Gå til innhold

Xp på bærbar 266 MHz, 64 mb ram?

liern

Anbefalte innlegg

Har en gammel bærbar pc som jeg vurderer å legge inn Windows Xp på. Fra før har maskinen Windows 98, og dette fungerer greit (går jo tregt, men alt fungerer).

Maskinen skal kun brukes til Microsoft Office, og surfing på internett via trådløst internett. Noen som vet hvordan XP fungerer på såpass gamle og trege maskiner kontra Windows 98? Vil maskinen være brukelig? Håper på synspunkter og erfaringer før jeg begynner på en reinnstallering. Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror det kommer til å gå treigt som f.

XP har følgende system krav

• 128 megabytes (MB) of RAM or higher recommended (64 MB minimum supported; may limit performance and some features)

Jeg har erfart at du burde ha minst 256 mb ram

• 1.5 gigabytes (GB) of available hard disk space*

• Super VGA (800 x 600) or higher-resolution video adapter and monitor

• CD-ROM or DVD drive

• Keyboard and Microsoft Mouse or compatible pointing device

I tilegg til 300 mhz prosessor men man burde nok ha en bedre prosessor.

Så alt i alt... jeg ville ikke installert xp på den.

Du kan heller prøve win2000 på den det vil gå mye lettere men du bør alikevel vurdere å skaffe minst 64 mb ram til.

Evt kan du som sagt vurdere et gratis alternativ som linux uten at jeg skal foreslå noen distroer men du burde ha Openoffice som er et godt alternativ til office ..

Endret av gather
Lenke til kommentar

Den har kun 64 MB ram....

Er klar over at det kommer til å gå tregt, men det gjør det jo allerede...

Er windows 98 så mye mer tilgivende ang. CPU og ram?

Noen som eventuelt vet hvor komplisert det ville være å sette inn mere RAM?

Maskinen er en ACER P II 266 Mhz MMX, 64 MB ram, 3,2 GB hdd, 2MB video....

Linux blir nok ikke aktuelt, da den skal brukes av kjæresten min, som er svært lite datakyndig....

Lenke til kommentar
Den har kun 64 MB ram....

Er klar over at det kommer til å gå tregt, men det gjør det jo allerede...

Er windows 98 så mye mer tilgivende ang. CPU og ram?

Noen som eventuelt vet hvor komplisert det ville være å sette inn mere RAM?

Maskinen er en ACER P II 266 Mhz MMX, 64 MB ram, 3,2 GB hdd, 2MB video....

Linux blir nok ikke aktuelt, da den skal brukes av kjæresten min, som er svært lite datakyndig....

Jeg fant denne guiden på internett

http://www.ocshoot.no/laptopbrush.htm

der står det hvordan du skrifter ram samt finner riktig..

XP er et mye mer krevende os enn win98.

Linux er ikke så vanskelig å bruke det ...er omtrent som windows så fremt du kjører X.. Noe du burde.

Spørsmål om hvordan distro du kan bruke kan du spørre om i linux/unix seksjonen som ligger under programvare så vidt jeg husker

Endret av gather
Lenke til kommentar

Takk for tipset, skal undersøke denne muligheten. Sett at jeg hadde 128 MB ram da, hvordan ville maskinen kjørt da? Er ikke P II 266 MHz for lite for xp?

Hele grunnen til at jeg vurderer å bytte fra Windows 98, til XP, er at jeg ikke får det trådløse kortet til å fungerer i Windows 98... Noen tips?

Konfigureringsprogrammet sier at kortet ikke står i sloten, selv om det gjør det.

Kortet er et Topcom 11Mbps trådløst cardbus kort....

Lenke til kommentar

er vel noen driver problemer tipper jeg?

det er vel sd ram du har på den maskinen? i så fall burde du ha 512 mb ram for å kunne legge inn xp.. sats heller på å legge inn 2000 du! da holder det nok med en 128 eller 256 mb.

cpu'n er selvsagt treg, men for lite ram er ofte hovedproblemet med slike gamle maskiner.

Lenke til kommentar

Ville beholdt win98SE. D er helt greit for surfing og kontorbruk (og MYE mindre stress enn f.eks linux, egentlig. Iallefall hvis man ikke er datakyndig!). Ikke krever d mye heller. Men er det lenge siden siste formatering, ville eg har rensket den og gjort en fersk win98installasjon med minimalt med dill-dall installert. Så legger du inn office 2000 og KUN det mest nødvendige.

Lenke til kommentar

Har faktisk kun Win 98 idag. Vet ikke om trådløst fungerer med det jeg?

Uansett, skal foreta en reinstallasjon av Win 98 SE ikveld, men jeg lurer på en ting: Maskinen har diverse ACER-program for konfigurering av ulike funksjoner ved maskinen, som ligger inne som program i windows. Har heller ikke lykkes i å komme inn i BIOS på maskinen. Hvordan blir dette ved en formattering og reinnstallasjon? Gjør ikke noe at jeg mister ACER-programmet, men hva med BIOS o.s.v.? Og vil Win 98 SE forstå at jeg har en bærbar maskin, og f. eks gi beskjed om at jeg må bytte fra batteri til strøm ved lavt batteri slik den gjør idag? Og andre funksjoner knyttet til bærbare maskiner? Ble litt knotete dette, men håper noen forsto hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Linux er ikke så vanskelig å bruke det ...er omtrent som windows så fremt du kjører X.. Noe du burde.

Ikke kjør KDE eller Gnome, har samme spec på en bærbar selv, det går sirup. IceVM vil være det beste tror jeg, ser veldig Windows ut og krever veldig lite av maskinen.

F.eks. en strippa installasjon av Mandrake 10 med IceVM ville vært perfekt.

Kjører FluxBox som vindusbehandler selv (i snart en uke...) men det blir kanskje litt "ukjent" for brukeren.

Hvis Linux er helt uaktuelt, er Windows 98SE beste alternativ.

EDIT: Så noen nevnte trådløst... her hjemme har vi to slike gamle laptops, en med Linux og en med Win98SE (dama's)... begge trådløst, ikke noe problem!

Endret av TopDog
Lenke til kommentar

Eg bruker ein laptop med xp daglig. Maskina er ein p2 300 med 192 mb ram, men brukte xp på den med 64 mb ram også. Kan gå litt tregt til tider. Mine erfaringer er i alle fall at xp er mye letter å kjøre en f.eks win me. Så lenge du ikkje har alt for mye program i sving so trur ej de vil fungere sann passe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...