeron-M vs. Pentium-M

Nessa

Anbefalte innlegg

Jeg fikk netopp vite at www.digitalimpuls.no sine priser på Aopen 1557 pc'ene (link) er tilbudspriser som vil stige.

tenker på å kjøpe enten denne

Aopen 1557, "Dothan" M 1.6GHz,512MB,60GB

15", Radeon 9700 128MB, DVD+RW, WLAN

Pris: kr 13 995,00

eller denne

Aopen 1557, Celeron M 1.4GHz,512MB,40 GB

15", Radeon 9600 64MB, DVD/CDRW, WLAN

Pris: kr 11 995,00

Kort fortalt, lurer jeg på om det er veldig stor forskjell på ytelse på de to pc'ene. skal brukes til skolearb. men vil også ha mulighet for spilling.

..etter pris/ytelse er vel den dyreste et bedre kjøp. men hvordan yter celeronen i forhold til pentiumen? er det nødvendig med bra cpu, skal brukes til spilling også. har lest at radeon 9600 yter ca 20% dårligere enn radeon 9700. det kan jeg sikkert leve med, men blir cpu en flaskehals på den pc'n da? til litt spilling og slikt.

Jeg regner med at batterilevetiden er ganske identisk på de to.

btw, tror dere det er mulig å finne noe bedre tilbud hvis jeg venter 1 mnd? må ha til skolestart rundt 13-18aug.

Endret av Nessa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil hvertfall påstå at du bør ta det første alternativet, er snakk om 2k for en relativt stor oppgradering, både skjermkort, CPU, større HD og DVD brenner. Og ja, Celeronen yter nok endel dårligere enn Pentium-M. Mener Barbara.no hadde en test av Celeron-M for en stund siden, se under tester der... det er jo også snakk om 1.6(p-m) vs 1.4(c-m), så det er nok merbart i spill. Dothan yter dessuten svært bra, tipper denne tilsvarer en 3.0GHz+ vanlig P4.

Dog skal den bare brukes til skrivemaskin er nok Celeronen bra nok, men tør påstå ganske skråsikkert på at du kommer til å angre på at du sparte de 2k senere(f.eks når du skal spille...).

Lenke til kommentar

ville definitivt slengt med de ekstra kronene og fått den øverste. Nå har jeg ikke testet begge disse selv, (naturligvis :p ) men jeg tror du vil merke stor forskjell på de. Gå for den øverste, ikke kjøp billig og angre deg senere :no:

Lenke til kommentar
Jeg fikk netopp vite at www.digitalimpuls.no sine priser på Aopen 1557 pc'ene (link) er tilbudspriser som vil stige.

tenker på å kjøpe enten denne

Aopen 1557, "Dothan" M 1.6GHz,512MB,60GB

15", Radeon 9700 128MB, DVD+RW, WLAN

Pris: kr 13 995,00

eller denne

Aopen 1557, Celeron M 1.4GHz,512MB,40 GB

15", Radeon 9600 64MB, DVD/CDRW, WLAN

Pris: kr 11 995,00

Kort fortalt, lurer jeg på om det er veldig stor forskjell på ytelse på de to pc'ene. skal brukes til skolearb. men vil også ha mulighet for spilling.

..etter pris/ytelse er vel den dyreste et bedre kjøp. men hvordan yter celeronen i forhold til pentiumen? er det nødvendig med bra cpu, skal brukes til spilling også. har lest at radeon 9600 yter ca 20% dårligere enn radeon 9700. det kan jeg sikkert leve med, men blir cpu en flaskehals på den pc'n da? til litt spilling og slikt.

Jeg regner med at batterilevetiden er ganske identisk på de to.

btw, tror dere det er mulig å finne noe bedre tilbud hvis jeg venter 1 mnd? må ha til skolestart rundt 13-18aug.

PM har 1mb eller 2mb L2 cache... Celeron har nesten ingenting

Derfor yter PM processorene bedre.

Lenke til kommentar

celeron har 512 cache såvidt jeg vet mens vanlig pentium m (banias) har 1 mb cache og den nye utgaven (dothan) har 2 mb cache. celeron m har dessuten dårligere strømsparingsfunksjoner da den ikke klokker ned men hastighet kan endres manuelt i bios. ikke sammenlign celeron m med vanlig celeron da celeron m yter mye bedre per MHz. en pentium m 1.6 yter vanligvis like bra som p4 2.4 (533 fsb), tilfellene der den yter bedre enn p4 3.0 er nok svært sjeldne og vil nok bare forekomme ved store krav til cache hvor pentium m er overlegen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...